Урок "Равлик "Василь Чухліб"

Про матеріал

Урок літературного читання з елементами критичного мислення

1.Метод «Чи вірите ви,що…?»

2. .Метод«Сенквейн»

3. .Метод«Запитання до автора»

4.Метод «Тонкі й товсті запитання»

5.Метод «Знаю-Хочу дізнатись-Дізнався»

6. «.МетодСпитайте у автора»,

,нової української школи (Ранкова зустріч "Мої враження",рефлексія).

Перегляд файлу

   Літературне читання

 

  Будь природі  другом

 

 

 

Василь Чухліб «Равлик»

 

 

 

                                Підготувала:Мурашова В.Л.

                                           2017-2018 н.р.

 

Мета: розвивати мовленнєву ,природозбережувальну компетентність;ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Василя Чухліба; розкрити красу і своєрідність його творів; удосконалювати навички свідомого виразного чи­тання; вчити оцінювати вчинки дійових осіб; розвивати зв’язне мовлення учнів, об­разне мислення, інтуїцію читача; виховувати бережливе ставлення до природи.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

-пояснювати,що таке « прозові твори», «оповідання» та які  їх особливості;

-свідомо читати оповідання «Равлик»;

-аналізувати текст оповідання за запитаннями;

-узагальнювати смисл тексту;

-називати види тварин;

-пояснювати спосіб життя і значення для людини;

-висловлювати і пояснювати власні передбачення;

-власне ставлення до природи.

Регламент уроку.

1.Вступна частина-Ранкова зустріч-«Мої враження»-7 хвилин.

2.Основна частина-30хвилин.

3.Заключна частина-8 хвилин.

План змісту уроку

1.Відомості про твори Василя Чухліба.

2.Опрацювання тексту оповідання Василя Чухліба «Равлик»

Обладнання.

Підручник В.Науменко.Літературне читання:укр.мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням української мовою: підручник3 –го класуК.:Генеза,2012;

1.Таблички  «Чи вірите ви,що…?»       5.Таблички «Знаю-Хочу дізнатись-Дізнався»

2.Таблички «Сенквейн»                          6.Таблички «Спитайте  у автора»

3.Таблички «Запитання до автора»

4.Таблички «Тонкі й товсті запитання»

 

I   Ранкова зустріч  «Мої враження»

1.Привітання

-Доброго дня!

Колом сонечко іде,

За собою день веде.

Станьмо разом,станьмо в колі-

Станем сонечком у школі!!!

 

-А що у нас тепер?

-Який день?

Веселий день четвер

Завжди усе встигає

Ще й книжечку читає!

 

Хочу поділитись

Чим я хочу поділитись?

Це негарно-всім хвалитись.

Але радість розділити

Вміють всі на світі діти.

Я поділюся радістю від…

-Цього тижня мене вразило прочитане про…

-Поділіться і ви…

2.Розгадування загадок

Журнал «Джміль» №5-6 2018 р.

 

3.Читання для себе

-Читають самостійно вибрані книги (Вироблення витривалості)

-Читання на швидкість

 

4.  Мовленнєва розминка

 

Гра «Віднови вірш»

Хатка 

Равлик-син прийшов до татка:

(Равлик-син прийшов до татка:

То не влізуть в неї ріжки.

— Затісна у мене хатка,

Якщо виросту ще трішки,

Якщо виросту ще трішки,

— Затісна у мене хатка,

То не влізуть в неї ріжки.

Глянув батько на хатинку:

Глянув батько на хатинку:

Підростає хатка теж.

— Не журися, любий синку,

Бо не тільки ти ростеш,

Бо не тільки ти ростеш,

— Не журися, любий синку,

Підростає хатка теж.)

 

--Отримали вірш

II.Актуалізація опорних знань

1.«Кластер»

Проза-(виклад невіршованою мовою)

Оповідання (розповідь,сповідь,оповідки…)

-сповідь-каяття,відчуття провини

-оповідка-історія,виклад,оповість,розповідка

Оповідання-це невеличкий за обсягом художній твір,написаний прозою,у якому автор описує здебільшого одну подію з життя.

Як пов’язані ці два слова?

2.Оголошення завдань уроку

— Сьогодні ми відкриємо ще одну сторінку української дитячої літератури.

 Ознайомимося з життєвим і творчим шляхом Василя Васильовича Чухліба.

 

-Будемо працювати з його оповіданням «Равлик»

3. Очікувані результати

«Мені б хотілось,щоб після цього уроку ви могли пояснювати ,що таке оповідання,чому цей твір є оповіданням, що таке проза , могли б розповісти про  автора,висловити власне ставлення до вчинків героїв.

 

III. Організація пізнавальної діяльності учні

1.Знайомство з творчістю Василя Чухліба с.151-152

-Деякі факти з біографії Василя Чухліба (вчитель)

Біографічна довідка

— Василь Чухліб народився в селі Лебедівка на благословенній землі древньої Чернігівщини, і мальовнича краса її природи з малих літ глибоко запала йому в серце, щоб вихлюпнутися схвильованими рядками в його поетичній прозі.

Районна газета «Правда Остерщини» опублікувала перший вірш Ва­силя Чухліба, коли він був ще учнем середньої школи. У 1970-ті роки новели В. Чухліба, надруковані в періодиці, привернули увагу редакції журналу «Ма­лятко», і тоді письменникові запропонували виступити з оповіданнями для дітей. Згодом з творів, надрукованих у «Малятку», склалася перша книжечка молодого літератора «Хто встає раніше». Відтоді письменник не полишає пра­цювати для дітей. Пише В. Чухліб короткі оповідання та казки — прозорі, як кришталь, тихі, як тепле літо. Більшість із них — про природу. Жив Ва­силь Чухліб у Києві. Василю Чухлібу присуджено премію імені Лесі Українки 1996 року.

 

2.-Гра  «Рибки»

1 група      -Чому присвятив більшість творів ?

2 група      -На які мови перекладено твори?

3група        -До чого закликав автор у своїх творах?

4 група        -Звідки брав автор описані події?

3. Опрацювання оповідання В. Чухліба «Равлик» (с. 152–153)

 

1) Гра «Упізнай героя».

Лізе-лізе потихеньку,yy

Тягне гору помаленьку,

А коли лякається —

У горі ховається. (Равлик)

 

2) Знайомство з твором (Читає дитина)

— Про яку подію із життя Тетянки розповів автор?

 

 

 

 

 

 

РАВЛИК

    О, тату, равлик! — вигукнула Тетянка.—

Та який великий! Присіла над ним, заспівала:
    Равлику-Павлику, де ти був?.. Хм! Не відповідає, сховався у свою хатинку...
    Бо ти ж його злякала.
Тетянка посиділа тихенько і, коли равлик вигулькнув, знову до нього:
    Равлику-Павлику, куди йдеш?
Равлик цього разу не сховався, заворушився і поповз через стежину.
    Тепер зрозуміло, куди він прямує! — сказав тато.— Недавно ж дощ пройшов. Та захопив тільки ту частину гаю, що через стежку навпроти. А равлик, мабуть, захотів пити.
    Це ж поки він туди добереться!..    
І Тетянка взяла равлика й перенесла через стежину.    
Він завмер на якусь хвилину, а потім розвернувся і поповз назад. І якраз туди приповз, звідкіля взяла його Тетянка.    
    Бач, упертюх який! Не любить, щоб допомагали,— насупила брови Тетянка.
    Може, і важко йому, але ж кожному хочеться самому здолати свою дорогу,— мовив тато.
І вони пішли своєю стежиною, а равлик — своєю.

 

3)Робота над заголовком.

— Промовте заголовок: із захопленням; із радістю; зі здивуванням; з не­вдоволенням.

 

4) Читання оповідання учнями в парах одне одному.

— Чи сподобалося вам оповідання?

— Який настрій воно у вас викликало?

— Хто є головними персонажами оповідання?

 

Фізкультхвилинка

 

5) Словникова робота.

— Доберіть синоніми до слів:

вигулькнув (з’явився);

упертюх (упертий, не­поступливий, настирливий);

здолати (перемогти, підкорити).

 

 

6) Повторне читання оповідання учнями вголос  (ланцюжком)

 

_Товсті та тонкі запитання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Цікаво знати!

Одними з найдавніших жителів планети є равлики. Учені стверджують, що ці крихітки з’явилися більше 500 мільйонів років тому. Вони можуть адап­туватися до будь-якого середовища, не вимагають багато їжі. Равлики жи­вуть у середньому близько 15 років.

 

Їх життєздатність уражає: під час неспри­ятливих умов вони можуть впасти у сплячку навіть на півроку! З настанням холодного періоду року молюск утягує ногу і голову в раковину, сховавшись попередньо під листя або в землі. Вхід закривається слизом, який з часом твердне.

 

 Триває цей сон аж до настання весни. Таким чином, равлики можуть переносити сильний холод і спеку. Приміром, садові представники можуть ви­тримувати температури аж до –120 °С. З настанням теплої пори року равлики прокидаються і жадібно накидаються на їжу.

 

Вони розмножуються шляхом відкладання яєць. Равлики не здатні жувати, вони перетирають їжу своїми 25 тисячами зубами, які розташовані у вигляді терки.

 

Їдять вони все: маленьких личинок, траву, листя, черв’яків. П’ють ці створіння не тільки ротом, але і за допомогою зовнішніх покривів шкіри. Висушені екземпляри за шість годин ввібрали через слизову оболонку таку кількість води, яка дорівнює половині всієї їхньої ваги.

 

 Цікавий факт! У Франції живе бургундський равлик, який узимку в мороз і влітку в посуху спить, але, коли йде теплий тихий дощ, він починає «співати» — видає такі звуки, які нагадують мелодійний спів.

 

Равлики володіють однією дуже неприємною для тварин і людини особливістю, яка виявляється в основному навесні: вони є переносниками паразитів: стрічкових черв’яків і глистів.

 

 

7) Робота в групах.

Читання оповідання за особами.

— За допомогою інтонації передайте здивування, радість, невдоволення Тетянки та розсудливість тата.

— Як ви розумієте зміст виділених слів?

Автор-

Тетянка-

Тато-

 

Робота в групі

Спікер-(керівник групи-зачитує питання)

Секретар-веде записи

Посередник-слідкує за часом

Доповідач-чітко висловлює спільну думку

 

 

 

 

8) Робота за ілюстрацією

— Подивіться на ілюстрацію до цього оповідання.

 

— Чи можемо ми віднести її до всього твору чи до певної його частини?

 

— Що художник зобразив на картині?

— Що він намалював у центрі картини? Удалині?

— Які фарби обрав? Який настрій вони створюють?

— Опишіть картину, використовуючи рядки з оповідання.

 

9).Дискусія з автором  «Запитайте у автора»

Питання до автора за текстом

-Чому автор стверджує,що… ?

-Що має на увазі автор коли пише..?

 

7.Заповнення  таблиці

 

 «Знав-Дізнався-Хочу дізнатися»

 

8. «Письмо для себе»

-блокнотики «Мої враження»

 

 

VI.Рефлексія

 

«Сенквейн»

 

(мої враження від уроку)

 

— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?

— Чого навчає нас це оповідання?

— Який висновок для себе зробили?

 

VII. Домашнє завдання

Переказувати оповідання:

 1-ша група — від імені Тетянки;

 2-га група — від імені равлика.

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 серпня 2018
Переглядів
6349
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку