29 травня о 18:00Вебінар: Філософія для дітей: закордонні та українські практики

Конспект уроку за твором І. П. Котляревського " Наталка Полтавка" . Соціально - побутовий конфлікт . Особливості жанру"

Про матеріал
Через виразне читання, бесіду розкрити учням красу твору, ознайомити зі змістом п’єси. Розвивати образну уяву, вміння самостійно мислити. Виховувати доброзичливе ставлення до людей, до членів своєї сім’ї.
Перегляд файлу

Урок української літератури   9клас

Урок

Тема: І. Котляревський. «Наталка Полтавка». Соціально - побутовий конфлікт у творі, особливості жанру.

 

Мета:

- Через виразне читання, бесіду розкрити учням красу твору, ознайомити зі змістом п’єси.

  •                                                                    Розвивати образну уяву, вміння самостійно мислити.
  • Виховувати доброзичливе ставлення до людей, до членів своєї сім’ї.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: записи оперних партій з опери «Наталка Полтавка» М.Лисенка або пісень із п’єси, підручник, тексти.

ХІД УРОКУ

 

  1. Організований момент.
  2. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Перевірка домашнього завдання.

Письмова робота: читання і коментування виписаних прикладів з поеми.

  1. Зв’язне висловлювання на тему.
  1. Використання в поемі усної народної творчості.
  2. Вживання в «Енеїді» різноманітних синонімів, однорідних членів речення.
  3. Строфічна будова і віршовий розмір поеми.
  4. Зв'язок поеми з попередньою літературою.
  5. Значення «Енеїди» Котляревського.
  1. Мотивація навчання школярів.

          Оголошення теми та мети уроку.

  1. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
  1. Пояснення вчителя за матеріалами підручника (с.126-127).
  2. Виразне читання за ролями фрагментів п’єси.

І. Перша дія:

а) зустріч водного з Наталкою;

б) діалог виборного і Возного;

в) розмова Наталки з матір’ю.

ІІ. Друга дія.

а) Зустріч Миколи і Петра;

б) Зустріч Наталки і Петра.

  1. Бесіда з учнями. Метод «Мікрофон».
  1. Що знаходиться  у центрі уваги автора п’єси?
  2. Яка причина тривалої розлуки Петра і Наталки?
  3. Чому мати хоче віддати Наталку за нелюбого дочці Возного?
  4. Яка роль Миколи в п’єсі, з якою метою введено цю дійову особу?
  5. Чи подобається вам Наталка?
  6. Які прислів’я і приказки з п’єси ви запам’ятали?
  7. Що характерного в мові Возного?
  1. Словникова робота.

Драматичний твір (від грецьк. – дія) – літературний твір, побудований на діях та висловлюваннях персонажів і здебільшого призначений для спеціального виконання. Разом з тим має художню цінність і як твір для читання. Авторські зауваження в драматичному творі містяться лише в коротких ремарках. Події в ньому розгортаються послідовно (експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка). Відрізняють зовнішню дію, тобто вчинки персонажів, і внутрішню дію – зіткнення ідеї, поглядів, життєвих позицій, виражене  в діалогах, суперечках. Основним зображально-виражальним засобом драматичного твору є мова дійових осіб (діалоги-монологи). Драматичні твори поділяються на окремі жанри: драма (соціально-побутова, психологічна, історична), трагедія, комедія, водевіль.

Композиція (від лат. – складання, з’єднання) драматичного твору – це послідовність розгортання дії п’єси. Основні композиційні елементи твору: експозиція, з якої дізнаємося про час і місце дій, одержуємо перше уявлення про персонажів; зав’язка – виникнення конфлікту, що зумовлює подальшу дію; розвиток дії – події, спричинені конфліктом;  розв’язка – наслідки подій, що відбулася у п’єсі. У п’єсі І.Котляревського «Наталка Полтавка» експозицією є перша поява Наталки, її розмова з Возним, зав’язкою – розмова Наталки з матір’ю. Розвиток дії – події до появи Петра, кульмінація – поява Петра, розв’язка – заключна сцена.

  1. Самостійна робота у малих групах з текстом та підручником.
  1. Визначити і записати тему п’єси «Наталка Полтавка». (Драма кохання бідної дівчини-селянки, яка відстоює своє право на щастя.)
  2. За писати композицію «Наталки Полтавки».
  3. Виписати позитивних і негативних персонажів п’єси.
  1. Підведення підсумків уроку.
  2. Виставлення оцінок та їх коментар. прислів’я з мови дійових осіб і вказати, кому вони належать.

 

 

  1. Домашнє завдання: з твору виписати цитати до характеристики Наталки (як вона сама себе характеризує, як її характеризують виборний,  мати);  виписати  три приказки або три прислівя. Скласти літературно – художній паспорт твору.

 

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Слоньовська О. В., Мафтин Н.В., Вівчарик Н.М., Курінна Н.С., Шевчук Л. Т.)
Додано
14 травня
Переглядів
13
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку