5 клас
Урок №
Тема. Узагальнення та систематизація знань із теми « Лексикологія»
Мета: повторити, узагальнити, поглибити й систематизувати знання п’ятикласників із лексикології; удосконалювати здобуті уміння та навички ; розвивати культуру усного та писемного мовлення, логічне та абстрактне мислення, увагу, пам’ять; плекати любов до рідної мови, культури, звичаїв.
Тип уроку: урок повторення з елементами узагальнення і систематизації.
Урок-подорож у країну Словознай
Обладнання:
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку (Слайд 1)
Слово вчителя
Сьогодні ми спробуємо трішечки подорожувати. Це буде незвичайна подорож у незвичайне місто Словознай. Але перед початком подорожі хотіла би переконатися, чи всі готові в дорогу.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
А) «Мікрофон» (Слайд 2)
В) Слово вчителя
Чудово. Ми вже біля воріт лінгвістичного міста Словознай. Але вартові не пропустять нас, якщо ми не переконаємо їх, що знаємо код від воріт.
Б) Вправа «Ключ до знань» (Слайд 3)
Заповніть карту правильними варіантами відповіді: (Слайд 4)
Пряме значення слова +
Переносне значення слова –
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
- |
+ |
- |
+ |
- |
+ |
- |
- |
- |
- |
- |
+ |
ІV. Робота над закріпленням вивченого
А) Слово вчителя
Обміняйтеся роботами і перевірте, чи правильні відповіді записані (Слайд 5)
Якщо у нас все гаразд, то продовжимо мандрівку. І перша вулиця – це вулиця Синонімів. (Слайд 6)
Б) Вправа: згрупуйте слова в синонімічні гнізда (ряди) (Слайд 7)
Безшелесно, шлях, діброва , ліс ,тихо, дорога, шуміло, перелісок, путь, беззвучно, нечутно, лісопарк, шелестіло, потиху, шосе, пуща, шурхотіло, хаща ,шепотіло, праліс.
В) Слово вчителя
- То скільки синонімічних рядів (гнізд)у вас вийшло? Давайте перевіримо (Слайд 8)
Сонце вкрилось хмарками.
Хтось невидимий в імлі
Небо срібними нитками
Пришиває до землі. (Дощ)
До слова-відгадки доберіть слова, близькі за значенням.
(Слайд 10)
Дощ, злива, мжичка.
Г) Слово вчителя
Наступна вулиця, яку ми маємо відвідати – це вулиця антонімів. Погляньте тут трапилися якісь негаразди. (Слайд 11)
Д) Вправа «Розгубились восьминіжки» (Слайд 12-14)
Доберіть слова з протилежним значенням
Білий - чорний
Світлий - темний
Яскравий - тьмяний
Цікавий – нудний
Показний – непримітний
Швидкий- повільний
Гострий- тупий
Чистий - брудний
Мокрий - сухий
Е) До виділених слів доберіть протилежні за значенням слова. Поясніть, як ви розумієте зміст примовок. Спишіть. (Слайд 15-16)
Хто багато говорить, той … творить.
Удень душно, а … кусаються комарі.
Бур’ян росте швидко, добра трава … .
М’яко стеле, та … спать.
Поранити легко, загоїти … .
Знай більше, говори … .
Е) Слово вчителя
Триває наша мандрівка і ми опинилися на вулиці омонімів. (Слайд 17)
Є) (Слайд 18-20)
Вправа. Поясніть лексичне значення омонімів. Доберіть до них із довідки слова, які допомагають зрозуміти їх лексичне значення, запишіть.
Зразок. Коса – коса – коса. Дівоча коса. Нагострена коса. Морська коса.
Пара – пара – пара. Місяць – місяць. Ключ – ключ – ключ. Півники – півники. Бракувати – бракувати.
Довідка: молодят; із секретом; розквітлі; журавлиний; туфель; забіякуваті; сміливості; літній; консервний; партію виробів; гаряча; повний.
Ж) Вулиця паронімів (Слайд 21)
(Слайд 22)
Вправа: поясніть значення слів, складіть речення з однією парою паронімів
Адресат – адресант
Досвід – дослід
Адрес – адреса.
V. Підбиття підсумків.
Слово вчителя
Завершується наша подорож до міста Словознай.
У нас є можливість стати почесними жителями цього міста, якщо ми виконаємо ще кілька завдань.
VІ. Закріплення вивченого (Слайд 23)
Робота в групах
(Слайд 24-25)
Завдання 1: знайти зайве слово. Думку аргументуйте.
1. Смуток, журба, скорбота, сміх, печаль.
2. Сильний, дужий, слабкий, потужний, міцний.
3. Лагідно, любо, приязно, сердито, привітно.
4. Веселий, кумедний, білий, смішний.
5. Сердитий, гнівний, серйозний, злий.
6. Міркувати, дякувати, мислити, гадати.
(Слайд 26)
Завдання 2: поясніть різницю між словами серцевий – сердешний - сердечний
(Слайд 27-28)
Завдання 3: виправте лексичні помилки
Іти по вулиці – іти вулицею
Кожний раз – щоразу
Крайня необхідність – гостра потреба
Жорсткий контроль – суворий контроль
Вести себе впевнено - поводитися впевнено
Взяти себе в руки – опанувати себе
Вийти з себе - втрачати витримку.
VІІ. Заключне слово вчителя. Виставлення оцінок.
Як бачите, багато в мові є тонкощів та нюансів, не дарма Франсуа Вольтер сказав: «Чужу мову можна вивчити за 6 років, а свою треба вчити все життя». Тож любімо рідну мову, вивчаймо мову і (Слайд 30) успіхів у всіх добрих починаннях.
VIIІ. Д/з: повт. параграф 4-10 , скласти речення із словами серцевий – сердешний – сердечний; впр.128.