Урок літературного читання з елементами критичного мислення
1.Метод «Чи вірите ви,що…?»
2. .Метод«Сенквейн»
3. .Метод«Запитання до автора»
4.Метод «Тонкі й товсті запитання»
5.Метод «Знаю-Хочу дізнатись-Дізнався»
6. «.МетодСпитайте у автора»,
,нової української школи (Ранкова зустріч "Мої враження",рефлексія).
Літературне читання
Будь природі другом
Василь Чухліб «Равлик»
Підготувала:Мурашова В.Л.
2017-2018 н.р.
Мета: розвивати мовленнєву ,природозбережувальну компетентність;ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Василя Чухліба; розкрити красу і своєрідність його творів; удосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити оцінювати вчинки дійових осіб; розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення, інтуїцію читача; виховувати бережливе ставлення до природи.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
-пояснювати,що таке « прозові твори», «оповідання» та які їх особливості;
-свідомо читати оповідання «Равлик»;
-аналізувати текст оповідання за запитаннями;
-узагальнювати смисл тексту;
-називати види тварин;
-пояснювати спосіб життя і значення для людини;
-висловлювати і пояснювати власні передбачення;
-власне ставлення до природи.
Регламент уроку.
1.Вступна частина-Ранкова зустріч-«Мої враження»-7 хвилин.
2.Основна частина-30хвилин.
3.Заключна частина-8 хвилин.
План змісту уроку
1.Відомості про твори Василя Чухліба.
2.Опрацювання тексту оповідання Василя Чухліба «Равлик»
Обладнання.
Підручник В.Науменко.Літературне читання:укр.мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням української мовою: підручник3 –го класуК.:Генеза,2012;
1.Таблички «Чи вірите ви,що…?» 5.Таблички «Знаю-Хочу дізнатись-Дізнався»
2.Таблички «Сенквейн» 6.Таблички «Спитайте у автора»
3.Таблички «Запитання до автора»
4.Таблички «Тонкі й товсті запитання»
I Ранкова зустріч «Мої враження»
1.Привітання
-Доброго дня!
Колом сонечко іде,
За собою день веде.
Станьмо разом,станьмо в колі-
Станем сонечком у школі!!!
-А що у нас тепер?
-Який день?
Веселий день четвер
Завжди усе встигає
Ще й книжечку читає!
Хочу поділитись
Чим я хочу поділитись?
Це негарно-всім хвалитись.
Але радість розділити
Вміють всі на світі діти.
Я поділюся радістю від…
-Цього тижня мене вразило прочитане про…
-Поділіться і ви…
2.Розгадування загадок
Журнал «Джміль» №5-6 2018 р.
3.Читання для себе
-Читають самостійно вибрані книги (Вироблення витривалості)
-Читання на швидкість
4. Мовленнєва розминка
Гра «Віднови вірш»
Хатка
Равлик-син прийшов до татка: |
(Равлик-син прийшов до татка: |
То не влізуть в неї ріжки. |
— Затісна у мене хатка, |
Якщо виросту ще трішки, |
Якщо виросту ще трішки, |
— Затісна у мене хатка, |
То не влізуть в неї ріжки. |
Глянув батько на хатинку: |
Глянув батько на хатинку: |
Підростає хатка теж. |
— Не журися, любий синку, |
Бо не тільки ти ростеш, |
Бо не тільки ти ростеш, |
— Не журися, любий синку, |
Підростає хатка теж.)
|
--Отримали вірш
II.Актуалізація опорних знань
1.«Кластер»
Проза-(виклад невіршованою мовою)
Оповідання (розповідь,сповідь,оповідки…)
-сповідь-каяття,відчуття провини
-оповідка-історія,виклад,оповість,розповідка
Оповідання-це невеличкий за обсягом художній твір,написаний прозою,у якому автор описує здебільшого одну подію з життя.
Як пов’язані ці два слова?
2.Оголошення завдань уроку
— Сьогодні ми відкриємо ще одну сторінку української дитячої літератури.
Ознайомимося з життєвим і творчим шляхом Василя Васильовича Чухліба.
-Будемо працювати з його оповіданням «Равлик»
3. Очікувані результати
«Мені б хотілось,щоб після цього уроку ви могли пояснювати ,що таке оповідання,чому цей твір є оповіданням, що таке проза , могли б розповісти про автора,висловити власне ставлення до вчинків героїв.
III. Організація пізнавальної діяльності учні
1.Знайомство з творчістю Василя Чухліба с.151-152
-Деякі факти з біографії Василя Чухліба (вчитель)
Біографічна довідка
— Василь Чухліб народився в селі Лебедівка на благословенній землі древньої Чернігівщини, і мальовнича краса її природи з малих літ глибоко запала йому в серце, щоб вихлюпнутися схвильованими рядками в його поетичній прозі.
Районна газета «Правда Остерщини» опублікувала перший вірш Василя Чухліба, коли він був ще учнем середньої школи. У 1970-ті роки новели В. Чухліба, надруковані в періодиці, привернули увагу редакції журналу «Малятко», і тоді письменникові запропонували виступити з оповіданнями для дітей. Згодом з творів, надрукованих у «Малятку», склалася перша книжечка молодого літератора «Хто встає раніше». Відтоді письменник не полишає працювати для дітей. Пише В. Чухліб короткі оповідання та казки — прозорі, як кришталь, тихі, як тепле літо. Більшість із них — про природу. Жив Василь Чухліб у Києві. Василю Чухлібу присуджено премію імені Лесі Українки 1996 року.
2.-Гра «Рибки»
1 група -Чому присвятив більшість творів ?
2 група -На які мови перекладено твори?
3група -До чого закликав автор у своїх творах?
4 група -Звідки брав автор описані події?
3. Опрацювання оповідання В. Чухліба «Равлик» (с. 152–153)
1) Гра «Упізнай героя».
Лізе-лізе потихеньку,yy
Тягне гору помаленьку,
А коли лякається —
У горі ховається. (Равлик)
2) Знайомство з твором (Читає дитина)
— Про яку подію із життя Тетянки розповів автор?
РАВЛИК
— О, тату, равлик! — вигукнула Тетянка.—
Та який великий! Присіла над ним, заспівала:
— Равлику-Павлику, де ти був?.. Хм! Не відповідає, сховався у свою хатинку...
— Бо ти ж його злякала.
Тетянка посиділа тихенько і, коли равлик вигулькнув, знову до нього:
— Равлику-Павлику, куди йдеш?
Равлик цього разу не сховався, заворушився і поповз через стежину.
— Тепер зрозуміло, куди він прямує! — сказав тато.— Недавно ж дощ пройшов. Та захопив тільки ту частину гаю, що через стежку навпроти. А равлик, мабуть, захотів пити.
— Це ж поки він туди добереться!..
І Тетянка взяла равлика й перенесла через стежину.
Він завмер на якусь хвилину, а потім розвернувся і поповз назад. І якраз туди приповз, звідкіля взяла його Тетянка.
— Бач, упертюх який! Не любить, щоб допомагали,— насупила брови Тетянка.
— Може, і важко йому, але ж кожному хочеться самому здолати свою дорогу,— мовив тато.
І вони пішли своєю стежиною, а равлик — своєю.
3)Робота над заголовком.
— Промовте заголовок: із захопленням; із радістю; зі здивуванням; з невдоволенням.
4) Читання оповідання учнями в парах одне одному.
— Чи сподобалося вам оповідання?
— Який настрій воно у вас викликало?
— Хто є головними персонажами оповідання?
Фізкультхвилинка
5) Словникова робота.
— Доберіть синоніми до слів:
вигулькнув (з’явився);
упертюх (упертий, непоступливий, настирливий);
здолати (перемогти, підкорити).
6) Повторне читання оповідання учнями вголос (ланцюжком)
_Товсті та тонкі запитання
Цікаво знати!
Одними з найдавніших жителів планети є равлики. Учені стверджують, що ці крихітки з’явилися більше 500 мільйонів років тому. Вони можуть адаптуватися до будь-якого середовища, не вимагають багато їжі. Равлики живуть у середньому близько 15 років.
Їх життєздатність уражає: під час несприятливих умов вони можуть впасти у сплячку навіть на півроку! З настанням холодного періоду року молюск утягує ногу і голову в раковину, сховавшись попередньо під листя або в землі. Вхід закривається слизом, який з часом твердне.
Триває цей сон аж до настання весни. Таким чином, равлики можуть переносити сильний холод і спеку. Приміром, садові представники можуть витримувати температури аж до –120 °С. З настанням теплої пори року равлики прокидаються і жадібно накидаються на їжу.
Вони розмножуються шляхом відкладання яєць. Равлики не здатні жувати, вони перетирають їжу своїми 25 тисячами зубами, які розташовані у вигляді терки.
Їдять вони все: маленьких личинок, траву, листя, черв’яків. П’ють ці створіння не тільки ротом, але і за допомогою зовнішніх покривів шкіри. Висушені екземпляри за шість годин ввібрали через слизову оболонку таку кількість води, яка дорівнює половині всієї їхньої ваги.
Цікавий факт! У Франції живе бургундський равлик, який узимку в мороз і влітку в посуху спить, але, коли йде теплий тихий дощ, він починає «співати» — видає такі звуки, які нагадують мелодійний спів.
Равлики володіють однією дуже неприємною для тварин і людини особливістю, яка виявляється в основному навесні: вони є переносниками паразитів: стрічкових черв’яків і глистів.
7) Робота в групах.
Читання оповідання за особами.
— За допомогою інтонації передайте здивування, радість, невдоволення Тетянки та розсудливість тата.
— Як ви розумієте зміст виділених слів?
Автор-
Тетянка-
Тато-
Робота в групі
Спікер-(керівник групи-зачитує питання)
Секретар-веде записи
Посередник-слідкує за часом
Доповідач-чітко висловлює спільну думку
8) Робота за ілюстрацією
— Подивіться на ілюстрацію до цього оповідання.
— Чи можемо ми віднести її до всього твору чи до певної його частини?
— Що художник зобразив на картині?
— Що він намалював у центрі картини? Удалині?
— Які фарби обрав? Який настрій вони створюють?
— Опишіть картину, використовуючи рядки з оповідання.
9).Дискусія з автором «Запитайте у автора»
Питання до автора за текстом
-Чому автор стверджує,що… ?
-Що має на увазі автор коли пише..?
7.Заповнення таблиці
«Знав-Дізнався-Хочу дізнатися»
8. «Письмо для себе»
-блокнотики «Мої враження»
VI.Рефлексія
«Сенквейн»
(мої враження від уроку)
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
— Чого навчає нас це оповідання?
— Який висновок для себе зробили?
VII. Домашнє завдання
Переказувати оповідання:
1-ша група — від імені Тетянки;
2-га група — від імені равлика.