Урок української літератури 9клас
Урок
Тема: І. Котляревський. «Наталка Полтавка». Соціально - побутовий конфлікт у творі, особливості жанру.
Мета:
- Через виразне читання, бесіду розкрити учням красу твору, ознайомити зі змістом п’єси.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: записи оперних партій з опери «Наталка Полтавка» М.Лисенка або пісень із п’єси, підручник, тексти.
ХІД УРОКУ
Письмова робота: читання і коментування виписаних прикладів з поеми.
Оголошення теми та мети уроку.
І. Перша дія:
а) зустріч водного з Наталкою;
б) діалог виборного і Возного;
в) розмова Наталки з матір’ю.
ІІ. Друга дія.
а) Зустріч Миколи і Петра;
б) Зустріч Наталки і Петра.
Драматичний твір (від грецьк. – дія) – літературний твір, побудований на діях та висловлюваннях персонажів і здебільшого призначений для спеціального виконання. Разом з тим має художню цінність і як твір для читання. Авторські зауваження в драматичному творі містяться лише в коротких ремарках. Події в ньому розгортаються послідовно (експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка). Відрізняють зовнішню дію, тобто вчинки персонажів, і внутрішню дію – зіткнення ідеї, поглядів, життєвих позицій, виражене в діалогах, суперечках. Основним зображально-виражальним засобом драматичного твору є мова дійових осіб (діалоги-монологи). Драматичні твори поділяються на окремі жанри: драма (соціально-побутова, психологічна, історична), трагедія, комедія, водевіль.
Композиція (від лат. – складання, з’єднання) драматичного твору – це послідовність розгортання дії п’єси. Основні композиційні елементи твору: експозиція, з якої дізнаємося про час і місце дій, одержуємо перше уявлення про персонажів; зав’язка – виникнення конфлікту, що зумовлює подальшу дію; розвиток дії – події, спричинені конфліктом; розв’язка – наслідки подій, що відбулася у п’єсі. У п’єсі І.Котляревського «Наталка Полтавка» експозицією є перша поява Наталки, її розмова з Возним, зав’язкою – розмова Наталки з матір’ю. Розвиток дії – події до появи Петра, кульмінація – поява Петра, розв’язка – заключна сцена.