Мовно-літературний конкурс «Всесвіт української мови та літератури»

Про матеріал
Цікаві завдання для конкурсу, що дадуть змогу в ігровій формі перевірити знання п'ятикласників з української мови та літератури. Конкурс доцільний в рамках проведення предметних тижнів.
Перегляд файлу

Акостакьоає Любов Іванівна,

вчитель української мови та літератури

Великокучурівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів

імені Володимира Бузенка

Сторожинецького району

Чернівецької області

«Всесвіт української мови та літератури»

(мовно-літературний конкурс для 5-х класів)

Найважливіше завдання цивілізації — навчити дитину мислити.

                                                                               Т. Едісон

Цілі: поглибити й розширити знання учнів про мову та літературу; розвивати творчі й комунікативні здібності школярів, їхні пошукові вміння та навички; виховувати любов до рідного слова, допитливість, бажання здобувати знання.

Обладнання:  оформлення залу, емблеми команди, презентація, матеріали для конкурсів, книжкова виставка.

ХІД КОНКУРСУ

Вступне слово вчителя

Доброго дня всім, хто присутній в цьому залі: діти-гравці, діти-вболівальники, вчителі!

У нашій світлиці сьогодні тепло, світло й затишно, тож да­вайте поговоримо про нашу рідну мову. Найбільше і найдорожче багатство кожного народу – це його мова. Поки існує мова – доти живе народ. Бажання знати мову не залежить ні від віку, ні від статі. Головне, щоб таке бажання було. Запрошуємо до мовно-літературний конкурс «Всесвіт української мови та літератури», який цьогоріч у середній школі відкрився перед учнями 5 класів. Пропонуємо подорож конкурсами-галактиками, які і визначать ваше орієнтування у новому Всесвіті.

В грі будуть змагатися три команди: ______________.

Журі працюватиме в такому складі:

_________________

Команди готові? На старт! Щасти вам у змаганні найсильніших, найкмітливіших, найерудованіших знавців рідної мови та літератури!

 

ПЕРШИЙ КОНКУРС «ШВИДКІСНИЙ ЕКСПРЕС»

Командам запропоновано по 10 запитань. Кожна правильна відповідь 1 бал.

►► Запитання для 1-ї команди

1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)

2. Скільки голосних в українській мові? (6)

3. Значуща частина слова, яка стоїть перед коренем і необхідна для утворення нових слів. (Префікс)

4. Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)

5. Частина слова без закінчення. (Основа слова)

6. З якої літери не починаються слова в україн­ській мові? (И)

7. Частина слова, яка вимовляється одним по­штовхом повітря. (Склад)

8. Що посеред землі стоїть? (М)

9. Розділ мовознавства, що вивчає словосполучення і речення (Синтаксис)

10. Дзень-дзелень, цінь-цвірінь,

День-деньок, тінь-плетінь.

Хто ж добродій той маленький,

Що зробив усе м'якеньким?

Він до «ер» подібний трішки,

Що дріма, задерши ніжку. (Ь)

 

►► Запитання для 2-ї команди

1. Назвіть п'яту букву алфавіту. (Ґ)

2. Які знаки в українській мові не є розділови­ми? (Дефіс, апостроф)

3. Значуща частина слова, яка стоїть після ко­реня і необхідна для утворення нових слів. (Суфікс)

4. Яка буква в українській мові не має відпо­відного звуку? (Ь)

5. Змінна частина слова, яка необхідна для зв'язку слів у словосполученні й реченні. (Закінчення)

6. Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків. (Додаток)

7. Сукупність букв кожної мови, які розміщені в певному порядку, називається... (Алфавітом)

8. Що стоїть посередині школи? (О)

9. За будовою речення поділяють на... (Прості та складні)

10.  Незчисленна ми родина,

В нас на всіх — одна хатина,

Але в ній і мир, і лад,

І сусід сусіду рад.

Ну, а хто із нас щось значить —

Кожен сам вам розтлумачить. (Тлумачний словник)

 

►► Запитання для 3-ї команди

1. Це найменша неподільна одиниця, яку ми ви­мовляємо й чуємо. Його творять мовні орга­ни (язик, зуби, голосові зв'язки, губи). (Звук)

2. Розмова двох осіб називається... (Діалогом)

3. Назвіть словники, які ви знаєте. (Орфографіч­ний, тлумачний...)

4. Скільки граматичних основ має просте речен­ня? (Одну)

5. Слова, близькі за значенням, але пізні за звучанням (Синоніми)

6. Які частини мови ви знаєте? (Іменник, при­кметник, дієслово...)

7. Назвіть головні члени речення. (Підмет і при­судок)

8. Чим закінчуються і зима, і весна? (А)

9. Розділ мовознавства, що вивчає розділові знаки (пунктуація)

10. Я один в сім'ї такий,

Кажуть, надто вже м'який,

Хоч мовчун, та не дивак,

В слові я — не зайвий знак. (Ь)

 

ДРУГИЙ КОНКУРС «БИТВА СИНОНІМІЧНИХ РЯДІВ»

Згідно з «Коротким словником си­нонімів української мови», у якому розроблено 4279 синонімічних рядів, найбільше синонімів має слово «бити» — 45. Я ж пропоную командам дієслово «говорити». Отже, завдання таке: за 2 хвилини утвори­ти синонімічний ряд від слова ГОВОРИТИ. За кожен варіант команда отримує 1 бал. 

►►Шпаргалка

Казати, балакати, мовити, гомоніти, гуторити, повідати, торочити, точити, базікати, цвенькати, бубоніти, лепетати, жебоніти, верзти, плести, ґер­ґотати, бормотіти, розмовляти, бурмотіти, мурмо­тати, белькотати, шепотіти, шамкати, бовкати, те­ревенити, патякати, варнякати.

 

ТРЕТІЙ КОНКУРС «ТАКА ЦІКАВА БУКВА А»

Пригадати й записати за 2 хвилини якомога більше слів (іменники, початкова форма), до складу яких вхо­дять по дві букви а. За кожне слово команда отримує 1 бал. 

Зразок: автомат, база, акація, абажур, магі­страль, балка, папка, карта, ракета, лампа.

 

ЧЕТВЕРТИЙ КОНКУРС «РОЗВ'ЯЖІТЬ ЛІНГВІСТИЧНУ ЗАДАЧУ»

(5 балів)

Задача. Якось на занятті гуртку образотворчого мис­тецтва вчитель загадав дітям намалювати з пам'яті предмети: учням першого ряду — лисичку, друго­го — косу, третього — лавку. Стежачи за робо­тою, учитель виявив, що діти малюють різні пред­мети. Чому таке трапилося? Скільки було членів гуртка, якщо кожен із них малював своє? Що, зре­штою, вони малювали?

Відповідь. У гуртку було семеро учнів. Ось перелік на­мальованого: лисичка — тварина, гриб; лавка — магазин, меблі; коса — дівоча, піщана, знаряддя праці.

 

П'ЯТИЙ КОНКУРС «МАЙСТРИ СЛОВА»

(максимально – 5 балів)

Завдання: написати міні-усмішку «Я поса­див...», яка б складалася тільки з дієслів.

Зразок учнівських творів

Моя яблунька

Побачив. Зрадів. Купив. Приніс. Викопав. По­садив. Полив. Доглядаю. Чекаю. Зацвіла. Милую­ся. Достигли. Пригощаю.

Смачна картопелька

Ароматна троянда

Красивий малюнок

ШОСТИЙ КОНКУРС «УТВОРИ ПРИСЛІВ'Я»

(5 балів)

Завдання: складіть і запишіть з поданих слів прислів’я про мову

І команда: Бажає, і, має, щастя,людям,хто,той, собі.( Хто людям щастя бажає,той і собі має)

ІІ команда:  Від теплого слова і лід розмерзається.

ІІІ команда: Треба нахилиться, щоб з криниці води напиться.

 

СЬОМИЙ  КОНКУРС «ЛІТЕРАТУРНА РОЗМИНКА»

Завдання: команди по черзі відповідають на питання за змістом вивчених казок.

Командам запропоновано по 6 запитань. Кожна правильна відповідь 1 бал.

І команда

1.Як звали лиса, що дуже любив вихвалятися перед звірами? (Микита)

2. Якого кольору став Лис Микита? (Синій)

3. Хто є автором казки «Фарбований Лис»? (І. Франко)

4.Як звірі називали Лиса Микиту? (Остромисле)

5.Як звали маленьку істотку, що народилася в лісі, і яку люди дуже рідко помічають? (Хуха)

6. Хто зруйнував хатинку Хухи-Моховинки? (Дід)

ІІ команда

7. Хто може побачити на власні очі Хуху? (Тільки дуже добрі дітки)

8. Як звали правителя країни Сльозолий? (Цар Плаксій)

9. Назвати імена дочок Плаксія (Нудота, Вай-Вай, Плакота)

10.Як звали дівчину, що потрапила до країни Недоладії? (Аля )

11.Хто забрав Алю до Недоладії? (Недочеревик)

12.Що подарували Алі її нові друзі на згадку про її подорож? (Рушничок)

ІІІ команда

  1. Куди сховався Лис, рятуючись від переслідування собак? (у діжку з олійною фарбою)
  2. Казка «Хуха-Моховинка» - народна чи літературна? (літературна)
  3. Чому Моховинка кликала дітей на допомогу? (заплуталась коза Лиска)
  4. Хто найбільше хотів стати царським зятем з казки «Цар Плаксій та Лоскотон»? ( капітан Макака )
  5. Хто провів Алю до кімнати Недороля десятого? (Недопопелюшка )
  6. Як допомогла Аля Недоладьку? ( домалювала всі недоліки вуглинкою )

 

ВОСЬМИЙ КОНКУРС «ВІДГАДАЙ ГЕРОЯ КАЗКИ»

(правильна відповідь – 1 бал)

І команда. Уявіть, що відому вам казку розповідає один із казкових героїв. Вам потрібно назвати героїв казки, від імені якого ведеться розповідь та назву казки.

1. «Хай із ними день при дні плачуть всі в країні діти, бо сміятись радіти у моєму царстві ні!» (Цар Плаксій)

2. «Я приходив кожний вечір – хай чи дощ іде, чи сніг – до голодної малечі і усім приносив сміх» (Лоскотон)

3. «Майже вмираючи зі страху я мусив сидіти в фарбі тихо аж до вечора, знаючи добре, що якби тепер. У такім строї, появився на вулиці, то вже не пси, але люди кинуться за мною і не пустять мене живого»(Лис Микита)

4. «Я народилася не ранньою весною, як всі мої сестри та брати. Було тоді вже тепле, ясне літо. Була найменшою в родині, «мізинчиком», мене дуже жаліли й любили, але ж любили не тільки за те, що була я манісінька. Як кошенятко. Була я добра, лагідна, звичайненька, слухняна, роботяща.» ( Хуха – Моховинка )

5. «Ще місяць тому я надумала вишити рушничка для бабусі до її дня народження. І нитки підібрала. І рушничок білий знайшла, і навіть перший хрестик зробила. А потім мені перехотілося вишивати.» (Аля)

6. «Я кремезний, широкоплечий хлопчина. Але ліва нога у мене коротша від правої» (Недоладько)

 

ІІ команда Уявіть собі, що ви запросили до себе в гості казкових героїв, але не всі змогли

приїхати і надіслали лише телеграми. Щоправда, на телеграмах немає підписів. Але ви все знаєте про герої казок і швидко розберетесь від кого яка телеграма.

1. Приїхати не зможу, бо вскочив у якийсь розчин, занурився у нього з головою і мало не задушився. (Лис Микита)

2. Дуже хотілося потрапити до вас, але мене посадили за вузенькі грати. (Лоскотон)

3. Терміново викликати збирати дітей. Що недовиконали сто справ (Недочеревик)

4. Не можу до вас завітати , маю купу незавершених справ. (Аля)

5. Прибути до вас не зможу, не можу підібрати собі підходящу голову. (Перший Недорадник)

6. Дід зруйнував мою хату, іншу іду я шукати (Хуха – Моховинка)

 

ІІІ команда. «Хто сказав?»

  1. «Іди собі, коли так, додому, твій син ще рік житиме в мене.» ( Ох )
  2. «От же побачите: і в блоху не перекинуся, і не роздеруть мене!» ( Лис Микита )
  3. «Вони роблять добро з повинності. Але ж на пам’ятку цього дня я б просила тебе от про що. Не забудь, що ти обіцяв, коли вже замерзав у заметі» ( Хуха-Моховинка )
  4. «Хай із ними день при дні

Плачуть всі в країні діти…» ( Плаксій )

  1. «Так, так, усе правильно!- Сьогодні ця дівчинка не завершила соту справу» ( Недочеревик)
  2. Уявляєш? Я вже мала стати принцесою! Двоє дівчаток розповідали про мене казку для малят у дитячому садочку. І раптом через мене вони посварилися! (Недопопелюшка)

 

ДЕВ'ЯТИЙ КОНКУРС «СЛОВНИЧОК МІФОЛОГІЇ»

(максимально – 7 балів)

Завдання: встановити відповідність. 

1.Бог сонця, світла, добра (Дажбог)

2. Бог вітру-…(Стрибог)

3. Бог неба, заліза, ковальства і шлюбу-…(Сварог)

4. Бог грому та блискавки-… (Перун)

5. Богиня добра, краси, захисту -…(Берегиня)

6. Бог темряви, ночі, зими, усякого зла. - (Чорнобог)

7. Богиня зла, темної ночі, страшних сновидінь, привидів, хвороб, смерті - (Мара, Марена)

 

На цьому завдання для команд закінчуються.

Слово надається членам журі.

Нагородження. 

Ми раді, що сьогодні, під час подорожі Всесвітом української мови та літератури, побувавши в різних галактиках, ми з вами відкрили нові сузір’я та яскраві зірочки.


Ось вже б’є Годинник Часу,

Час настав прощатися.

Дуже прошу, дорогенькі,

У своїх малих серденьках

Залишити назавжди

Хоч краплинку дивини.

І та зірочка-зірничка

Буде вам світити вічно.

Вже скінчилось наше свято

І прощатися пора.

Всім присутнім ми бажаєм

Щастя, миру і добра.


 

«Всесвіт української мови та літератури»

 (мовно-літературний конкурс для 5-х класів)

 

Назва конкурсу

5-А

5-Б

5-В

«ШВИДКІСНИЙ ЕКСПРЕС»

(правильна відповідь – 1 бал)

 

 

 

«БИТВА СИНОНІМІЧНИХ РЯДІВ»

(кожен синонім – 1 бал)

 

 

 

«ТАКА ЦІКАВА БУКВА А»

(кожне слово – 1 бал)

 

 

 

«РОЗВ'ЯЖІТЬ ЛІНГВІСТИЧНУ ЗАДАЧУ»

(5 балів)

 

 

 

«МАЙСТРИ СЛОВА»

(максимально – 5 балів)

 

 

 

«УТВОРИ ПРИСЛІВ'Я»

(5 балів)

 

 

 

«ЛІТЕРАТУРНА РОЗМИНКА»

(правильна відповідь – 1 бал)

 

 

 

«ВІДГАДАЙ ГЕРОЯ КАЗКИ»

(правильна відповідь – 1 бал)

 

 

 

«СЛОВНИЧОК МІФОЛОГІЇ»

(максимально – 7 балів)

 

 

 

ВСЬОГО

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Бог сонця, світла, добра

2. Бог вітру

3. Бог неба, заліза, ковальства і шлюбу

4. Бог грому та блискавки

5. Богиня добра, краси, захисту

6. Бог темряви, ночі, зими, усякого зла.

7. Богиня зла, темної ночі, привидів, хвороб, смерті

Дажбог

Стрибог

Сварог

Перун

Берегиня

Чорнобог

Мара, Марена

 

1. Бог сонця, світла, добра

2. Бог вітру

3. Бог неба, заліза, ковальства і шлюбу

4. Бог грому та блискавки

5. Богиня добра, краси, захисту

6. Бог темряви, ночі, зими, усякого зла.

7. Богиня зла, темної ночі, привидів, хвороб, смерті

Дажбог

Стрибог

Сварог

Перун

Берегиня

Чорнобог

Мара, Марена

 

1. Бог сонця, світла, добра

2. Бог вітру

3. Бог неба, заліза, ковальства і шлюбу

4. Бог грому та блискавки

5. Богиня добра, краси, захисту

6. Бог темряви, ночі, зими, усякого зла.

7. Богиня зла, темної ночі, привидів, хвороб, смерті

Дажбог

Стрибог

Сварог

Перун

Берегиня

Чорнобог

Мара, Марена

 

1

 

docx
Додано
30 березня 2019
Переглядів
1307
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку