Конспект уроку з літературного читання для 3 класу на тему: "Урок позакласного читання. Формування умінь складати найпростішу анотацію на прочитану книжку"

Про матеріал

Розробка уроку з літературного читання для 3 класу на тему: "Урок позакласного читання. Формування умінь складати найпростішу анотацію на прочитану книжку (усно, за допомогою вчителя)“.

Метою уроку є: познайомити учнів з місцем та значенням анотації в книгах різних жанрів;навчити будувати тексти анотацій за колективно складеним планом.

Перегляд файлу

Автор розробки уроку з літературного читання

вчитель початкових класів

закладу „Загальнооосвітня школа І-ІІІ ступенів №16 ВМР“

Красна Оксана Ярославівна

спеціаліст вищої категорії

 

 

Тема: Урок позакласного читання. Формування умінь складати найпростішу анотацію на прочитану книжку (усно, за допомогою вчителя)

Мета: познайомити учнів з місцем та значенням анотації в книгах різних жанрів;  навчити   будувати   тексти    анотацій  за   колективно складеним планом; прищеплювати читацький інтерес; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати мудрість, кмітливість.

Обладнання: приклади анотацій, книги учнів.

Хід уроку

І. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

 Учні поділені на групи . У кожної групи на столі лежить книга , яка  сподобалася

Пригадайте з яких частин складається книга .

З якою метою створена кожна частина книги . Доведіть свою думку.

III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

А сьогодні ми познайомимось ще з одною структурною частиною   книги – анотацією, яка допоможе нам орієнтуватися у книжковому просторі . Навчимося самостійно будувати тексти анотацій за планом , який спробуємо скласти разом.

V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

1. Робота над темою уроку

1) робота з літературознавчим тлумачним словником

Анотація – це …

2) знаходження і зачитування анотацій  в  різних книгах

3) аналіз структури побудови тексту

- Пригадайте , з яких частин складається текст .

- Чи можна такі частини виділити в анотації . Доведіть свої міркування .

4) побудова тексту анотації  та складання плану

- Ми читали з вами книгу В.Нестайка „Пригоди в лісовій школі“. Послухайте такі анотації дітей на цю книгу.

Я прочитала книгу Всеволода Нестайка «Пригоди в лісовій школі». Це дуже цікава захоплююча історія. Головні герої зайчик Кося Вухань та їжачок Колько Колючка поступили до спеціалізованої музичної лісової школи. Там викладають кращі вчителі столичного зоопарку. Неймовірні пригоди чекають на друзів на сторінках цієї книжки. Разом з героями я пережила багато хвилюючих моментів. Кося Вухань і Колько Колючка прийшли спасати своїх друзів з країни Павутини. Ця книжка дуже цікава, вчить нас бути дружніми, добрими, співчутливими і виручати своїх друзів із біди.

 

Книга «Дивовижні пригоди в лісовій школі» дуже цікава й повчальна. Автор книги розповідає про веселих, життєрадісних учнів музичної лісової школи. В ній ведмежа мова викладання і цікаві герої: зайчик, їжачок, білочка та інші… Ця школа мене навчила, як правильно дружити. В процесі читання книги мене опановували позитивні емоції, радість, яку викликали такі герої: Зіна Бебешко, Вася Кицин, Раїска Мняу і Вірочка Вивірчук.Веселі пригоди персонажів та гумор захоплюють читача. Цей твір про справжню дружбу і взаємодопомогу, уміння знаходити вихід зі складних ситуацій з гумором… То ж, читайте!

- Чи хотіли б ви прочитати цю книгу?

- А тепер ми напишемо власну анотацію.

- Пригадайте вам відому казку „Колосок” . Хто її написав ?

- Як би ви могли поєднати автора і назву книги в  одне речення?  (Український народ написав казку „Колосок”)

 - Чи могло б таке речення розпочати анотацію . Доведіть свої міркування .

- То назвіть , що ми вказали в першому реченні . ( Автор , жанр та назва   твору ) .

- Що далі ви хотіли б почути в анотації ?

- Перекажіть цю казку стисло . ( В ній розповідається про  життя Півника та двох лінивих мишенят .) .

- Як по-іншому можна назвати зміст цього речення .( Короткий зміст ) .

- Пригадайте , що ми читали в  авторських анотаціях  після  короткого змісту ?

- Як одним реченням ви б сказали , чого ця казочка навчає .( Ця казка навчить любити та поважати будь-яку працю ).

- А чи є тут щось пізнавальне ? ( З неї можна довідатись , що чекає кожного ледаря .) .

- Перечитайте ще раз самостійно авторську анотацію книги , що у вас на столі , і зверніть увагу на кінцівку .

- До кого звертається автор ? ( До друзів , до читача )

- Що ми бачимо після звертання ? ( Заклик )

- То як назвемо останній пункт плану до анотації ?( Звернення , заклик )

- От який план ми отримали

1. Автор, жанр та назва твору .

2. Короткий зміст .

3. Що повчального та пізнавального .

4. Звернення та заклик .

- Поєднайте побудовані окремо речення в зв’язний текст , користуючись планом .

      Український народ написав казку „Колосок” .

      В ній розповідається про життя Півника та двох лінивих мишенят . Ця казка навчить вас любити та поважати будь-яку працю і покаже , що чекає кожного ледаря .

      Любий друже ! Прочитай цю казку і поповни свою скарбничку знань новими словами та висловами .

2. Творча робота в групах

- Пригадайте та  оберіть будь – яку казку і за планом спробуйте побудувати до неї анотацію.

  Важливим елементом у формуванні комунікативної компетентності молодших школярів у літературознавчому напрямку є вміння характеризувати дійову особу . Цей складний вид діяльності включає ряд простих умінь , які формувались на уроках читання у попередніх класах . Важливо  до таких видів діяльності  разом з учнями складати план , що допоможе послідовно висловлювати свої міркування .

  План  характеристики  дійової особи

  1.                Ім’я персонажа , назва твору , автор .
  2.                Опис зовнішності .
  3.                Риси характеру ( з доказами ) .
  4.                Моє ставлення до героя .

  Горобчик – це головний герой казки „Біда навчить” , яку написала Леся Українка .

Це невеличка пташка . Пір’ячко у неї на всьому тілі має коричневе забарвлення . Відрізняється від інших пташок тим , що не ходить по  землі , а стрибає . Живуть горобчики невеличкими зграйками .

На початку казки ми бачимо , що головний герой був дурненьким, бо завжди встрявав у всякі бійки та сварки . Та після зауваження курки він змінився : став допитливим , бо хотів розуму навчитися ; вихованим , бо коли звертався до птахів , то не забувався про ввічливі слова ; завзятим та кмітливим , бо сам зміг зрозуміти , які знання йому допоможуть у житті . В кінці казки горобчик став хазяйновитим та мудрим , бо без нього не проходила жодна пташина рада .

Я з повагою ставлюся до головного героя , бо він зміг з нерозумної пташечки стати поважною особою , до якої прислухалися та поважали її думку .

VI. Підведення підсумку уроку

- З чим ознайомились на уроці?

- Що ми складали?

- Чи сподобались вам результати вашої роботи?

VII. Домашнє завдання

Завдання до наступного уроку ви знайдете в куточку читача. Тема наступного уроку „Твори українських письменників-класиків“ – принесіть ваші улюблені книги українських письменників та підготуйтесь розповідати чому ця книга є вашою улюбленою.

doc
Додано
17 серпня 2018
Переглядів
7919
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку