ТЕМА УРОКУ: Птахи восени. Перелітні та осілі птахи
МЕТА УРОКУ:
ОБЛАДНАННЯ: ілюстрації птахів, картки, картинки – пазли, конвертики від казкових
персонажів, ілюстрація Кота Леопольда та мишей.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Сад листочки розгубив,
Розкружляв, розвіяв.
Причаїлися гриби
В сонечка на віях.
Струни рвуться у стерні
І летять у вирій,
Ніби птахи неземні –
Золоті та сірі.
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
2.1 Гра «Мікрофон»
- Яка пора року? Місяць? День?
-Які опади зустрічались вам сьогодні вранці?
-Який стане неба?
-Чи виглядало сьогодні сонечко?
-Як змінилося листячко на деревах?
2.2. Гра « Асоціації»
Вчитель:
-Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «осінь»?
-Давайте створимо дерево асоціації ! Погляньте на дошку!
2.3. «Цікавинка від тітоньки Сови»
Вдень вона лягає спати
Бо всю ніч їй знов літати,
Ловить мишок, гризунів,
З нею їм вже не до снів! (Сова)
Вчитель: - Діти, до нас в гості завітала тітонька Сова. Погляньте на неї!
Сова: Любі діти, я принесла вам 3 листи від кожного місяця осені. Вони розкажуть вам дещо цікаве про себе.
ЛИСТ 1
Осінь починає вересень. У народі його називають «хмурень». Це тому, що небо вкривається хмарками, наче хмуриться. Рідше з’являється сонце, падають дощі. Сонячного світла стає менше, день коротшає. Але разом з тим у вересні ще зберігається тепло. Нас радують осінні квіти.
ЛИСТ 2
Другий місяць осені - жовтень. Жовтень як не з дощем, то зі снігом - так у народі говорять про цей місяць. Жовкне листя на деревах. У дібровах стихає пташиний спів, ховаються комахи. Ставки та озерця вкриваються опалим листям. Земля і повітря прогріваються менше. Стає холодніше. Небо все частіше затягують хмари. На калюжах з’являється перший льодок.
ЛИСТ 3
Листопад ще називають «строкатим місяцем». Зима з осінню в цей час бореться, тому може бути і дощ, і сніг, і мороз, і відлига.
На початку осені трапляються перші приморозки. Нерідко після них починається тепла сонячна і суха погода. Це час «бабиного літа». Але воно триває недовго. Незабаром - пора осінніх дощів. Вони зовсім не схожі на літні. Увесь тиждень, не вгаваючи, може сіяти дощик. І здається, немає йому краю.
3.1 «Веселі гості»
РЕБУСИ
( Кіт Леопольд)
(МИШКА)
- Діти, погляньте , що за гості до нас завітали.
(ілюстрації на дошці)
Кіт Леопольд: - Любі діти, я прийшов до вас за допомогою. Мишенята знову балувались і переплутали сторінки моєї енциклопедії про птахів. Навіть деякі сторінки порізали . Ви допоможете мені відновити мою книгу?
3.2. Гра «ПАЗЛИ»
3.3. «Сторінками енциклопедії»
Вчитель: Діти, погляньте на дошку. На сторінках енциклопедії постиралося дуже багато слів, давайте повернемо їх на місця.
ПЕРЕЛІТНІ ТА ОСІЛІ ПТАХИ
Птахи – невід’ємна частина________. Це наші помічники, захисники наших лісів, полів, городів від______. Кожна людина повинна________ птахів. Птахи – це наші друзі, а ми з вами повинні бути друзями птахів, оберігати їх, допомагати їм взимку. Пам’ятайте: „Найдорожче для пташки – це воля!”.Птахи – непосиди. Скачуть з гілки на гілку, перелітають з дерева на дерево, але так і білка вміє. А от летіти за тисячі кілометрів і потім повертатися назад можуть лише птахи. Чому ж птахи відлітають від нас? Причиною відльоту є не______ , а______ унаслідок зменшення кормових запасів. Узимку зникаю комахи, втрачають зелене „вбрання”________. Та й часу, щоб знайти щось попоїсти у пташок обмаль. Адже зимовий день короткий, а ніч –_______. Тому першими відлітають комахоїдні птахи: стрижі, ластівки, солов’ї. Як тільки замерзають водойми, відлітають водоплавні птахи. Пташки, які на зиму покидають свій рідний край, називаються________. До перелітних пташок належать ластівки, лелеки, зозулі, шпаки, солов’ї, журавлі.
А чи всі пташки відлітають у теплі краї? Ні. Є такі пташки, які залишаються зимувати у нас, бо можуть знайти собі________. Птахи, які не відлітають — це _____пташки. До них належать горобці, сороки, ворони, сичі, дятли, синиці. Ці пташки полюбляють насіння лободи, подорожника, живляться рештками рослин, а от синиці дуже люблять свіже несолоне сало. А ще на зиму до нас прилітають північні гості:______ та омелюхи. Ми повинні піклуватись про них!
СЛОВА ДЛЯ ДОВІТКИ: природи, осілі, довга, шкідників, поживу, охороняти, рослини, холод, голод, перелітними, снігурі.
3.4. «Пташки»
Вчитель : А зараз ми повинні допомогти пташкам повернутися на свої місця. Деякі з них повинні полетіти до теплих країв, а іншим залишитися разом з нами.
ЗАГАДКИ ПРО ПТАХІВ
-Відгадайте пташку та відправите її на своє місце.
1. Привітала нас піснями із весною
І живе з нами під стріхою одною.
(Ластівка)
2. Стрекотуха білобока,
Звуть усі її…
(Сорока)
3. Довгі ноги – довгий ніс.
Прилетів – обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток.
(Лелека)
4. Уночі гуляє,
А вдень спочиває,
Має круглі очі,
Бачить серед ночі.
(Сова)
4.В лісі на зеленій гілці
Ніби грав хтось на сопілці.
Підійшов поближче я
І побачив…
(Солов’я)
5.Дзьоб міцний і гарні крила,
Чорний хвіст, жилетка сіра,
Чи присяде, чи летить, –
«Кар, кар, кар!»,– усе кричить.
(Ворона)
6.По болоту гордо ходить
Та дітей з собою водить.
Вчить вона своїх малят,
Як ловити жабенят.
(Чапля)
7.Балакуча ця вертуха!
Ліс її щоденно слуха –
Довгохвоста, білобока …
Ну й плетуха! Це –…
(Сорока)
8.Цілий день працюю в гаї,
Діловито дзьобом б’ю,
Я не цвяхи забиваю,
Я комашок дістаю.
(Дятел)
9.Маленький хлопчик
У сірій свитині
По дворах стрибає,
Крихти збирає.
(Горобчик)
10.Жовтогруді щебетушки,
Мають чорні капелюшки,
Сірі лапки, білі щічки,
Називаються…
(Синички)
11.В мене є великий хист,
Я співаю, як артист.
Спів мій радісний усюди
Дуже люблять слухать люди.
(Соловейко)
12.Хто гнізда свого не має,
Яйця іншим підкладає,
А у лісі в холодку
Все кує, мудруля?
Хто вона?
(Зозуля)
13.Крізь зимові заметілі
Пташенята прилетіли.
В них червоні гарні груди –
Ніби яблука усюди
Хтось розвісив у дворі.
Звуться пташки…
(Снігурі)
Вчитель: Молодці діти! Ви дуже добре впоралися з вашим завданням. Погляньте , яка гарна енциклопедія у нас вийшла.
5. ЗАСВОЄННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
5.1. Гра «Інтерв’ю від пташки?
-Чому перелітні птахи мають таку назву?
-Які це пташки – «осілі»?
-Яка пташка прилітає до нас з півночі зимувати?
- Назвіть мені перелітних птахів?
- Назвіть мені осілих птахів?
-Як ви можемо допомогти пташкам взимку?
6. ПІДСУМОК УРОКУ
6.1 «Вільний мікрофон»
-Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
-Що цікавого дізналися?
-Яка інформація найбільше вас здивувала?