Математика (Чудеса світу)
3 клас
Тема: Додавання й віднімання виду 430 + 500, 430 + 50, 760 – 400, 760 – 40. Розширена задача на спосіб зведення до одиниці. Складена задача, яка включає суму двох або трьох доданків.
Мета. Закріплювати вміння учнів додавати круглі трицифрові числа різними способами, працювати над розв’язуванням задачі на спосіб зведення до одиниці та над задачею, яка включає суму двох або трьох доданків. Розвивати обчислювальні навички, логічне мислення, пам’ять, розвивати інтерес до пізнання таємниці єгипетських пірамід. Виховувати уважність, зосередженість під час роботи, наполегливість у досягненні мети, охайність .
Тип уроку. Урок – мандрівка.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Заходить вчитель – треба встать,
Коли дозволить, тихо сядь.
Спитати хочеш, не гукай,
А тільки руку піднімай.
Хто сказав, що математика –
Це складна наука?
Наша математика –
Це цікава штука.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Завдання: вставте пропущене число:
… раз відмір, а один раз відріж.
… одного не ждуть.
2. Гра «Мікрофон».
Написання цифри 7
ІІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку.
Бесіда з учнями.
В давні часи, ще до нової ери, в епоху, яка називалася античною, люди визначили для себе і наступних поколінь сім чудес світу. Це часи до народження Ісуса Христа. Ви запитаєте, а чому саме сім, а не п’ять, не 10? Річ у тім, що число сім магічне. Воно оточує нас із усіх сторін.
Розгляд ілюстрації «Сім чудес світу»: висячі сади Семіраміди; храм Артеміди, статуя Зевса, мавзолей в Галікарнасі, Родоський Колос, Александрійський маяк та Єгипетські піраміди.
Повторення правила.
Спочатку згадаємо правило, за яким будемо виконувати обчислення. (До одиниць додаємо одиниці, до десятків – десятки і т. д.)
Гра «Хто швидше побудує піраміду» , той першим дізнається ім’я фараона.
Хід гри.
3ряди учнів – 3 команди. Кожен ряд вибирає найрозумнішого капітана, який буде працювати біля дошки і виконуватиме те ж завдання, що і команда.
За сигналом учні, які сидять за партою, розв’язують один приклад, кладуть найбільшу брилу внизу і передають аркуш далі. Коли обчислення закінчені, учень перевертає аркуш і читає ім’я фараона (Хеопс)
840 + 50 = 890 (Х)
230 – 120 =110 (е)
870 - 60 + 100 =910 (о)
690 + 200 – 70 =820 (п)
200 + (360 – 150) =360 (с)
- У Єгипті найвища піраміда Хеопса. Висота її 146 метрів, вона була як сучасний 40 – поверховий будинок!
Робота за підручником
Самостійна робота із взаємоперевіркою.
560 + 230 = 790 260 – 150 = 110 310 + 650 = 960
760 – 50 = 710 580 – 80 = 500 400 + 130 = 530
Складання та розв’язування розширеної задачі на спосіб зведення до одиниці .
- На будівництві піраміди працювала ціла армія будівельників. Кожен з них міг помірятися силою з самим Василем Вірастюком (українцем, якого визнано найсильнішою людиною планети у 2004 році). Адже за час будівництва робітники підняли більше двох мільйонів блоків, кожен з яких важив, як бегемот! Так як будівництво тривало не один рік, то звичайно, що люди змінювалися і їх потрібно було вчити. Як називали людину, яка прийшла вчитися? (Учень). Як називали людину, яка вміє дуже вправно працювати руками і поділитися досвідом з іншими? (Майстер).
- Складемо і розв’яжемо розширену задачу на зведення до одиниці .
(Учні складають і повторюють умову задачі. Сильні учні за бажанням можуть працювати самостійно, решта – разом з вчителем.).
Відповідь: 56деталей. Вираз до задачі: (18 : 6 + 5) * 7 = 56(д.)
Фізкультхвилинка. Будуємо піраміду.(Імітація).
Розв’язування задачі, яка включає суму двох або трьох доданків.
(Робота в групах)
Задача.
Для бальзамування єгиптяни взяли три бинти довжиною 890дм. Сума довжин першого і другого бинта – 760 дм, а другого і третього – 470. Знайти довжину кожного відрізка бинта.
І – } 760 дм
ІІ – } 890 дм
ІІІ - } 470 дм
Відповідь: 420 дм, 340 дм, 130 дм.
Завдання на уважність.
Але скарбошукачів не поменшало.
Ось і зараз поліція розшукує небезпечного злодія на прізвисько «Розбишака». Особливі прикмети:
- Кого з них розшукує міліція? (Аркуші з фігурами вовків. Треба вибрати за певними ознаками.
ІV. Домашнє завдання
V. Підсумок уроку.
- Сфінкс хоче нас запитати, як правильно сказати «14 скарбів і 7 скарбів буде 22 скарби» чи «14 скарбів плюс 7 скарбів дорівнює 22 скарби»? (21ск.)