Узагальнення знань з теми "Лексикологія. Антоніми."

Про матеріал

Вправи до узагальнення знань з теми "Лексикологія. Антоніми. " А саме інтерактивні, ігрові, для розвитку мовлення та на основі українознавчого тексту

Перегляд файлу

Тема 5. Групи слів за значенням. Антоніми (повторення й поглиблення)

 

  1. Вправа на основі тексту українознавчого змісту

 

Як гул століть, як шум віків,

Як бурі подих – рідна мова,

Весняних пахощі листків,

Сурма походу світанкова,

Неволі стогін, волі спів,

Життя духовного основа.

                                   М. Рильський

  • Прочитайте виразно текст.
  • Визначте головну думку вірша.
  • Випишіть антоніми з тексту. Яким чином утворено антонім?
  • Запишіть текст по пам’яті. Звірте запис з текстом.

 

  1. Інтерактивна (тренінгова) вправа

 

  • Доберіть слова, протилежні за змістом. Замість Х та Y підставляйте імена своїх однокласників. Свої відповіді аргументуйте.

 

У (Х) мовлення квапливе, а в (Y) - … .

У (Х) мовлення правильне, а в (Y) - … .

У (Х) мовлення тихе, а в (Y) - … .

У (Х) мовлення багате, а в (Y) - … .

 

  • Підберіть синонім до слова квапливе
  • Скажіть, що треба зробити, аби наше мовлення стало багатим, гарним?

http://glibivka.at.ua/kanikuli.jpg 

Отже, щоб вільно, невимушено, красиво розмовляти треба вчитися. Учитися довго і наполегливо: вивчати правила, бо це закони мови, завчати нові слова й цілі речення (прислів’я і приказки), бо це збагачує вашу мову, вчити вірші напам’ять, бо це розвиває пам'ять. І тоді, послухавши вас, хтось скаже: «Як прекрасно звучить українська мова!»

 

  1. Ігрова вправа

 

  • Перебудуйте рядки вірша в логічній послідовності. Якщо ви правильно виконаєте завдання, то початкові букви рядків утворять назву країни.

 


І квіткою рясною стало…

А буде в серці до сконання,

А і зо мною виростало

Котре не зраджу я вовік:

У мене є одно кохання,

Не одцвіте моє кохання,

Росло воно не день, не рік.

                       В.Самійленко


 

  • Підберіть антонім до виділеної фрази.
  • Чи можна замінити дієслова з НЕ антонімами? Свою думку доведіть.
  1. Вправа з розвитку мовлення

 

  • Створіть словесну картину природи, яка оточує вас. Опишіть почуття, які вас охоплюють при цьому. У своєму творі використайте антоніми

 

  1. Довільний вибір

Робота у групах: кожна група отримала слова-антоніми. Кожне слово на окремому листі.

Завдання 1-ій групі: 1) утворити всі можливі антонімічні пари; 2) пояснити лексичне значення слів  оптиміст, песиміст,наївний, толерантний, сентиментальний за допомогою словника

 

Завдання 2-ій групі: обрати з поданих слів саме ті, що характеризують український народ. Розташуйте слова в порядку від найсуттєвішої ознаки, яка робить українців самобутніми, до менш суттєвої

 

 

http://shkola.ostriv.in.ua/images/publications/4/4902/1312651700.gif

 

http://perego-shop.ru/gallery/images/1465522_polskii-nacionalnyi-muzhskoi-kostum.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слова:

 


Талановитий,                  

дотепний,

наївний,

лінивий,

уважний,

черствий,

гостинний,

нервовий,

спокійний,

веселий,

 

оптиміст,

песиміст,

благородний,

непорядний,

дружній,

ввічливий,

скупий,

ощадливий,

відлюдкуватий,

вірний,

 

хоробрий,

надійний,

раціональний,

товариський,

толерантний,

миролюбний,

чуттєвий,

сентиментальний,

войовничий

транжира

 


  • Слова однакові для двох груп
docx
Додано
4 червня 2018
Переглядів
926
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку