10 клас. Контрольна робота №4 (профільний рівень).
Фразеологія. Українська лексикографія. Морфеміка і словотвір. Тест
І варіант
1.Фразеологія – це А розділ мовознавчої науки, який вивчає фразеологізми;
Б розділ мовознавчої науки, який вивчає склад мови і слово як його основну одиницю; В розділ мовознавчої науки, який вивчає походження слів та їх значення.
2.Визначте рядок, у якому всі словосполучення – фразеологізми
А материнська порада, бабусина казка, сніговий покрив
Б китайська грамота, провідна зірка, бабине літо
В чорний хліб, київські каштани, українська вишиванка
3.Установіть відповідність між фразеологізмом та його значенням
1.тримати ніс за вітром А нічого не вартий
2.наріжний камінь Б поводитися відповідно до обставин
3.гріш ціна в базарний день В основа чого-небудь
Г кінці з кінцями не сходяться
4.Установіть відповідність між фразеологізмами-антонімами
1 загладжувати гострі кути А вуха на сторожі
2 з’явитися на горизонті Б справляти балачку
3 пропускати мимо вух В підливати масла у вогонь
Г зникнути з горизонту
5.Словники – це А зібрання слів, розташованих в алфавітному, тематичному, гніздовому чи іншому порядку Б довідники, призначені для з’ясування значень описуваних одиниць В скарбниця мовного багатства народу, що узагальнює життєвий досвід, думки, почуття
6. Для перевірки написання слова використовують словник
А тлумачний Б орфографічний В синонімів
7. Орфографічну помилку допущено в рядку
А виключити світло Г стерегтись автомобіля
Б навколишнє середовище Д привести до успіху
В заслуговує на увагу
8.Укажіть рядок, в якому всі слова треба писати через дефіс:
А синьо/жовтий, історико/філологічний, художник/модельєр;
Б виставка/продаж, лісо/тундра, хмаро/чос;
В більш/менш, теле/ефір, сніго/ пад; Г батько/мати, тихо/тихо, електро/чайник
9. Правил чергування у-в не дотримано у варіанті
А Вірю я в правду свого ідеалу. В Грушка м’яко скотилася у траву.
Б Уже доспіли яблука, груші. Г Була золота осінь, удень пригрівало сонце.
10. Правил чергування і-й дотримано в усіх реченнях, ОКРІМ
А ріки й озера, спостерігає й описує В фрукти й овочі, батьки й діди
Б швидко йти, найбільш ймовірний Г правда і кривда, сміх і сльози
11.Морфеміка – це А найменша неподільна значуща частина слова Б учення про значущі частини слова В основа, у складі якої не можна виділити словотвірні афікси
12.Спосіб творення слів одноденний, різноплановий
А основоскладання Б безафіксний В абревіація
13.Висловіть власні міркування на тему «Поспішайте творити добро!». Уживайте слова, різні за способом словотвору.
10 клас. Контрольна робота №4 (профільний рівень).
Фразеологія. Українська лексикографія. Морфеміка і словотвір. Тест
ІІ варіант
1.Фразеологізм – це А сполучення двох і більше слів, що мають переносне значення;
Б стійке сполучення двох і більше слів, яке в процесі мовлення відтворюється як готова словесна формула; В стійке сполучення двох і більше слів, що мають переносне значення.
2. Визначте рядок, у якому всі словосполучення – фразеологізми
А підводне каміння, дев’ятий вал, чорним по білому
Б сонячне проміння, чорний хліб, базарний день
В київські каштани, учитися змолоду, безмежний простір
3.Установіть відповідність між фразеологізмом та його значенням
1ганятися за двома зайцями А вносити розбрат у стосунки в колективі
2 грати першу скрипку Б братися одночасно за кілька справ
3 каламутити воду В бути головним, виконувати головну роль
Г скеровувати кого-небудь у житті
4. Установіть відповідність між фразеологізмами-антонімами
1 лізти на рожен А побувати в бувальцях
2 має голову на плечах Б справляти посиденьки
3 молоко на губах не обсохло В обминати гострі кути
Г на розум не багатий
5.Лексикографія – це А розділ мовознавства, що вивчає походження слів, які колись увійшли до лексичного складу української мови Б група лексики, що віддзеркалює національні особливості української мови В галузь мовознавчої науки, що розробляє теорію і практику укладання словників
6.Для визначення значення слова використовують словник
А тлумачний Б орфографічний В орфоепічний
7.Орфографічну помилку допущено в рядку
А приїду наступного місяця Г запросіть наступного пацієнта
Б спробуйте наступного разу В зробити наступним чином
8.Укажіть рядок, в якому всі слова треба писати разом:
А кіно/зірка, крає/знавчий, кисло/солоний; Б фото/гурток, воле/любний, міні/диктант
В сон/трава, тишком/нишком, кімната/музей Г пусто/цвіт, відео/салон, вело/спорт.
9.Правил чергування у-в дотримано у варіанті
А в нашій країні В навчалися у академії
Б збиратися в дорогу Г тайга, одягнена в хвою
10. Правил чергування і-й дотримано в усіх реченнях, ОКРІМ
А Майже відцвіли квіти біля школи й розсіяли своє насіння. В Іде до нас сніжна зима.
Б Ліси і парки вкриваються жовтогарячим листям. Г Знявся вітер – і пішов дощ
11. Словотвір – це А розділ мовознавства, що вивчає структуру слова за способом його творення Б значуща частина, що є носієм словотвірного та граматичного значень слова, служить засобом творення слів і форм того ж слова В розділ науки про мову, що вивчає будову слів та способи їх творення
12.Спосіб творення слів харківський, запорізький
А префіксальний Б суфіксальний В основоскладання
13.Висловіть власні міркування на тему «Що значить бути людиною». Уживайте слова, різні за способом словотвору.