Конспект уроку з української мови для 6 класу на тему "Написання не з іменниками"

Про матеріал

Конспект уроку з української мови із використанням завдань і вправ, які спрямовані на збереження життя підростаючого покоління.

Для вчителів української мови й літератури загальноосвітніх шкіл.

Перегляд файлу

Тема. Написання не з іменниками

Мета: повторити і поглибити знання учнів про іменник як частину мови, вивчити правила написання не з іменниками, удосконалювати практичні вміння написання не з іменниками; розвивати творче мислення, уміння аналізувати, зіставляти; виховувати в учнів  необхідність дотримуватися правил безпеки, уміння швидко діяти в критичній ситуації.

Обладнання: картки для роботи в парах, схематичні таблиця

„Не з іменниками”, а також використання ТЗН- комп'ютерів.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

 

 

Хід уроку

І. Організація класу

Вправа «Вітер дме»

  • Я пропоную вам піднімати руку, якщо ваша відповідь на мої запитання позитивна.
  • Хто хоче, щоб випав сніг і нарешті до нас завітала пухнаста зима?
  • Хто вірить в існування Святого Миколая?
  • Хто любить кататися на санчатах?

Ви посміхаєтесь! Я хочу, щоб протягом уроку ви були впевнені у собі,  задоволені собою. А людина лише тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долає якісь перешкоди. Я бажаю нам успіхів!

ІІ. Повторення вивченого матеріалу

  1. Хвилинка каліграфії.

Щоб набрати потрібного темпу роботи, розпочнемо урок з хвилинки каліграфії, для якої я обрала слова

 

Пожежа    випадок  нагорода   подвиг

  • Що означають ці слова?
  • Якою частиною мови виступають ці слова? (Іменники)
  • Тож  якнайкраще запишіть 2 рядки цих слів.

Перш ніж здобувати нові знання, давайте згадаємо, що  вже знаєте про іменник?

Пограємо у гру «Сніговий ком»

 

-         Який розділ мовознавства ми вивчаємо?

 

-         Що називаємо іменником?

 

-         Які морфологічні ознаки іменника?

 

-         Над чим працювали минулого разу?

 

-         Які орфограми  в іменниках ми вивчили?

3. Виконання тестових завдань на комп’ютері  (Індивідуальна робота)

Учні виконують тестові завдання

1.Визначте рядок,у якому всі слова є іменниками:

 

  А  Ліс, вогонь, великий, вірність;

  Б   Батьки,   сміливий,  юнак,  будівля;

  В  Сірники, пожежа, небезпека,  полум’я ;

  Г  Напруга,  прилад,  кущ,  сміливий.

 2.Визначити рядок,у якому всі іменники- власні назви:

 

  А   (У,у)країна,  (З,з)емля,  (М,м)икола,  (П,п)ожежник;

  Б   (С,с)ірко,(Д,д)ружинники,(У,у)країнець,(Б,б)огдан;

  В   ((Р,р)іздво,  (Р,р)ятувальник, (В,в)огонь,   (Х,х)ортиця;

  Г   (У,у)країна,  (Б,б)атькіщина,  (Л,л)укяненко,  ( П,п)окрова.

3.Визначити рядок, у якому всі іменники чоловічого роду:

 

  А  Машиніст, будинок, українець, пожежа ;

  Б   Мир, феєрверк, мур,насип;

  В  Лист, папір,поштар, донька;

  Г   Дружинник , радість, гуркіт, дріб.

4.Визначте рядок, у якому всі іменники II відміни: 

 

   А  Дума, Київ, кіннота, облога;

   Б  Совість, сигнал, осередок, пожежник;

   В  Юнак, лист, військо, рятівник;

   Г  Народність, вал, будівля ,шабля

5.Установити відповідність між словами та відмінами іменників:

 

1. I відміна                             А.Вірність, народність, здобич, честь;

2. II відміна                            Б.Ім’я, соколя, ягня, теля;

3.III відміна                           В.Вулиця, доброта, пісня,будівля;

4.IV відміна                           Г.Рятувальник ,військо, доброволець,пасажир;

                                                Д. Зброя,століття,дума,облога

 

 (Перевіряємо виконання тестів, виставляю оцінки. )

(Оцінювання)

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і завдань уроку

Тема ця хоч не проста, та для вас цікава,

Є у ній нові слова, є у ній й забава.

І в скарбничку мовну цю, поки вивчимо  тему

Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.

-Сьогодні на уроці української мови ми продовжуємо мандрувати Країною Знань. І продовжуємо вивчати, яку частину мови? ( Іменник)

Щоб досягти успіху, потрібно всім працювати дружно, з великим бажанням, використовуючи знання попередніх уроків.

Опрацьовуючи тему уроку , слухайтеся в кожне слово, щоб за жодних обставин не зашкодити собі.

 

  1. Оголошення і запис теми уроку.
  • Сьогодні, діти, ми вивчимо з вами досить важливу тему з правопису іменників – це написання НЕ з іменниками. Запишіть тему  в зошит.
  1. Мовне спостереження.

«Згоден?- Не згоден?- Обгрунтуй!»

Неук завжди пишеться разом, а неволя-  не завжди.

Чи достатньо ви маєте знань, щоб розв’язати проблемне завдання?

Якої допомоги потребує?

Засвоєння теми сьогоднішнього уроку допоможе вам у цьому.

  • Діти, зверніть увагу, що всі іменники з НЕ пишуться разом, не виступає префіксом. І ми з вами можемо сказати перше правило: якщо іменники з НЕ можна замінити синонімом, то вони пишуться як? (разом)
  1. Пояснення вчителя

 Неук, неробство, ненависть.

  • Прочитайте ці слова без префікса не. Є такі слова у нашій мові? (Ні)
  • Отже, якщо слово без не не вживається, то пишеться разом.

  Не друг, а ворог, не зло, а добро.

  • Як у цих словосполученнях пишуться слова з НЕ? (окремо)
  • Тут є сполучник а, є протиставлення.

Він мені не друг. Це не сестра .

  • Як тут, у реченнях, пишеться не? (Окремо)

 Бо в цих реченнях щось заперечується.

  • Отже, ми з вами визначили 4 правила, коли не пишеться разом, а коли- окремо. Звіримось із підручником, відкрийте на ст.127. Перегляньте таблицю і знайдіть правило, яке ми ще не назвали? (Учні говорять: „У префіксі недо-  пишеться разом”)

 

На дошку вивішую підсумкові схематичні таблиці

Разом (префікс)

Окремо (частка)

  • без не не вживається (неук);
  • можна замінити синонімом (недруг (ворог);
  • у префіксі недо- (недолік)
  • є протиставлення (Не друг, а ворог)
  • є заперечення (Це не сестра)

 

  • Повторимо ще раз усі правила.

Усне повідомлення

Користуючись матеріалом з підручника та таблицею, скласти усне лінгвістичне повідомлення на тему «Написання не  з іменниками»

Фізкультхвилинка

 

Ми в пожежників пограємо,

 

Швидко шланги розмотаємо,

 

Ось так, ось так, швидко шланги розмотаємо.

 

(Колові рухи руками перед грудьми.)

 

Ось вогонь у нас горить, будемо його гасить.

 

(Нахил тулуба вперед з витягнутими руками. )

 

А тепер ми присідаємо, під дивани заглядаємо,

 

Чи ніхто там не лежить, дим розходиться умить.

 

(Присідання.)

 

Ось вогонь ми загасили, на стільці тихенько сіли.

 

Ручки  до рук узяли й працювати почали.

V. Сприйняття та усвідомлення вивченого.

1. Творче завдання (колективно)

- До поданих слів  доберіть синоніми-іменники з НЕ (пишуться лише слова з НЕ)

Пильність-невсипущий, недремний

Вигадка – небилиця;

брехня – неправда;

лихо – нещастя

згарок (недогарок);

злість (ненависть);

горе (нещастя);

обман (неправда)

  • Як написали ці слова? З одним із слів складіть речення.

2.Робота в парах „Будь редактором”

-На партах у вас індивідуальні картки, прочитайте їх. Ви повинні розкрити дужки і записати правильно.

Вогонь- (не) вода - охопить, не випливеш.

 Сірники- (не) іграшка, вогонь не забава.

 Вода з вогнем- (не) товариші.

(Не) червоні , а зелені їм засвічено вогні.

Перевірка, один учень читає і пояснює.

3.Синонімічний диктант

Записати синоніми з не до слів.

Загроза (небезпека), вигадка (небилиця), лихо  (недоля), ворог (недруг), підозра (недовіра), тривога (неспокій), вагання (нерішучість), згарок (недогарок), злість (ненависть),горе (нещастя),обман (неправда).

4.Пояснювальний диктант

Пояснити написання не з іменниками

     Вогонь не лише став другом, але й перетворився на недруга - пожежу,що знищує матеріальні цінності, у вогні якої гинуть люди, тварин. Найбільше пожеж відбувається через недбалість. Головною причиною виникнення пожеж найчастіше є необережність під час паління. Якщо помітили, що хтось із хлопчиків чи дівчаток  порушує правила, попередьте про небезпеку.

5.Творче завдання

Скласти  міні – твір

«Сірники- небезпечні іграшки», використовуючи дані словосполучення

Грався сірниками, гра із сірниками призвела до пожежі,підпалив очерет, полум’я облизувало, потоптав палаючий очерет.

VІ. Підсумок уроку

Ми спілкувалися з вами упродовж 40 хвилин. Поділіться, будь ласка, думками:

- Що було найважчим для вас на уроці?

- Що найбільше запам’яталося?

- Що б ви запропонували зробити по-іншому?

VІІ. Домашнє завдання

Вивчити параграф 37  вправа 315, 316* , ст120.; вивчити правила на ст.119 .

Закінчити наш урок хочу мудрими словами :

Вогонь - друг, вогонь - ворог. Якою гранню  він обернеться, залежить від людини. Коли свого часу до великого Ейнштейна звернулися із запитанням, чи становить небезпеку  для людства атомна енергія, той відповів: «Не  більш, ніж коробка сірників. Справа лише  тому, у чиїх руках вона перебуватиме»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Курбетьева Елена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
25 вересня 2018
Переглядів
7561
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку