Конспект уроку з української мови для 8 класу на тему "Головні й другорядні члени речення"

Про матеріал
ТИП УРОКУ: урок застосування знань на практиці та формування умінь. ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: урок з елементами інтерактивного навчання. МЕТОДИ Й ПРИЙОМИ: слово вчителя, метод незакінчених речень, метод текстоцентризму , робота в малих групах, самостійна робота, «Асоціативний кущ», мозковий штурм, самооцінювання. ОБЛАДНАННЯ: роздатковий матеріал ( текст, завдання для роботи в групах, тест ), таблиця « Тезаурус » , лист оцінювання, схеми речень, завдання – інструктаж.
Перегляд файлу

ТЕМА:   Головні  й  другорядні  члени  речення.

 

 

МЕТА:  Поглибити  знання  учнів  про  поділ  членів  речення  на  головні  та 

другорядні,  про  граматичну  основу,  про  способи  вираження  членів

речення ;формувати  вміння  розрізняти  головні  й  другорядні  члени 

речення;

розвивати  навички  пошуково-дослідницької  діяльності, навички  ро-боти  в  групах,  логічне  мислення,  зорову  та  слухову  память;

виховувати  любов  і  повагу  до  рідного  слова, до  рідної  мови;  виховувати  поважливе  ставлення  до  думки  іншого;

створити  умови  для  розвитку  творчого  потенціалу  учнів.

 

 

 

ТИП  УРОКУ: урок  застосування  знань  на  практиці  та  формування  умінь.

 

 

ФОРМА  ПРВЕДЕННЯ:  урок  з  елементами  інтерактивного  навчання.

 

 

МЕТОДИ  Й  ПРИЙОМИ:  слово  вчителя, метод  незакінчених  речень, метод       текстоцентризму , робота  в   малих  групах,  самостійна  робота,  «Асоціативний  кущ»,   мозковий  штурм,  самооцінювання.

 

 

ОБЛАДНАННЯ: роздатковий  матеріал ( текст, завдання  для  роботи  в  групах,  тест ),  таблиця « Тезаурус » , лист  оцінювання,  схеми  речень,  завдання – інструктаж.

 

 

ЕПІГРАФ:    Із  слова  починається  людина,

                        Із  мови  починається  мій  рід...

                        Моя  ласкава,  мамина, єдина -

                        Щебече  соловейком  на  весь  світ.               Ніна  Рій

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   1

                              СТРУКТУРА   УРОКУ

 

 

І.      Організація  уроку  ( 1  хв. )

 

ІІ.    Актуалізація  опорних  знань  і  навичок  (  6 хв. )

            

  1. «Асоціативний  кущ»  (  3  хв. )
  2. Мозковий  штурм  ( 3 хв. )

 

ІІІ.   Мотивація  навчальної  діяльності ( 1 хв. )

 

ІV.   Застосування  практичних  умінь  і  навичок  ( 24 хв. )

 

  1. Робота  з  текстом  ( 7 хв. )
  2. Різнорівневі  диференційовані  завдання  -  самостійна  робота ( 7 хв. )
  3. Інтерактивна  вправа – робота  в  малих  групах ( 10 хв. )

 

 

V.   Підсумки  уроку ( 7 хв. )

 

  1. Тестування  ( 5 хв. )
  2. Оцінювання  ( 2 хв. )

 

VІ.   Домашнє  завдання ( 2 хв. )

 

VII. Рефлексія  уроку  ( 4 хв. )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                         2

                                        ХІД  УРОКУ

 

І.   Організація  уроку ( 1 хв. )

 

                              Добрий  день,  шановні  діти  й  гості!

                              Ще один  за  розкладом  урок.

                              І щоб  пірнути  в  мовну  цю  безодню

                              Давайте  зробимо наступний   крок.

 

ІІ.  Актуалізація  опорних  знань  і  навичок ( 6 хв. )

             

  1. «Асоціативний  кущ» ( 3 хв. )

                  

                   Людині  притаманно  мислити  і  мріяти,

                   Тому  прошу  подумати  і  вас:

Які  асоціації  зринають

До  слова  РЕЧЕННЯ  у  памяті  у  вас.

 

Прошу  вас,  ……….., записати

Відповідь  на  дошці,  і  для  нас

Ряд  асоціацій  збудувати

І  не  порушити  баланс.

 

Діти  називають  асоціативні  слова,  один  учень  записує  їх  на  дошці.

 

Тож, можливо, ви  вже  здогадались,

Що  за  тема  на  уроці  в  нас?

 

Діти називають  власні  варіанти,  приходимо  до  єдиної  думки.

 

 

  2.  Мозковий  штурм (  складання  тезаурусу ) ( 3 хв.)

 

Так, звичайно, ви,  як  завжди,  праві,

( дивовижно, і який  кмітливий  клас )

Отже,  ГОЛОВНІ  І  ДРУГОРЯДНІ

Сьогодні  члени  речення  у  нас.

 

Прошу  записати  тему  в  зошити.

І  щоб  не  гаяти  нам  час,

Пропоную  скласти  вам  тезаурус,

Тобто, словник  термінів  для  вас.

 

Я  вам  зараз  прочитаю  речення,

Незакінчені, звичайно, а для вас

Є  робота: добре всім  подумати

І  дати  відповідь ( це  наче  гра  у  пазл ).

                             3

Всі  слова,  звичайно,  члени  речення,

Будуть  відрізнятися  вони

Тільки  їм  властивими нюансами.

Тож, даю  початок  нашій  грі.

 

Тут мені потрібен  помічник

Для  роботи  біля  дошки.

Прошу вас, ……….., не  соромтесь,

Побудьте  вчителькою  трішки.

 

Учень вибирає із запропонованих табличок правильну й прикріплює її до схеми.  На  табличках  написи : підмет,  присудок,  додаток, означення, обставина.

 

Називний  відмінок  ним  керує,

Поряд  з  дієсловом  він  крокує.

Назива особу  чи  предмет.

Це, звичайно ж, тільки  підмет.

 

Він  кудись пішов і щось  зробив,

На усі питання  відповів,

Він  працював, як  віл,  увесь  урок,

Це, друзі, працелюбний    присудок.

 

Це  теж предмет, та  не  завжди  прямий,

В  помічниках  прийменника  він  має.

З питаннями – повнісінький  достаток.

Ви  здогадались? Вірно, це – додаток.

 

Ось  тут  складніше, я  гадаю,  буде

Узгодитись  у  реченні  із  ним.

Поширити  його  і  розпитати,

Який? Яка? Яке? Яку? Яким? 

У  нього  в  реченні  -  своє  призначення,

Бо  ознака  предмета – це  означення.

 

Пішов  куди?  Де  був?  Коли  і  як  вертавсь?

Які  умови  висунув? І  це не  новина.

Бо  це працює  адвокат-прислівник,

Пояснює  це  все  - …  обставина.

 

Я  дякую  тобі ( учневі, що  стояв  біля  дошки ) за  допомогу.

Цей  словничок  не  закидайте  геть.

Звертайтеся  до  нього  повсякчасно,

Він  допоможе  вам  у  виконанні  вправ.

   

 

                                   4

ІІІ.  Мотивація  навчальної  діяльності  учнів (  1 хв. )

 

                               Отож, сьогодні  в  нас  задача  нелегка,

                               Вчимося  ми  не  тільки  визначати

Всі  члени  речення: і головні,  і  другорядні,

А  ще  й  вчимося  все  практично  приміняти,

Щоб  співвідносити  і  думки, і  слова,

І  вчитись  правильно  і  чітко  говорити.

Усі  звязки  встановлювати  в  реченні,

І  будувати  речення  за  схемами.

 

І  ще  сьогодні елемент  оцінювання

Ви  право  маєте  здійснити  самостійно.

А  зараз  прошу  оцінити  самостійно

Ваш емоційний  стан з  початку  нашого  уроку.

 

ІV.  Застосування  практично  знань,  умінь  і  навичок.

 

          1.  Робота  з  текстом (  5-7 хв. )

                              

                               Ми  починаємо  роботу  з  текстом:

Його  будь  ласка  ви  уважно прочитайте,

Вам  треба  визначити  стиль

Й  тип  мовлення  цього  уривку.

                    

                       Один  учень  читає  текст  біля  дошки,  клас  допомагає  визначити  стиль  і 

                          тип мовлення    ( див.  додаток  1 ).

 

   СЛОВО

 

            Ніжна  душа  нашого  народу   бринить  у  слові.  Слово,  оповите  любовю, вигранене  вічністю,  заходить  у  серце  і  настроює  струни  ніжності.  З ніжної   

душі -  слово  ніжне  й  запашне,  як  розпростерта  у  світ  неперевершена  українська  пісня.  Дивиться  мудрими  очима  вічність  і  промовляє  до  нас  зелен – травою,  яблуневою  весною,  червоним  осіннім  зойком  клена  і  ніжністю  слова.  Слово  ніжне  будить  у  нас  людину.   Слово  ніжне  освячене  любовю  до  найдорожчого  на  землі. Слово  рідне  сходить  зорею  і  яскравіє,  доки  людина  живе  для  добра,  доки  мудрість  і  праця  квітчають  землю,  доки  живе в  людині  жага  творення...  

                                                           І.Вихованець

                               

СТИЛЬ:  (художній)

ТИП  МОВЛЕННЯ: (  розповідь )

 

                                5

Я  пропоную  вам  згадати

Весь  синтаксичний  розбір  речення простого,

Й  знайшовши  в  тексті  невеликий  приклад,

Його  нам  зараз  тут  і  показати.

 

 

                            

                     Ніжна  душа  нашого  народу   бринить  у  слові  (  розповідне, неокличне,

                                                                                                     просте, двоскладне, поши-

                                                                                                     рене,  повне ).                  

            

  1. Самостійна  робота  (  різнорівневі  диференційовані  завдання ) ( 5-7 хв. )

 

                               Ви молодці  і  добре  впоралися з  текстом.

Тепер  вже  час  попрацювати  самостійно.

Ви  маєте  роботу  з  тим  же  текстом :

І  тільки  я    ускладнюю завдання,

Його  розподіливши  на  три  рівні.

Візьміть  будь  ласка шосте  речення  із  тексту,

Уважно  прочитайте  й  вирішіть  для  себе,

Якого  рівня завдання  кому  під  силу.

Не  поспішайте,  але  і  не  баріться.

На  всю  роботу  вам  лиш  5  хвилин. 

 

Слово  ніжне  освячене  любовю  до  найдорожчого  на  землі .  

            

                 І  рівень  ( 7 балів ) – визначити  члени  речення, вказати  тип  речення.

                ІІ  рівень  ( 9 балів ) – визначити  члени  речення,  дати  їм  характеристику, визна-

                                                        чити,  якою  частиною  мови  вони  виражені.

               ІІІ рівень  ( 12 балів) – визначити  члени  речення,  за  такою  ж  схемою  скласти 

                                                        речення  (  див. додаток 2 ).

 

                                     Шановні,  вже  нам  час, закінчуйте  роботу,

                                Мені  свої  ви  передайте  екземпляри.

                               

                               

 

 3.  Інтерактивна  вправа  ( робота  в  малих  групах  ) ( 10 хв. )

 

 Для  роботи  діти  пересаджуються,  організовуючись  у  пари  і  малі 

                                     групи по  3-4  учня. Учитель проводить  інструктаж  щодо  прове-

                                    дення  вправи.  На  картках  із  завданням  є  і  правила  проведення,  і 

                                    принципи  роботи  дітей  у  групах.     Перед  роботою  обирається

                                   спікер, посередник, секретар, доповідач. Робота  в  групах  оцінюється 

                                   самими  учнями за  оцінкою  товаришів.

 

 

                                                                     6

 

                                     Тепер  приходить  час  роботи  в  групах,

                                Де  зможете  себе  ви  проявити

                                В  роботі  колективній,  всі  гуртом.

                                Навчайтесь  прислухатися  до  друзів,

                                Їм  довіряти  й  поважать  їх  думку.

                                У  вас  одна  мета,  єдиний  результат.

                                Спочатку  добре  розберіться  в  ролях,

                                І  в  правилах  проведення  роботи.

                                Ваш  час – 10  хвилин, не  більше,

                                Тому  працюйте  продуктивно. 

                                І  доки  працюватимете  в  групах,

                                Я  ці  роботи  зможу  перевірити.

                                Свою  оцінку  ви  перенесете

                                У  вам  уже  знайомий  лист  оцінювання. 

 

 Доки  діти  працюють в  групах,  учитель  має  змогу  оцінити  самостійні

                              роботи, оцінки  діти  заносять  до листка  оцінювання.

                              Перевіряються  завдання  усно,  виступає  доповідач  з  результатами  роботи:

                              діти  визначають, якими  членами  речення вони  поширили  непоширене  ре-

                             чення.

                             Друге  завдання  перевіряється  теж усно.  Учитель  демонструє  схеми  на 

                             дошці, а  діти  читають у  відповідності  до  номера  групи  ( див. додаток  3). 

                              Після  закінчення  роботи  -  підведення  підсумків  роботи.

              

                                       Як  ви  вважаєте,  чи  вам  вдалося

                                  Так  виконати  завдання,  як  хотілось?

                                  Як  ви  собі  того  запланували?

 

 

 

V.  Підсумки   уроку.

 

  1. Тестування  ( 7 хв. )

 

                                 На  самому  початку  нашого  уроку

Ми  розбирали  речення  із  тексту.

Ми  працювали  весь  урок,

Багато  закріпили  й  повторили.

Тепер  вже  можна  спробувати  власні  сили

І  закріпити  все  у  формі  тестування.

У  вас  на  всю  роботу  -  7  хвилин.

 

Діти  виконують  тестові  завдання ( див. додаток  4 ) ,   потім  перевіряють  їх  за    поданим  кодом,  оцінки  виставляють  у  лист оцінювання  (  див. додаток 2 ).

 

 

 

                                     7

 

  1. Оцінювання  ( 2 хв. )

 

                                 Урок  доходить  вже  кінця.

Усі  ви  плідно  працювали,

Знання  всі  чесно  здобували,

І  працювали  краще,  ніж  могли.

Тепер  роботи  залишилось  небагато:

Усім  оцінку  треба  виставляти,

Загальну  суму  розділивши  лиш  на  три.

 

 

 VI.  Домашнє   завдання ( 1 хв. )

 

                                  Домашнє  завдання  ви  можете  обрати

                                  За  власним  вподобанням  і  бажанням,

 Обравши  рівень  складності.  Отож

 Працюйте  вдома  плідно  і  натхненно.

 

  1.     Рефлексія  (  3 хв. )

 

    Тепер  скажіть  мені  будь  ласка

                                    Чи  вам  сподобався  урок?

                                    Чи  ви  навчилися  новому?

                                    Чи  все  ви  виконали  в  строк?

                                    Чи  може  є  якісь  бажання?

                                    Чи  пропозиції  у  вас?

 

                                    У  мене  ж  є  до  вас  прохання:

                                    Навчайтесь  й  радуйте  всіх  нас

                                    Своїм глибинним  знанням  мови,

                                    Її  вивчайте  повсякчас.

 

                                    А  ось  і  дзвоник.  Тож, бувайте,

                                    Про  наш  урок  не  забувайте.

                                     

 

 

       

                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

8

                                                 ДОДАТОК  1

 

 

                                     РОБОТА  З  ТЕКСТОМ

 

 

                   СЛОВО

 

            Ніжна  душа  нашого  народу   бринить  у  слові.  Слово,  оповите  любовю, вигранене  вічністю,  заходить  у  серце  і  настроює  струни  ніжності.  З ніжної   

душі -  слово  ніжне  й  запашне,  як  розпростерта  у  світ  неперевершена  українська  пісня.  Дивиться  мудрими  очима  вічність  і  промовляє  до  нас  зелен – травою,  яблуневою  весною,  червоним  осіннім  зойком  клена  і  ніжністю  слова.  Слово  ніжне  будить  у  нас  людину.   Слово  ніжне  освячене  любовю  до  найдорожчого  на  землі. Слово  рідне  сходить  зорею  і  яскравіє,  доки  людина  живе  для  добра,  доки  мудрість  і  праця  квітчають  землю,  доки  живе в  людині  жага  творення...  

                                                           І.Вихованець

 

 

 

 

СТИЛЬ:

 

ТИП  МОВЛЕННЯ:

 

 

Ніжна  душа  нашого  народу   бринить  у  слові  ( для  розбору).

 

 

 

 

 

ДОМАШНЄ  ЗАВДАННЯ.

                   1 рівень :  дайте  відповідь  на  тестові  завдання  на  ст. 247 підручника

                                     ( І.П. Ющук ).

                   2 рівень :  складіть  тести,  подібні  до  тих,  що  наведені  в  підручнику.

                   3 рівень :  напишіть  твір  - мініатюру  « Слово,  ти -  моя  молитва».

 

 

 

 

 

 

                                                           ДОДАТОК  2

 

                                                САМОСТІЙНА  РОБОТА

 

 

                 Слово  ніжне  освячене  любовю  до  найдорожчого   на  землі .

 

 

 

                 І  рівень  ( 7 балів ) – визначити  члени  речення, вказати  тип  

                                                        речення.

 

                ІІ  рівень  ( 9 балів ) – визначити  члени  речення,  дати  їм        харак-

                                                        еристику,  визначити,  якою  частиною  мови  

                                                        вони  виражені.

 

               ІІІ рівень  ( 12 балів) – визначити  члени  речення,  за  такою  ж 

                                                        схемою  скласти  речення.

                           

 

                                     Лист  оцінювання

       

П.І.  учня________________________________________________________________

 

Психологічний  міні - тест                   Самопочуття  на                            Самопочуття  в

 початку  уроку кінці  уроку 

 

 

 

 

 

Вид  роботи                              Максимально                          Отримані  бали

 

Самостійна  робота                                     12

 

Робота  в  групах                                         12

 

Тест                                                               12

 

Підсумок ( : 3 )       

 

Самооцінка                                         12

 

 

 

 

Результат  роботи  _________________________________    кількість  балів.

 

 

 

 

                                                   ДОДАТОК   3

 

           РОБОТА  В  ГРУПАХ ( 10 хвилин )

 

Голова ( спікер ) :       * зачитує  завдання;

                                       *  визначає  порядок  виконання;

        *  встановлює  послідовність  висловлювання;

                                       *  заохочує  всіх  до  роботи;

                                       *  підбиває  підсумки;

                                       *  за  згодою  членів  групи  визначає  доповідача.

               

Секретар :                    * коротко  й  розбірливо  записує  результати  роботи  своєї

                                          групи;

                                       * має  бути  готовим  висловити  загальну  думку  групи  під

                                          час  підбиття  підсумків.

 

Посередник:                * стежить  за  часом;

                                       * відповідає  за  регламент.

 

Доповідач:                   * чітко  висловлює  думку,  до  якої  дійшла  група;

                                       * доповідає  про  результати  роботи  групи.

 

Правила:                      * висловлюйся  спочатку  за  бажанням, а  потім  по  черзі;

                                       * слухай   активно;  не  перебивай;

                                       * обговорюй  ідеї,  а не  особи;

                                       * утримуйся  від  оцінок  та  образ;

                                       * намагайся  дійти  спільної  думки.

 

 

 

                                     Завдання.

 

1.  Поширити  непоширене  речення  другорядними  членами ( бажано  всіма ).

     Встановити  звязок  між  словами у  реченні,  поставивши  питання, визначити,

     виражені  члени  речення. 

 

                                   Звучала  колискова.

 

 

2.  Скласти  речення  за  поданою  схемою ( бажано,  щоб  воно  стосувалось  теми

     нашого  уроку ).

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                    ДОДАТОК  4

                                                         ТЕСТ

 

       Мова     наш  найкращий  друг   наставник   постійний  порадник  і  найдосконаліше  знаряддя.

 

І.   У  реченні  треба  поставити:

               1.  Тільки  тире.                                       2.  Тільки  коми.

               3.  Тире  і  1 кому.                                     4. Тире  і  кілька  ком. 

 

ІІ.  У  поданому  реченні  підмет  виражений : 

               1. Іменником  ч.р.                                    2. Іменником  ж.р.

               3. Займенником                                       4. Іменником  с.р.

 

ІІІ. Синтаксична  роль  слова  друг:

               1.  Підмет                                                   2. Присудок

               3.  Додаток                                                 4. Обставина.

 

IV.  Синтаксична  роль  слова  постійний:

               1. Означення                                             2.Додаток

               3.Присудок                                                4.Обставина.

 

V.  Речення  за  будовою:

               1. Просте, ускладнене.                            2. Просте, непоширене.

               3. Складне.                                                4. Просте, неускладнене.

 

VI. У  наведеному  прикладі  присудок:

               1. Простий.                                                2. Складений  іменний.

               3. Складений  дієслівний.                       4. Складний  іменний.

 

VII.  Додаток  відповідає  на питання:

               1.  Н.в.                                                         2. Р.в.

               3.  З.в. і М.в.                                               4. Р.,Д.,З.,О.,М. в.

 

VIII.  Неузгоджені  прикладки пишуться:

               1. З великої  букви.                                   2. З  маленької  букви.

               3. З великої  букви  і в лапках.               4. Не беруться  в  лапки.

 

ІХ.   Прикладка  - це:

               1. Додаток.                                                  2. Частина  складеного  присудка

               3. Обставина  способу дії .                        4. Означення, вираж. іменником.

 

Х.   Порівняльний  зворот є  членом  речення:

               1. Означенням.                                           2. Обставиною  способу  дії.

               3.  Додатком                               4. Обставиною  часу.

 

ХІ.  Непоширене  речення – це  речення  без:

               1. Головного  члена  речення.                  2. Без  однорідних  членів  реч.

               3. Без  звертання.                                        4. Без  другорядних  чл.  реч.

 

ХІІ. Граматична  основа – це :

               1. Підмет  і  означення.                              2. Підмет  і  додаток.

               3. Підмет  і  присудок.                                4. Підмет  і  обставина.


 

 

42 21 12

 43 42 43

 

                       

 

 

 


 

РЕЧЕННЯ

 

 

 

 

 

 

 

ПІДМЕТ

ПРИСУДОК

 

ДОДАТОК

 

 

 

 

ОЗНАЧЕННЯ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ОБСТАВИНА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕЗАУРУС


 

doc
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
3080
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку