Тема. Закріплення навичок письма слів з буквою «ї». РЗМ
Мета: навчити правильно аналізувати структури букви, порівняйте її з уже вивченими; вчити правильно писати рядкову букви «ї», склади і слова з нею. Розвивати уміння працювати в зошитах, виконувати логічні вправи, завдання творчого характеру. Виховувати почуття любові до України, охайність під час письма.
Обладнання: підручник, зошит, набірне полотно.
Форми і методи: бесіда, розповідь.
Ключові компетентності:
Вміння вчитися: учень дотримується режиму навчальної діяльності, працює швидко і зосереджено, розповідає чітко, послідовно, відповідно до мети висловлювання;
Інформаційно-комунікативна: знаходить у повідомленні інформацію (конкретні відомості);
Загальнокультурна: діє згідно з прийнятими правилами поведінки учня на уроці;
Здоров'язбережувальна: дотримується гігієнічних норм;
Соціальна: співпрацює в парі та в групі.
Предметна компетентність:
Початковий рівень: виконує елементарні письмові операції після детального кількаразового пояснення вчителем;
Середній рівень: відтворює навчальну інформацію у засвоєній послідовності, частково коментує способи виконання письмових операцій;
Достатній рівень: усвідомлено відтворює навчальний зміст, ілюструє відповіді прикладами з власного життя, виконує завдання, які потребують значної самостійності і виправляє власні помилки, застосовує елементи пошукової діяльності;
Високий рівень: виявляє системність знань і спосіб письмової діяльності, використовує набутий досвід у змінених навчальних умовах і життєвих ситуаціях, володіє навичками самоконтролю, об'єктивно оцінює свою роботу.
Хід уроку
І Організація опорних знань.
ІІ актуалізація опорних знань
А) Фонетична розминка.
- Як завжди розпочнемо наш урок з фонетичної розминки.
Послухайте загадку і спробуйте відгадати її. Про що йдеться?
Ми звичайно, не хитруєм
Нас і бачать,
Нас і чують –
Це зовсім не новинна.
Як же наші імена?
(Букви і звуки).
Що ви знаєте про звуки? ( звуки ми чуємо і вимовляємо).
Вимовляйте правильно звуки української мови.
Працюємо ланцюжком. (Звуки виставляються на набірному полотні).
-
На які дві великі групи поділяються всі звуки укр..мови?
-
(Голосні та приголосні).
-
Послухайте вірш і підкажіть слово. Про які звуки йдеться?
-
Шість звуків вільно можна
-
Співати як пісні.
-
Ці звуки знає кожен
-
Як звемо їх?
-
(Голосні)
-
Скільки голосних звуків в укр..мові?
-
Назвіть голосні звуки.
-
Якими бувають приголосні звуки?
-
Наведіть приклади м’яких приголосних звуків.
-
Вимовте правильно декілька твердих приголосних звуків.
-
Що ви знаєте про букви? Чим відрізняються звуки від букв?
-
Всі поглянули на дошку і правильно вимовте звуки і букви.
-
Якими бувають букви?
-
( букви бувають друкованими і рукописними, великими і маленькими)
-
Фізкультхвилинка.
-
ІІІ Оголошення теми і мети уроку.
-
Сьогодні на уроці ми будемо закріплювати навички письма букви «ї». Буква «Ї» . Позначає два звуки. До того вона завжди позначає два звуки, і тільки два, де б, в якому місці в слові вона не стояла.
-
Отже, ми закріплюємо навички письма букви «ї».
-
ІVРобота по темі.
-
А) Закріплення звуків значення букви «ї».
-
Відгадайте загадку.
-
В мене шубка із колючок,
-
В мене сіра спинка.
-
Ніс, як чорний п’яточок.
-
Очі – намистинки.
-
Хто це? (Їжак)
-
Б) Цікава інформація. З історії букви «ї».
-
Нелегкий шлях пройшла буква «ї» до того, як остаточно «оселетися» в Українському алфавіті. Такої букви «ї» (якою ми знаємо сьогодні) не було не в грецькій, ні в болгарській мові, а тому нашим вченим треба було винаходити її самим. Звуки (Й І) за доби Київської Русі передавалися буквою «и» з різними напрямковими позначками дужкою Й, з крапкою Й, нерідко комбінували навіть дві позначки: Й,Й. Але вже у 17 – 18 ст. буквою «ї» користувались у козацьких літописах.
-
У 1708 році Петро І увів новий шрифт і вимагав його суворого дотримання. Українська буква «ї» втратила своє місце в українському алфавіті. На початку ХХ ст.. видатний український письменник Борис Грінченко готував до друку «Словарь українськой мови» і вніс до українського правопису деякі доповнення, у тому числі ввів в абетку літери «ї» та апостроф.
-
Подивіться на букву «Ї», з яких елементів вона складається? «Ї»=І +…
-
До нас на урок завітав Буратіно і приніс нам вірші про букви «ї» і «і». Послухайте їх та скажіть, чим вони відрізняються малі рукописні букви «ї» і «і».
-
1. «І» без «Ї» не ступить кроку,
-
Поміж ними чар нема.
-
«І» до «Ї» моргає оком
-
«Ї» у відповідь двома.
-
2. Проспівали солов’ї
-
Пошукайте букву «Ї».
-
Буква «ї» така ж, як «і»
-
Тільки крапок тут аж дві.
-
Отже, чим відрізняються між собою малі рукописні літери «І2 і «Ї»?
-
В) Згадування написання букви «Ї».
-
Отже, мала буква з прямої похилої палички із заокругленням внизу і двох крапок над нею. Крапки ставимо трохи вище верхньої рядкової лінії. Пишемо під лічбу раз – і, два, три.
-
Г) Письмо букви у повітрі.
-
Д) Опрацювання завдань.
-
1. Написання малої букви «ї», «Її».
-
2. Написання слів з друкованого шрифту: Україна, Київ.
-
З якої літери написанні слова?
-
Послухайте казку «Як маленька буква стала дорослою» і скажіть, які слова в укр.. мові пишуться з великої букви? (Вчитель сам добирає казку)
3. Написання буквеного диктанту.
- Букви будемо писати попарно, з’єднуємо між собою. Між словами не забувайте ставити коми.
Запишіть велику і маленьку букву «Р» і так далі.
Кк, Рр, Аа, Мм, Нн, Оо, Її, Іі.
Фізкультхвилинка.
5. Списування з друкованого шрифту ( з дошки) ( За вибором вчителя)
ІVПідсумок уроку.
А) Бесіда.
- Яку букву закріплювали на уроці?
- З яких елементів вона складається?
- Скільки звуків позначає буква на письмі «Ї».
Яких саме звуків?
-
Закінчити урок я хочу віршем І Малковича, який закликає вас, діти, любити і берегти рідну мову.
-
Хай це, можливо, і не найсуттєвіше,
-
Але ти дитино,
-
Покликана захищати своїми долоньками
-
Крихітну свічечку букви «Ї»;
-
Але затям собі,
-
Що колись
-
Можуть настати і такі часи,
-
Коли нашої мови
-
Не буде пам’ятати
-
Навіть менший соловейко.
-
Тому не можна покладатися
-
Тільки на солов’їв, дитино.