Конспект уроку з теми " Нова українська література. Становлення нової української літератури. І.П. Котляревський. Огляд життя та творчості"

Про матеріал
Розповісти учням про становлення нової української літератури, діяльність «Руської трійці», ознайомити з розвитком драматургії. Розкрити роль зв’язку з народом у становленні світогляду та формуванні поглядів І.Котляревського. Розвивати образи мислення, виховувати віру в своє щастя.
Перегляд файлу

Урок української літератури   9 клас

Урок

 Нова українська література. Становлення нової української літератури. Іван Котляревський. Огляд життя і творчості письменника.

 

Мета:

- Розповісти учням про становлення нової української літератури, діяльність «Руської трійці», ознайомити з розвитком драматургії.

  •                                                                    Розкрити роль зв’язку з народом у становленні світогляду та формуванні поглядів І.Котляревського.
  • Розвивати образи мислення, виховувати віру в своє щастя.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: портрет письменника, виставка його творів, підручник, тексти. Записані на дошці та на плакаті слова:

      Будеш, батьку, панувати,

      Поки живуть люди;

      Поки сонце з неба сяє,

      Тебе не забудуть!

        Тарас Шевченко

 

ХІД УРОКУ

 

  1. Організований момент.
  2. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Бесіда з учнями за планом. «Мозковий штурм»
  1. 1764 рік. Яка важлива поді свідчить про погіршення становища України? (Скасування гетьманства, згодом Запорізької Січі).
  2. Дайте оцінку запровадженню кріпацтва в Україні. До чого це призвело?
  3.  Яка тенденція   стала помітною серед інтелігенції? (Відхід від народу).
  4. Що можна сказати про мовну політику самодержавства?
  5. Назвіть основні події кінця ХVІІІ – початку ХІХ ст., пов’язані з опором народних мас. (Події в с. Турбаях, легендарний Устим Кармалюк, створення Кирило-Мефодіївського братства).
  6. Охарактеризуйте розвиток культури цього періоду.
  1. Мотивація навчання школярів.
  1. Виразне читання поезії І.Франка «Котляревський».
  2. Оголошення теми та мети уроку.

(Діти записують після теми завдання-очікування.)

  1. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
  1. Пояснення вчителя за планом.
  1. Виникнення нової української літератури, біля джерел якої був

І.П. Котляревський. (У 1798 р. вийшли друком перші три частини «Енеїди»).

  1. Розвиток нової української літератури шляхом народності.
  2. Вплив на розвиток літератури сентименталізму та романтизму.
  3. Поява нових тем, створення нових образів, нових жанрів.
  1. Матеріали для учнівських повідомлень. Робота в парах.

Повідомлення 1. Особливої уваги заслуговує діяльність Руської трійці», звідки вийшли перші зразки нової української літератури в Галичині. 1832 року у Львівській духовній семінарії організувався гурток молоді, який поставив собі завдання працювати на користь народу, нести в народ культуру рідною мовою. Гурток цей складався спочатку з Маркіяна Шашкевича, Якова Головацького та Івана Вагилевича, згодом до них приєдналися й інші семінаристи. В 1837 році вони видали збірник «Русалка Дніпра», який став першим паростком нової літератури. Книжка складалася з творів самих учасників гуртка і з народних пісень.

Повідомлення 2. Укладачі збірки не тільки переймалися тяжким становищем українського народу в Галичині, а й гаряче бралися до освітньої роботи на його користь. Вони підкреслювати свій зв'язок з літературою Наддніпрянської України, обстоювали єдність усіх українців.

  1. Словникова робота.

Просвітництво – ідейний рух, що сформувався у франції ХVІІІ ст. характерними рисами Просвітництва є віра у прогресивний розвиток суспільства, культ розуму й науки. В Україні, починаючи з перших десятиліть ХІХ ст., ідеї Просвітництва були пов’язані з визволенням від соціального і національного гніту, відстоюванням права на соціальну своєрідність культури. Основними функціями мистецтва вважалися виховна і пізнавальна, звідки випливає виска оцінка правдивого зображення дійсності. Для літератури просвітницького спрямування характерні ідейна наснаженість, утвердження думки про рівність людей та природжену схильність їх до добра, протест проти будь-якого придушення свободи особистості. На відміну від класицизму, центральною постаттю в літературі Просвітництва стає демократичний герой, представник народу, який втілює його високі моральні якості. В основу просвітницького реалізму покладено обумовленість поведінки людини суспільними обставинами життя. В літературі найактивніше розвиваються жанри роману, повісті, соціально-побутової драми, байки.

Риси Просвітництва властиві творам І.Котляревського, Г. Квітки - Основ’яненка , П.Гулака-Артемовського, а пізніше – творчості Т.Шевченка, Б.Грінченка, І.Франка.

Роди літератури – найзагальніші одиниці поділу літературних творів за способом зображення дійсності: епос, лірика і драма.

Літературний жанр (від франц. – рід, вид) – тип літературного твору, який має певні особливості змісту і форми. Жанри поділяються на епічні: оповідання, повість, роман; ліро-епічні: поема, водевіль і драматичні: драма, комедія, трагедія.

  1. Бесіда з учнями. «Мікрофон».
  1. В яких історичних умовах створювалася нова українська література?
  2. Яким змістом вона наповнилася?
  3. Поясність  значення народності в новій українській літературі.
  4. Які нові теми й образи з’явилися в літературі?
  5. Якими жанрами вона збагатилася?
  6. Яке значення для розвитку літератури мала діяльність «Руської трійці»?
  1. Опрацювати теоретичний матеріал підручника, с.89-94 скласти на цій основі план біографії І.Котляревського.
  1. Підведення підсумків.

Конкурс юних біографів

Питання

Відповідь

1.

Хто за гороскопом І.Котляревський?

Діва

2.

Ким працював батько Котляревського?

Канцеляристом

3.

Ким був його дід?

Священиком

4.

Місто, де народився письменник.

Полтава

5.

Який соціальний статус Котляревських?

Дворяни

6.

Хто був першим учителем малого Івана?

Дяк

7.

У церковнопарафіяльній школі І.Котляревський навчився читати, писати і…

Співати

8.

Місто, де він навчався в семінарії

Новоросійськ

9.

Прізвисько, яке отримав Котляревський ще в школі.

Римач

10.

У якому чині завершив він військову службу?

Капітан

11.

Якій роботі Котляревський присвятив найбільшу частину життя?

Педагогічний

12.

Повна назва закладу, яким він керував.

Будинок виховання дітей бідних дворян

13.

Внесок І.Котляревського в боротьбу з Наполеоном.

Сформував 5-й козачий полк

14.

Літературний рід «Енеїди».

Ліро-епос

15.

Літературний вид «Наталки Полтавки».

Драма

16.

Скільки років прожив письменник?

69

17.

Заслуга Котляревського перед літературою.

Зачинатель нової української літератури

  1. Виставлення оцінок та їх коментар.

Домашнє завдання: Знайти в «Словнику античної міфології» відомості про міфічних героїв, які зустрічаються у творі Котляревського, записати їх у зошит. Проект.

 

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Слоньовська О. В., Мафтин Н.В., Вівчарик Н.М., Курінна Н.С., Шевчук Л. Т.)
Додано
14 травня 2019
Переглядів
4497
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку