Презентація до уроку української мови "Способи дієслів"

Про матеріал

Презентація до уроку української мови "Способи дієслів" допоможе узагальнити та систематизувати знання семикласників про дієслово, його граматичні ознаки; формувати вміння знаходити способові форми дієслова, редагувати тексти щодо уживання дієслів одного способу замість інших, конструювати речення з дієсловами в усіх часових і особових формах.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Сьогодні у нас незвичайний урок.І зробимо до знань ми ще один крок В країну прекрасну, країну чудову, Що нас так чекає й збагачує мову. А ця кучерява осінь багряна,Покличе сьогодні в незвідані далі. Й чудові, чарівні духмяні ці квіти. Зігріють душі, серця ваші, діти.

Номер слайду 2

Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий)

Номер слайду 3

Завдання уроку:узагальнити та систематизувати знання про дієслово, його граматичні ознаки; формувати вміння знаходити способові форми дієслова; редагувати тексти щодо уживання дієслів одного способу замість інших; конструювати речення з дієсловами в усіх часових і особових формах;

Номер слайду 4

Розкажіть, що виражає дієслово умовного способу? наказового способу? дійсного способу?

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Конкурс «Поетична мозаїка»Виразно прочитати вірш, знайти в ньому дієслова й визначити, в яко­му часі їх ужито. Вже сніп у полі споловів,І став гіркішим дух полинний,І червоніють кетяги калин На взліссі літніх вечорів. Зберу я зілля всі і трави,Щоб не зів’яли ще в гаях,І буду слухати, як по дощах Росте в душі осіння павідь. Юрій Клен

Номер слайду 7

Лінгвістична розминка (Аукціон «Прислів’я та приказки»)Прочитати прислів'я та приказки, визначити спосіб дієслів1. Здобудеш освіту - побачиш більше світу2. Що маєш казати – наперед обміркуй 3. Не кажи - не вмію, а кажи - навчусь (Нар. творчість.)

Номер слайду 8

Лінгвістична розминка (Аукціон «Прислів’я та приказки»)Зачитати прислів'я та приказки, визначити спосіб дієслів1. Кому легко на серці, тому світ усміхається. 2 Умієш говорити – умій слухати .3. Лінуватися та гуляти – достатку не мати. (Нар. творчість.)

Номер слайду 9

Вибірковий диктант. Прочитати текст. Визначити стиль мовлення. Виписати дієсло­ва, що означають дії, пов’язані з павутинням. Надворі летіло павутиння. Усе синє небо було ніби засноване білим, як пух, легким, як шовкові нитки, павутинням. Проти сонця павутиння лисніло, наче легка літня біла хмара порвалася на небі, розпалась на нитки, на тонкі пасма та й полетіла на землю. Павутиння летіло пучками, нитками, ніби клубочками, починками, то гнулося великими дугами, то місцями стояло просто, рівними, як очерет, стеблами. Воно обснувало тополі, верби, стіжки, тини; маяло на вершечках садків, метлялось коло хрестів та бань на церкві і знов летіло та летіло; хто його зна, де воно й бралося. (/. Нечуй-Левицький).

Номер слайду 10

Мовознавча розминка (за правильну відповідь — один бал)1 команда:1) Яку дію виражає дійсний спосіб? 2) Що означає дієслово?3) У якому способі дієслово не має категорії часу й особи? 4) Які граматичні зна­чення має дієслово в дійсному способі?

Номер слайду 11

Мовознавча розминка (за правильну відповідь — один бал)2 команда:1) Як змінюються дієслова умовного способу? 2) Які дієслова нази­ваються особовими? 3) У якому способі дієслово не має категорії часу й роду? 4) Який спосіб виражає наказ? 

Номер слайду 12

Конкурс кмітливих{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}1 Д2 О      3 К      4 О      5 Н      6 А      7 Н      8 И      9 Й   

Номер слайду 13

Конкурс «Хто швидше»Записати дієслова в три колонки: 1) дійсного способу; 2) наказового способу; 3) умовного способу. Пояснити особливості дієслів. Встигнув би, клопочемося, зупинись, скажіть, сюркочуть, збагнула, пробачте, не забудь, квітнуло б, з’їжджай, діткнувся, стихне, пов’язала б, з’юрмилися б, уникніть, зустрінь, тьмяніють.

Номер слайду 14

Конкурс-гра «Дивись-не помились» (робота із сигнальними картками)Правильна відповідь — синій колір. Допущена помилка — червоний колір.

Номер слайду 15

Творчий конкурс. Скласти колективно твір «Симфонія осені», використовуючи діє­слова дійсного, умовного, наказового способу.

Номер слайду 16

Конкурс-капітанів. Капітан 1 команди. Дієслова якого способу могли б виконувати один із функціональ­них обов’язків адміністратора? Вулицею йдуть два бать­ка, два сина, а всього троє. Як таке може бути? На яке запитання ніколи не можна відповісти «так»?

Номер слайду 17

Капітан 2 команди. Дієслова якого способу могли б перебувати на дипломатичній службі? Чим закінчується «літо», а починається «осінь»? На яке запитання ніколи не можна відповісти «ні»? Конкурс-капітанів

Номер слайду 18

Основне завдання. Прочитайте текст. Випишіть дієслова, вкажіть їх спосіб, час, особу, число, рід. Зразок. Тривалість кожного з фільмів не перевищує двадцяти хвилин. Не перевищує (дійсн.спосіб, тепер.час, 3 ос. одн.) Імен головних героїв у мультфільмі не називають, але ми знаємо їх зі сценарію. Козаків звуть Грай, Око і Тур. Грая вирізняє кмітливість і розсудливість. Око вражає бадьорістю та спритністю. Тур дивує скромністю. Герої жартівливого мультфільму утверджують найкращі риси українського характеру. Козаків любили ваші батьки, любитимуть ваші діти. Вправа «Веселий мультфільм про український характер»

Номер слайду 19

Конкурс «Сам собі коректор»У якому рядку морфологічний розбір дієслова виконано правильно?Зграя акордів перлистих із неба на землю поллється (Леся Українка). Зграя акордів перлистих із неба на землю поллється (Леся Українка).1) Поллється — дієслово, початкова форма — полляти, доконаний вид, дійсний спосіб, майбутній час, 3-я особа однини, І діє­відміна, присудок. 2) Поллється — дієслово, початкова форма — лляти, недоконаний вид, дійсний спосіб, майбутній час, 3-я особа однини, І дієвідміна, присудок. 3) Поллється — дієслово, початкова фор­ма — полляти, доконаний вид, дійсний спосіб, теперішній час, 3-я особа однині, І дієвідміна, присудок. 4) Поллється — дієслово, початкова форма — полляти, до­конаний вид, дійсний спосіб, майбутній час, 3-я особа од­нини, II дієвідміна, присудок.

Номер слайду 20

Домашнє завдання:1. Виписати з художньої літератури дві поезії про осінь, підкреслити дієслова, визначити спосіб.2. Скласти зв'язне висловлювання з теми: «Способи дієслів»

Номер слайду 21

ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Балковенко Раїса Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
11 лютого 2018
Переглядів
13400
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку