конспект уроку з української мови для 7 класу на тему "Подорож по країні "Дієприкметник"

Про матеріал

Конспект уроку допоможе узагальнити й систематизувати навчальні досягнення учнів про дієприкметник; удосконалити вміння знаходити дієприкметникові звороти, виділяти їх комами, утворювати дієприкметники.

Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови

Тема : Подорож по країні «Дієприкметник». Узагальнення і систематизація навчальних досягнень учнів.

Мета: узагальнити й систематизувати  навчальні досягнення учнів про дієприкметник; удосконалювати вміння знаходити дієприкметникові звороти, виділяти їх комами, утворювати дієприкметники від дієслів, добирати матеріал з дієприкметниками; виховувати любов до мови.

Обладнання: малюнок із зображенням планети Українська мова , дерево з прикріпленими листочками, малюнки фразеологізмів, роздавальний матеріал.

Тип уроку: урок-подорож.

                                                               Хід уроку

І. Сьогодні , діти, ми вирушаємо у подорож до чарівної планети під назвою «Українська мова» в країну «Дієприкметник». А допоможуть нам туди потрапити знання про дієприкметник. Зараз я прочитаю вірш прекрасного поета Валентина Бичка «Українська мова», а ви послухаєте й назвете ті дієприкметники , які почули . Це і буде перепусткою до країни (на партах учнів лежить вірш, вони підкреслюють дієприкметники і називають). – То які дієприкметники зустрічалися у вірші?

- От і прибули ми до країни «Дієприкметник». Відкрийте зошити і запишіть число та тему уроку. Девізом нашої подорожі будуть слова В. Сосюри:

Вивчайте, любіть свою мову,

Як світлу Вітчизну любіть,

Як степу красу малинову,

Як рідного неба блакить.

Мандруючи, ми проведемо змагання між двома командами й виявимо рівень компетентності кожної. Заздалегідь ми обрали командирів – це ………. . Вони повідомлять нам про назви їхніх команд та розкажуть, чому обрали саме такі. (Відповіді учнів).

  • Назви ваших команд – «Мовознавці» та «Дивослово», говорять про те, що ви дійсно любите свою рідну мову й хочете знати про неї якомога більше.
  • Діти, подорожувати ми будемо ось таким маршрутом (показати на малюнку), де є чотири зупинки: теоретична, практична, пошукова, творча. Після кожного конкурсу підводитимемо підсумок – кількість одержаних балів за відповіді.

ІІ. Основна частина.

Зупинка перша.

  • Ось ми наблизились до першої зупинки – «Теоретичної». Подивіться, в країні  «Дієприкметник» такі ж чудові осінні дерева , як і в нас. Але вони незвичайні, бо на кожному пожовклому листочку записане теоретичне питання з даної теми. Та команда, яка дасть правильні відповіді на питання, подорожуватиме далі успішно, без пригод. Про по три учні від кожної команди. Кожна правильна відповідь – 1бал.

Питання.

  1. Що називається дієприкметником?
  2. Що називається дієприкметниковим зворотом?
  3. Коли дієприкметниковий зворот виділяється комами, а коли – ні?
  4. Розповісти про написання не з дієприкметниками.
  5. Якого стану бувають дієприкметники? Як вони творяться?
  6. Які властивості має дієприкметник від дієслова, а які – від дієприкметника?

Підсумки І конкурсу.

Зупинка ІІ.

  • Непомітно ми наблизились до другої зупинки – « Практичної». Вам необхідно виконати низку завдань. За правильність кожного – 1 бал.
  1. Поставити, де потрібно, розділові знаки (коми).

«Мовознавці»

    Про одну книгу написану пізнім уставом  хочеться розповісти докладніше. У мові відображено сприйнятий людством досвід від давнини до сучасності.

  1. Правильно написати не з дієприкметниками.

Все краще розвивається (не)забуте українське слово. Ніким (не)забуте українське слово. (не)забуте, а збережене українське слово. Слово (не)забуте.

  1. Утворити від дієслів дієприкметники. Визначити стан.

 Продекламувати, прочитати, забути, побачити, сумувати, співати, вивчати.

«Дивослово»

  1. Повість написана молодим автором викликала жваві суперечки.  Почуте в колисці з материних уст слово супроводжує людину упродовж життя.
  2. (не)дозволена мова бентежила нас. Владою (не)дозволена мова. (не)дозволена, а заборонена мова. Мова (не)дозволена.
  3. Коментувати, заборонити, прославляти, писати, записати, видати, розповідати.

Підсумки ІІ конкурсу.

  Зупинка ІІІ.

  • Ось і третя зупинка «Пошукова». Всі три завдання цієї зупинки будуть оцінені 3 балами.
  1. Перебудувати словосполучення.

Для І команди:

Журнал, який ми щойно одержали;  корисні справи, які ми задумали; знання, які здобули в науці.

Для ІІ команди:

Читачі, яких захопила прочитана книга; виставка вишиванок, яку відкрили в залі; вірш, який ми вивчили.

  1. Пригадати два прислів’я , в складі яких  є дієприслівники й записати їх.
  2. Знайти ряд слів, в якому  записані дієприкметники доконаного виду.

«Мовознавці»

  1. Виконуючий, виконаний, навислий;
  2. Пожовклий, жовтіючий, битий;
  3. Написаний, загартований, придбаний.

«Дивослово»

  1. Відокремлений, відокремлюючий, збудований;
  2. Виписаний, знайдений, розділений;
  3. Сяючий, зібраний, збираючий.

     Підсумки ІІІ конкурсу.

  Зупинка 4.

  • Ось ми і в конечному пункті , на зупинці «Творчій»
  1. Перші завдання цієї станції будуть різними. Команді «Мовознавці» - виписати з тексту дієприкметникові звороти і за ними відновити текст по пам’яті, закінчити думку самостійно складеними 2-3реченнями.

(Мова – це великий дар природи. У кожного народу своя мова, творена віками, Наш народ витворив одну з найбагатших і найпрекрасніших слов’янських мов, збережену в нелегкі часи. Триста тисяч пісень склала Україна цією незрівнянної краси совою.)

Поки учні І команди виписують дієприкметникові звороти , завдання  для команди «Дивослово» - написати твір-мініатюру на тему «Краса українського слова», використати дієприкметники та  дієприкметникові звороти.

  1. За малюнками, які учні підготували для іншої команди, назвати фразеологічні звороти, в складі яких є дієприкметники.

Вчитель. Слова, слова… Вони в собі всі різні:

                 Тривожні й тихі, радісні й сумні;

                 Є терпеливі, є жорстокі й грізні,

                 Лукаві й чесні , мудрі і смішні.

Дійсно так. Смішних немало слів у нас, бо веселий народ український. (Команди інсценують підготовлені заздалегідь гуморески українських авторів, у складі яких є дієприкметники).

Завдання останнього конкурсу оцінюється 6 балами, бо вони вимагали творчого підходу.

Підсумки гри.

  • Чи сподобалась вам подорож?
  • Що ви запам’ятали  про дієприкметник?
  • Чи часто будете подорожувати цим маршрутом?
  • Що треба робити для того,  щоб життя  на планеті «Українська мова» ніколи не припинялося?

Хай буде з хлібом кожен дім,

Хліб пахне сонячно, медово,

А поруч з ним – струмком дзвінким

Натхненне слово!

ІІІ. Домашнє завдання . Підготуватися до контрольної роботи.

docx
Додано
14 лютого 2018
Переглядів
620
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку