На конкурс розробок "Вчительська десятка". Матеріал містить конспект уроку української мови з теми : "Узагальнення і систематизація вивченого про однорідні члени речення." (8 клас)
Тема:Узагальнення і систематизація вивченого про однорідні члени речення. (8 клас)
Мета:узагальнити й систематизувати знання учнів про однорідні члени речення та розділові знаки при них; удосконалювати вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами, доцільно використовувати їх у мовленні; розвивати вміння узагальнювати й систематизувати матеріал; виховувати культуру усного й писемного мовлення.
Обладнання: підручник, картки, дидактичний матеріал.
Хід уроку.
I.Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання.
II.Оголошення теми і мети уроку.
III.Узагальнення і систематизація вивченого.
-Які члени речення називаються однорідними?
-Чи є різниця між членами речення і словосполученнями?
-Які члени речення можуть бути однорідними?
-Як поєднуються однорідні члени речення?
-З якою інтонацією вони вимовляються7
-Які розділові знаки ставляться, коли в реченні при однорідних членах речення є узагальнюючі слова?
- Що таке ряд однорідних членів речення? Чи може бути в реченні кілька таких рядів?
-Назвіть умови, за яких означення бувають однорідними. З якою інтонацією вони вимовляються?
А коли означення є неоднорідними?
-Яка роль однорідних членів речення7
2. Завдання учням.
1) Синтаксичне моделювання.
а) Подані пари слів ввести в речення в ролі однорідних членів:
- Гори й ліси, поля й степи, міста й села.-1ряд
- Розумні й дотепні, сміливі й горді.- 2 ряд
- Учора й сьогодні, завтра й завжди.- 3 ряд
б) Скласти речення за схемами:
УС: О,О,О-….
ОіО, ОіО, ОіО- УС.
2) Творча робота: скласти твір-мініатюру "Зимова казка”, (5-7 речень), використовуючи речення з однорідними членами.
3) Дидактична гра "Кола на воді". Учні вибирають довільне слово. Воно записується на дошці стовпчиком. На ці букви добираються нові слова, до слів – речення. На основі отриманих результатів складають оповідання, казку, веселу історію, вірш.
С - сніжок - настав ранок, прокинулась сніжинка;
Т - танок - закружляла у веселому танку;
І - іней - іней вкрив усе навкруги;
Н - небо - небо посилало сонячне проміння;
А - акація - сніжинка сіла на акацію перепочити.
4)Гра «редактор».
Відредагувати речення. ( В зошитах )
1. На городі ростуть картопля, морква, овочі, помідори.
2. Всі речовини доводять: вчені складаються з молекул і атомів.
3. У лісі безліч дерев росте: троянди, соняшники, дуби, клени, осики, берези.
4. Як добре те, що маю багато сестричок: Улю, Оленку й Тетянку, тітку Галю, Оксанку.
5)Перекладіть з російської мови на українську.
Степь
Вдруг замечаю изумрудный стебель аира. Жизнеспособное растение выглядывает издали из кустов, охотно улыбается волшебной охапкой соцветий. Очарованная, превосходная, привлекательная степь!
Українською:
Степ
Раптом помічаю малахітове стебло. Життєдайна рослина виглядає здалеку з кущів, охоче посміхається чарівним оберемком суцвіть. Зачарований, прекрасний, захоплюючий степ!
ж)Пояснювальний диктант з додатковим завданням.
— Виконайте повний синтаксичний аналіз виділеного речення.
У XV ст. традиційні торгівельні шляхи в Азію через Середземне море блокувала могутня Османська імперія. Європа виявилася відрізаною від пряностей, барвників і пахощів Сходу. Особливо відчутним був розрив зв'язків з Індією, звідки поставлялися перець, імбир, гвоздика, мускатний горіх, кориця, кардамон. Схід для Європи — це і шовкові, і бавовняні тканини, і килими, і предмети розкоші. Одним словом, пошук нових шляхів в Індію став необхідністю для європейців. Проект, що визрівав багато років, мав потребу в засобах для його здійснення. Навряд чи Колумб припускав на початку 80-х років, що його Одисея по королівських дворах Європи виявиться настільки тривалою і малоефективною. Король Португалії Жоан засумнівався в ідеях мореплавця, він наказав «експертам»: єпископу і двом космографам, перевірити докази Колумба. Висновок комісії був тяжким: в основі проекту лежить чиста фантазія... Не увінчалася успіхом і поїздка брата Колумба Бартоломе з тією ж метою в Англію.
(З книги «Сто великих мандрівників»)
IV.Підбиття підсумків уроку.
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
-Вважаю, що я готовий (готова) до контрольної роботи…….
V.Домашнє завдання.
Підготуватися до контрольної роботи. Повторити правила розділу, виконати вправу.