Розробка уроку з літературного читання для 3 класу на тему: " Твори сучасної дитячої української літератури (на вибір)".
Складається з конспекту уроку (опрацювання оповідання В.Кави „Добраніч, мамочко!“) та презентації до уроку.
Автор розробки уроку з літературного читання
вчитель початкових класів
закладу „Загальнооосвітня школа І-ІІІ ступенів №16 ВМР“
Красна Оксана Ярославівна
спеціаліст вищої категорії
Тема: Твори сучасної дитячої української літератури (на вибір)
Мета: ознайомити учнів із творчістю українського письменника Віктора Кави; вдосконалювати техніку свідомого виразного читання; вчити розмірковувати над текстом, уявляти описані картини, аналізувати; розвивати здатність співпереживати, мислити словесно художніми образами; виховувати любов до художнього слова.
Обладнання: роздатковий матеріал, презентація.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Мовленнєва розминка
1. Гра «Тренуємо емоції»
• Насупитись, як сердита людина, осіння хмара;
• посміхнутись, як кіт на сонці, як саме сонечко;
• позлитись, як два цапки на мосту;
• злякатись, як Маша, що загубилася в лісі;
• втомитись, як дід, що тягнув ріпку;
• погарчати, як гарчить Сірко на вовка тощо.
2. Робота над скоромовкою
Біля моря долілиць
Спину гріє хлопчик Гриць.
Перележав, перегріві
Горе Грицю — підгорів.
Прочитайте скоромовку очима, за указкою — на швидкість, чистоту і правильність вимови.
3. Робота над віршем
— Прочитайте уважно. Зверніть увагу, як за допомогою перестановки букв можна утворювати слова.
Сонце
Вночі прийшов до мене … слон!
Сказала мати: « Сон це».
Я повторяв: « Це сон, це сон…»
Який це сон? Це ж сонце!
III. Перевірка домашнього завдання
Гра «Обличчям до обличчя»
Учні в парах виразно читають вірші Т.Шевченка і В.Лучука.
IV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні ми ознайомимося з творчістю сучасного українського письменника Віктора Кави, прочитаємо його оповідання „Добраніч, мамочко!“.
V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
1. Біографічна довідка
Віктор Іванович Кава народився 1 січня 1937 року в селі Поділ Чернігівської області. Батько й мати Віктора вчителювали.
1944 року Віктор Кава пішов у перший клас початкової школи. Не вистачало підручників, зошитів. Не було в школі годинника і дзвінка — вчителі на око визначали тривалість уроків. Проте у дітей був великий потяг до знань. Віктор учився на «відмінно», багато читав, потай писав вірші.
Потім працювати редактором у дитячому видавництві «Веселка». Його перше оповідання «Білі іскри» було надруковано в газеті «Літературна Україна».
Згодом було надруковано такі збірки і повісті, як: «Історія одного велосипеда» (1964), «Вечірня телеграма» (1965), «Мені не страшно» (1966), «Так пахла тиша…» (1971), «Будь обережна, Марійко!» (1976), «Осіння стежка» (1977), «Усмішка» (1980), «Троє і весна» (1985), «Вітя на вулиці» (1991) та інші. В. Кава відомий своїми творами і за межами України. Його оповідання друкувалися англійською, німецькою, румунською, болгарською мовами.
26 листопада 2004 року письменника не стало.
2. Опрацювання оповідання В.Кави „Добраніч, мамочко!“
1) Гра «Передбачення».
— Прочитайте назву оповідання.
— Спробуйте здогадатися, про воно.
2) Виразне читання оповідання вчителем
«Добраніч, мамочко!»
Леся ось уже тиждень самі п’ятірки приносить, радує маму.
І в суботу – захекана од швидкого бігу, розчервоніла – вскочила у коридор і дзвінко вигукнула:
— Мамочко, як твої успіхи на роботі? А в мене - п’ятірка! – І для більшої переконливості показала розчепірену п’ятірню.
— Молодець ти у мене, - погладила мати доньку по білявому волоссячку. – Швиденько роздягайся і до столу. Які пиріжки спекла сьогодні наша духовка! Мовби знала, що ти п’ятірку принесеш.
Лесю не довелося двічі припрошувати.
Уминаючи третього пирога, на хвильку підвела на маму очі й скоромовкою:
— Ой, я так поспішала, мамочко, до пирогів, що не все тобі сказала… У мене і четвірка є сьогодні. З диктанту…
— Ну, і то непогано, - хитнула головою мама. – Не все ж і п’ятірки одержувати.
— Так, так – охоче згодилась Леся. — А самій лише мені п’ятірки, то всім і не вистачить. Погулявши надворі, сіла Леся за уроки. Мама клопоталася на кухні. Аж чує – кличе доня.
— Чого тобі?- озвалася мама. - Не розумієш може, чогось? То я зараз, ось тільки руки витру.
— Та ні розумію… - Леся на те. – От ти казала, мамочко, що не все ж і п’ятірки одержувати, правда. То не все ж і четвірки одержувати, правда?
— Ну-ну, - насторожилась мама.
— От і в мене сьогодні якось так вийшло, безневинно глянула на маму голубими оченятами, - що трійка з малювання потрапила в зошит.
Мама тільки зітхнула.
Уже лежачи в ліжку і слухаючи по радіо вечірню казку, Леся раптом пригадала весело:
— Ой, мамочко, яка я забудькувата! Та ж мені сьогодні ще й двійку з читання вчителька поставила. Ох, і пам'ять же в мене! Добраніч, мамочко!
І мерщій одвернулася до стіни і голосно сопла носиком.
— Чи сподобалось вам оповідання?
3) Словникова робота
— Прочитайте слова буксиром за вчителем, правильно наголошуючи.
Захекана розчервоніла
переконливості розчепірену
п’ятірню волоссячку
припрошувати уминаючи
згодилась клопоталася
насторожилась безневинно
забудькувата мерщій
Довідкове бюро
Захекана – яка важко, з шумом дихає внаслідок бігу, швидкої ходьби.
Розчепірена – розставлена, розсунута у сторони (іноді незграбно, криво).
п’ятірня – долоня руки з пальцями; кисть руки.
Припрошувати – пропонувати кому-небудь зробити щось, взяти участь у чомусь.
Уминати – їсти швидко, із смаком, жадібно, багато.
Клопотатися – активно займатися чим-небудь, старанно робити щось; поратися.
4) Читання оповідання учнями „ланцюжком“.
5) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
— Про що розказала Леся в суботу мамі, як тільки повернулась зі школи?
— Коли Леся розказала мамі про четвірку з диктанту?
— Що на це відповіла мама?
— За яких обставин Леся розказала про свою трійку?
— Як ви вважаєте, мама засмутилась?
— Про що згадала Леся, лежачи в ліжку?
— Підготуйтеся до читання розмови Лесі з матір’ю в особах. Що ви відчували, читаючи слова дівчинки? Як змінювався настрій матері? Чому?
—Чи доводилось вам колись бути в подібній ситуації?
— Що в поведінці Лесі ви схвалюєте, а що засуджуєте?
VI. Підведення підсумку уроку
— З творчістю якого письменника ми ознайомились на сьогоднішньому уроці?
— Чи хотіли б ви прочитати інші його оповідання?
VII. Домашнє завдання
Читати і переказувати оповідання.