Урок-ознайомлення учнів з алгоритмом ділення багатоцифрових чисел на двоцифрові у випадку, коли частка містить нулі через дослідницьку діяльність учнів, їх самостійний розшук.
КОНСПЕКТ УРОКУ з МАТЕМАТИКИ 4 КЛАС (№7)
(по Богдановичу)
Урок «Подорож з Компі»
Тема : Ділення багатоцифрових чисел на двоцифрові у випадку, коли частка містить нулі. Розв’ язання задач.
Мета: ознайомити учнів з діленням на двоцифрове число, коли частка містить нулі; закріпити вміння учнів розв’язувати задачі на знаходження середнього арифметичного; розвивати комунікативну компетентність, математичне зв’язне мовлення, логічне мислення, пам'ять, увагу, кмітливість, уміння самостійно працювати і в групах, аналізувати; виховувати інтерес до математики, товариськість, взаємодопомогу.
Тип уроку: вивчення нових знань.
Вид уроку: урок-подорож
Обладнання:мультимедійна презентація,картки для самооцінювання
Хід уроку
I. Організація класу
(звучить легка приємна музика)
З тих пір, як білий світ існує,
Нема людини, яка знань не потребує.
В усі часи народи світу
До знань тягнулись, до освіти.
(звучить музика із комп’ ютерних ігор)
- Так, так,діти, сьогодні у нас незвичайний урок. XXI століття – це пора комп’ ютерних ігор. Я знаю, як ви любите грати у комп’ютерні ігри, змагатися і перемагати. Ось і я вам пропоную наш урок провести у вигляді комп’ютерної гри під назвою «Подорож з Компі»(слайд1)
- Кожна гра має свої правила і завдання, ось і наша гра має такі квести…(слайд2)
- Як ви бачите, першим вашим завданням буде РЕЄСТРАЦІЯ, тобто вам потрібно записати число і класна робота.
II. Контроль, корекція і закріплення знань
1. Каліграфічна хвилинка
- Друге завдання ПЕРЕВІРКА ОСОБИСТОСТІ, вам потрібно написати каліграфічно рядок цифр 6 2 9 4 1 0 3, щоб перевірити вашу особистість за почерком (слайд 3)
2. Математичний диктант
- Наступне завдання для вас « ВІДВІДАЙ СУСІДА», ми запишемо математичний диктант, а потім ви «відвідаєте» зошит сусіда, щоб його перевірити.
- Знайдіть 2/7 від 210 (60);
- Знайдіть частку чисел1500 і 5 (300);
- Сторона квадрата 9м, знайди площу квадрата (81кв. м);
- Від 520 відняти добуток чисел 20 і 3 (420);
- Запишіть число у якому 3 сотні тисяч ,4 тисячі та 6 десятків (304 060);
- Велосипедист проїхав 42 км за 6 годин, з я кою швидкістю рухався велосипедист? (7 км/год);
-« Відвідайте» зошит сусіда. Перевірте та оцініть його роботу.
Відповіді: 60, 300, 81 м², 460, 304060, 7км/год. (слайд 4)
3. Геометричний матеріал
- Ви так швидко виконали попереднє завдання, пропоную вам геометричне завдання (слайд 5)
- Скільки круглих тіл на малюнку? Яку назву вони мають?
- Чим відрізняються круглі тіла від інших?
- Скільки кубів на малюнку?
- Якого кольору паралелепіпед?
- Скільки на малюнку пірамід? Яка фігура в основі піраміди?
- Яке тіло має 6 граней?
III. Повідомлення теми й мети уроку. Робота над темою уроку. Дослідницька діяльність учнів.
1.Підготовка до постановки проблеми
- Молодці! На уроці працюєте творчо, активно, наполегливо, щоб підкорити всі математичні вершини. А на вас чекає цікавий сюрприз-знайомство.
Сьогодні ми продовжуємо вивчати тему «Ділення багатоцифрових чисел».
Давайте перевіримо, як ви зрозуміли алгоритм ділення багатоцифрових чисел (Розв’ язування прикладів №1028 у стовпчик біля дошки з промовлянням)
6 832:16=426 перевірка: 426*16=6 832
28 567:53=539 перевірка: 539*53=28 567
44 165:73=! Проблема! ?Що робити? Неповне ділене 36 не ділиться на 73!
2. «Відкриття» дітьми нових знань.
- І так, діти, ви дослідники, винахідники – треба знайти вихід!
(діти пропонують різні способи)
а) зносимо наступну цифру 5, получаємо неповне ділене 365, ділемо на 73 і отримуємо 5, а повну частку 65. Ось тут треба обов’ язково зробити перевірку: 65*73=4 745 ? Зовсім не наше ділене! Висновок - неправильно, продовжуємо шукати вихід!
б) згадайте, що треба робити якщо зносимо цифру і неповне ділене не ділиться - Ура! Знаємо! Треба в частці поставити 0! (знову обов’ язково зробити перевірку: 605*73=44 165! Це правильно!
- Зробимо висновок: Коли у частці з’ являється нуль?
- Коли неповне ділене не ділиться – у частці ставимо 0.
- Молодці! Ви справжні винахідники!
3.Складання алгоритму «Чому в частці з ‘явився нуль?» (слайд 6)
IV. Закріплення вивченого матеріалу
- Після того, як ми з ми склали алгоритм «коли в частці з’ являється нуль?» пропоную вам виконати наступне завдання « САМОСТІЙНИЙ РОЗШУК». Розв'язувати приклади №1031 будемо по рядах: 1 ряд - перший приклад, 2 ряд – другий приклад, 3 ряд – третій приклад.
- Перевірте, будь ласка, відповіді (слайд 7)
- 302, 398, 607.
Завдання домашньої роботи
- Щоб набути гарних вмінь розв’язувати такі приклади, ви вдома потренуєтесь, виконаєте №1035, використовуючи алгоритм « Коли в частці з’ являється нуль?»
- Після такої плідної праці, пропоную вам трохи відпочити та одночасно виконати наступне завдання « МУЗИЧНИЙ ВІДПОЧИНОК» (слайд 8)
V.Повторення і закріплення вивченого матеріалу
1. Задача №1032.
- Відпочивши, продовжуємо подорож з Компі та виконаємо наступне завдання « РОБОТА З НАПАРНИКОМ».
- Аналіз задачі
- За поданою умовою(слайд 9 ) розв’яжіть задачу в парі з сусідом.
- Перевірте правильність вашого розв’язання (слайд 9 )
1)17+19=36(ф.) – всього в обох папках;
2) 7 308:36=203(мб) – розмір окремо кожної папки;
2. Задача №1033.
- Продовжуємо подорожувати, наступний квест « ПОШУК ЗА ПЛАНОМ». Тут вам пропоную розв’язати задачу №1033 за поданим планом (слайд 10)
1) Скільки ц пшениці зібрали із 32 га?
2) Скільки ц пшениці зібрали з 4 га?
3)Скільки всього га на цих двох ділянках?
4)Яка середня врожайність пшениці на цих ділянках?
- Розв’язання: (27*32+36*4):(32+4)=28(ц)
VI. Підсумок уроку
Гра «Журналіст»
Дякую за чудову та плідну роботу!