Поглибити знання школярів про синоніми, антоніми, омоніми; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уяву, активізувати пізнавальну діяльність учнів; виробляти вміння й навички використання синонімів, антонімів, омонімів у власному мовленні; навчити відрізняти омоніми від багатозначних слів; формувати вміння й необхідність користуватися ними; виховувати бажання вчитися.
Урок Тема. Групи слів за значенням. Аналіз переказу. Мета. Поглибити знання школярів про синоніми, антоніми, омоніми; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уяву, активізувати пізнавальну діяльність учнів; виробляти вміння й навички використання синонімів, антонімів, омонімів у власному мовленні; навчити відрізняти омоніми від багатозначних слів; формувати вміння й необхідність користуватися ними; виховувати бажання вчитися. Обладнання: таблиці, картки, підручник. Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань. Методи і прийоми: метод «Мікрофон», робота в парах, твір-п’ятихвилинка, метод «Я знаю, що я знаю», робота з підручником, індивідуальна робота, гра.
Хід уроку
L Актуалізація опорних знань
• Перевірка домашнього завдання.
• Колективна робота.
Складіть речення зі словами «педрада», «дерево», «ясночолий». Поясніть, до яких груп належать ці слова?
II. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку
Проблемні завдання і запитання.
Прочитайте, дайте відповіді на запитання.
Учитель дав дітям намалювати три предмети з пам'яті: першому ряду лисичку, другому — косу, третьому — кран. Але під час роботи виявилось, що учні в кожному ряду малюють різні предмети. Скільки предметів намалювали учні? - Що саме вони намалювали? Чому таке трапилось?
— Чи вистачає вам знань, щоб пояснити це мовне явище?
III. Актуалізація опорних знань
Слова української мови поділяються на групи за значенням.
Імла, струмок, мряка, плескіт, темінь, хлюпіт, потік, бурчак, мла, плюскіт, морок, хлюпання, річечка, темрява.
Будував базіка дім —
Сім дверей і вікон сім.
Торохтій допомагав:
Язиком дошки тесав.
Метушився пустомеля:
Скоро будуть стінки й стеля!
Говорун клав на словах
З бляхи цинкової дах...
В дім без вікон і дверей
Талапай скликав гостей.
На гостину гості йшли,
Але... дому не знайшли,
Ані даху, ні стіни.
Ось такі балакуни! (О. Сенатович)
Огорожа, тин, паркан, пліт, мур, частокіл,кордон, межа, рубіж.
IV. Систематизація знань учнів
Нових друзів май, старих не забувай. Збери, сину, всю родину, і близькую, і далекую, і в б о г у ю, і б а г а т у ю . Порожня бочка гучить, а п о в н а м о в ч и т ь П р а в д а к р и в д у переважить_ До б р е в п е р е д ДИВИТИСЯ, а л е т р е б а й назад оглядатися. Хто що заслужив: одному шана - іншому зневага. Сухий березень, теплий квітень, мокрий май — буде хліба врожай! Згода будує, а незгода руйнує.
Знайдіть омоніми. З якою метою їх використано в реченнях?
Жук пішов у сад за дачу і розв'язує задачу.
А комар години цілі лиш тиняється без цілі.
У смолі липкій зав'яз, зачепивсь крилом за в'яз.
Придумайте і запишіть речення, використоеу ючи подані омоніми, поясніть лексичне значення омонімів.
Став, став; діти, діти; мету, мету.
З кожним словом складіть кілька омонімічних у словосполучень. Введіть їх у речення. — '
Злити, попасти, лютий, три, схід, кран.
З поданих слів складіть словосполучення.
Дитина, пальто, компанія, кампанія, кар'єра, кар'єр. Блискуча, надягати, глиняний, одягати, весела, посівна.
Групи
VІ .Домашнє завдання § 44, 45, 46. Вправа 364
V . Підсумок уроку.
Додаток
Спишіть текст, добираючи з дужок найбільш влучні слова з ряду синонімів.
Ніч легко (опустилась, впала, сіла, знизилась) на землю. (Заблищали, засяяли, загорілися, заіскрилися) зорі в (безхмарному, чистому) небі. (Товстий, повний, широкий) місяць показався на обрії і освітив село. (Виснажені, стомлені) люди відпочивають. За-втра знову стануть до праці.
За річкою коваль кує. Дзв..нить співами птахів ліс, і з.,зуля кує коло кладки. Палили багат..я вони цілу ніч, все ясную зброю кували. Десь кувала ще людям щастя з..зуля. Кує з..зуля, подає голос одуд.
Запишіть речення, визначте лексичне значення омонімів (при потребі користуйтеся словником омонімів).
Ще серпанкова, весняна крона промокла наскрізь, не захищала... (В. Шевчук) Черевики для ворони продаються за три крони. Материнська добра ласка в неї за плечима. Степові та кавказькі ласки часто блідо-рудуваті і на зиму біліють не повністю.
Картка 1. З’єднати синоніми з відповідними словами і записати словосполучення. З одним словосполученням скласти речення. Піднесений, святковий (одяг, настрій) Гаряче, жарке (серце, повітря)
Картка 2. З’єднати синоніми з відповідними словами і записати словосполучення. З одним словосполученням скласти речення. Задушевний, сердечний (розмова, друг), Добрий, сердечний (слово, бабуся)
Картка 3. З’єднати синоніми з відповідними словами і записати словосполучення. З одним словосполученням скласти речення. Яскравий, сліпучий (сяйво, виступ). Міцний, могутній (кулак, дуб)
Картка 4. З’єднати синоніми з відповідними словами і записати словосполучення. З одним словосполученням скласти речення. Гарний, вродливий (квітка, дівчина). Сильний, мужній (вітер, воїн).
5.. Робота з тестами. 1.Синоніми – це слова: П. різні за звучанням, але однакові чи близькі за значенням; Р. протилежні за значенням; С. однакові за звучанням , зовсім різні за значенням; Т. схожі за звучанням, але зовсім різні за значенням. 2.Знайти групу слів, які є синонімами: К. брудно, охайно, скрутно; Л. солдат, боєць, воїн; М. ніч, день, денний; Н. бити, квапитись, читати. 3.Знайти синонім до слова азбука: Е. алфавіт; Є. кросворд; Ж. азбест; З. каламбур.
4.Антоніми – це слова: К. протилежні за значенням; Л. різні за звучанням, але однакові чи близькі за значенням; М. однакові за звучанням , але різні за значенням; Н. схожі за звучанням, але зовсім різні за значенням.
5.Знайти антонім до слова ТИХИЙ у словосполученні ТИХИЙ ГОЛОС: А. гучний; Б. вітряний; В. неспокійний; Г. розбурханий.
6.Знайти пару речень з омонімами: Ї. Щебет солов’їв заснув. Говір галок пробудився. Й. Високо десь гусиний лине ключ. На столі лежав великий, старовинної різьби ключ. К. Ярослава вдивляється в далечінь, чи не з’явиться дорогий ладо. Але порожньо на дорозі.
7.Омоніми – це слова: Т. однакові за звучанням, але зовсім різні за значенням; У. різні за звучанням, однакові за значенням; Ф. протилежні за значенням;
8. Омоніми – це слова: Д. схожі за звучанням, але різні за значенням; Е. однакові за звучанням, але зовсім різні за значенням; Є. протилежні за значенням.
9.Лексикологія – це розділ науки про мову, який вивчає: М. лексику; Н.звуки мовлення; О.слова і словосполучення; П.правила написання слів.
10.Знайти антонім до слова РАДІТИ: О. сумувати; П. жартувати; Р. веселитися; С. співчувати.
11.Знайти синонім до слова КРИЧАТИ: В. галасувати; Г. радіти; Д. говорити; Е. співати.
12.Знайти речення з антонімами: У. Вночі спить на землі, а вранці тікає. Ф. Вранці я часу не маю. Х. Люди стали скрізь такі щирі, сердечні, довірливі. Ц. Спіють яблука і зріє виноград.