Конспект уроку з математики для 4-го класу "Порівняння часток"

Про матеріал

Урок математики за інноваційною технологією "Росток"

Перегляд файлу

Тема. Порівняння часток.

Мета. Вивести алгоритм порівняння часток; удосконалювати обчислювальні уміння і навички, вміння розвязувати задачі на знаходження частки числа та числа за його часткою; розвивати увагу, память,  вміння встановлювати причинно-наслідкові  звязки, робити умовиводи; сприяти вихованню дружніх відносин у класному колективі, кращих рис характеру особистості.

Тип уроку: урок відкриття нового знання.

Обладнання: записи на дошці, мультфільм «Апельсин», підручники, дидактичні картки для роботи в парах змінного складу, схеми задач, дидактичні картки для роботи в групах, відеофізкультхвилинка «Танцюємо разом!», електронна  презентація «Частки», геометричні фігури для роботи в парах; вафельні торти, ножі, дощечки.

Хід уроку

І. Самовизначення до діяльності

Всі почули ви дзвінок,

Він покликав на урок.

Тож сідаєм і часу не гаєм, ми урок розпочинаєм!

- Діти, що ви очікуєте від уроку?

- І девізом нашого уроку будуть такі слова:

Щоб успіхи чудові мати,

Треба гарно працювати!

ІІ. Активізація знань, умінь і навичок учнів, фіксація утруднення в індивідуальній діяльності

  1. Розумова розминка. Робота з числовим рядом

     - Розгляньте числа, записані на дошці, і скажіть, як вони називаються?

(Це частки)

  • Хором їх прочитаємо.
  • 1   1    1   1   1   1   1

2   3   4    6   8  10  n

 

  • Що означає цей запис  1?

                                     n   

(Ціле поділили на n рівних частин і взяли одну таку частину.)

  •     Яка частка зайва? Чому? (1 , бо кількість часток, на які ділили ціле, збільшується на 2)                      3

-  Яка буде остання частка? 

  •     Які частки можна прочитати двома способами? (1 – половина, 1 – третина, 1 – чверть)                                                               2                          3

               4

  1. Фронтальна робота за годинником
  • Користуючись назвами часток, скажіть, який час показує годинник?

 

 

 

 

 

 

 

  • Чверть на 6 годину ранку чи вечора.
  • Пів на 10 годину ранку чи вечора.
  • За чверть 7 година ранку або вечора.
  1. Гра «День і ніч»
    • А зараз пограємо в гру «День і ніч».
    • 80 збільшіть у 6 разів; 480
    • Знайдіть чверть одержаного числа; 120
    • Збільшіть на 30; 150
    • Відніміть 60; 90
    • Знайдіть третину результату; 30
    • Це число – половина відповіді. 60
  2. Каліграфічна хвилинка
  • Якими цифрами запишемо це число? (6 і 0);
  • Цифру 6 починаємо писати нижче правого верхнього кута клітинки, заокруглюємо ліворуч, прописуємо великий лівий півовал, який внизу переходить у малий правий овал, що з’єднується ліворуч з першим елементом трохи вище середини клітинки.
  • Цифру 0 починаємо писати близько до правого верхнього кута клітинки, ведемо заокруглення ліворуч, прописуємо до нижньої сторони клітинки великий лівий овал і з’єднуємо праворуч з початком написання овалу.
  • Запишіть це число тричі.
  • Охарактеризуйте його. ( Натуральне, двоцифрове, парне, кругле).
  • Перетворіть його у частку.
  • Де ми можемо знайти таку частку? (1год – це хвилина, 1 хв – це секунда)

                                                 60                            60

5. Бліц - опитування

  • Як називається 1 частка кілограма? (Грам)

                               1000

 -   Яку частку метра становить 1 сантиметр? ( 1  )

                                                                        100

  • 1 частка доби – це (1 год)

24

  1. Малюнковий диктант

- Розгляньте зображення і запишіть, яка частка зафарбована?

                                       

  1. Самоперевірка за зразком

Розгляньте записи на дошці і підніміть руку, в кого така відповідь.

1     1       1      1     1

2     16     4      8     3

- Молодці.

8. Створення утруднення в індивідуальній діяльності учнів

- Запишіть цей ряд у порядку зростання частки числа, від меншої до більшої.

ІІІ. Виявленння причин утруднення. Постановка мети діяльності

  1. Виявлення причин утруднення

Один учень пише біля дошки.

1     1       1      1     1

2     3      4       8      16

- Хто так записав, як …? Поясніть. (Кількість часток, на які ділили ціле збільшується, 2 > 3, 4 > 3 , 8 > 4, 16 > 8)

- Чи всі згодні? ( Ні, треба записати цей ряд навпаки від  1    до   1  ,    

                                                                                                 16          2

бо чим більша кількість часток, тим менші  вони .)

- Хто ж виконав завдання правильно?

                2.  Постановка мети дослідження

- Щоб це зясувати, нам потрібно навчитись порівнювати частки.

IV. Побудова проекту виходу з утруднення

1. Перегляд мультфільму «Апельсин»

- А що для цього ми будемо робити, ви дізнаєтесь із мультфільму «Апельсин».

- Чи здогадались ви, яким буде ваше завдання? ( Будемо ділити ціле на частки)

- Чому вовку дісталась шкірка від апельсину? ( Бо він ні з ким не хотів ділитися, а так неможна.  Ми повинні бути щедрими. Бо й апельсин тоді буде солодшим.)

2. Організація роботи в групах

-   А хто любить їсти солодкий торт? Кому доводилось уже нарізати торт на рівні частинки?

 - Отож, зараз візьміть геометричну фігуру, яка є у вас на парті, і обєднайтесь за нею у групи. Ваше завдання - поділити торт на рівні частини між усіма членами групи і визначити, яка частка буде у кожного?

- Нарізайте торт на дощечці, обережно користуючись ножем.

3. Робота в групах

Діти нарізають торт на окремі частки.

1 група – 2 частки. Ми ділили торт на 2 рівні частини. У кожного -1

                                                                                                                  2

2 група – 3 частки. Ми ділили торт на 3 рівні частини. У кожного -1

                                                                                                                  3

3 група – 4 частки. Нас було четверо. У кожного -1

                                                                                     4

4 група – 8 часток. Ми ділили торт на 8 рівних частин. У кожного -1

                                                                                                                   8

5 група – 16 часток. Нас 16. У кожного -1

                                                                    16

4. Побудова нового способу дій

- Спробуємо на око визначити, у кого найбільша частка. Чому?

( Найбільша частка у  1 групи, бо там було мало дітей і в них тільки 2 частки, тому вони такі великі.)

- У кого найменша частка? І чому? ( В останній групі, бо було багато дітей, і треба було нарізати багато часток. Чим більше  нарізали, тим меншими вони ставали.)

- Який висновок зробимо? (Чим більше часток, тим вони менші).

- Чи правильно виконане завдання? (Ні).

- Запишіть цей ряд ще раз правильно.

- А представники груп перевірять вас за допомогою прикладання однієї частки до іншої і теж вишикуються у порядку зростання  .

- Перевіряємо.

 

1     1       1      1     1

16   8      4       3     2

-Молодці!

5. Практична робота в парах (№1 с.14)

- А чи справдиться це правило для інших чисел і величин, ми перевіримо, виконуючи практичну роботу в парах.

Один учень читає завдання.

Виріж із паперу прямокутник зі сторонами 4см й 16см та перегни його навпіл. Потім поділи його за допомогою перегинання на 4 рівні частини, на 8 рівних частин. Як змінюється кожна частина, коли їх число збільшується?

- Прямокутники у вас уже  заготовлені. Виконайте це завдання, співставте свої висновки в парі  і дайте відповідь на поставлене питання.                                                        

- Який висновок ви можете зробити? ( Чим більше утворюємо часток, тим меншими вони стають)

- Чи співпав цей висновок з попереднім? (Так)

- Отже, це правило справджується для усіх величин і чисел.

- Перевіримо правило за підручником.

6. Читання правила за підручником

Діти читають правило хором.

Чим більше часток, тим менша кожна частка.

- Співпали наші висновки? (Так)

- Як зручніше запамятати це правило? (Записати його за допомогою знаків, символів.)

7. Робота в групах. Складання алгоритму порівняння часток

1 група – вставити пропущений знак >  або <.

    

 

 

2 група – вставити слова більше і менше так, щоб нерівність стала правильною.

 

1  > 1

  

3 група – вставити пропущені латинські букви.

1  > 1    k > n

  

- Який запис вам  буде зручніший у використанні?

V. Первинне закріплення у зовнішньому мовленні

1. Додаткове завдання для учнів

-А зараз я пропоную вам завдання, яке ви можете розвязувати протягом усієї наступної частини уроку.

 

2.  Фронтальна робота за підручником

- А тим часом, користуючись цими алгоритмами, виконаємо №2  за підручником.

1 <  1                     1 >  1                    1  < 1                        1 >   1

7      5                   15   20                 480   408                   601   610

Діти коментують порівняння часток.

3. Робота в парах змінного складу

- Порівняємо частки в парах змінного складу.

VІ. Самостійна робота з самоперевіркою по еталону

  1. Самостійна робота по варіантах

- Розгляньте табличку, навпроти правильних нерівностей поставте +,  де неправильних - .

1            1

45            54

 

1             1

6            16

 

1             1  

               3  

 

1             1

10          100

 

 

 

1            1

84            48

 

1             1

7            17

 

1             1  

               4  

 

1                1

100          1000

 

 

  1. Взаємоперевірка в парах за еталоном

+        +

-         +

+         -

+        +

 

  • Поміняйтесь зошитами і перевірте, чи правильно виконали завдання.
  • Підніміть руку, в кого немає помилок?
  • У кого одна помилка?
  • Багато?
  • Молодці!
  • Де була помилка у І варіанті? 1 >1
  1. 16
  • Де помилка у ІІ варіанті?
  1. 1

      4

VІІ. Відеофізкультхвилинка «Танцюємо разом»

VІІІ. Включення у систему знань і повторення

  1. Завдання на вибір

1 завдання . Визначте, для яких значень змінної х правильна нерівність:

1  < 1                      

    х      7                                       7, 8, 9, …

   2 завдання. Знайдіть множину розвязків подвійної нерівності.

1    <   1  < 1                      

    12       х      7                           11, 10, 9, 8, 7

 

  3 завдання. Порівняти ноти, замінюючи їх частками.

        

 

           

 

1 завдання . –Чому до множини розвязків належить 7?

2 завдання. – У кого така відповідь, як на дошці?

3 завдання.- Як повязана музика і ноти? ( Половинна нота довше четвертної,  в одній восьмій – дві шістнадцятих ноти.)

2. Фронтальна робота над задачею

- Прочитайте задачу і визначіть, яка схема до неї підійде?

                        

                     1 - ?                                                       1-120

                                                 

          1  - 120                                                1  - ?

          4                                                          4

- Яка схема підійде до задачі? (Друга)

- Чому? ( Нам потрібно знайти частку).

- Повторіть умову задачі.

- То скільки ж сторінок було в книзі? (120)

-Яку частку цих сторінок прочитав Петрик?

-Що потрібно дізнатися? (Скільки сторінок прочитав хлопчик?)

- Як ми можемо це зробити? (Треба усі сторінки  поділити на 4 рівні частини, і ми дізнаємось скільки сторінок у одній такій частині)

- Отже, як розвяжемо задачу?

1) 120:4=30 (с.)

- Якою буде відповідь?

Відповідь: 30 сторінок прочитав Петрик.

 

  1. Творча  робота над задачею
  • Змініть так питання задачі, щоб вона розвязувалась ось  таким  виразом:

120 – 120 : 4 = 90 (с.)

(Скільки сторінок залишилося прочитати?)

-Як дізнаємося? (Треба від цілого відняти сторінки, які прочитав хлопчик. 120 – 30 = 90 сторінок залишилося прочитати Петрику.)

- Змініть задачу так, щоб до неї підійшла 2 схема.

Петрик прочитав 120 сторінок, що становить 1 усієї кількості сторінок книги. Скільки сторінок у книзі?                     4

  • Скільки сторінок прочитав Петрик? (120)
  • Яку частку книги становлять  ці сторінки?
  • Що нам невідомо у задачі? ( Ми не знаємо ціле, скільки всіх сторінок у книзі.)
  • Як нам визначити всю  кількість сторінок у книзі? (Треба по 120 сторінок взяти 4 рази)
  • Якою дією розвяжемо задачу? (120 · 4 = 480 (с.)
  • Якою буде відповідь?

Відповідь: 480 сторінок у книзі.

  • Чим схожі задачі? ( Числовими даними)
  • Чим відрізняються? ( Сюжетом.У 1 задачі шукали частку, а в 2 задачі -  ціле)
  1. Робота над задачами в групах

1 група.   У класі 32 учні.

 

 

 

 

 

У класі 32 учні. Чверть усіх учнів – дівчатка. Скільки окремо дівчаток і хлопчиків у класі?

1) 32 : 4= 8 (учн.) дівчаток

2) 32 – 8 = 24 (учн.) хлопчиків

2 група.

                          30 м

Капуста

 

 

 

 

20 м

 

 

Довжина городу 30 м, ширина – 20 м. Капустою засаджена  1 площі ділянки. Яку площу займає капуста?                                                            3

1) 30 · 20 = 600(м2) площа городу

2) 600 : 3 = 200 (м2) капуста

3 група

 

 

 

 

Огірки – 200 м2

 

 

 

 

 

 

Огірками засадили 200 м2  городу. Це 1 всієї площі городу. Помідори займають решту площі.                                4

Яку площу городу засадили помідорами?

1) 200 · 4 = 800 (м2) площа городу

2) 800 – 200 = 600 (м2) помідори

5. Перевірка додаткового завдання

Прочитайте ще раз додаткову задачу.

 

  • Хто з дівчаток зафарбував найбільшу частку? (Тетянка)
  • Яку частку вона зафарбувала? (1)

                                                           4

  • Хто зафарбував меншу частку за Тетянку? (Марійка – 1)

                                                                                                  6

  • Яку частку зафарбувала Наталка? (1)

                                                                            8

  • Молодці, ви справились з усіма завданнями!

ІХ. Рефлексія

  • Чи виконали ми план уроку?
  • Що вдалося нам?
  • Що сподобалось?
  • Для чого потрібно вивчати частки ? ( Частки треба знати музикантам, співакам, композиторам; лікарям, які виписують рецепти; агрономам, фермерам; архітекторам)
  • Так, правильно, частки супроводжують насу житті  повсюди, тому їх потрібно знати.
  • Кого б ви сьогодні хотіли відзначити?

         Х. Повідомлення домашнього завдання

 

 

                     № 4 с.14, № 9 с.15 Для тих, хто ще сумнівається у своїх силах.

                  № 7, № 9 с.15   Для тих, хто активно працював на уроці,

 

 

 

                № 6 с.14, № 9 с.15 Для тих, кому легко давались  творчі   завдання.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Протас Анжеліка Анатоліївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
3 січня 2018
Переглядів
2540
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку