Однією з ключових компетентностей у законі України «Про освіту» визначено соціальні та громадянську компетентності. Окрім того, у оновлених навчальних програмах виокремлено 4 наскрізні змістові ліній: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність» та «Громадянська відповідальність». Якщо перші три є засобом інтеграції предметів природничо-математичного циклу, то змістова лінія «Громадянська відповідальність» більше торкається предметів соціально-гуманітарного циклу. Тож, у вчителів математики з'явилася проблема знайти правильні підходи до реалізації даної змістової лінії.
Сьогодні, в умовах реформування освіти, коли стало зрозуміло, що освіта має бути спрямована не стільки на формування певних знань, умінь і навичок у школярів, скільки на підготовку їх до життя, на формування ключових компетентностей, які здатні забезпечити особисту реалізацію та життєвий успіх випускника школи впродовж усього життя. Тобто пріоритетним напрямом в сучасній освіті є її орієнтація на компетентнісний підхід. Однією з ключових компетентностей у законі України «Про освіту» визначено соціальні та громадянську компетентності. Окрім того, у оновлених навчальних програмах виокремлено 4 наскрізні змістові ліній: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність» та «Громадянська відповідальність». Якщо перші три є засобом інтеграції предметів природничо-математичного циклу, то змістова лінія «Громадянська відповідальність» більше торкається предметів соціально-гуманітарного циклу. Тож, у вчителів математики виникає реальна проблема як знайти правильні підходи до реалізації даної змістової лінії.
Я, як вчитель математики, хочу запропонувати вам декілька прикладів формування громадянських компетентностей на уроках.
1) Учням пропонуються картки з числами. Треба розташувати їх у порядку зростання (спадання). Якщо завдання виконано вірно, то із букв на зворотньому боці карток викладаємо слово «Україна».
Вчитель. Україна – найбільша країна Європи. Країна, яка займає 0,41% світової території суши, в якій мешкає 0,85% населення планети.
Пропонуємо учням завдання з числами 42,8; 29,6 ; 13,2; 19,8; 23
Вчитель: Чисельність населення України 42,8 млн. осіб. Міське населення складає 29,6 млн. осіб, сільське – 13,2 млн. осіб, чоловіки – 19,8 млн. осіб жінки – 23 млн. осіб . Порівняйте ці числа. Зробіть висновки.
А ви знаєте, що таке гендерна рівність? Це справедливе ставлення до жінок і чоловіків.
Питання для обговорення:
що …»
2) Гра «Кросворд навпаки»
На дошці намальовано кросворд із порожніми клітинками. До дошки слід викликати одного учня, який повинен розгадати кросворд за підказками учнів у класі. Всім іншим учням запропонувати заповнений кросворд – вони мають скласти до нього питання. (У цьому завданні учні не тільки згадують математичні терміни, а й навчаються ставити запитання, що дає можливість глибоко зрозуміти основні поняття.)
Отримали виділене слово «БУЛІНГ».
Вчитель: Булінг - це тривалий процес свідомого жорстокого ставлення з боку однієї дитини або групи дітей до іншої дитини або іншої групи дітей.
Три основні причиних фактори булінгу:
Якщо ти став /стала жертвою булінгу – розкажи про це дорослим. Якщо
ти побачив/побачила, що над кимось знущаються, - клич на допомогу, привертай увагу дорослих.
Стався до інших так, як хочеш, щоб ставилися до тебе. Є питання – телефонуй на Національну дитячу «гарячу лінію», номер якої ми дізнаємося розв’язавши рівняння або приклади.
Вчитель: Дзвінок – шанс знайти вихід із складної ситуації. Вас почують і підтримають!
Вчитель: Пропоную всім вам написати на серцях те, що може допомогти іншій людині, зігріти їй душу.
Вчитель збирає серця, перемішує їх, а потім пропонує кожному витягнути одне серце та протягом наступного тижня зробити те, що написано на його серці доброти, для когось іншого.
3) Завдання «Встановіть відповідність»
1.0,345 + 0,7 а. 1,225
2. 7 - 5,261 б. 2,358
3. 0,35 ∙ 3,5 в. 5727
4.171,81 : 0,03 г. 1,045
д. 1,739
ГУ |
НА |
УК |
ТО |
ЖЕ |
СІ |
РАН |
РА |
ВАМ |
ЛЕ |
РАНТ |
ДУ |
МИ |
ТУК |
ШО |
АК |
НУ |
НІСТЬ |
КО |
ТА |
Якщо завдання виконано вірно, то з’являється слово «ТОЛЕРАНТНІСТЬ»
Вчитель: Толерантність – це здатність сприймати без агресії думки, які відрізняються від власних, а також особливості поведінки та способу життя інших.
Толерантність – це мистецтво жити в світі несхожих людей та ідей.
Толерантність це терпимість до думок, поведінки та погляді інших. Толерантність потрібно проявляти до всіх. Наведіть, будь ласка, приклади толерантного ставлення до людей з вашого життя.
4) Розв’язування задач.
Сім’я з чотирьох чоловік за місяць витратила 320 кВт електроенергії. 1 кВт коштує до 100кВт – 0,9 грн, вище 100кВт – 1,68 грн. Скільки треба заплатити сім’ї за витрачену електроенергію?
Що, на вашу думку, можете зробити ви для зменшення фінансових витрат на електроенергію?
5) Використання заповідей великого математика і філософа Піфагора. Обов’язкове обговорення з учнями кожної заповіді, наприклад, по одній після кожного уроку з теми «Теорема Піфагора».
Заповіді великого математика Піфагора
1.Живи з людьми так, щоб твої друзі не стали недругами, а недруги стали друзями.
2.Твори велике, не обіцяючи великого.
3.Не заплющуй очей, коли хочеш спати, не проаналізувавши всіх своїх учинків за минулий день.
4.Не роби нічого ганебного ні в присутності інших, ні таємно. Першим твоїм законом має бути повага до себе самого.
5Лише неблагородна людина здатна в очі хвалити, а поза очі злословити.
6.Роби лише те, що в майбутньому не засмутить тебе.
6) Фізкультхвилинка «Біла ворона»
КРОК 1. Вчитель пропонує учням утворити коло і синхронно повторювати рухи, які він показуватиме. Наприклад, підняти праву руку та ногу, зробити рух по колу в певному напрямку, сісти-встати тощо.
Один із учасників, визначений наперед, не стає в коло разом з усіма, а розміщується в центрі кола і виконує протилежні за значенням рухи або рухи навмання з власним «музичним» супроводом.
КРОК 2. Після закінчення руханки учасник, який виконував роль «білої ворони», ділиться своїми враженнями і відчуттями. Свої думки висловлюють учасники «великої групи».
КРОК 3. Вчитель пропонує комусь з учасників підтримати «білу ворону», і коли їх стає двоє, продовжує руханку.
КРОК 4. Закінчивши вправу, вчитель запитує вже у двох «білих ворон» про їхні відчуття та враження від своєї ролі. Своїми враженнями від побаченого діляться також інші учасники «великої групи».
КРОК 5. Після спільного обговорення, вчитель пропонує учасникам виробити «Правила тактовної поведінки», які допоможуть у спілкуванні з людьми, не такими як інші.
Окремі думки учасників, як варіанти можливих пунктів правил:
Протягом свого життя кожна людина регулярно стикається з необхідністю робити певний вибір. Приймаючи рішення ї роблячі вибір, кожна людина наближає своє майбутнє і створює його образ. Саме тому так важливо не помилитися з вибором шляху свого життя, попередньо підготуватися до цього вибору і у відповідний час робити його, а потім не пошкодувати.
Зараз я хочу запропонувати вам вірш, який обов’язково прочитати 2 рази. Цей «білий вірш» - це символ двох протилежних сюжетів розвитку людства. Який з них обирати – вирішувати вам самим.
Я - частина втраченого покоління
І я відмовляюся вірити, що
Я можу змінити цей світ.
Я розумію, можливо, це шокує вас, але
«Щастя вже всередині тебе»
- Це брехня, насправді.
Гроші зроблять мене щасливим
І в тридцять років я розповім своїй дитині, що
Він - не найважливіша річ у моєму житті.
Мій бос буде знати, що
Мої принципи:
Робота
Важливіше, ніж
родина
Послухайте:
З давніх часів
Люди живуть сім'ями
Але зараз
Суспільство ніколи не буде таким, як раніше
Експерти кажуть мені
Через тридцять років я буду святкувати десятиліття свого розлучення.
Я не вірю, що
Я буду жити в країні, яку сам створив.
У майбутньому
Знищення природи стане нормою.
Ніхто не вірить, що
Ми збережемо нашу прекрасну планету.
І звичайно
Моє покоління вже втрачено.
Нерозумно вважати, що
Надія є.
1