Конспект уроку з літературного читання для 3 класу на тему: "Твори сучасної дитячої української літератури (на вибір)"

Про матеріал

Розробка уроку з літературного читання для 3 класу на тему: " Твори сучасної дитячої української літератури (на вибір)".

Складається з конспекту уроку (опрацювання оповідання В.Кави „Добраніч, мамочко!“) та презентації до уроку.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Гра «Тренуємо емоції» Насупитись, як сердита людина, осіння хмара; посміхнутись, як кіт на сонці, як саме сонечко; позлитись, як два цапки на мосту; злякатись, як Маша, що загубилася; втомитись, як дід, що тягнув ріпку; погарчати, як гарчить Сірко на вовка.

Номер слайду 2

Робота над скоромовкою Біля моря долілиць Спину гріє хлопчик Гриць. Перележав, перегрів Горе Грицю — підгорів. Прочитайте скоромовку очима, за указкою — на швидкість, чистоту і правильність вимови.

Номер слайду 3

Робота над віршем Прочитайте уважно. Зверніть увагу, як за допомогою перестановки букв можна утворювати слова. Сонце Вночі прийшов до мене … слон! Сказала мати: « Сон це». Я повторяв: « Це сон, це сон…» Який це сон? Це ж сонце!

Номер слайду 4

Віктор Кава

Номер слайду 5

Біографічна довідка Віктор Іванович Кава народився 1 січня 1937 року в селі Поділ Чернігівської області. Батько й мати Віктора вчителювали. 1944 року Віктор Кава пішов у перший клас початкової школи. Не вистачало підручників, зошитів. Не було в школі годинника і дзвінка — вчителі на око визначали тривалість уроків. Проте у дітей був великий потяг до знань.

Номер слайду 6

Віктор учився на «відмінно», багато читав, потай писав вірші. Його перше оповідання «Білі іскри» було надруковано в газеті «Літературна Україна». Згодом було надруковано такі збірки і повісті, як: «Історія одного велосипеда», «Мені не страшно», «Будь обережна, Марійко!», «Усмішка», «Вітя на вулиці» та інші.

Номер слайду 7

В. Кава відомий своїми творами і за межами України. Його оповідання друкувалися англійською, німецькою, румунською, болгарською мовами. 26 листопада 2004 року письменника не стало.

Номер слайду 8

Словникова робота Захекана розчервоніла переконливості розчепірену п’ятірню волоссячку припрошувати уминаючи згодилась клопоталася насторожилась безневинно забудькувата мерщій

Номер слайду 9

Довідкове бюро Захекана – яка важко, з шумом дихає внаслідок бігу, швидкої ходьби. Розчепірена – розставлена, розсунута у сторони (іноді незграбно, криво). П’ятірня – долоня руки з пальцями; кисть руки.

Номер слайду 10

Припрошувати – пропонувати кому-небудь зробити щось, взяти участь у чомусь. Уминати – їсти швидко, із смаком, жадібно, багато. Клопотатися – активно займатися чим-небудь, старанно робити щось; поратися. 

Номер слайду 11

Підведення підсумку уроку З творчістю якого письменника ми ознайомились на сьогоднішньому уроці? Чи хотіли б ви прочитати інші його оповідання?

Перегляд файлу

Автор розробки уроку з літературного читання

вчитель початкових класів

закладу „Загальнооосвітня школа І-ІІІ ступенів №16 ВМР“

Красна Оксана Ярославівна

спеціаліст вищої категорії

 

Тема: Твори сучасної дитячої української літератури (на вибір)

Мета: ознайомити учнів із творчістю українського письменника Віктора Кави; вдосконалювати техніку свідомого виразного читання; вчити розмірковувати над текстом, уявляти описані картини, аналізувати; розвивати здатність співпереживати, мислити словесно художніми об­разами; виховувати любов до художнього слова.

Обладнання: роздатковий матеріал, презентація.

Хід уроку

І. Організаційний момент

II. Мовленнєва розминка

1. Гра «Тренуємо емоції»

• Насупитись, як сердита людина, осіння хмара;

• посміхнутись, як кіт на сонці, як саме сонечко;

• позлитись, як два цапки на мосту;

• злякатись, як Маша, що загубилася в лісі;

• втомитись, як дід, що тягнув ріпку;

• погарчати, як гарчить Сірко на вовка тощо.

2. Робота над скоромовкою

Біля моря долілиць

Спину гріє хлопчик Гриць.

Перележав, перегріві

Горе Грицю — підгорів.

Прочитайте скоромовку очима, за указкою — на швидкість, чистоту і правильність вимови.

3. Робота над віршем

— Прочитайте уважно. Зверніть увагу, як за допомогою перестановки букв можна утворювати слова.

Сонце

Вночі прийшов до мене … слон!

Сказала мати: « Сон це».

Я повторяв: « Це сон, це сон…»

Який це сон? Це ж сонце!

III. Перевірка домашнього завдання

Гра «Обличчям до обличчя»

Учні в парах виразно читають вірші Т.Шевченка і В.Лучука.

IV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

— Сьогодні ми ознайомимося з творчістю сучасного українського письменника Віктора Кави, прочитаємо його оповідання „Добраніч, мамочко!“.

V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

1. Біографічна довідка

Віктор Іванович Кава народився 1 січня 1937 року в селі Поділ Чернігівської області. Батько й мати Віктора вчителювали.

1944 року Віктор Кава пішов у перший клас початкової школи. Не вистачало підручників, зошитів. Не було в школі годинника і дзвінка — вчителі на око визначали тривалість уроків. Проте у дітей був великий потяг до знань. Віктор учився на «відмінно», багато читав, потай писав вірші.

Потім працювати редактором у дитячому видавництві «Веселка». Його перше оповідання «Білі іскри» було надруковано в газеті «Літературна Україна».

Згодом було надруковано такі збірки і повісті, як: «Історія одного велосипеда» (1964), «Вечірня телеграма» (1965), «Мені не страшно» (1966), «Так пахла тиша…» (1971), «Будь обережна, Марійко!» (1976), «Осіння стежка» (1977), «Усмішка» (1980), «Троє і весна» (1985), «Вітя на вулиці» (1991) та інші. В. Кава відомий своїми творами і за межами України. Його оповідання друкувалися англійською, німецькою, румунською, болгарською мовами.

26 листопада 2004 року письменника не стало.

2. Опрацювання оповідання В.Кави „Добраніч, мамочко!“

1) Гра «Передбачення».

— Прочитайте назву оповідання.  

— Спробуйте здогадатися, про воно.

2) Виразне читання оповідання вчителем

«Добраніч, мамочко

Леся ось уже тиждень самі п’ятірки приносить, радує маму.

І в суботу – захекана од швидкого бігу, розчервоніла – вскочила у коридор і дзвінко вигукнула:

Мамочко, як твої успіхи на роботі? А в мене - п’ятірка! – І для більшої переконливості показала розчепірену п’ятірню.

— Молодець ти у мене, - погладила мати доньку по білявому волоссячку. – Швиденько роздягайся і до столу. Які пиріжки спекла сьогодні наша духовка! Мовби знала, що ти п’ятірку принесеш.

Лесю не довелося двічі припрошувати.

Уминаючи третього пирога, на хвильку підвела на маму очі й скоромовкою:

— Ой, я так поспішала, мамочко, до пирогів, що не все тобі сказала… У  мене і четвірка є сьогодні. З диктанту…

— Ну, і то непогано, - хитнула головою мама. – Не все ж і п’ятірки одержувати.

— Так, так – охоче згодилась Леся. — А самій лише мені п’ятірки, то всім і не вистачить. Погулявши надворі, сіла Леся за уроки. Мама клопоталася на кухні. Аж чує – кличе доня.

Чого тобі?- озвалася мама. - Не розумієш може, чогось? То я зараз, ось тільки руки витру.

Та ні розумію… - Леся на те. – От ти казала, мамочко, що не все ж і п’ятірки одержувати, правда. То не все ж і четвірки одержувати, правда?

— Ну-ну, - насторожилась мама.

— От і в мене сьогодні якось так вийшло, безневинно глянула на маму голубими оченятами, - що трійка з малювання потрапила в зошит.

Мама тільки зітхнула.

Уже лежачи в ліжку і слухаючи по радіо вечірню казку, Леся раптом пригадала весело:

— Ой, мамочко, яка я забудькувата! Та ж мені сьогодні ще й двійку з читання вчителька поставила. Ох, і пам'ять же в мене! Добраніч, мамочко!

І мерщій одвернулася до стіни і голосно сопла носиком.

Чи сподобалось вам оповідання?

3) Словникова робота

Прочитайте слова буксиром за вчителем, правильно наголошуючи.

Захекана   розчервоніла

переконливості  розчепірену

п’ятірню   волоссячку

припрошувати  уминаючи

згодилась   клопоталася

насторожилась  безневинно

забудькувата   мерщій

Довідкове бюро

Захекана – яка важко, з шумом дихає внаслідок бігу, швидкої ходьби.

Розчепірена – розставлена, розсунута у сторони (іноді незграбно, криво).

п’ятірня – долоня руки з пальцями; кисть руки.

Припрошувати – пропонувати кому-небудь зробити щось, взяти участь у чомусь.

Уминати – їсти швидко, із смаком, жадібно, багато.

Клопотатися – активно займатися чим-небудь, старанно робити щось; поратися. 

4) Читання оповідання учнями „ланцюжком“.

5) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.

Про що розказала Леся в суботу мамі, як тільки повернулась зі школи?

Коли Леся розказала мамі про четвірку з диктанту?

Що на це відповіла мама?

За яких обставин Леся розказала про свою трійку?

Як ви вважаєте, мама засмутилась?

Про що згадала Леся, лежачи в ліжку?

Підготуйтеся до читання розмови Лесі з матір’ю в особах. Що ви відчували, читаючи слова дівчинки? Як змінювався настрій матері? Чому?

Чи доводилось вам колись бути в подібній ситуації?

Що в поведінці Лесі ви схвалюєте, а що засуджуєте?

VI. Підведення підсумку уроку

— З творчістю якого письменника ми ознайомились на сьогоднішньому уроці?

Чи хотіли б ви прочитати інші його оповідання?

VII. Домашнє завдання

Читати і переказувати оповідання.

 

zip
Додано
29 липня 2018
Переглядів
2014
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку