Урок з української мови на тему:«Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина»
Мета: а) навчальна: ознайомити учнів із другорядними членами речення; навчати розпізнавати їх у реченні; формувати вміння ставити запитання до другорядних членів речення; підкреслювати їх у тексті відповідно до синтаксичної ролі;
б) розвивальна: розвивати логічне мислення, творчу уяву, мовленнєві навички школярів, а також уміння працювати колективно та самостійно;
в) виховна: виховувати любов до природи, почуття прекрасного.
Внутрішньопредметні зв'язки: морфологія, лексикологія.
Міжпредметні зв'язки: мова, література, природознавство.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Урок української мови на тему:
«Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина»
(5 клас)
Мета:
а) навчальна: ознайомити учнів із другорядними членами речення; навчати розпізнавати їх у реченні; формувати вміння ставити запитання до другорядних членів речення; підкреслювати їх у тексті відповідно до синтаксичної ролі;
б) розвивальна: розвивати логічне мислення, творчу уяву, мовленнєві навички школярів, а також уміння працювати колективно та самостійно;
в) виховна: виховувати любов до природи, почуття прекрасного.
Внутрішньопредметні зв'язки: морфологія, лексикологія.
Міжпредметні зв'язки: мова, література, природознавство.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник з української мови для 5 класу, роздатковий матеріал, дитячі малюнки.
Епіграф: Ходить осінь золотиста,
Жовтокоса, багряниста…
Т. Корольова
Хід уроку
Організаційний етап
Формування позитивної настанови.
Учитель. Добрий день! В добрий час! Рада бачити всіх вас!
Учениця – Осінь (читає поезію напам`ять)
Нині осінь нас чарує
Неповторна, чарівна,
Різні барви нам дарує
І дивує нас вона.
Виглядає так казково
Восени і парк, і гай,
Розмаїттям кольоровим
Прикрашає осінь край!
Б. Чалий
Учитель. Саме вона, ця справжня чарівниця, допоможе нам зробити спілкування на уроці яскравішим, поетичнішим, цікавішим. Тому епіграфом будуть такі рядки Т. Корольової:
Ходить осінь золотиста,
Жовтокоса, багряниста…
(запис дати, виду роботи та епіграфа).
Актуалізація та корекція опорних знань , умінь, навичок
Настав час пригадати вивчене під час попередніх уроків.
Лінгвістична гра «Голосую» (на запитання вчителя учні відповідають сигнальними картками: зелена – так, червона – ні).
Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Спостереження над мовним матеріалом
Прочитайте текст №1.
Осінь мчить! Панує жовтень. Відкурликали журавлі. Лист упаде , повіє і завітає зима…
Пропоную прочитати текст №2.
Осінь мчить уперед на золотому коні. Навколо панує жовтень. Давно відкурликали в небі журавлі. Скоро лист останній упаде з дерев, повіє справжнім холодом і до нашого краю завітає білосніжна зима…
- Чим він відрізняється від першого? Зверніть особливу увагу на будову речень. Чого немає в реченнях першого і наявне у другому тексті? ( можна запропонувати учням визначити головні члени речення).
Отже, у реченнях другого тексту є другорядні члени речення.
Яку ж роль вони відіграють, на вашу думку; як змінився текст, доповнений ними?
Таким чином, ми з`ясували наступне:
Другорядні – теж важливі члени речення,
Бо ж вони – не для прикраси, всі доречнії!
Думку можуть ( зрозуміли, безумовно, ви )
Пояснити, уточнити і доповнити!
Поділяються, напевно, неспроста вони
На означення, додатки і обставини.
Д. Білоус
Отже, тема уроку: «Другорядні члени речення».
Наша мета – з`ясувати, які особливості має кожен другорядний член речення: на які питання відповідає, якими частинами мови найчастіше виражається, як підкреслюється, для чого існує в реченні (учні записують у зошити тему уроку).
Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Увага! Щоб правильно визначити другорядні члени речення, питання до них слід ставити спочатку від головних членів, а потім – від відомих другорядних!
Осінь тихо крокує нашим містом.
(Що?) Осінь (що робить?) крокує.
Крокує (як?) тихо.
Крокує (чим?) містом.
Містом (чиїм?) нашим.
Узагальнення й систематизація знань
1.»Упізнай член речення!»
Підкресліть усі члени речення в рядках епіграфа.
Домашнє завдання та інструктаж до нього
Фізкультхвилинка
Добре те, що сонце світить,
Добре те, що квітнуть квіти,
Добре те, що в нашій річці
Чиста, не брудна вода
І матуся наша рідна
Після школи зустріча.
Добре гратися надворі,
Добре вчитися у школі,
Добре плавати в ставку,
Добре те, що я живу!
2. Вибірково-пошукова робота
I варіант. Із поданих речень випишіть 3 додатки, підкресліть їх, визначте, якою частиною мови вони виражені.
II варіант. У поданих реченнях знайдіть 3 обставини, випишіть їх і відповідно підкресліть, укажіть частину мови, якою вони виражені.
Осінь мчить уперед на золотому коні. Навколо панує жовтень. Давно відкурликали в небі журавлі. Скоро лист останній упаде з дерев, повіє справжнім холодом і завітає до нашого краю білосніжна зима…
3.Дослідження-відновлення «Я – поет»
Відновіть і впишіть означення, пропущені в даній поезії, підкресліть їх, визначте, якими частинами мови вони виражені.
Облітають квіти, обриває вітер
пелюстки (які?) … в (в якій?) … тишині.
По садах (яких?) … їде гордовито
осінь (яка?) … на (на якім?) … коні.
Учні читають вірші, доповнені означеннями.
Учитель. Автором цих рядків є Володимир Сосюра. Що ви знаєте про нього?
Звірте «свої» поезії з рядками В. Сосюри.
Осінь
Облітають квіти, обриває вітер
пелюстки печальні в синій тишині.
По садах пустинних їде гордовито
осінь жовтокоса на баскім коні. (Висновки учнів і вчителя).
Поясніть лексичне значення слів «баский», «пустинний» (на екран – статтю із тлумачного словника).
Який словник допоміг нам у цьому?
Яку картину ви уявили, слухаючи рядки поезії?
Звірте уявлене з ілюстрацією до вірша В. Сосюри.
Поширте речення другорядними членами, підкресліть усі члени речення.
Осінь позолотила.
Сумує Жовтень.
Листя злітає.
Контрольно-рефлексивний етап.
Клоуз-тест (усно доповніть речення).
1.Другорядні члени речення – це… .
2. Додаток відповідає на питання… і підкреслюється… .
3. Означення відповідає на питання …, а підкреслюємо… .
4. Обставина … .
5. Другорядні члени речення потрібні для того, щоб … .
Етап самооцінювання
Оцініть свою роботу на уроці, обравши одну із запропонованих словесних характеристик і записавши її в кінці класної роботи :
Учитель, подякувавши учням за роботу на уроці, збирає їхні зошити на перевірку.
1