Конспект уроку допоможе узагальнити й систематизувати навчальні досягнення учнів про дієприкметник; удосконалити вміння знаходити дієприкметникові звороти, виділяти їх комами, утворювати дієприкметники.
Конспект уроку з української мови
Тема : Подорож по країні «Дієприкметник». Узагальнення і систематизація навчальних досягнень учнів.
Мета: узагальнити й систематизувати навчальні досягнення учнів про дієприкметник; удосконалювати вміння знаходити дієприкметникові звороти, виділяти їх комами, утворювати дієприкметники від дієслів, добирати матеріал з дієприкметниками; виховувати любов до мови.
Обладнання: малюнок із зображенням планети Українська мова , дерево з прикріпленими листочками, малюнки фразеологізмів, роздавальний матеріал.
Тип уроку: урок-подорож.
Хід уроку
І. Сьогодні , діти, ми вирушаємо у подорож до чарівної планети під назвою «Українська мова» в країну «Дієприкметник». А допоможуть нам туди потрапити знання про дієприкметник. Зараз я прочитаю вірш прекрасного поета Валентина Бичка «Українська мова», а ви послухаєте й назвете ті дієприкметники , які почули . Це і буде перепусткою до країни (на партах учнів лежить вірш, вони підкреслюють дієприкметники і називають). – То які дієприкметники зустрічалися у вірші?
- От і прибули ми до країни «Дієприкметник». Відкрийте зошити і запишіть число та тему уроку. Девізом нашої подорожі будуть слова В. Сосюри:
Вивчайте, любіть свою мову,
Як світлу Вітчизну любіть,
Як степу красу малинову,
Як рідного неба блакить.
Мандруючи, ми проведемо змагання між двома командами й виявимо рівень компетентності кожної. Заздалегідь ми обрали командирів – це ………. . Вони повідомлять нам про назви їхніх команд та розкажуть, чому обрали саме такі. (Відповіді учнів).
ІІ. Основна частина.
Зупинка перша.
Питання.
Підсумки І конкурсу.
Зупинка ІІ.
«Мовознавці»
Про одну книгу написану пізнім уставом хочеться розповісти докладніше. У мові відображено сприйнятий людством досвід від давнини до сучасності.
Все краще розвивається (не)забуте українське слово. Ніким (не)забуте українське слово. (не)забуте, а збережене українське слово. Слово (не)забуте.
Продекламувати, прочитати, забути, побачити, сумувати, співати, вивчати.
«Дивослово»
Підсумки ІІ конкурсу.
Зупинка ІІІ.
Для І команди:
Журнал, який ми щойно одержали; корисні справи, які ми задумали; знання, які здобули в науці.
Для ІІ команди:
Читачі, яких захопила прочитана книга; виставка вишиванок, яку відкрили в залі; вірш, який ми вивчили.
«Мовознавці»
«Дивослово»
Підсумки ІІІ конкурсу.
Зупинка 4.
(Мова – це великий дар природи. У кожного народу своя мова, творена віками, Наш народ витворив одну з найбагатших і найпрекрасніших слов’янських мов, збережену в нелегкі часи. Триста тисяч пісень склала Україна цією незрівнянної краси совою.)
Поки учні І команди виписують дієприкметникові звороти , завдання для команди «Дивослово» - написати твір-мініатюру на тему «Краса українського слова», використати дієприкметники та дієприкметникові звороти.
Вчитель. Слова, слова… Вони в собі всі різні:
Тривожні й тихі, радісні й сумні;
Є терпеливі, є жорстокі й грізні,
Лукаві й чесні , мудрі і смішні.
Дійсно так. Смішних немало слів у нас, бо веселий народ український. (Команди інсценують підготовлені заздалегідь гуморески українських авторів, у складі яких є дієприкметники).
Завдання останнього конкурсу оцінюється 6 балами, бо вони вимагали творчого підходу.
Підсумки гри.
Хай буде з хлібом кожен дім,
Хліб пахне сонячно, медово,
А поруч з ним – струмком дзвінким
Натхненне слово!
ІІІ. Домашнє завдання . Підготуватися до контрольної роботи.