Другий урок за темою "Віднімання раціональних чисел" на удосконалення умінь та навичок додавати і віднімати раціоальні числа. Урок подано в ігровій формі , як урок- подорож.
Криворізький навчал но-виховний комплекс №18
Розробка уроку
з теми
«Віднімання раціональних чисел»
Підготувала вчитель математики
Куліш Галина Миколаївна
2017- 2018 н. р.
Тема уроку "Віднімання раціональних чисел "
МЕТА. Закріпити формування вмінь і навичок додавати та віднімати раціональні числа. Підвищувати рівень усних обчислювальних навичок учнів;
розвивати мислення, пам'ять увагу;
виховувати колективізм, взаємоповагу, вміння слухати думку інших.
Тип уроку: Урок формування умінь і навичок.
Обладнання: комп’ютер, таблиці, плакати, картки.
Девіз уроку:
Знання збираються по краплині,
як вода в долині.
Вступне слово вчителя.
Протягом кількох тижнів ми вивчали окремі розділи з теми «Додавання і віднімання раціональних чисел». Це були наші краплинки, які сьогодні на уроці ми зберемо у величезний океан знань про раціональні числа. Сьогодні ми продовжимо вдосконалювати вміння додавати і віднімати раціональні числа. Щоб легше нам було мандрувати по країні раціональних чисел, ми скористаємось такою дорожньою картою:
Ця подорож допоможе вам удосконалити вміння і навички додавати та віднімати раціональні числа, застосовувати набуті знання до обчислень значень виразів, розв’язування рівнянь, дізнатись деякі історичні факти та навчитись розв’язувати задачі ,які зустрічаються в повсякденному житті.
За кожну правильну відповідь ви отримаєте жетони. ( краплинки). Чим більше краплинок ви отримаєте в ході уроку,тим вищим буде бал за урок.
Запишіть тему уроку "Віднімання раціональних чисел".
І. Перевірка домашнього завдання.
Вчитель. Ми знаходимося на старті. Перевіримо домашні завдання. ( Тексти відповідей на екрані комп’ютера)
№991
Виконати віднімання:
1).3,5-(-9,7) = 13,2 ; 2).1,9-3,2 -1.3 3).0-7,25 = -7,25
4). -5,3-3,7 =-9 ; 5). -2,8 – (-5,2) = 2,4 6). 0- (-0,08) = 0.08
№995
Розв’язати рівняння:
1)х+19= 10 2)12,4-х =16 3)-4,5-х =9
х=10-19 х=12,4-16 х =-4,5-9
х=-9 х=-3,6 х= -13,5
Учні , які виконали вірно домашнє завдання отримують по 2 бали ( по 1 балу за кожну вправу).
ІІ. Актуалізація опорних знань.1. (Станція теоретична )
Дати відповідь на запитання на картках. Діти по черзі виходять до дошки, відповідають на запитання, наводять приклади. За вірну відповідь отримують 1 бал.
1.Які числа називаються від’ємними?
2. Які числа називаються цілими?
3.Що називаються модулем числа?
4.Як можна порівняти два від’ємні числа, порівнюючи їх модулі?
5. Як додати два числа, які мають однакові знаки?
6.Як додати два числа , які мають різні знаки?
7.Як знайти різницю двох чисел?
8.Які числа називаються невід’ємними ?
9. Які числа називаються недодатними?
10. Які числа називаються раціональними?
Вчитель: Знання теоретичні у вас є. Перевіримо чи вмієте ви застосовувати їх на практиці?
Станція 3. Усний рахунок.
Усні вправи. ( Тексти завдань на екрані комп’ютера)
1.Серед чисел:
-3, 0,5; 4; 0; -5,4; ; -42; 78; -4; - ; 5,4; - ; 125
назвати: а) натуральні; б) цілі; в) протилежні.
2)Які цілі числа знаходяться між даними .
а) -4,03 і -1,6, б) -5,2 і 4,9?
3). Яким знаком потрібно замінити * , щоб утворилась правильна нерівність?
-5 * -8; 6 * -3; -17 * 1; -4,6 * -4,58.
4) Розв'язати рівняння: | х | = 5,6 ; | х |=-8 ; | х | = 0.
2. Гра «Знайди помилку»
Вчитель: - А зараз трохи пограємо. Перед вами лежать картки червоного і зеленого кольору. На екрані з’являються розв’язані приклади. Якщо відповідь правильна ви піднімаєте зелену картку, якщо неправильна – червону.
-9+(-16)=- 25 |
14-80=66 |
14+(-5)=-9
|
-4 – (-10) =6 |
21 + (-28) =-7 |
-16 +6 =10 |
-27 + 14 =-13 |
12,7+(-1)=11,7 |
14+(-8)=6 |
-17-10=-27 |
- 42+79=-37 |
1-3,8=2,8 |
0-(-11,9)=-11,9 |
10- (-5) =15 |
Станція «Практична».
1.Знайдіть різницю( завдання на дошці) Діти розв’язують з поясненням.
-7 -5 = -12 -1-3 =-4
5-9 = -4 1-7 =-6
0-(-7)= 7 -8 –(-8) =0
-9- (-4) = -5 5-(-2) =7
2. Замініть зірочки знаками «+» або «-» так, щоб утворились правильні рівності: (Тексти завдань на екрані комп’ютера )
а) 7,2 * (-5,3) = 12,5; б) 3,6 * 8,1 = -4,5; в) -6,1 * (-2,1) = -4 г) -3,2* (-6,5) = -9,7; д) -4,9 * 1,7 = -3,2; є) -3,9 * 3,9 = 0
|
а) 7,2 - (-5,3) = 12,5; б) 3,6 - 8,1 = -4,5; в) -6,1 - (-2,1) = -4; г) -3,2+ (-6,5) = -9,7; д) -4,9 + 1,7 = -3,2; є)- 3,9 +3,9 =0
|
2. Запишіть у вигляді суми та обчисліть найзручнішим способом:
( завдання на дошці )
а)-21+54-46+11 =(-21 + (-46)) +(54 +11) =-67 +65 =-2
б)-32 -28 +74 -40 =-32 + (-28) + (-40) +74 =-100+74 =-26
Самостійна робота.
Обчисліть : ( Тексти завдань на екрані комп’ютера)
-3+7-5-6+8 = 1 6-9+2-3+10 = 6
-4+5-10-11+12 = -8 -5-6-4+5+10 = 0
№1001
Фізкультхвилинка
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
Всі за парти посідали.
5. Станція «Рівняння». Завдання на картках.
Учні біля дошки розв’язують рівняння:
1).х+12 =2; 2).х-2,5=-1,2; 3).10-х=21; 4). х+14 =-4;
х=2-12 ; х= -1,2+2,5; х=10-21; х=-4 -14;
х=-10. х= 1,3. х= -11. х=-18.
_________ ________ _________ __________
-10+12=2 1,3-2,5 =-1,2 10-(-11)=21 -18+14=-4
5). | х | +2,8 =5; 6).| х | -0,4 = -0,29 ; 7). | х | -6 =-9; 8). 15 - | х | =-2;
| х |=5-2,8 | х |=-0,29+0,4 | х | =-9+6 | х | =15- (-2)
| х |=2,2 | х | = 0,11 | х | = -3 х | =17
х=2,2 або х =0,11або х=17або
х = -2,2 х= -0,11 Немає розвязку х =-17
№994 (1-4)
1).х+7=4 2). 20-х =35 3). х+2,6= -1,7 4) -4,5-х =9
х=4-7 х=20-35 х=-1,7-2,6 х=-4,5-9
х=-3 х=-15 х=-4,3 х=-13,5
_________ __________ __________ __________
-3+7=4 20-(-15) = 35 -4,3+2,6 =-1,7 -4,5-(-13,5) =9
6. Станція «Історична».
Цікаво знати.
1 учень.
— Виникли від’ємні числа в Китаї в I столітті до н.е. в зв’язку з розв’язуванням рівнянь для раціоналізації обчислень.
— Додатними числами позначали майно, наявні гроші, зображали їх червоним кольором (китайці називали їх «чен»), від’ємними позначали борг, збиток і зображали їх чорним кольором (їх називали «фу»).
2 учень. Індійський математик Бхаскара (ХІІ ст.) склав правила дій для від’ємних і додатних чисел:
— «Сума майна і майна є майно»
5 + 3 = 8
— «Сума двох боргів є борг»
– 7 + (– 3) = – 10
— «Сума майна і боргу дорівнює їх різниці»
8 + (– 10) = – 2 або
10 + (– 8) = 2
— «Сума майна і такого самого боргу дорівнює нулю»
7 + (– 7) = 0
3 учень.
— Але довгий час від’ємних чисел не визнавали, вважали їх не справжніми, фіктивними.
— Бхаскара так писав: «Люди не схвалюють від’ємних чисел». Сучасне позначення додатних і від’ємних чисел знаками «+» та «–» ввів наприкінці XV століття німецький математик Я. Відман.
«Справжніми» числами вважали лише додатні числа. Тільки у XVII ст., коли видатний французький математик Рене Декарт запропонував зображувати від'ємні та додатні числа точками координатної прямої, від'ємні числа були повністю визнані й стали повноправним атрибутом математики.
Вчитель: -Запитання до класу « Де в житті людина використовує від’ємні числа?»
Відповіді учнів:
Розв’яжемо задачу .
Задача . Бізнесмен взяв в кредит 2000 грн. під 4% комісії щомісячно. Який буде «- » на картці через 1-2 місяці?
Розв’язання.
Працюємо з підручником
№997
Розв’язання.
42- (-43) =850С – різниця температур.
ІV. Підсумок уроку Станція «Підсумкова»
Релаксація 1. Що навчилися ви на цьому уроці ?___________
Що найбільше вам сподобалося ? ____________
Що нового ви взнали ? __________________
Учитель. От і скінчилась наша подорож. Ви добре підготувалися до уроку.
ІV. Підсумок уроку
Учні підраховують набрані бали і отримують оцінку за урок.
V. Домашнє завдання №№995, 1000.