До розіграшу
залишилось:
10 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Конспект уроку з української мови для 7 класу на тему Розвиток мовлення. Твір-роздум дискусійного характеру."

Про матеріал

Даний конспект уроку містить різноманітний матеріал для ознайомлення учнів із особливостями твору-роздуму дискусійного характеру. Вивчення матеріалу починається з постановки проблемного запитання учителем. Використовуються нестандартні форми навчальної роботи: лінгвістичний диктант, інсценізація (розігрування діалогу), орфографічна та поетична хвилинки. Наявні інтерактивні форми навчання: робота в групах змінного складу. У центрі уроку ‑ групова навчальна діяльність учнів. Заздалегідь діти одержали завдання, представлені на уроці різними групами, що щироко освітлюють міжпредметні зв'язки. На прикладах різних текстів передбачено роботу щодо емоційного стимулювання учнів, створюючи в навчальному процесі ситуацію зацікавленості. Особлива увага приділена розвитку монологічного та діалогічного мовлення учнів.

*****

Перегляд файлу

Клас 7

Урок українська мова

Тип уроку урок розвитку  мовлення

Тема. Розвиток  мовлення.

          Твір-роздум дискусійного характеру.

Мета: закріпити знання учнів про будову тексту-роздуму, ознайомити із особливостями побудови твору-роздуму дискусійного характеру, дати поняття про дискусію; формувати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, висловлювати власні думки; розвивати культуру усного мовлення; сприяти збагаченню словникового запасу учнів; виховувати культуру поведінки.

Обладнання: роздатковий матеріал, плакат «Умови дискусії», епіграф до уроку, таблиця «Побудова роздуму».

Хід уроку

І. Актуалізація знань учнів.

     1. Лінгвістичний диктант.

  • Зв’язний текст, що передає повідомлення автора про якусь подію (розповідь)
  • Зв’язний текст, що характеризує логічно послідовний (як доказ чи пояснення чогось) ряд думок, міркувань, висновків на певну тему (роздум)
  • Частина тексту, що містить думку, яку треба довести чи пояснити (теза)
  • Заключна частина, що виступає як результат розвитку подій (розвязка)
  • Записати одним словом «опис зовнішності людини »(портрет)
  • Опис зовнішнього вигляду приміщення (екстерєр)
  • Опис внутрішнього вигляду приміщення (інтерєр)
  • Опис природи (пейзаж)
  • Частина, в якій доводиться якась думка (аргументи)

2. Орфографічна хвилинка

Назвіть орфограму, яка найчастіше вживається в попередньому завданні (вживання апострофа)

3. Бесіда

  • Якою спільною темою об’єднані  слова попереднього завдання?
  • Назвіть типи мовлення.
  • Визначте особливості кожного типу.
  • Назвіть складові тексту-роздуму.

4. Робота в групах

Прочитати текст, визначити тип мовлення. Свою думку обґрунтувати. Скласти модель цього тексту.

  Одна з найзвичайніших спокус, що веде до найбільших бід – це спокуса словами : усі так роблять.

  На мою думку, найпершим прикладом спокуси словами є історія з Біблії, в якій розповідається про Адама та Єву. Змій спокусив Єву скуштувати заборонений плід, а вона вмовила Адама зробити те ж. Тоді Господь розгнівався й вигнав людей з раю.

  У сучасному житті є величезна кількість прикладів спокуси словами. Справа в тому, що в наш час у людей занадто розвинений принцип «як усі, так і я». Наприклад, багато учнів зовсім не вчаться, бо у їхніх батьків є гроші. Вони виправдовують себе тим, що так робить більшість людей.

 А потім ці «спеціалісти» працюють у різних сферах суспільного життя…

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  Сьогодні на уроці ви розширите свої знання про текст-роздум, познайомитесь із роздумом дискусійного хакартеру.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу .

Проблемне питання

  • Що ж значить дискусійного характеру?

V. Перевірка домашнього завдання (звіт груп). Випереджальне завдання.

1. Звіт Груп.

Мовознавці: учням цієї групи треба було попрацювати зі словниками (пояснити лексичне значення слова «дискусія», дібрати слова синоніми).

Фольклористи: з давніх-давен велись суперечки з різних питань серед людей, цілих народів. Характеристика людей, їх поведінка під час суперечки знайшли свій відбиток в усній народній творчості, літературі.

Учням цієї групи було завдання попрацювати із приказками, прислівями, крилатими висловами.

Журналісти: і в наш час люди доводять власні думки не тільки в приватних бесідах, а й на телеекранах телевізорів. Слово майбутнім журналістам.

Оратори: це люди, які проголошують промови,  володіють мистецтвом красномовства. Вам слово.

2. Поетична хвилинка

Прочитати виразно  вислів Сервантеса на дошці. Як ви його розумієте?

Говорити не думаючи – все одно що стріляти не цілячись(Сервантес)

      3. Проблемне питання

Як досягти успіху в переконанні свого співрозмовника?

      4. Опрацювання умов ведення диспуту (плакат на дошці)

     5.  Інсценізація розмови двох давньогрецьких вчених Сократа та Федра

      Вашій увазі пропонується розмова двох видатних давньогрецьких     філософів: Сократа та Федра з приводу правил ведення дискусії. Що головне, на думку вчених під час суперечки?

  • Сократ. Щоб промова була доброю, прекрасною, невже розум оратора не повинен осягнути істину того, про що він збирається говорити?
  • Федр. Про це, милий Сократе, я чув так: тому, хто має намір стати оратором, немає необхідності розуміти, що дійсно справедливо, — достатньо знати те, що здається справедливим більшості, яка буде судити. Те ж саме стосується і того, що насправді є добрим і прекрасним, — достатньо знати, що таким вважається. Саме так можна переконати, а не за допомогою істини.
  • Сократ. Думка не є нікчемною, Федре, якщо так говорять розумні люди, але потрібно розглянути, чи є в ній смисл. Тому не можна залишити без уваги те, що ти зараз сказав.
  • Федр. Ти маєш рацію.
  • Сократ. Розглянемо це таким чином.
  • Федр. Яким?
  • Сократ. Наприклад, я б переконував тебе купити коня, щоб боротися із ворогом, до того ж ми с тобою обидва не знали б, що таке кінь, та й про тебе я знав би лише те, що Федр вважає конем свійську тварину з великими вухами...
  • Федр. Це було б смішно, Сократе.
  • Сократ. Поки ще ні, але так було б, якщо б я став серйозно тебе переконувати, склавши похвальне слово віслюкові, назвавши його конем і стверджуючи, що потрібно мати цю скотину не тільки вдома, а й у поході, тому що вона знадобиться в битві для перевезення вантажу і ще для багатьох справ.
  • Федр. Це було б зовсім смішно!
  • Сократ. А хіба не краще те, що є смішним та милим, ніж те, що є страшним та ворожим?
  • Федр. Це очевидно.
  • Сократ. Так ось, коли оратор, який не знає, що таке добро, а що — зло, виступить перед такими самими громадянами з метою їх переконати, до того ж буде розхвалювати не тільки віслюка, видаючи його за коня, а й зло, видаючи його за погане замість доброго, які, на твою думку, плоди принесе згодом посів його красномовства?
  • Федр. Напевно, не дуже гарні.

Слово вчителя

Як сказав Ф.Ріккерт: «Мудрий той, хто, долаючи помилки, приходить до істини, тільки дурень уперто тримається своїх помилок»

6. Зробити висновок

Які ж теми називаються дискусійними? (Теми, що потребують спростування спірної думки). Запис визначення в зошити.

      7. Дослідження-зіставлення (робота в групах)

Прочитати учнівські твори, зіставте їх. Автори цих творів вважали, що склали роздум дискусійного характеру. А як вважаєте ви? Накресліть моделі обох текстів.

Текст 1

Наша допомога

        Успіхи кожної людини залежать від натхненної праці.

  У нашому класі є учні, які потребують допомоги в навчанні. Особливу тривогу викликав у всіх Петро. Ось ми й вирішили йому допомогти займалися з ним додатково з різних предметів майже весь перший семестр. І от у Петра зявилися гарні оцінки. Зараз він вчиться добре.

   Допомогли йому в цьому й однокласники, а особливо – його сила волі, працелюбність, бажання вчитися, бути не гіршим від інших учнів.

Текст 2

  Уявіть ситуацію: Федько захворів і майже цілий місяць не ходив до школи. Звичайно він відстав від усіх. Та чи добре було, коли б такому учневі ніхто не допоміг у навчанні? Адже деякі вважають, що це його особиста справа.

  На мою думку, ми повинні допомагати тим, хто через хворобу багато пропустив уроків, а також тим, хто через пустощі та лінощі не встигає навчатися. Правда, бувають й такі учні, які вважають, що їм не потрібно допомоги.

 Думаю, треба знайти підхід до таких учнів і зробити все для того, щоб вони усвідомили, що навчання – це природна потреба кожної людини.

8. Порівняння робіт учнів і схем запропонованих учителем (звичайного роздуму та роздуму дискусійного характеру)

Бесіда

  • Що спільного між текстами-роздумами?
  • Чим відрізняються?

VІ. Домашнє завдання

Прочитати уважно завдання на картках.

 Прочитайте наведені протилежні думки: Читання – дуже важливе і потрібне заняття.Читання – це марна трата часу.

 Продумайте ситуацію, в якій вони могли б бути висловлені. Складіть вступ до диспуту, доберіть аргументи для підтвердження кожної тези або її заперечення. Зробіть висновок. Скористайтеся поданими нижче прислівями:

  1. Золото добувають із землі, а знання – з книжок.
  2. Книга – міст у світ знань.
  3. Книгу читають не очима, а розумом.
  4. Кому книга – розвага, а кому – навчання.
  5. Книгу прочитав – на крилах політав.
  6. День без книги – що обід без хліба.

   VІІ. Підсумок уроку.

  -  Яка із наведених думок в домашньому завданні вимагає дискусії?

  - Які теми називаються дискусійними?

  - Чим відрізняється роздум дискусійного характеру від звичайного роздуму?

  - Чи задоволені ви своєю роботою?

   VІІІ.  Оцінювання роботи учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Матеріал до уроку розвитку звязного мовлення в 7 класі «Твір-роздум дискусійного характеру»

Завдання 1

   Прочитати текст, визначити тип мовлення. Свою думку обґрунтувати.         Скласти модель цього тексту.

  Одна з найзвичайніших спокус, що ведуть до найбільших бід – це спокуса словами : усі так роблять.

  На мою думку, найпершим прикладом спокуси словами є історія з Біблії, в якій розповідається про Адама та Єву. Змій спокусив Єву скуштувати заборонений плід, а вона вмовила Адама зробити те ж. тоді Господь розгнівався і вигнав людей з раю.

  У сучасному житті є величезна кількість прикладів спокуси словами. Справа в тому, що в наш час у людей занадто розвинений принцип «як усі, так і я». Наприклад, багато учнів зовсім не вчаться, бо у їхніх батьків є гроші. Вони виправдовують себе тим, що так робить більшість людей.

 А потім ці «спеціалісти» працюють у різних сферах суспільного життя…

Завдання 2

Дослідження-зіставлення (робота в групах)

Прочитати учнівські твори, зіставте їх. Автори цих творів вважали, що склали роздум дискусійного характеру. А як вважаєте ви? Накресліть моделі обох текстів.

Текст 1

Наша допомога

        Успіхи кожної людини залежать від натхненної праці.

  У нашому класі є учні, які потребують допомоги в навчанні. Особливу тривогу викликав у всіх Петро. Ось ми й вирішили йому допомогти займалися з ним з різних предметів майже весь перший семестр. Скоро в Петра зявилися гарні оцінки. І зараз він вчиться добре.

   Допомогли йому в цьому і однокласники, а особливо – його сила волі, працелюбність, бажання вчитися, бути не гіршим від інших учнів.

Текст 2

  Уявіть ситуацію: Федько захворів і майже цілий місяць не ходив до школи. Звичайно він відстав від усіх. Та чи добре було, коли б такому учневі ніхто не допоміг у навчанні? Адже деякі вважають, що це його особиста справа.

  На мою думку, ми повинні допомагати тим, хто через хворобу багато пропустив уроків, а також тим, хто через пустощі та лінощі не встигає навчатися. Правда, бувають й такі учні, які вважають, що їм не потрібно допомоги.

 Думаю, треба знайти підхід до таких учнів і зробити все для того, щоб вони усвідомили, що навчання – це природна потреба кожної людини.

 

Прочитайте наведені протилежні думки. Продумайте ситуацію, в якій вони могли б бути висловлені. Складіть вступ до диспуту, доберіть аргументи для підтвердження кожної тези або її заперечення. Зробіть висновок. Скористайтеся поданими нижче прислівями:

Читання – дуже важливе і потрібне заняття.

Читання – це марна трата часу.

1.Золото добувають із землі, а знання – з книжок.

2.Книга – міст у світ знань.

3.Книгу читають не очима, а розумом.

4.Кому книга – розвага, а кому – навчання.

5.Книгу прочитав – на крилах політав.

6.День без книги – що обід без хліба.

 

 

 

Прочитайте наведені протилежні думки. Продумайте ситуацію, в якій вони могли б бути висловлені. Складіть вступ до диспуту, доберіть аргументи для підтвердження кожної тези або її заперечення. Зробіть висновок. Скористайтеся поданими нижче прислівями:

Читання – дуже важливе і потрібне заняття.

Читання – це марна трата часу.

1.Золото добувають із землі, а знання – з книжок.

2.Книга – міст у світ знань.

3.Книгу читають не очима, а розумом.

4.Кому книга – розвага, а кому – навчання.

5.Книгу прочитав – на крилах політав.

6.День без книги – що обід без хліба.

 

 

Прочитайте наведені протилежні думки. Продумайте ситуацію, в якій вони могли б бути висловлені. Складіть вступ до диспуту, доберіть аргументи для підтвердження кожної тези або її заперечення. Зробіть висновок. Скористайтеся поданими нижче прислівями:

Читання – дуже важливе і потрібне заняття.

Читання – це марна трата часу.

1.Золото добувають із землі, а знання – з книжок.

2.Книга – міст у світ знань.

3.Книгу читають не очима, а розумом.

4.Кому книга – розвага, а кому – навчання.

5.Книгу прочитав – на крилах політав.

6.День без книги – що обід без хліба.

 

 

 

 

Підсумки роботи групи «Мовознавців»

 

Завдання, яке отримали: зясувати лексичне значення слова дискусія, дібрати синоніми, пояснити різницю між словами.

 

Дискусія – широке публічне обговорення спірного питання для зясування різних поглядів.

 

Синоніми:диспут, дебати, суперечка, спір, переконання, полеміка.

 

Диспут –публічний спір, суперечка на наукову, літературну та іншу суспільно важливу тему.

 

Дебати – обговорення якого-небудь питання, обмін думками.

 

Полеміка – суперечка в пресі, на зборах, диспут  тощо під час обговорення яких-небудь питань; боротьба принципово протилежних думок з приводу того чи іншого питання.

 

Отже, ці слова використовуються для позначення певних різновидів суперечки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підсумки роботи групи «Фольклористів»

 

Завдання, яке отримали: виписати приказки, прислівя, фразеологічні звороти, що характеризують людей під час дискусії з різних сторін.

 

  1. Розумній голові досить двох слів.

 

  1. Не вдавайся в сварку, бо будеш битий.

 

 

  1. фук на фук піде, то побачиш, що з того нічого не буде.

 

  1. Знаєш кажи, а не знаєш – мовчи.

 

 

  1. Лагідні слова роблять приятелів, а гострі слова завзятих ворогів.

 

 

  1. Один одного не переважить, хоч на одній гілляці повісь.

 

 

  1. Сказаного і сокирою не вирубаєш.

 

 

  1. Упертий, як цап.

 

 

  1. Верзти дурниці.

 

 

  1.                    Кожний мудрий свого дурня знайде.

 

 

 

 

 

Підсумки роботи групи «Журналістів»

 

Завдання, яке отримали: проаналізувати російські та українські телеканали, визначити ті передачі, в яких ведеться дискусія.

 

  1. Вибори -2010. Теледебати кандидатів на пост Президента України.

 

  1. Свобода слова.

 

 

  1. Шустер лайф.

 

 

  1. Большая політика з Євгеном Кісільовим.

 

 

  1. Прошу слова з Ганною Безулик.

 

 

  1. К баръеру.

 

 

  1. Пусть говорять.

 

 

На наш погляд, це найцікавіша телепередача, тому що саме там обговорюються різноманітні історичні факти, долі визначних людей, питання вихованості, екології тощо. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підсумки роботи групи «Ораторів»

 

Завдання, яке отримали: назвати теми, які потребують публічного обговорення та дібрати до них тези.

 

  1. Проблема історичної памяті народу.

Теза: Батьківщину не обирають, вона, як мати одна.

 

  1. Чи сучасні зараз поняття «милосердя», «доброта».

Теза: З давніх –давен відомо, що заподіюване комусь зло повернеться до тебе сторазовим і що добро, що ти комусь зробив, повернеться до тебе.

 

  1. Бути як усі чи бути собою.

Теза: На любов і смак товариш не всяк.

 

  1. Чи може визначити життєву позицію приклад батьків і дідів.

Теза: Як кожна гілочка, і велика, і мала, не може існувати самостійно – вона є частиною великого дерева, так і кожна людина є частиною великого роду, з яким повязані її життя, її доля.

 

  1. Чи завжди людина буває в гармонії з природою.

Теза: Ми – маленька частинка великого світу. І тому цілковито залежимо від нього.

 

  1. Чи допомагає натхнення долати труднощі.

Теза: Кожен з Божою допомогою є творцем власного життя, а це означає, що людина повинна розвивати індивідуальні здібності та реалізовувати свої можливості, залишатися собою за будь-яких обставин і жити так, щоб отримати максимум задоволення для себе і принести якомога більше добра та користі іншим людям.

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
Додано
12 лютого
Переглядів
416
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку