Конспект з української мови в 10 класі (профільний рівень)
Тема. Стилістичні засоби лексикографії
Мета: ознайомити учнів з відомостями про стилістичні засоби лексикографії; продовжувати навчати учнів правильно й раціонально використовувати різні типи словників, поглиблювати знання про відмінність словникових статей у різних словниках; формувати вміння виконувати дослідницьку роботу на основі різних типів словників; виробляти потребу звертатися до довідкової літератури, виховувати пошану до слова.
Тип уроку: урок формування практичних умінь та навичок.
Обладнання: копії текстів, різні види словників.
Епіграф: Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля…
М. Рильський.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Бліц-турнір між командами «Мовознавці» і «Лексикографи».
1. Що ж таке лексикографія? (Лексикографія – це розділ мовознавства, який займається теорією і практикою укладання словників)
2. Що таке словник? (Словники - це зібрання слів, розташованих у певному порядку (алфавітному, тематичному, гніздовому тощо)
3. Що означає кожна частина слова, що входить до складу слова «лексикографія?» (Від грецьких слів лексикос – слово, і графо – пишу)
4. Що таке реєстр слів? (Список усіх слів, упорядкована інформаційна система або спеціалізована база даних)
5. Що таке словникова стаття? З чого вона складається? (Це реєстрове слово та його опис)
6. На які види поділяються словники відповідно до завдань і подачі словникового матеріалу? (Енциклопедичні і лінгвістичні)
7. Що є характерним для енциклопедичних словників? (Пояснюють не слова, а поняття, містять відомості про історичних осіб, діячів науки, культури, пояснюють факти, явища з різноманітних галузей життя. До енциклопедичних словників належать всі термінологічні словники)
8. Наведіть приклади енциклопедичних словників. («Українська енциклопедія», «Українська мова. Енциклопедія», «Філософський словник», «Словник лінгвістичних термінів»)
9. Що є характерним для лінгвістичних словників? (Пояснюють слово як лексичну одиницю (значення, походження, написання, вимову тощо)
10. Які є види лінгвістичних словників і для чого вони призначаються? (Існують одно-, дво- і багатомовні словники, які призначаються для навчальної мети)
11. Наведіть приклади двомовних і багатомовних словників. («Українсько- російський словник у шести томах», «Словник італійсько-російсько-український, українсько-російсько-італійський»)
12. Назвіть типи лінгвістичних словників відповідно до завдань і способів лексикографічного описування слів (Тлумачні, іншомовних слів, історичні, етимологічні, діалектні, орфографічні, орфоепічні, частотні, фразеологічні, словники омонімів, синонімів, антонімів, мови письменника та ін.)
13.Назвіть перші тлумачні словники змішаного типу. (Словник Лаврентія Зизанія (1596 р.), «Лексикон» Памви Беринди (1627 р.)
14. Який словник був виданий у 1907-1909 роках і не втратив своєї актуальності й до сьогодні? («Словарь української мови» Бориса Грінченка)
15. Який словник став вершиною української лексикографії? («Словника української мови» в 11-ти томах)
16. Якими сучасними словниками ви найчастіше користуєтеся? (Електронними)
17. Поясніть призначення словника. Закінчіть речення.
Орфографічний – допоможе перевірити написання слова, якщо воно є винятком до правила.
18. Двомовний допоможе перекласти слово.
19. Орфоепічний допоможе з’ясувати особливості і вимови, і написання. Можна перевірити наголоси.
20. Тлумачний пояснить лексичне значення слів.
21. Словник іншомовних слів пояснить лексичне значення слів іншомовного походження.
22. Фразеологічний пояснить значення стійких сполучень слів (фразеологізмів).
23. Антонімів допоможе знайти протилежне за значенням слово. Синонімів допоможе підібрати синоніми до слів.
24. Етимологічний висвітлить етимологію (походження) слова.
2. Підбиття результатів.
ІІІ. Ознайомлення з темою та метою уроку. Мотивація навчальної діяльності
1. Робота з епіграфом.
– Поясніть, як ви розумієте слова Максима Рильського?
2. Слово вчителя.
Народна мудрість навчає: «Слово – не горобець, вилетить – не впіймаєш». Перш ніж щось говорити, потрібно добре подумати про те, що саме ви хочете донести вашому співрозмовнику і як сказане вами вплине на нього. Мігель де Сервантес зауважив: «Говорити, не думаючи, – все одно, що стріляти, не цілячись». Якщо не знаєте значення слова чи правильну його вимову, то краще перевірте, звернувшись до відповідного словника. Щоб збагатити своє мовлення, треба читати художню літературу, переказувати уривки, запам’ятовуючи образні вислови. На підтвердження наведу слова Вольтера: «Читаючи гарних авторів, ми звикаємо гарно висловлюватись». Отже, сьогодні на уроці ви познайомитеся з відомостями про стилістичні засоби лексикографії, будете вдосконалювати свої вміння і навички правильно й раціонально використовувати різні типи словників.
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
1. Опрацювання теоретичного матеріалу
– Прочитайте текст. Зробіть висновок про стилістичну роль словників.
Стилістична грамотність передбачає насамперед правильне й доречне вживання слів – відповідно до їхнього значення й емоційно-стилістичного забарвлення.
Найчастіше бувають такі лексичні помилки:
1. Сплутування слів і виразів російської та української мов: «карандаш» замість олівець, «приймати участь» замість брати участь, «відноситися з повагою» замість ставитися з повагою, «являється бунтарем» замість є бунтарем.
Щоб позбутися таких помилок, треба якийсь час регулярно перевіряти себе за російсько-українським словником.
2. Вживання слів української мови в невластивому значенні: «кохання до Петра» замість любов до Петра, «повість відіграла велике значення» замість повість мала велике значення тощо.
3. Захаращення речень зайвими словами: «українські письменники і поети» – назва письменник охоплює всіх, хто пише художні твори (прозу, поезію, драматургію), тому тут слово поети зайве, досить сказати: українські письменники (або українські прозаїки й поети); «два молоді юнаки» — слово юнаки означає молоді люди, тому означення молоді при ньому не потрібне (За І. Ющуком).
V. Формування практичних умінь і навичок
1. Гра «Потрібне слово».
Доберіть з дужок потрібне слово. Свій вибір обґрунтуйте. Якими словниками ви скористаєтеся?
1. Марко Вовчок (мала, відіграла, зіграла) велику роль (у процесі становлення, у становленні) реалістичної прози в українській літературі. 2. Суд (оголосив, об’явив) своє рішення. 3. Головною героїнею п’єси (є, являється) Наталка. 4. Наталка з глибокою пошаною (відноситься, ставиться) до своєї матері (З посібника).
2. Гра «Я редактор».
Відредагуйте речення, усунувши недоречності. За потреби скористайтеся словниками.
1. На слідуючій неділі відбудеться засідання філологічного гуртка. 2. Учні нашої школи являються членами цього гуртка. 3. У конкурсі приймуть участь учні десятого класу. 4. Я рахую, що ця відповідь правильна. 5. Приведу кілька прикладів. 6. Відношення у родині були дружні. 7. У своїх творах українські письменники і поети висловлювали любов до Батьківщини.
3. Робота в парах.
Складіть діалог на тему: «Словники в моєму житті».
VІ. Систематизація та узагальнення вивченого матеріалу з теми «Лексикографія»
Тести.
1. Лексикографією називається
А розділ мовознавства, що вивчає слово як основну одиницю мови і словниковий склад мови
Б розділ мовознавства, що розробляє теорію і практику укладання словників
В розділ мовознавства, який вивчає походження слів мови
Г розділ мовознавства, що вивчає систему умовних знаків для передачі звуків на письмі
2. Назвіть перші українські лексикографічні праці
А «Лексисъ» Л. Зизанія та «Лексикон» П. Беринди
Б «Словник української мови» Б. Грінченка
В «Словник української мови» в 11 томах
Г «Великий тлумачний словник сучасної української мови»
3. Укажіть назву словника, який було видано у 1907—1909 роках
А «Лексисъ» Л. Зизанія та «Лексикон» П. Беринди
Б «Словник української мови» Б. Грінченка
В «Словник української мови» в 11 томах
Г «Великий тлумачний словник сучасної української мови»
4. Який словник став вершиною української лексикографії?
А «Лексисъ» Л. Зизанія та «Лексикон» П. Беринди
Б «Словник української мови» Б. Грінченка
В «Словник української мови» в 11 томах
Г «Великий тлумачний словник сучасної української мови»
5. Які словники пояснюють не слова, а поняття, містять відомості про історичних осіб, діячів науки, культури, пояснюють факти, явища з різноманітних галузей життя?
А лінгвістичні
Б термінологічні
В енциклопедичні
Г тлумачні
6. Укажіть енциклопедичний словник
А Український орфографічний словник»
Б «Фразеологічний словник української мови»
В «Короткий словник синонімів української мови»
Г «Гуцульська міфологія»
7. Хто є редактором Великого тлумачного словника сучасної української мови?
А В. Русанівський
Б Б. Грінченко
В І. Білодід
Г В. Бусел
8. Скільки слів налічує «Словник української мови» в 11-ти томах?
А близько 100 тис.
Б близько 120 тис.
В близько 130 тис.
Г близько 150 тис.
9. Тлумачний словник
А допоможе перевірити написання слова
Б допоможе розпізнати слова, близькі за звуковим складом і звучанням, але різні за значенням
В допоможе з’ясувати лексичне значення слова
Г допоможе пояснити значення стійких сполучень слів
10. Фразеологічний словник
А допоможе перевірити написання слова
Б допоможе розпізнати слова, близькі за звуковим складом і звучанням, але різні за значенням
В допоможе з’ясувати лексичне значення слова
Г допоможе пояснити значення стійких сполучень слів
11. Словник паронімів
А допоможе перевірити написання слова
Б допоможе розпізнати слова, близькі за звуковим складом і звучанням, але різні за значенням
В допоможе з’ясувати лексичне значення слова
Г допоможе пояснити значення стійких сполучень слів
12. Який словник був відзначений Державною премією ім. Т.Г. Шевченка?
А «Словник української мови» Б. Грінченка
Б «Словник української мови» в 20 томах
В «Словник української мови» в 11 томах
Г «Великий тлумачний словник сучасної української мови»
VІІ. Підсумки уроку
– Чому навчилися на уроці? Що запам’ятали?
– Як ці знання ви використаєте в житті?
– Яку роль відіграватиме у вашому житті настанова у поезії Максима Рильського «Мова»?
VІІІ. Домашнє завдання
1. Укладіть словничок найбільш уживаної лексики вашого класу. Який висновок можна зробити?
2. За укладеним вами словничком напишіть мінітвір «Мова моїх однокласників».