Дата: 17.09.19
Урок: Математика
Клас: 4
Тема. Множення числа на добуток. Письмове множення на двоцифрове число виду 24 * 40. Складання і розв’язування задач (№№ 92—101).
Мета. Систематизувати знання учнів про множення числа на добуток; вдосконалювати обчислювальні навички; формувати вміння множити на розрядні числа різними способами, добирати числові дані та розв'язувати складені задачі вивчених типів; знаходити значення буквених виразів; розвивати вміння аналізувати, робити висновки; розвивати пам’ять, мислення, увагу; виховувати самостійність, точність, акуратність.
Обладнання. Таблиці усних обчислень; схеми задач.
Хід уроку
I. Організаційний момент
- Доброго ранку. Мене звати Аліна Володимирівна і сьогоднішній урок математики буду проводити я.
IІ. Контроль, корекція та закріплення знань.
- Перевіримо виконання домашнього завдання.
1. Перевірка домашнього завдання.
№ 90
- Який перший вираз склали? ( (630+210):3=280 ) (суму чисел 630 і 210 поділити на 3)
- Чому ділимо на 3? ( щоб знайти 1\3 треба число : на 3 )
- Скільки вийшло? (280)
- Який другий вираз? ( (705-245):10=46 ) ( різницю чисел 705 і 245 поділити на 10)
- Скільки вийшло? (46)
Поясніть, скільки отримали та про що дізнаємося, якщо знайдемо значення поданих у № 91 виразів.
1) 616 : 4 = 154 (г.) — залишилося у кіоску;
2) 616 + 616 : 4 = 870 (г.) — привезли у кіоск;
3) 616 - 616 : 4 = 462 (г.) — на скільки більше продали газет, ніж залишилося.
- Яка відповідь?
2. Усні обчислення та опитування
2.1 а) Кожне із чисел збільшити в 10 разів.
- Як число помножити на 10, 100?
( потрібно дописати нуль справа)
5, 8, 12, 10, 36, 99, 30.
б) Кожне із чисел зменшити в 100 разів.
- Як число поділити на 10, 100?
( потрібно забрати нуль)
300, 800, 500, 200, 900, 100, 1000.
2.2 Гра «День-ніч»
- Пограємо з вами гру «День-ніч». Коли я кажу ніч, ви заплющуєте очі , уважно слухаєте вираз та обчислюєте його, коли кажу день – розплющуєте очі та відповідаєте
— Суму чисел 150 і 300 зменште у 10 разів. (45)
— Добуток чисел 11 і 2 збільште у 10 разів. (220)
— Різницю чисел 840 і 340 зменште у 100 разів.(5)
— Частку чисел 50 і 10 збільште у 100 разів.(500)
III. Повторення множення числа на добуток.
1. Усне виконання завдання № 92.
- Розглянемо № 92. Замінимо дані розрядні числа добутком.
- Дивимося на зразок. 80= 8*10 800=8*100
- Як можемо замінити розрядне число 30 добутком? 60, 90, 400, 700?
30=3*10 60=6*10 90=9*10 400=4*100 700=7*100
№ 93 (усно)
Учні розглядають записи і пояснюють, як можна множити число на добуток.
- 4*(2*3)=4*6=24 (спочатку виконуємо дію множення в дужках, вийшо 6, далі 4 множимо на 6, отримуємо 24.)
- 4*(2*3)=(4*2)*3=8*3=24 (у цьому випадку ми бачимо,що можна спершу 4 помножити на 2,отримаємо 8, а далі 8 множимо на 3 та отримуємо теж 24).
- 5*(4*2)=5*8=40 (спочатку виконуємо яку дію?(в дужках),що отримуємо?(8), далі 5 множимо на 8 і отримуємо 40).
- 5*(4*2)=(5*2)*4=10*4=40 (у цьому випадку ми множимо 5 на другий множник 2, отримуємо 10, далі 10 множимо на 4 та отримуємо 40).
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Пояснення
- Маємо вираз:
25 * 30 = 25 *(3 * 10) = (25 * 3) *10 = 750.
- Як нам його зручніше обчислити?
Записуємо другий множник у вигляді добутку чисел 3 і 10. Помножимо 25 спочатку на 3. 25 * 3= (20+5) * 3=20*3+5*3=60+15=75.
Буде 75.
Після цього помножимо на 10. Тобто приписуємо справа один нуль. Буде 750.
Це ми з вами усно помножили.
А тепер запишемо письмово це множення.
1) Розрядне число 30 підписуємо під першим множником так, щоб нуль був справа
2) Множимо на 3, не звертаючи уваги на 0.
3)Тоді справа в добутку приписуємо стільки нулів,скільки їх є у розрядному числі. А скільки у нас 0 у розрядному числі? (один)
- Отже, добуток 750.
— Порівняйте усний і письмовий способи множення на розрядні числа.
— Чому другий множник при письмовому множенні зміщено вправо?
2. Первинне закріплення
- Розгортаємо робочі зошити, записуємо дату, класна робота, № 95.
4. Виконання завдання № 95 (з коментуванням в стовпчик).
48*20=960 (усно) 16*50=800 18*50=900
18*40=720 23*30=690
Фізкультхвилинка.
- Зараз пропоную вам трішки відпочити та порухатися. Піднімаємося з-за парт та виконуємо рухи за мною.
ІV. Розвиток математичних знань.
1. Робота над задачами.
а) Розв'язування задачі № 96. (письмово)
Учні розв'язують задачу і визначають, який з буквених виразів є розв'язанням задач такого виду.
- Про що розповідається у задачі?_(Про офісні меблі)
- Яка маса 1 комп. крісла? (25 кг кожне)
- Яка маса 1 стільця? (15 кг)
- Скільки привезли комп. крісел? (20) стільців? (10)
Яке запитання задачі?
- Знаючи скільки було крісел та знаючи вагу одного крісла, що ми можемо дізнатися? ( масу усіх 20 крісел)
- Яка дія \ вираз?
- Знаючи скільки було стільців та масу одного стільця, що ми можемо дізнатися? (масу усіх 10 стільців)
- Яка дія \ вираз?
- Знаючи масу усіх крісел та стільців, що ми можемо дізнатися? (яка загальна маса офісних меблів)
- Яка дія \ вираз?
- Отже, ми дали відповідь на запитання задачі?
- Який з виразів є розв’язанням цієї задачі?
- Запишемо розв’язання задачі по діях (або виразом)
(Розв'язання: 25 ∙ 20 + 15 ∙ 10 = 650 (кг). а ∙ в + с ∙ k. )
б) Задачі № 97* (1, 2). (усно)
Учні добирають числові дані, складають і розв'язують задачі.
- Розглянемо перший короткий запис.
- Тут нам потрібно знайти суму чогось. Щоб знайти суму, що потрібно знати? (доданки) Скільки у нас має бути доданків? (два)
- Щоб дізнатися перший доданок, що потрібно зробити?( число а помножити на 3) Чому на 3? ( бо відрізок поділено на 3 менших відрізка)
- Щоб дізнатися другий доданок,що потрібно зробити? (число в помножити на 4) Чому на 4? (бо відрізок поділено на 4)
- Маючи два доданки ми зможемо що зробити? (Дізнатися суму)
- Отже, придумайте задачу, яка буде відповідати даному короткому запису.
- Наприклад, мова у задачі буде йти про яблука та груші в кошиках.
Яблук зібрали 3 кошики по 8 кг, а груш - 4 кошика по 7 кг. Яке запитання ми поставимо до задачі, орієнтуючись на короткий запис у підручнику? (Скільки всього зібрали фруктів).
- Знаючи скільки було кошиків з яблуками та масу 1 кошика, що ми можемо дізнатися? ( скільки кг яблук зібрали)
- яка дія \ вираз?
- Знаючи скільки було зібрано кошиків з грушами та масу 1 кошика, що можна дізнатися? ( скільки зібрали кг груш)
- Яка дія \ вираз?
- Знаючи скільки зібрали кг яблук та кг груш, що можемо дізнатися? (скільки всього зібрали фруктів)
- Яка дія \ вираз?
1) 8*3=24(кг)-яблук зібрали;
2) 7*4=28(кг)-груш зібрали
3) 24+28=52(кг)
Відповідь: 52 кг фруктів.
- Розглянемо другий короткий запис
- Тут нам потрібно дізнатися, скільки чогось стало. Щоб це дізнатися, що потрібно знати? (скільки чогось було спочатку і скільки його витратили)
- Щоб дізнатися скільки чогось було спочатку,що потрібно зробити? ( до числа а додати число в)
- У короткому записі зазначено, що витратили скільки? (невідомо,але сказано що 1\2 від усієї кількості) Отже,щоб дізнатися скільки витратили,яку дію треба виконати? (суму чисел а і в поділити на 2).
- Коли ми дізналися скільки було і скільки витратили ми можемо відповісти скільки стало? (так) Якою дією ми це дізнаємося?(дією віднімання) Отже, придумайте задачу, яка буде відповідати даному короткому запису.
- Уявимо, що мова у цій задачі буде йти про ґудзики.
- Було 5 жовтих та 7 синіх ґудзиків. На кофтину витратили 1\2 усіх ґудзиків. Скільки стало ґудзиків?
- Тобто а=5, в=7
- Знаючи скільки було синіх та жовтих ґудзиків,що можна дізнатися? ( скільки всього було ґудзиків)
- Яка дія \ вираз?
- Знаючи скільки було і яку частину витратили, що можемо дізнатися? ( скільки витратили ґудзиків)
- Яка дія \ вираз?
- Знаючи скільки було і скільки витратили, ми що можемо дізнатися? (скільки ґудзиків стало)
- Яка дія \ вираз?
1) 5+7=12(г.)- було разом;
2) 12:2=6(г.)-витратили;
3) 12-6=6(г)
Відповідь: 6 гудзиків стало\залишилося.
2. Розв'язування рівнянь № 98 (за варіантами).
Варіант 1 — верхній рядок.
Варіант 2 — нижній рядок.
Х : 30 = 28
- Що у рівнянні не відомо? (ділене)
- Як знайти невідоме ділене?( потрібно частку – 28 помножити на дільник – 30 ) - Перевіримо.
Х:30=28 Х=28*30 Х=840 840:30=28 28=28
|
Х-30=28 Х=28+30 Х=58 58-30=28 28=28 |
Х*30=240 Х=240:30 Х=8 8*30=240 240=240 |
30+х=58 Х=58-30 Х=28 30+28=58 58=58 |
930:х=30 Х=930:30 Х=31 930:31=30 30=30
|
Х:30=18 Х=18*30 Х=540 540:30=28 18=18 |
3. Складання виразів за схемами № 99 (усно)
— Складіть за схемами і знайдіть значення буквених виразів.
- Прочитаємо завдання номеру. Що нам відомо?
- a=12, b=7, c=40
- Складемо перший вираз. Яка перша дія?(додавання) Які маємо доданки? (а і в). Як їх запишемо?? (а+в) – Яка друга дія? (множення). Які маємо множники? ( (а+в)*с ). Який вираз склали?
Якщо а=12, b=7,с=40, (a+b)*c=(12+7)*40=760
(12 + 7) ∙ 40= 760;
Якщо а=12, b=7,с=40, с:(а-в)=40:(12-7)=8
40 : (12 - 7) = 8;
Якщо а=12, b=7,с=40, с-(а-в)=40-( 12-7)=35
40 - (12 - 7) = 35.
№1. 1
- Про що розповідається у задачі? (про мед)
- Скільки кг меду викачали? (256 кг)
- Чи відомо скільки кг меду віддали у дитячий садок? ( ні, але сказано восьму частину меду)
- Що зробили з рештою меду? (розлили у 2л банки)
- Яке запитання задачі? ( скільки банок використали)
- Знаючи, скільки було кг меду і яку частину меду віддали у дитячий сад, що можна дізнатися? (скільки кг меду дали у садок)- Як?
- Який вираз? ( 256:8)
- Знаючи, скільки кг меду зібрали і скільки віддали, що можемо дізнатися? (решту)
- Який вираз?
- Знаючи, скільки кг меду залишилося і у які банки розлили (2л), що можна дізнатися? (скільки банок використали)
- Яка дія \ вираз?
- Отже, який план розв’язання задачі?
1) 256*1:8=32 (кг) – меду віддали у садок;
2) 256-32=224 (кг)- меду залишилось або розлили у банки;
3) 224:2=112 (б.)
Відповідь: 112 банок використали
V. Підсумок уроку.
- Що вивчали на сьогоднішньому уроці? ( множення на двоцифрове число та множення числа на добуток, знаходили значення виразів)
- Обчисліть в стовпчик:
39*20=280 31*30=930 129*8=1032
- Що видалося складним на уроці?
VI. Домашнє завдання.
№№ 100, 101 (с. 16).
- Інструктаж:
№ 100
- Верхній ряд виразів виконуємо у 2 стовпчики, нижній ряд – письмово.
№ 101
- уважно читаємо умову задачі. Виконуємо по діях ( або виразом).
1