Конспект уроку з основ здоров"я для 9 класу на тему "Сфери життя людини."

Про матеріал
Конспект уроку з основ здоров'я для 9 класу по темі "Сфери життя людини" в формі гри квест.
Перегляд файлу

Урок основ здоров’я у формі квест-гри для 9 класу по темі: «Сфери життя людини.»

Мета. Формувати в учнів поняття про важливі сфери життя людини, необхідність планування свого життя, усвідомлення свого призначення. Розвивати навички роботи в групі, вміння спілкуватися з однолітками.

        Виховувати розуміння цінностей людського життя.

Обладнання і матеріали: підручник «Основи здоров’я» для 9 кл./І.Д. Бех, Т.В. Воронцова, В.С. Пономаренко, С.В. Страшко; збірка приказок «Народ скаже, як зав’яже»;  додатки з завданнями на аркушах (загадки, зміст яких пов'язаний з психічною і духовною складовими здоров’я)  та в конвертах для проходження етапів роботи; предмети та матеріали кабінету – шафа, класний куточок, інформаційні стенди; бейджики для спікера групи; аркуші паперу для запису рішень, думок; 8 секторів кола відповідного кольору для створення сфери життя; цифри-ключі.

 

План роботи на уроці.

І. Організаційний момент.

ІІ. Робота за планом.

  1.               Оголошення теми уроку;
  2.               Метод мозкового штурму;
  3.               Визначення проблеми;
  4.               Визначення завдань;
  5.               Ознайомлення з процесом роботи;
  6.               Поетапне виконання завдань.

ІІІ. Підсумок роботи.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Урок  проходитиме в формі квест-гри. Учні працюватимуть групами. Кожна група учнів проходить етапи роботи, отримує відповідне завдання, рішення якого є ключем до переходу та виконання наступного етапу.

ІІ. Робота за планом.

Оголошення теми уроку. Метод мозкового штурму.

Наше завдання на уроці отримати поняття про сфери життя людини, усвідомити необхідність планування свого життя.

  • Що таке сфера?  ( м’яч, шар, куля. … поверхня з точок простору, що рівновіддалені від центру).

Сферу життя людини називають ще колесом життя, яке поділене на сектори, тобто найважливіші складові людського життя.

  • Назвіть найважливіші на вашу думку сфери життя. (використовується метод мозкового штурму – родина, здоров’я, навчання, робота, гроші, друзі,… )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Колесо плавно рухається, якщо не порушено балансування. Колесо життя людини буде утримуватися в рівновазі, якщо складові сфери будуть розвиватися урівноважено -- немає головних і другорядних сфер, вони взаємопов’язані між собою.  

 

 

Проблема.

Усе живе народжується, щоб жити, та лише людина здатна замислюватися над тим, що таке життя, як жити, щоб відчувати себе щасливою, самодостатньою, задоволеною, успішною…

Люди почуваються щасливими тоді, коли  всі сфери її життя будуть збалансовані. Але ж існують люди, які страждають від болю, незадоволені суспільним благом, потребують захисту і безпеки, не реалізують себе в обраній діяльності. Тобто присутнє незадоволення власним життям.

Завдання .

Яку можна дати пораду людству, кожному з нас, щоб  і сьогодні і в майбутньому люди були щасливими, щоб наше колесо життя рухалося вперед  плавно та  впевнено? Щоб людина розвивалася гармонійно, тобто дбала про всі сфери життя?

Пройшовши етапи нашого уроку, ви  розробите  і надасте поради однолітку, та й собі, в необхідності та потребі планування свого життя.

Вирішення завдання одного етапу дає ключ для подальшого виконання наступного етапу.

Процес послідовності дій. (3хв.)

  1.                   Об’єднатися в 8 груп по 3 учні (в класі 24 учні). Обрати представника (спікера) групи, роздати бейджики:  № бейджика -- № групи.
  2.                   І етап роботи.

Завдання складається з трьох частин. Кожна частина на окремому аркуші. Спікер отримує перший аркуш, після виконання отримує другий аркуш, а потім -- третій.

На першому аркуші --  загадка, на другому – допомога для відгадування (за потребою), на третьому аркуші – відгадка та підказка, яка вказує на місце знаходження ключа до наступного етапу. Це може бути предмет розташований в кабінеті, написане слово на інформаційних стендах, річ в класній кімнаті, підручник  -- тобто місце де знаходитися № наступного завдання для групи і це ключ, який слід принести вчителю.

  1.                   ІІ етап роботи.

Ключ попереднього етапу є № конверту з наступним завданням. Воно складається  з декількох питань – встановити сфери життя, надати  поради щодо розвитку відповідної сфери та  визначення кольору сектора, що служитиме ключем для наступного етапу.

  1.                   ІІІ етап роботи.

Відповідно до ключа з попереднього етапу, група отримує сектор колеса життя з назвою сфери.  Створюється загальна сфера життя на дошці. Групи доповідають інформацією, яку опрацьовували на другому етапі.

  1.                   ІV етап роботи.

Довгострокове планування. Учні складають план на рік, вказуючи сфери життя.

(пояснення щодо виконання завдань перед відповідним етапом роботи повторюється)

 

І етап. Відгадай загадку.   (5 хв.)

Для команди  №1.

Дорогоцінний «товар», який дарується безкоштовно. Її можна знайти на обличчях і багатих і бідних, і низьких і високих, але вона особливо поширена серед дітей. Що це?  (додаток № 1)

 

Для команди  № 2.

Вона невагома, але чим довше ви її носите, то більш не підйомною вона стає.   (додаток № 2)

 

Для команди  № 3.

Ми робимо боляче без ударів.  Ми отруюємо не торкаючись. Ми несемо правду і брехню. Нас не повинні судити за нашими розмірами. Хто ми? (додаток № 3)

Для команди  № 4.

Ви можете володіти нею тільки один раз, коли отримуєте її.

(додаток № 4)

 

Для команди  № 5.

Без неї у вас не вийде досягти мети, але якщо у вас її занадто багато – ви, вірогідніше, не досягнете бажаного.  (додаток № 5)

 

Для команди  № 6.

Кожен хоче його побільше, щоб відчувати себе особливим, але чим більше у вас його є, то менш особливим ви себе відчуваєте.   (додаток № 6)

 

Для команди  № 7.

Вночі вони приходять самі. Але вони пасують перед новим днем.

(додаток № 7)

 

Для команди  № 8.

Я не прислухаюся до голосу розуму, і легко можу скерувати корабель на смертоносні скелі. Хто я?    (додаток № 8, 8/1)

 

ІІ етап. Визначити сферу життя.    

Завдання командам.  ( 8 хв.)

Спікер отримує  конверт з подальшим планом дій. № конверту  -- це ключ з попереднього завдання. Виконавши запропоноване завдання, учні дізнаються про одну з сфер життя, напрацьовують поради щодо розвитку відповідної сфери та визначають колір сектору  для побудови загального «Колеса життя» на ІІІ етапі.

 

 

Команда 1 – конверт № 2

 

  1.                   Похожее изображениеВ конверті знаходяться пазли малюнка.
  2.                   Зібрати малюнок.
  3.                   Визначити до якої сфери життя він відноситься.
  4.                   Сформувати поради щодо розвитку цієї сфери життя.

 

Колір сектору на звороті малюнка.

 

Команда 2 – конверт № 5

  1.                   Пригадати слова української народної пісні про господаря великого огороднього роду.
  2.                   Визначити про  яку сферу життя  розповідається в  пісні.
  3.                   Сформувати поради щодо розвитку цієї сфери життя.

Колір сектору  -- колір одного з героїв пісні.

 

Команда 3 – конверт № 8

  1.                   Визначити, що означає «Толерантність», «Дискримінація». В якому місці нашого ліцею знаходиться інформаційний стенд щодо існування таких явищ в суспільстві.
  2.                   Визначити  сферу життя.
  3.                   Сформувати поради щодо розвитку цієї сфери життя.

Колір сектору      в українській вишивці це колір який символізує життя, пробудження природи, це колір миру та спокою.

 

 

Команда 4 – конверт №1

Картинки по запросу освіта та навчання

  1.                   За допомогою малюнка, визначити  сферу життя.
  2.                   З якими потребами вона пов’язана.
  3.                   Сформувати поради щодо розвитку цієї сфери життя.

Колір сектору        кількість  учнів       номер відповідного кольору  веселки.

 

Команда 5 – конверт №4

Картинки по запросу фінанси

  1.                   Визначити сферу життя, яка  дає додаткову можливість в кожній сфері життя.
  2.                   Сформувати поради щодо розвитку цієї сфери життя.

Колір сектору --  колір жіночості.

Похожее изображение

Команда 6 – конверт №7

  1.                   Ця сфера відноситься до складових нашого здоров’я, які майже завжди вивчаються разом.
  2.                   Сформувати поради щодо розвитку цієї сфери.

Колір сектору – колір найбільшого кола на малюнку.

Команда 7 – конверт № 3

«Виберіть собі роботу до душі, і вам не доведеться працювати жодного дня у своєму житті.»                                                                                          

Конфуцій

  1.                   Яку сферу життя розкриває та характеризує цей афоризм;
  2.                   Сформувати поради щодо розвитку цієї сфери життя.

Колір сектору – колір ніжності і вірності, символ благородства і Божественних небес.

Команда 8 – конверт № 6

 

Картинки по запросу активний відпочинок картинки

Картинки по запросу активний відпочинок картинкиКартинки по запросу активний відпочинок картинки

Картинки по запросу пасивний відпочинок картинкиКартинки по запросу пасивний відпочинок картинки

Картинки по запросу пасивний відпочинок картинки

 

 

 

 

  1.                   Визначити  яку сферу життя розкривають малюнки;
  2.                   За яким принципом поділені види діяльності людей;
  3.                   Сформувати поради щодо розвитку цієї сфери життя.

Колір сектору --  колір квітки на малюнку.

ІІІ етап роботи. Створення загальної сфери життя. (8 хв.)

По закінченню ІІ етапу, кожна група визначила  поради щодо розвитку сфер життя. Вибравши відповідний колір  сектору,  на дошці будується «Колесо життя» і представник групи знайомить клас з напрацьованими порадами.

ІV етап роботи. Довгострокове планування. (10 хв.)

Для гармонійного розвитку, досягнення успіху, здійснення мрій та бажань, людина повинна дбати про всі сфери свого життя, тобто планувати його. Плануючи життя, людина замислюється щодо свого призначення, обмірковує власні життєві цінності.

Планування  можна почати з планування справ на кожний день, враховуючи можливості, цінності та загальні принципи, розподіл часу, нагальність виконання справ, аналіз результатів. Поступово перейти до складання  плану на місяць, рік чи інший довгостроковий термін.

Пропонується учням записати в зошиті з лівої сторони аркуша  власне завдання на рік. З правої сторони записати дії, які слід виконати для досягнення цілей, здійснення бажання і вказати, які сфери життя слід розвивати.

 

Приклад:

Успішно закінчити  ліцей       

 

Підготуватися та здати ДПА.

Розвивати сфери – освіта та навчання, родина, здоров’я, друзі, самовдосконалення і духовність 

 

За бажанням учні озвучують виконане завдання, діляться думками.

Домашнє завдання:

  • створити власне «Колесо життя», користуючись порадами на ст. 24;
  • проаналізуйте, які сфери життя потребують розвитку;
  • визначте і запишіть конкретні кроки  щодо рівноваги всіх сфер життя в майбутньому.

Підсумки роботи. ( 1 хв.)

Виконуючи завдання на уроці, ми постійно торкалися загальнолюдських цінностей, з яких складається сфера життя. Закінчити нашу зустріч хочеться мудрими словами, як побажанням на все життя:


Найголовніше – батько,

Найрідніше – мати,

Найважливіше – здоров’я,

Найстрашніше – пияцтво,

Найпротивніше – паління,

Наймерзенніше – зрада,

Найбрудніше – брехня,

Найгидкіше – скиглити і нити,

Найпрекрасніше –

        мати мрію і йти до неї.


 

Додаток № 1( група 1)

1 аркуш – загадка.

Дорогоцінний «товар», який дарується безкоштовно. Її можна знайти на обличчях і багатих і бідних, і низьких і високих, але вона особливо поширена серед дітей. Що це?

2 аркуш – допомога.

Ця проста маленька річ дійсно стає цінним «товаром», як тільки людина дорослішає. Багато хто страждає від тривоги і депресії, а більшість проводять більшу частину тижня в постійному стресі. Ми забуваємо щиро посміхатися, від усього серця, як безтурботні діти, якими ми всі колись були. Тому час, проведений з близькими та друзями, стає таким безцінним, оскільки ми можемо бути самими собою і більше посміхатися.

3 аркуш – відповідь та підказка, як знайти ключ.

відповідь – «усмішка»

 № наступного  завдання у дівчинки, яка щиро посміхається.

 

Додаток № 2 (група 2)

1 аркуш – загадка.

Вона невагома, але чим довше ви її носите, то більш не підйомною вона стає.  

2 аркуш – допомога.

Ми іноді робимо необдумані речі, особливо коли молоді і переповнені бурхливими гормонами. І навіть коли ми знаємо, що зробили щось погане, ми намагаємося раціоналізувати свої вчинки і переконуємо себе, що ми не зробили нічого поганого, або що у нас не було вибору. Справа в тому, що ми можемо тільки зберегти видимість правильності своїх дій деякий час, але, рано чи пізно, наша совість почне «з’їдати» нас. Ось чому багато людей, які скоюють антисоціальні дії, так часто «заглушають» свою совість алкоголем або наркотиками. Дотримуйтесь морального кодексу, і вам не будуть загрожувати подібного роду розлади психічного здоров’я.

3 аркуш – відповідь та підказка, як знайти ключ

відповідь – «совість»

наступне завдання в книжці приказок «Народ скаже, як зав’яже», яка лежить на книжній полиці, стор.4. Кількість разів, що зустрілося слово «совість» на цій сторінці = № наступного завдання.

 

Додаток № 3(група 3)

1 аркуш – загадка.

Ми робимо боляче без ударів. Ми отруюємо не торкаючись. Ми несемо правду і брехню. Нас не повинні судити за нашими розмірами.

Наші слова можуть мати неймовірний ефект на інших. Вони можуть викликати біль і скорботу, принести радість і сміх, поставити в незручне становище, виховати або образити. Багато людей дійсно не замислюються про свої слова, але ми всі повинні більш ретельно підбирати кожне слово. Оскільки кілька недоречних слів, що сказані в невідповідний момент, можуть безповоротно змінити все наше життя.

3 аркуш – відповідь та підказка, як знайти ключ.

відповідь – «слова»

№ наступного завдання в упаковці, назва якої містить слово «слова», яка знаходиться на полиці однієї з шаф.

 

Додаток № 4(група 4)

1 аркуш – загадка.

Ви можете володіти нею тільки один раз, коли отримуєте її.

2 аркуш – допомога.

Це одне з найбільш «неприборканих» якостей, яке рідко дається людині. Деякі навіть намагаються взяти її силою або купити її, але якщо ви не в змозі поважати інших людей і ставитися до них як до рівних, ви ніколи не зможете по-справжньому заробити їх повагу. Люди поважають мужність, розум, майстерність, талант, співчуття, фізичну і розумову силу, але ці речі ніколи не можуть бути підробленими і награними.

3 аркуш – відповідь та підказка, як знайти ключ.

відповідь – «повага»

№ наступного завдання в кишені розділу  «Права та обов’язки»  поряд зі словом «повага»

 

Додаток № 5 (група 5)

1 аркуш – загадка.

Без неї у вас не вийде досягти мети, але якщо у вас її занадто багато – ви, вірогідніше, не досягнете бажаного.  

2 аркуш – допомога.

Поряд із людьми, яким не вистачає впевненості, щоб постояти за себе і використовувати свої можливості, існує маса людей, які занадто завищують свої здібності і «відкушують» значно більше, ніж можуть прожувати. Прийнятний рівень щастя в житті здобувається через уміння жити між цими крайнощами і через вміння знаходити правильний баланс.

3 аркуш – відповідь та підказка, як знайти ключ.

відповідь – «впевненість»

№ наступного завдання відповідає індексу поруч з літерою П на малюнку 26 підручника «Основи здоров’я» для 9 класу, що позначає «впевненість»

 

Додаток № 6 (група 6)

1 аркуш – загадка.

Кожен хоче його побільше, щоб відчувати себе особливим, але чим більше у вас його є, то менш особливим ви себе відчуваєте. 

2 аркуш – допомога.

Бути молодим і дурним – це чудова річ, насправді. Ви думаєте, що знаєте все, що ви непохитні і всі життєві тонкощі для вас зрозумілі. Але, по мірі дорослішання та накопичення мудрості, ви поступово розумієте, наскільки мало знаєте. Розуміння цього робить розумних людей більш смиренними, і вони вже не думають, що володіють відповідями на всі питання.

3 аркуш – відповідь та підказка, як знайти ключ.

відповідь – «знання»

№ наступного завдання  --  порядковий № слова «знання» в реченні третього абзацу в параграфі  «Уміння вчитися» підручника «Основи здоров’я».

 

Додаток №7 (група 7)

1 аркуш – загадка.

Вночі вони приходять самі. Але вони пасують перед новим днем.

2 аркуш – допомога.

Є стара та мудра приказка: «Ранок мудріший за вечір». Вночі, перед сном, ми найбільш уразливі перед тривогами та страхами. Болісні тривоги приходять поступово, невпевненість і страхи починають «роз’їдати» наш розум, а самокритичний внутрішній голос звучить все голосніше. Тим не менш, вранці, після хорошого сну, ці смутні думки втрачають владу над нами і вже не здаються такими всемогутніми.

3 аркуш – відповідь та підказка, як знайти ключ.

відповідь – «страх», тривога

№ наступного завдання = № групи емоцій «страх, тривога» в параграфі «Емоційна саморегуляція»  підручника «Основи здоров’я»  для 9 класу.

 

Додаток № 8 (група 8)

1 аркуш – загадка.

Я не прислухаюся до голосу розуму, і легко можу скерувати корабель на смертоносні скелі. Хто я?   

2 аркуш – допомога.

Коли ви дозволяєте своїй гордині взяти над собою верх, ви повністю втрачаєте самоконтроль. У такі моменти ви втрачаєте людський вигляд і перетворюєтеся в бризкаючого слиною неандертальця. Коли ви виходите з дому, краще залишайте свою гординю вдома – ви не повинні нікому нічого доводити, доки у вас є почуття власної гідності і вас оточують люди, які розуміють і поважають вас.

3 аркуш – відповідь та підказка, як знайти ключ.

відповідь – «гординя»

№ наступного завдання = № риси характеру «гординя» в переліку «Гріхи стосовно ближніх». Перелік знаходиться поряд з Маніфестом матері Терези.

 

Додаток №8/1 

( знаходиться в підручнику на сторінці 12)

Гріхи стосовно ближніх

1. Осуд – нахил помічати, запам’ятовувати і називати чужі недоліки, звершувати явний чи внутрішній суд над ближнім.

2. Бажання бути першим, наказувати (любоначалля).
Чи любимо ми, щоб нам служили? Як ставимося до залежних від нас на роботі й удома людей? Чи любимо панувати, наполягати на виконанні своєї волі?

3. Самозамкнутість, відчуженість від інших людей.

4. Зневажання ближнього, байдужість. Особливо страшний цей гріх у ставленні до батьків: невдячність до них, черствість.

5. Марнославство, честолюбство. Ми впадаємо в цей гріх, коли пишаємося, виставляючи напоказ свою обдарованість, душевну й тілесну, розум, освіченість, і коли демонструємо свою поверхову духовність, показну церковність, удаване благочестя.

6. Гординя – звеличування над ближнім, зарозумілість, демонська гординя.

7. Людинодогоджання – це зворотна сторона гріха любоначалля. Ми впадаємо в нього, бажаючи сподобатися іншій людині, боячись осоромитися перед нею. Чи не схильний до непристойних жартів, анекдотів, натяків? Чи не ображав святиню любові людської цинізмом, насміханням?

8. Порушення миру. Чи вміємо берегти мир у сім’ї, у стосунках з сусідами, співробітниками? Чи не дозволяємо собі злослів’я, осуду, злих глузувань?

9. Заздрість, зло бажання, зловтіха. Чи не заздрив чужому успіху, становищу? Чи не бажав потаємно невдачі, провалу, сумного кінця чужим справам? Чи не радів явно чи таємно чужому нещастю, невдачі?

10. Гнів, дратівливість, сварливість. Чи вмію я стримувати напади гніву? Чи не лихословлю у звичайній розмові (щоби бути «як усі»)? Чи нема у моїй поведінці брутальності, нахабства, грубіянства, злого глузування, ненависті?

11. Немилість, не співчутливість. Чи відгукнусь я на прохання про допомогу? Чи готовий я до самопожертви, милостині? Чи легко позичаю речі, гроші? Чи не дорікаю своїм боржникам?

12. Злопам’ятство, не прощення образ, помста. Надмірна вимогливість до ближнього. Не прощаючи іншим, тримаючи в пам’яті зло на іншого, творячи помсту за образу ми не можемо бути прощеними.

13. Опір злу проти себе. Цей гріх виявляється в тому, що ми явно опираємося тим, хто нас ображає, у відданні злом на зло, коли наше серце не хоче перенести спричинений йому біль.

14. Ненадання допомоги ближньому, ображеному, гнаному. В цей гріх ми впадаємо, коли з боягузтва чи неправильно зрозумілого смирення не вступаємося за ближнього, не викриваємо кривдника, не свідчимо істини, дозволяємо торжествувати злу і несправедливості.

C:\Users\Admin\Desktop\урок ОЗ\Парфілова гра на уроці\Фото0816.jpg  

Прилад для визначення порядкових номерів команд.

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Admin\Desktop\урок ОЗ\Парфілова гра на уроці\DSCN0660.JPG

 

ІІ етап

Конверти з завданнями

 

 

 

 

 

C:\Users\Admin\Desktop\урок ОЗ\Парфілова гра на уроці\DSCN0661.JPG

ІІІ етап

«Колесо життя»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Matvienko Ludmila
До підручника
Основи здоров`я 9 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
23 січня 2019
Переглядів
2069
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку