Конспект уроку з української мови 5 клас

Про матеріал
Конспект уроку з української мови на тему: " Урок-подорож. Узагальнення вивченого з розділу «Лексикологія» ".( 5 клас)
Перегляд файлу

 

Урок української мови 5 клас

Тема уроку:  Узагальнення вивченого з розділу «Лексикологія» ( урок-подорож)

Очікувані результати: учні виявляють достатній рівень засвоєння теми “ Лексикологія”; знають, що вивчає лексикологія, групи слів за значенням; вміють визначати і розрізняти  однозначні й багатозначні слова, синоніми, антоніми, омоніми, пароніми; пояснюють значення слів; користуються словниками; редагують речення з лексичними помилками; добирають з-поміж синонімів, антонімів найбільш відповідні контексту; використовують в мовленні вивчені лексичні засоби; сформованість умінь і навичок тлумачити слова, розрізняти лексику за походженням, за частотою та сферою вживання; показують навички аналізу мовних явищ і наполегливість у навчанні; збагачують словниковий запас; відчувають любов до рідного слова, рідної мови, держави; виявляють культуру мовлення

Обладнання: мовний потяг, прапор України, НАЗВИ ВАГОНІВ:

№1.  Лексикологія;  №2. лексичне значення слів; №3. однозначні та багатозначні слова; №4. пряме й переносне значення; №5. синоніми;           №6. антоніми, №7. омоніми, №8. пароніми. квитки із завданнями, карта- інструктаж від екскурсовода, картки, слова-асоціації, словники: тлумачний, синонімів, антонімів, омонімів; довідничок-помічничок

 ПЕРЕБІГ УРОКУ

                                                                                                  Епіграф до уроку:  Ти постаєш в ясній обнові, як пісня линеш, рідне слово.  

Д. Білоус

І. Організація класу

1. Привітання.

2. Створення емоційного настрою.

(Поверніться до сусіда по парті, зробіть йому  комплімент, посміхніться, висловіть позитивні побажання).

ІІ Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання ( дібрати ланцюжок слів-асоціацій до поняття “СЛОВО”)

- Чому саме ці слова ви дібрали?

- Як вони допомагають розкрити суть поняття?

Чи можна стверджувати, що відображати значення слів, “малювати” поняття можна лише за допомогою слів?

(Варіанти відповідей) - учнівські ланцюжки  слів — асоціацій:

1.  СЛОВО: звуки - основна мовна одиниця — предмети — явища;

2. СЛОВО: почуття — думки - лексичне значення - граматичне значення.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Ну що б,здавалося, слова....

Слова та голос — більш нічого

А серце б’ється — ожива,

Як їх почує!.. Знать от бога

І голос той, , і ті слова

Ідуть меж люди!

ІV. Основна частина.

1. Робота над темою уроку

2. ВАГОН№1.

- Сьогодні незвичайний урок, відправляємося у подорож, мандрівку з цікавою Лексикологією.

Колеса пісеньку співають,

А сонце у віконцях грає.

Електровоз по рейсах мчить,

Вагонів ряд за ним біжить.

І тільки вітру чути свист,

Веде цей потяг машиніст.

2. Карта — інструктаж від екскурсовода: Вітаю, шановні пасажири! Зовуть мене Тетяна Забавська. Проведу сьогодні мандрівку разом з вами. Сподіваюся вона буде незабутньою! Будь ласка, формуйте навколо себе безпечне життєве середовище;  якщо хочете запитати — дотримуйтесь правила ПІДНЯТОЇ РУКИ;  підтримуй іншого;  не бійся висловлювати свою точку зору; умій слухати іншого, не перебиваючи. Хай щастить!

2. ВАГОН №2.

Робота з тлумачним словником

Пояснити, розкрити лексичне значення слів: Колесо, Рейки, Вагон, Потяг ( електровоз), машиніст.

За правильні відповіді ви отримуєте квитки на мовний потяг, у яких  написані необхідні рекомендації та завдання. Їх треба виконати, щоб мандрівка була корисною. Кожен вагон має свою назву. Тож розміщуємося зручніше — рушаємо!!! ( для кожного учня підготовлені квитки із завданнями).

Довідничок-помічничок:

По́їзд, або по́тяг,— у залізничному транспорті, сформований і зчеплений склад вагонів з одним або декількома діючими локомотивами чи моторними вагонами, що мають встановлені сигнали.

Ваго́н — «чотириколісний віз, зокрема критий»)— несамохідна одиниця рухомого складу, якою перевозять вантажі та пасажирів коліями.

Залізнична колія— комплекс споруд і пристроїв, що утворюють дорогу з рейковою колією для руху залізничного рухомого складу.

Машиніст - фахівець, робітник, що керує машиною, потягом. 

3. ВАГОН №3.

- Випишіть в одну колонку слова однозначні, а в другу — багатозначні.

З перших літ дитину мати за рученьку водила ( П. Грабовський). А наймолодший вчиться водити літака ( А. Малишко). За кожним рухом олівця Василько водив ще й кінчиком язика( П. Панч). Соняшник за тином голову схилив ( В. Сосюра). Як голова без голови то й ноги не носять ( І. Франко).

4. ВАГОН №4.

Робота з текстом. Пряме чи переносне значення слів.

А. Прочитайте текст.

На селі в нас казали, що в Івашка Манжули золоті руки. Коли я вперше про те почув, то став приглядатися до Івашка: які вони, золоті руки?.. Зроблені із золота і блищать, як у діда Тимофія зуби або в моєї мами сережки?.. Аж ні!.. Звичайнісінькі, такі, як у всіх. Тоді тато пояснив: золотими їх тільки звуть, тому що вони дуже вмілі. І справді, Івашко — мастак!.. За що б не взявся — одразу зробить! ( За О. Пархоменком).

Б. Які слова у тексті не зрозуміли, викликають роз'яснення?

В. Визначте, у якому значенні ( прямому чи переносному) вживається в тексті прикметник золотий.

Г. Поміркуйте, як виникають переносні значення слів.

5. ВАГОН №5.

1. Інтерактивна вправа в групах “ Знайди зайве”

Згрупуй синоніми за значеннями. Знайдіть зайве.

- Діти, Хуртовина, завірюха, гордість, малюки,віхола, малеча, дітвора, хурделиця.

- Мужність,бесіда, сміливість, корабель, балачка. Хоробрість, відвага, розмова.

- Світати, дніти, розвиднятися, світлішати, ясніти, зоріти.

2.  Лексична робота

1. Знайдіть у поданих реченнях синоніми, назвіть їх.

Забарвлення неба змінюється від сонця. Це й зветься зірницею, світовою зорею, світанком ( В. Сухомлинський).  Небо гуркотіло, ревло, клекотало, сліпуче розверзало свої нетрі ( Є.Шморгун).  Багрянець вечірньої зорі палав, мигтів, палахкотів (М. Бажан).

2. Користуючись словником синонімів, складіть зі слів синонімічні ряди, запишіть їх.

Тодішній, колишній, товаришувати, сучасний, теперішній, найновіший, приятелювати, брататися, пережитий, дотеперішній, дружити, ладити, минулий, модерний, нинішній, попередній, сьогоднішній.

6. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.

https://www.youtube.com/watch?v=_E4V1TtalLY&t=65s

Привіт, Проблемо!  Що таке веретино? - звернімося до словника.

Верете́но,— ручне знаряддя для прядіння, що становить собою тонку паличку з видовженими загостреними кінцями і потовщенням посередині. Намотування нитки стається внаслідок обертального руху веретена, якого їй надає пряха.

7. ВАГОН №6.

АНТОНІМИ          

1.  Спишіть прислів’я, розкриваючи дужки та розставляючи пропущені розділові знаки. Поясніть значення прислів’їв.

Маленька праця краща за велике бе(з,с)діл(л)я. Що ранком (не)зробиш те вечором (не)здоженеш. М(‘)яко стеле але твердо спати. Згода дім будує а (не)згода руйнує.

2. Інтерактивна вправа “ Лото антонімів”

На столі лежать смужки зі словами, з яких учні повинні швидко утворити пари антонімів, прикріпити на дошці.

ПРЯМО                                                        ЖАРТОМА

РАНО                                                             ПОВІЛЬНО

ГОЛОСНО                                                     СУМНО

КОСО                                                             ТИХО

ВЕСЕЛО                                                         ВЗИМКУ

ВАЖКО                                                          РІВНО

МАЛО                                                           ЛЕГКО

ДЕШЕВО                                                       ПІЗНО

БРУДНО                                                       БАГАТО

ВСЕРЙОЗ                                                      ДОРОГО

ШВИДКО                                                       ЧИСТО

ВЛІТКУ                                                            КРИВО

8. ВАГОН №7.

ОМОНІМИ

1. Лінгвістичне дослідження

“ ЧОМУ ТАК?” Поясніть, чому в першій парі речень виділені слова є омонімами, а в другій — ні.

А) Раптом здійнявся вихор у степу. - З-під шапки виглядав вихор волосся.

Б)  Раптом здійнявся вихор у степу. - Вихор війни пронісся по країні.

2. КАЛАМБУР

Пригадайте, що таке каламбур. У поданих каламбурах омоніми “загубили” свою пару. Доберіть і вставте замість крапок відповідний омонім.

То пригріло взимку ......,                                                                          Ледве вгору дід .......,

чи, можливо, тільки сон це?                                                                   Зморшки в діда аж до брів.

« Росте у лісі ….. ,»                                                                                    Це усе було ……..,

читає Настя про лісок.                                                                          Вчитель научав нас правді.

 

На вікні стоїть ……….,                                                                         Я тягнув на гору ….,

на столі є хліб і рис.                                                                        А з гори мене він віз.

На горі росте …….,                                                                            Я зробила піну ……,

а з гори несе квас Оля.                                                                    Та її водичка змила.

3. Робота в малих групах

Визначте, у яких парах словосполучень є багатозначні слова, а у яких — омоніми. За потреби скористайтеся тлумачним словником.

Теплий день, теплий погляд;

чиста совість, чиста тарілка;

степова чайка, козацька чайка;

склад будматеріалів, склад слова;

веселі діти, нікуди діти.

ВАГОН №8.

ПАРОНІМИ

1. Інтерактивна вправа « Мозаїка»

1. Запишіть,  пов’язуючи кожний прикметник із відповідним іменником, що подано в дужках.

- Діловий, діловитий ( людина, розмова).

- Особливий, особовий, особистий ( присутність, займенник, випадок).

-  Водний, водянистий, водяний ( чорнило,шлях, жук).

2. Виберіть дві пари паронімів. Складіть і запишіть по одному реченню з кожним паронімом обраних пар. Ви можете скористатися поданою далі рубрикою “ Культура мовлення”

Досвідчений — освічений; тактовний — тактичний; людяний — людний; музичний — музикальний.

                                    КУЛЬТУРА МОВЛЕННЯ

                                          РОЗРІЗНЯЙМО

Людний — багатолюдний. Людна площа.

Людяний — доброзичливий, чуйний до інших. Людяний учинок.

                                                 ***

Музикальний — обдарований здатністю тонко сприймати музику, виконувати музичні твори; мелодійний. Музикальна дитина, музикальний слух.

Музичний — який стосується музики як виду мистецтва. Музична школа, музичний фільм.

V. Закріплення  вивченого матеріалу.

1. РОБОТА НАД ТЕКСТОМ

І. Прочитайте  текст, визначте його тему й основну думку.  Що символізують кольори українського прапора?

ПРАПОР  УКРАЇНИ

     Єдиного офіційного прапора в Київській Русі не було. Кожен із князів мав власний стяг. Спочатку на прапорах зображали фантастичних тварин і рослин, а після прийняття християнства — хрест і святих.

    У Запорізькій Січі кожен полк, сотня мали свій стяг. Особливо популярними були малинові прапори, однак часто траплялися й синьо-жовті.

   1918 року Центральна Рада визначила синьо-жовтий прапор державним символом Української Народної Республіки. Його кольори символізували чисте небо, що розкинулося над жовтим морем хлібного лану.

    Нині синьо-жовтий прапор повернувся до нас як символ державності України. Гордо замайорів він на нашій землі ( З довідника).

ІІ.  Виконайте завдання до тексту.

1. Поясніть лексичні значення виділених слів. Які з цих слів однозначні, а які — багатозначні? Який словник може вам знадобитися для виконання цього завдання?

2. Чи є в тексті слова ужиті в переносному значенні? Складіть і запишіть речення зі словом ЧИСТЕ, ужитим у переносному значенні.

3. Виберіть із тексту два слова, до яких можна дібрати антоніми.

4. Який синонім до слова ПРАПОР  ужито в тексті? З якою метою? Виберіть з тексту 2 — 3 слова, які можна замінити синонімами. Запишіть синонімічні ряди.

5. Виконайте усно лексичний розбір слів ПРАПОР, ДЕРЖАВНІСТЬ.

VI. Підсумок уроку

“На вокзалі”

- Чи сподобалася вам подорож?

- А що не сподобалося?

- Що ви розкажете про сьогоднішню подорож удома?

- Про які групи слів за значенням пам’ятаєте?

- Як називається наш потяг і що це означає? ( Мова — це засіб спілкування!)

Домашнє завдання ( за вибором)

- Напишіть твір-мініатюру про мову, використавши синоніми.

- Складіть діалог про культуру мовлення, використовуючи слова в прямому і переносному значеннях.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 жовтня 2022
Переглядів
1213
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку