Конспект уроку з української мови для 7 класу на тему Розвиток мовлення. Твір-роздум дискусійного характеру."

Про матеріал

Даний конспект уроку містить різноманітний матеріал для ознайомлення учнів із особливостями твору-роздуму дискусійного характеру. Вивчення матеріалу починається з постановки проблемного запитання учителем. Використовуються нестандартні форми навчальної роботи: лінгвістичний диктант, інсценізація (розігрування діалогу), орфографічна та поетична хвилинки. Наявні інтерактивні форми навчання: робота в групах змінного складу. У центрі уроку ‑ групова навчальна діяльність учнів. Заздалегідь діти одержали завдання, представлені на уроці різними групами, що щироко освітлюють міжпредметні зв'язки. На прикладах різних текстів передбачено роботу щодо емоційного стимулювання учнів, створюючи в навчальному процесі ситуацію зацікавленості. Особлива увага приділена розвитку монологічного та діалогічного мовлення учнів.

*****

Перегляд файлу

Клас 7

Урок українська мова

Тип уроку урок розвитку  мовлення

Тема. Розвиток  мовлення.

          Твір-роздум дискусійного характеру.

Мета: закріпити знання учнів про будову тексту-роздуму, ознайомити із особливостями побудови твору-роздуму дискусійного характеру, дати поняття про дискусію; формувати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, висловлювати власні думки; розвивати культуру усного мовлення; сприяти збагаченню словникового запасу учнів; виховувати культуру поведінки.

Обладнання: роздатковий матеріал, плакат «Умови дискусії», епіграф до уроку, таблиця «Побудова роздуму».

Хід уроку

І. Актуалізація знань учнів.

     1. Лінгвістичний диктант.

  • Зв’язний текст, що передає повідомлення автора про якусь подію (розповідь)
  • Зв’язний текст, що характеризує логічно послідовний (як доказ чи пояснення чогось) ряд думок, міркувань, висновків на певну тему (роздум)
  • Частина тексту, що містить думку, яку треба довести чи пояснити (теза)
  • Заключна частина, що виступає як результат розвитку подій (розвязка)
  • Записати одним словом «опис зовнішності людини »(портрет)
  • Опис зовнішнього вигляду приміщення (екстерєр)
  • Опис внутрішнього вигляду приміщення (інтерєр)
  • Опис природи (пейзаж)
  • Частина, в якій доводиться якась думка (аргументи)

2. Орфографічна хвилинка

Назвіть орфограму, яка найчастіше вживається в попередньому завданні (вживання апострофа)

3. Бесіда

  • Якою спільною темою об’єднані  слова попереднього завдання?
  • Назвіть типи мовлення.
  • Визначте особливості кожного типу.
  • Назвіть складові тексту-роздуму.

4. Робота в групах

Прочитати текст, визначити тип мовлення. Свою думку обґрунтувати. Скласти модель цього тексту.

  Одна з найзвичайніших спокус, що веде до найбільших бід – це спокуса словами : усі так роблять.

  На мою думку, найпершим прикладом спокуси словами є історія з Біблії, в якій розповідається про Адама та Єву. Змій спокусив Єву скуштувати заборонений плід, а вона вмовила Адама зробити те ж. Тоді Господь розгнівався й вигнав людей з раю.

  У сучасному житті є величезна кількість прикладів спокуси словами. Справа в тому, що в наш час у людей занадто розвинений принцип «як усі, так і я». Наприклад, багато учнів зовсім не вчаться, бо у їхніх батьків є гроші. Вони виправдовують себе тим, що так робить більшість людей.

 А потім ці «спеціалісти» працюють у різних сферах суспільного життя…

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  Сьогодні на уроці ви розширите свої знання про текст-роздум, познайомитесь із роздумом дискусійного хакартеру.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу .

Проблемне питання

  • Що ж значить дискусійного характеру?

V. Перевірка домашнього завдання (звіт груп). Випереджальне завдання.

1. Звіт Груп.

Мовознавці: учням цієї групи треба було попрацювати зі словниками (пояснити лексичне значення слова «дискусія», дібрати слова синоніми).

Фольклористи: з давніх-давен велись суперечки з різних питань серед людей, цілих народів. Характеристика людей, їх поведінка під час суперечки знайшли свій відбиток в усній народній творчості, літературі.

Учням цієї групи було завдання попрацювати із приказками, прислівями, крилатими висловами.

Журналісти: і в наш час люди доводять власні думки не тільки в приватних бесідах, а й на телеекранах телевізорів. Слово майбутнім журналістам.

Оратори: це люди, які проголошують промови,  володіють мистецтвом красномовства. Вам слово.

2. Поетична хвилинка

Прочитати виразно  вислів Сервантеса на дошці. Як ви його розумієте?

Говорити не думаючи – все одно що стріляти не цілячись(Сервантес)

      3. Проблемне питання

Як досягти успіху в переконанні свого співрозмовника?

      4. Опрацювання умов ведення диспуту (плакат на дошці)

     5.  Інсценізація розмови двох давньогрецьких вчених Сократа та Федра

      Вашій увазі пропонується розмова двох видатних давньогрецьких     філософів: Сократа та Федра з приводу правил ведення дискусії. Що головне, на думку вчених під час суперечки?

  • Сократ. Щоб промова була доброю, прекрасною, невже розум оратора не повинен осягнути істину того, про що він збирається говорити?
  • Федр. Про це, милий Сократе, я чув так: тому, хто має намір стати оратором, немає необхідності розуміти, що дійсно справедливо, — достатньо знати те, що здається справедливим більшості, яка буде судити. Те ж саме стосується і того, що насправді є добрим і прекрасним, — достатньо знати, що таким вважається. Саме так можна переконати, а не за допомогою істини.
  • Сократ. Думка не є нікчемною, Федре, якщо так говорять розумні люди, але потрібно розглянути, чи є в ній смисл. Тому не можна залишити без уваги те, що ти зараз сказав.
  • Федр. Ти маєш рацію.
  • Сократ. Розглянемо це таким чином.
  • Федр. Яким?
  • Сократ. Наприклад, я б переконував тебе купити коня, щоб боротися із ворогом, до того ж ми с тобою обидва не знали б, що таке кінь, та й про тебе я знав би лише те, що Федр вважає конем свійську тварину з великими вухами...
  • Федр. Це було б смішно, Сократе.
  • Сократ. Поки ще ні, але так було б, якщо б я став серйозно тебе переконувати, склавши похвальне слово віслюкові, назвавши його конем і стверджуючи, що потрібно мати цю скотину не тільки вдома, а й у поході, тому що вона знадобиться в битві для перевезення вантажу і ще для багатьох справ.
  • Федр. Це було б зовсім смішно!
  • Сократ. А хіба не краще те, що є смішним та милим, ніж те, що є страшним та ворожим?
  • Федр. Це очевидно.
  • Сократ. Так ось, коли оратор, який не знає, що таке добро, а що — зло, виступить перед такими самими громадянами з метою їх переконати, до того ж буде розхвалювати не тільки віслюка, видаючи його за коня, а й зло, видаючи його за погане замість доброго, які, на твою думку, плоди принесе згодом посів його красномовства?
  • Федр. Напевно, не дуже гарні.

Слово вчителя

Як сказав Ф.Ріккерт: «Мудрий той, хто, долаючи помилки, приходить до істини, тільки дурень уперто тримається своїх помилок»

6. Зробити висновок

Які ж теми називаються дискусійними? (Теми, що потребують спростування спірної думки). Запис визначення в зошити.

      7. Дослідження-зіставлення (робота в групах)

Прочитати учнівські твори, зіставте їх. Автори цих творів вважали, що склали роздум дискусійного характеру. А як вважаєте ви? Накресліть моделі обох текстів.

Текст 1

Наша допомога

        Успіхи кожної людини залежать від натхненної праці.

  У нашому класі є учні, які потребують допомоги в навчанні. Особливу тривогу викликав у всіх Петро. Ось ми й вирішили йому допомогти займалися з ним додатково з різних предметів майже весь перший семестр. І от у Петра зявилися гарні оцінки. Зараз він вчиться добре.

   Допомогли йому в цьому й однокласники, а особливо – його сила волі, працелюбність, бажання вчитися, бути не гіршим від інших учнів.

Текст 2

  Уявіть ситуацію: Федько захворів і майже цілий місяць не ходив до школи. Звичайно він відстав від усіх. Та чи добре було, коли б такому учневі ніхто не допоміг у навчанні? Адже деякі вважають, що це його особиста справа.

  На мою думку, ми повинні допомагати тим, хто через хворобу багато пропустив уроків, а також тим, хто через пустощі та лінощі не встигає навчатися. Правда, бувають й такі учні, які вважають, що їм не потрібно допомоги.

 Думаю, треба знайти підхід до таких учнів і зробити все для того, щоб вони усвідомили, що навчання – це природна потреба кожної людини.

8. Порівняння робіт учнів і схем запропонованих учителем (звичайного роздуму та роздуму дискусійного характеру)

Бесіда

  • Що спільного між текстами-роздумами?
  • Чим відрізняються?

VІ. Домашнє завдання

Прочитати уважно завдання на картках.

 Прочитайте наведені протилежні думки: Читання – дуже важливе і потрібне заняття.Читання – це марна трата часу.

 Продумайте ситуацію, в якій вони могли б бути висловлені. Складіть вступ до диспуту, доберіть аргументи для підтвердження кожної тези або її заперечення. Зробіть висновок. Скористайтеся поданими нижче прислівями:

  1. Золото добувають із землі, а знання – з книжок.
  2. Книга – міст у світ знань.
  3. Книгу читають не очима, а розумом.
  4. Кому книга – розвага, а кому – навчання.
  5. Книгу прочитав – на крилах політав.
  6. День без книги – що обід без хліба.

   VІІ. Підсумок уроку.

  -  Яка із наведених думок в домашньому завданні вимагає дискусії?

  - Які теми називаються дискусійними?

  - Чим відрізняється роздум дискусійного характеру від звичайного роздуму?

  - Чи задоволені ви своєю роботою?

   VІІІ.  Оцінювання роботи учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Матеріал до уроку розвитку звязного мовлення в 7 класі «Твір-роздум дискусійного характеру»

Завдання 1

   Прочитати текст, визначити тип мовлення. Свою думку обґрунтувати.         Скласти модель цього тексту.

  Одна з найзвичайніших спокус, що ведуть до найбільших бід – це спокуса словами : усі так роблять.

  На мою думку, найпершим прикладом спокуси словами є історія з Біблії, в якій розповідається про Адама та Єву. Змій спокусив Єву скуштувати заборонений плід, а вона вмовила Адама зробити те ж. тоді Господь розгнівався і вигнав людей з раю.

  У сучасному житті є величезна кількість прикладів спокуси словами. Справа в тому, що в наш час у людей занадто розвинений принцип «як усі, так і я». Наприклад, багато учнів зовсім не вчаться, бо у їхніх батьків є гроші. Вони виправдовують себе тим, що так робить більшість людей.

 А потім ці «спеціалісти» працюють у різних сферах суспільного життя…

Завдання 2

Дослідження-зіставлення (робота в групах)

Прочитати учнівські твори, зіставте їх. Автори цих творів вважали, що склали роздум дискусійного характеру. А як вважаєте ви? Накресліть моделі обох текстів.

Текст 1

Наша допомога

        Успіхи кожної людини залежать від натхненної праці.

  У нашому класі є учні, які потребують допомоги в навчанні. Особливу тривогу викликав у всіх Петро. Ось ми й вирішили йому допомогти займалися з ним з різних предметів майже весь перший семестр. Скоро в Петра зявилися гарні оцінки. І зараз він вчиться добре.

   Допомогли йому в цьому і однокласники, а особливо – його сила волі, працелюбність, бажання вчитися, бути не гіршим від інших учнів.

Текст 2

  Уявіть ситуацію: Федько захворів і майже цілий місяць не ходив до школи. Звичайно він відстав від усіх. Та чи добре було, коли б такому учневі ніхто не допоміг у навчанні? Адже деякі вважають, що це його особиста справа.

  На мою думку, ми повинні допомагати тим, хто через хворобу багато пропустив уроків, а також тим, хто через пустощі та лінощі не встигає навчатися. Правда, бувають й такі учні, які вважають, що їм не потрібно допомоги.

 Думаю, треба знайти підхід до таких учнів і зробити все для того, щоб вони усвідомили, що навчання – це природна потреба кожної людини.

 

Прочитайте наведені протилежні думки. Продумайте ситуацію, в якій вони могли б бути висловлені. Складіть вступ до диспуту, доберіть аргументи для підтвердження кожної тези або її заперечення. Зробіть висновок. Скористайтеся поданими нижче прислівями:

Читання – дуже важливе і потрібне заняття.

Читання – це марна трата часу.

1.Золото добувають із землі, а знання – з книжок.

2.Книга – міст у світ знань.

3.Книгу читають не очима, а розумом.

4.Кому книга – розвага, а кому – навчання.

5.Книгу прочитав – на крилах політав.

6.День без книги – що обід без хліба.

 

 

 

Прочитайте наведені протилежні думки. Продумайте ситуацію, в якій вони могли б бути висловлені. Складіть вступ до диспуту, доберіть аргументи для підтвердження кожної тези або її заперечення. Зробіть висновок. Скористайтеся поданими нижче прислівями:

Читання – дуже важливе і потрібне заняття.

Читання – це марна трата часу.

1.Золото добувають із землі, а знання – з книжок.

2.Книга – міст у світ знань.

3.Книгу читають не очима, а розумом.

4.Кому книга – розвага, а кому – навчання.

5.Книгу прочитав – на крилах політав.

6.День без книги – що обід без хліба.

 

 

Прочитайте наведені протилежні думки. Продумайте ситуацію, в якій вони могли б бути висловлені. Складіть вступ до диспуту, доберіть аргументи для підтвердження кожної тези або її заперечення. Зробіть висновок. Скористайтеся поданими нижче прислівями:

Читання – дуже важливе і потрібне заняття.

Читання – це марна трата часу.

1.Золото добувають із землі, а знання – з книжок.

2.Книга – міст у світ знань.

3.Книгу читають не очима, а розумом.

4.Кому книга – розвага, а кому – навчання.

5.Книгу прочитав – на крилах політав.

6.День без книги – що обід без хліба.

 

 

 

 

Підсумки роботи групи «Мовознавців»

 

Завдання, яке отримали: зясувати лексичне значення слова дискусія, дібрати синоніми, пояснити різницю між словами.

 

Дискусія – широке публічне обговорення спірного питання для зясування різних поглядів.

 

Синоніми:диспут, дебати, суперечка, спір, переконання, полеміка.

 

Диспут –публічний спір, суперечка на наукову, літературну та іншу суспільно важливу тему.

 

Дебати – обговорення якого-небудь питання, обмін думками.

 

Полеміка – суперечка в пресі, на зборах, диспут  тощо під час обговорення яких-небудь питань; боротьба принципово протилежних думок з приводу того чи іншого питання.

 

Отже, ці слова використовуються для позначення певних різновидів суперечки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підсумки роботи групи «Фольклористів»

 

Завдання, яке отримали: виписати приказки, прислівя, фразеологічні звороти, що характеризують людей під час дискусії з різних сторін.

 

  1. Розумній голові досить двох слів.

 

  1. Не вдавайся в сварку, бо будеш битий.

 

 

  1. фук на фук піде, то побачиш, що з того нічого не буде.

 

  1. Знаєш кажи, а не знаєш – мовчи.

 

 

  1. Лагідні слова роблять приятелів, а гострі слова завзятих ворогів.

 

 

  1. Один одного не переважить, хоч на одній гілляці повісь.

 

 

  1. Сказаного і сокирою не вирубаєш.

 

 

  1. Упертий, як цап.

 

 

  1. Верзти дурниці.

 

 

  1.                    Кожний мудрий свого дурня знайде.

 

 

 

 

 

Підсумки роботи групи «Журналістів»

 

Завдання, яке отримали: проаналізувати російські та українські телеканали, визначити ті передачі, в яких ведеться дискусія.

 

  1. Вибори -2010. Теледебати кандидатів на пост Президента України.

 

  1. Свобода слова.

 

 

  1. Шустер лайф.

 

 

  1. Большая політика з Євгеном Кісільовим.

 

 

  1. Прошу слова з Ганною Безулик.

 

 

  1. К баръеру.

 

 

  1. Пусть говорять.

 

 

На наш погляд, це найцікавіша телепередача, тому що саме там обговорюються різноманітні історичні факти, долі визначних людей, питання вихованості, екології тощо. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підсумки роботи групи «Ораторів»

 

Завдання, яке отримали: назвати теми, які потребують публічного обговорення та дібрати до них тези.

 

  1. Проблема історичної памяті народу.

Теза: Батьківщину не обирають, вона, як мати одна.

 

  1. Чи сучасні зараз поняття «милосердя», «доброта».

Теза: З давніх –давен відомо, що заподіюване комусь зло повернеться до тебе сторазовим і що добро, що ти комусь зробив, повернеться до тебе.

 

  1. Бути як усі чи бути собою.

Теза: На любов і смак товариш не всяк.

 

  1. Чи може визначити життєву позицію приклад батьків і дідів.

Теза: Як кожна гілочка, і велика, і мала, не може існувати самостійно – вона є частиною великого дерева, так і кожна людина є частиною великого роду, з яким повязані її життя, її доля.

 

  1. Чи завжди людина буває в гармонії з природою.

Теза: Ми – маленька частинка великого світу. І тому цілковито залежимо від нього.

 

  1. Чи допомагає натхнення долати труднощі.

Теза: Кожен з Божою допомогою є творцем власного життя, а це означає, що людина повинна розвивати індивідуальні здібності та реалізовувати свої можливості, залишатися собою за будь-яких обставин і жити так, щоб отримати максимум задоволення для себе і принести якомога більше добра та користі іншим людям.

 

doc
Додано
12 лютого 2018
Переглядів
4584
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку