До розіграшу
залишилось:
15 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

конспект уроку з української літератури для 9-го класу з використанням методів критичного мислення на тему "Наталка - уособлення кращих рис української жінки"

Про матеріал

Конспект уроку з української літератури для 9-го класу з використанням методів критичного мислення. Буду рада, якщо будете використовувати у своїй роботі.

Перегляд файлу

Департамент освіти та науки Хмельницької міської ради

Хмельницька загальноосвітня санаторна школа-інтернат

І-ІІІ ступенів №2

 

 

 

 

Відкритий урок з української літератури

9 клас

 

Наталка - уособлення кращих рис української жінки.

Художні засоби розкриття внутрішнього світу Наталки 

 

  загруженное%20(4)        загруженное%20(3)

    загруженное (10)        загруженное%20(8)

Вчитель Монастирська Л.Р.

 

м. Хмельницький, 2017

Тема уроку: Наталка - уособлення кращих рис української жінки. Художні засоби розкриття внутрішнього світу Наталки.

Мета: формувати компетентності предметні: глибше вивчити і детальніше проаналізувати драму І.Котляревського «Наталка Полтавка»,  навчати школярів характеризувати образ та художні засоби головної героїні, що використовує автор;

ключові: навички аналізу дійових осі драматичного твору;

комунікативні: розвивати образне мислення учнів, вміння аргументовано доводити власні думки;

інформаційні: навички порівняння та зіставлення;

загальнокультурні:осмислення важливості таких моральних чеснот, як відданість, вірність у коханні, чесність.

Очікувані результати. Після уроку учні зможуть:

  • навчаться умінню відстоювати людську гідність, власні принципи і переконання;
  • характеризувати головну героїню, інших персонажів п’єси, робити порівняльну характеристику їхніх життєвих позицій;
  • усвідомлять право вибору власного щастя;
  • пояснювати роль і функцію пісень у драмі.

Обладнання: портрет письменника, тексти драми, ілюстрації до твору «Наталка Полтавка» та  карточки, аудіо запис пісень.

Тип уроку: комбінований

Щасливий, хто мав змогу знайти

щасливе життя. Але щасливіший

той, хто вміє ним користуватися

Г. С. Сковорода

 

Хід уроку

І. Виклик

1. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Кохання - це найвеличніше почуття, яке супроводжує людину все життя. Скільки про нього сказано! Але, я вважаю, краще сказав народ: «Любити – значить жити». Про це записано і в Біблії: Новий заповіт, Книга псалмів, розділ «Християнські чесноти й характер» №13 «Любов над усе». Які ж моральні риси повинні переважати в закоханої людини? Що таке честь? Що означає поняття «чесна дівчина»? Чи стосується це поняття лише дівчат? Чи потрібно сьогодні про це говорити і чому? Чи доцільно відстоювати власну гідність, йти проти волі батьків, захищаючи власне «Я»? На ці питання ми відповімо сьогодні на уроці.

2. Актуалізація опорних знань учнів.

Бліц-опитування

-   До якого літературного роду належить «Наталка Полтавка» ? (драма )

-  Який жанр твору ? (драма )

-  Чим відрізняються драматичні твори від прозових та ліричних?

(призначені для постановки на сцені)

-  Що стало основним джерелом для написання твору?

( життя українського народу )

-  У чому краса і сила драми ? (у правдивому відтворенні життя простих людей)

- У чому новаторський характер п'єси? (написана простою розмовною українською мовою)

-  Який конфлікт твору? ( соціально-побутовий )

3. Оголошення теми, мети уроку.

ІІ. Усвідомлення

 Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

Учитель. 1819 рік. На сцені Полтавського театру була поставлена драма «Наталка Полтавка». Цей рік вважається роком народження української драматургії, українського театру.

Про що ж ця драма? Як можна визначити її тему? (це драма кохання бідної української дівчини селянки, яка відстоює своє право на щастя)         

                                                                                            

У п’єсі «Наталка Полтавка» відтворено духовне напруження героїні, яка, потрапивши в складну ситуацію, переживає боротьбу між почуттям та обов’язком. Таким постає перед нами образ Наталки, простої й чесної дівчини, щирої у своєму горі і в радощах, здатної на глибокі почуття й благородні вчинки.

Наталку автор наділяє найкращими рисами: розумом, чесністю, скромністю, любов’ю до праці, благородною щирою вдачею. Болем крається її серце за коханим Петром, який перебуває в далекій стороні й невідомо, коли повернеться.

1. Робота в парах. Зачитати із тексту опис зовнішності Наталки.

- Якою постала дівчина у вашій уяві? (усний малюнок)

Учитель. Сьогодні кожен із вас задумується над тим, як сподобатися один одному, що зробити для того, щоб про тебе приємно говорили рідні, близькі, друзі. Чи не так? Найпершим помічником і порадником для дітей була і є мама. Вона виховувала доньку хорошою господинею, вчила шити, прясти, поратися у хаті і на городі, готувати їжу. Пошана до батька і неньки, слухняність, покірність були невідємними рисами характеру юнаків і дівчат. Іноді батьки навіть вирішували долю своїх дітей. Терпелиха, бажаючи щастя Наталці, просить вийти заміж за багатого, нелюбого їй. І як  поступає Наталка?

2. Інсценізація уривка (дія І, ява 4,5, закінчення уривка) розмови матері і Наталки

Описание: Картинки по запросу наталка полтавка фото                                                                                        

Терпелиха: Дочко моя! Голубко моя! Пригорнись до мого серця, покорность твоя жизні і здоровя мені придаєть. За твою повагу і любов до мене бог тебе не оставить, моє дитятко!

Наталка: Мамо, мамо! Все для тебе стерплю, все для тебе зроблю, і коли мені бог поможеть осушити твої сльози, то я найщасливіша буду на світі…

3. Бесіда з учнями

- Які риси характеру Наталки проявилися у розмові з матірю?

 - Як ви оцінюєте поступок дівчини?

- А як би ви поступили? Чи є серед вас такі, хто б поступив так, як Наталка?

(Одиниці. Але це теж приємно. Пам’ятайте: народна мудрість вчить: «Шануй батька і матір гарненько, буде тобі скрізь добренько»).

- А як про стосунки матері і Наталки говорить виборний Макогоненко? (зачитати цитату).

- Діти. А чи така вже Наталка покірна? Нагадайте, як змінилась поведінка дівчини, коли вона зустріла Петра? (Діти читають у ролях - дія ІІ ява 17 до пісні 18.).

- Чому ж вас повчає ця чарівна дівчина: постійно коритися чи відстоювати своє право на щастя, не зважаючи на усталені норми і звичаї?

4.   Міні-дискусія.

- «Чи привабливим є образ такої дівчини, як Наталка, для сучасного хлопця?»

- «Чи є нині такі дівчата, як Наталка?»

5.   Робота над характеристикою головної героїні.

Схарактеризуйте образ Наталки.

Орієнтовний план характеристики

Наталка — типовий образ української дівчини-селянки.

1)   Головні риси характеру героїні: доброта, ввічливість, працелюбність.

2)   Самопожертва Наталки заради матері.

3)   Глибоке кохання до Петра.

4)   Боротьба дівчини за свою любов.

5)   Наталка Полтавка — ідеал української жінки.

6.   Робота з таблицею «Характеристика Наталки».

(Заповнення таблиці)

Типові риси української дівчини в образі Наталки

Індивідуальні риси Наталки

Чесна, любить співати, роботяща...

Має розвинене почуття власної гідності, налаштована боротися за своє щастя; має тверді моральні принципи...

 

7. Складання сенкану до образу головної героїні. Робота в групах.

 

 

Наталка Полтавка

Чесна, справедлива

 Кохає, чекає, поважає

 Щастя – бути з коханим

 Ідеал

 

 

 

 

Учитель. Сьогодні я хочу пригадати вислів «не згубити своєї честі».

- Чи потрібно сьогодні говорити про це? (Можливі відповіді учнів: так, питання честі досить важливе в сучасному світі. Про це треба знати і говорити. Бути чесним означає бути порядним, справедливим, розсудливим,  поважати один одного, не принижувати, не кривдити).

- А чи притаманні ці риси Петру і Миколі? Що ви повідомите нам про цих героїв?

8.Повідомлення учнів на основі складеної таблиці образів  Петра і Миколи.

Петро

Спільні риси

Микола

коханий Наталки, добрий, працьовитий, здатний на самопожертву, спокійний, витривалий, розсудливий, ніжний, лагідний нерішучий, покірний

сироти,

цінують дружбу,

бурлаки,

волелюбні,

працьовиті

співчутливі, чесні

Далекий родич Терпелихи, письменний, здатний до боротьби, енергійний, життєрадісний, веселий, винахідливий, письменний

- Чи можна Наталку, Петра і Миколу вважати людьми честі?

Учитель. Діти. Сьогодні разом з героями п’єси завітала до світлиці українська пісня.  Адже  цей твір вважають  музично-драматичним.(звучить запис пісні 20).

– Яку ж роль відіграють пісні? (можливі відповіді: допомагають розкрити риси характеру, душу героя, його думки, прагнення, пояснити поведінку).

ІІІ. Рефлексія

1.Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- З усіх героїв п’єси І. Котляревського мені найбільше запам’ятався (запам’яталася)..., тому що...

- Для сучасників цей твір може служити...

2.  Підсумок уроку.

-    Надіюсь, що сьогоднішній урок спонукав вас до того, щоб ви задумалися над своїми вчинками, характером, поведінкою, ставленням до батьків, людей старшого покоління, молодших себе. Творіть добро, і воно повернеться до вас сторицею.

3.  Оцінювання учнів (з коментарем).

4.    Домашнє завдання.

I  група. Підготувати повідомлення « Значення творчості І. П.Котляревського в українській літературі»

II  група. Підготувати повідомлення «Роль пісень у розкритті характерів героїв драми»

 

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
До підручника
Українська література 9 клас (Борзенко О.І., Лобусова О.В.)
Додано
16 січня
Переглядів
356
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку