Урок розвитку зв'язного мовлення
Тема. Струмочки нам співають про весну. Робота над добором влучних слів для висловлення думки.
Мета: : вчити дітей поширювати речення словами, що підходять за змістом, вдосконалювати уміння слухати і розуміти художній текст, виразно і зрозуміло формулювати думку, розвивати творчу уяву та мислення учнів, активізувати і поповнити словниковий запас; виховувати прагнення до естетичного сприйняття навколишнього світу,виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до неї.
Обладнання: мультимедійна презентація,відеофільм,картки із завданням.
Урок розвитку зв’язного мовлення учителя вищої категорії,методиста
Богдалової Олени Олександрівни,
Тема. Струмочки нам співають про весну. Робота над добором влучних слів для висловлення думки.
Мета: : вчити дітей поширювати речення словами, що підходять за змістом, вдосконалювати уміння слухати і розуміти художній текст, виразно і зрозуміло формулювати думку, розвивати творчу уяву та мислення учнів, активізувати і поповнити словниковий запас; виховувати прагнення до естетичного сприйняття навколишнього світу,виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до неї.
Обладнання: мультимедійна презентація,відеофільм,картки із завданням.
Хід уроку
1.Організація класу.
Пропоную взяти з собою на урок творчість, точність, красу слова, охайність, дружбу і взаємодопомогу.
Психологічний настрій учнів на урок.Зичу вам добра та успіху.(СЛАЙД 1)
2.Мотивація діяльності.
2.1. Загадка.(СЛАЙД 2)
Сьогодні до нас на урок розвитку мовлення завітала гостя.Відгадайте
загадку ,впізнайте,хто це.
Привітанням журавля
Я пробуджую поля,
Наповнюю ручаї
Та заквітчую гаї.
Кожен з вас мене впізна.
Відгадали? Я – …Весна (малюнок весни-на дошку, слайд 3)
Весна дарує нам щодня сюрпризи у вигляді яскравих картин природи,як іграшка з мого дитинства-калейдоскоп (Слайд 4 ).
Калейдоскопом бавились ще в Древній Греціїї,у нас він з’явився на початку 19 століття.При обертанні циліндру із різнокольорових шматочків скла утворюються дивовижні візерунки,що зачаровують,ніколи не стомишся дивится на цю красу.
3.Повідомлення теми та задач уроку.(Слайд 5)
3.1. Сьогодні на уроці ми створимо свій весняний калейдоскоп,а саме:
- будемо вчитися добирати влучні слова-ознаки та дії предмета ,
-збагатимо мовлення новими словами- поповнимо мовленнєву скарбничку,а душу – почуттями та враженнями,
-повторимо тему «Текст»,
-виразимо свої почуття в роботах- складемо розповідь про весну.
4.Робота над темою уроку.
4.1.Актуалізація опорних знань.
В різних країнах існують символи,що сповіщають прихід весни.
Розповідь учня.Прослухайте,вибіріть слова у нашу мовленнєву скарбничку.
В Японії символом весни є сакура. Наприкінці березня японці відзначають дивовижне свято « ханамі»-фестиваль квітуючої сакури-вишні. Назва свята виникла від слів «хана» - квітка та «мі» - дивитися. Ці дні вважаються вихідними.(Малюнок сакури на дошку).(СЛАЙД 6)
А на Україні це журавлі- веселики,жайвороноки,барвінок.(Слайд 7).Згадаємо вірш
Т.Г. Шевченка «Прийшла весна».
4.2.Аудіювання.
Крутиться весняний калейдоскоп,змінюються візерунки.Закрийте оченята,прослухайте «Веснянку» П.Грабовського,розкажіть що ж вам намалювала ваша уява? (СЛАЙД 8)
Зійшли сніги, шумить вода,
весною повіва;
земля квіточки викида,(СЛАЙД 9)
буяє травка молода;
все мертве ожива.
Веселе сонечко блищить
проміння щедро ллє;
гайок привітно шелестить,
неначе кличе пригостить;
струмочок виграє.
(Сонце, струмки, бруньки, птахи, травичка…)
4.3.Добір слів-назв предметів.Гра «Знайди слова».Знайдіть слова,які нам будуть потрібні для складання розповіді.(Слайд 10-11)
Слова вивісити на дошку:ВЕСНА,СОНЕЧКО,СНІГ,СТРУМОК,ТРАВИЧКА.
4.5. Інтерактивна гра «Подружи слова» - добір влучних слів для вираження думки).(СЛАЙД 12)
Дітки,а щоб ці слова заграли в промінчиках теплого весняного сонечка,щоб вони не залишалися самотніми-подружіть їх з іншими словами- ознаками та діями.
І ряд- на партах у кожного лежать слова-ознаки: ІІІ ряд-дії
До слова «весна»-чарівна,зеленокоса розпочалася,прилинула
До слова «сонечко»-яскраве,тепле пригріло,засвітило,зігріло,землю
До слова «сніг»-останній,білий розтанув,випав,кружляє
До слова «струмочки»-гомінкі,веселі,дружні задзюрчали,заспівали
До слова «травичка»- шовкова,зелена,молода з’явилась,зазеленіла,по ярах,на галявинах
У дітей ІІ ряду слова ВЕСНА,СОНЕЧКО,СНІГ,СТРУМОК,ТРАВИЧКА.
Ви молодці,навчилися добирати влучні слова,складати речення,але щоб користуватися весняним калейдоскопом,щоб утворився візерунок з цих речень нам потрібна інструкція.Прийшов час повторити, що ви знаєте про текст.
4. 6. “Мозковий штурм”.(СЛАЙД 13)
Робота над будовою тексту.
5.Фізхвилинка.(СЛАЙД 14)
Пропоную хвилинку милування.Послухайте музичний твір Е.Гріга «Ранок» ,відпочиньте перед роботою.
6.Написання твору.
Ваші знання,враження,почуття допоможуть скласти та записати невеличкий текст.
6.1.Словникова робота.
Поки ви відпочивали,весна залишила вам кошики з посланням: зібрати квіти та пояснити орфограми в словах.
(слова за дошкою прилетіла, припекло,пригріло ,веселі,зелена,зазеленіла,розтанув, прийшла, з’явилась, задзюрчали- букви прикриті квітками).
6.2.Індивідуально-диференційована робота. «Творчий калейдоскоп».(СЛАЙД 15)
Високий рівень-самостійно пишуть твір;достатній рівень-списують твір,дібравши влучні слова,середній-списують твір,вставивши замість малюнків слова.
6.3.Зачитування робіт.
7. Підсумок уроку. Робота в парі.(СЛАЙД 16-17,18)
Літературна хвилинка.Перше потепління дає початок особливим весняним явищам. Вірш у виконанні В.Тихонова.
ДВІ БУРУЛЬКИ
В. Паронова
Дві бурульки, дві сестрички
Учепилися за дах.
Довгоносі льодянички
Весну стрінули в сльозах.
Сонце лагідне, гаряче
Їх цілує у носи,
А вони ще гірше плачуть,
Від пекучої краси.
Сонце шепче: «Не чіпляйтесь
За старий іржавий дах!
Із водою розливайтесь
Та співайте у струмках».
Так,це бурульки та струмки.
Уявіть себе розмову струмочка та бурульки,складіть діалог «Струмочок та бурулька співають про весну».
7.2.Технологія “Мікрофон” (вчитель бере символічний мікрофон і по черзі підходить до учнів).(СЛАЙД 19)
-Якій порі року ми присвятили сьогоднішній урок?
Нехай ця прекрасна пора року пробуджує у вашій душі найкращі почуття. А чисті струмочки хай живлять вашу цікавість, спостережливість, бажання пізнавати цей чудовий світ і самим ставати кращими та добрішими.
7.3. Домашня робота.(СЛАЙД 20)
Розмалюй.За малюнком склади та запиши на вибір:
1.Одне речення з 5-6 слів.
2.Розповідь з 4-5 речень.
3.Сенкан про весняне явище,зображене на малюнку.
Домашнє завдання
Розмалюй.За малюнком склади та запиши на вибір:
1.Одне речення з 5-6 слів.
2.Розповідь з 4 речень.
3.Сенкан про весняне явище,зображене на малюнку.