Тема уроку: Звертання. Розділові знаки при звертанні. Непоширені та поширені звертання
Мета:- розширити знання учнів про звертання і його структуру;
І. Організаційний момент
- До нас сьогодні завітали гості, тож давайте привітаємо їх.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учениця на фоні ніжної, ліричної музики читає поезію Д.Білоуса «Слова покличні – прості й величні»
- Яке враження справила на вас ця поезія?
- У чому особливість цього поетичного твору?
- Яка роль звертань у розумінні автора?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Діти, ви, напевне, здогадалися, якою буде тема сьогоднішнього уроку? (відповіді учнів)
- Так, сьогодні звучатимуть наші щирі звернення до мови, до України, до пісні, до рідного краю.
(Слайд 1)
Учні записують дату та тему уроку
- А чого ви прагнете досягти сьогодні на уроці? Давайте визначимо завдання нашого уроку.
(діти визначають)
(Слайд 2)
- Так, ви сьогодні розширите свої знання про звертання та його будову, удосконалите вміння визначати звертання в реченні, правильно інтонувати речення зі звертанням, удосконалите пунктуаційні навички та вміння щодо розтановки розділових знаків в реченнях зі звертанням, перебудовувати прості речення в речення зі звертанням, поширювати речення шляхом самостійного введення в них слів-звертань, конструювати речення за опорними схемами-моделями.
ІV. Актуалізація опорних знань
- Пригадайте з уроків української мови за 5 клас, що ви знаєте про звертання?
- Що таке звертання?
- Яку синтаксичну роль виконує?
- Де знаходиться у реченні?
- У якому відмінку вживається?
1. Психологічно-емоційна настанова до вивчення теми.
- Від імені своїх однокласників утворіть звертання і зверніться до сусіда по парті.
- Щоб ви сьогодні побажали один одному?
(Бути уважними, працьовитими, наполегливими, старанними, активними)
V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
- Зіставте свої висновки, ті знання, що маєте, із теоретичним матеріалом підручника (параграф 27, стор. 128-129)
(Діти опрацьовують матеріал)
- Що нового для себе ви дізналися? (Відповіді учнів)
- Давайте узагальнимо ваші знання.
( Слайд 3, поетапно 7)
- Що називається звертанням? (1)
- Які бувають звертання за будовою? (2, 3)
- Чим виражаються непоширені звертання? Що ви дізналися про поширені звертання?
- Яку інтонацію мають звертання в усному мовленні? Яку синтаксичну роль вони виконують? (4)
- Яку позицію в реченні займає звертання та які розділові знаки ставимо в реченнях зі звертанням? ( 5)
- Чи можуть займенники ТИ і ВИ виступати в ролі звертань? (6)
- В яких стилях мовлення використовуються звертання? (7)
VІ. Виконання практичних завдань (Слайд 4)
1. Вибіркова робота (робота із віршем Д.Білоуса)
- Знайти у вірші звертання та назвати їх.
2. Робота з текстом (Слайд 5 - завдання)
Текс «Арфо серця мого!» (Слайд 6)
а) Прочитати виразно текст, дотримуючись інтонації при звертанні. З’ясувати стиль та тип мовлення.
- До кого звертається автор у тексті? Чи всі слова вам зрозумілі?
б) Словникова робота
(Слайд 7)
(Слайд 6- текст)
в) Випишіть із тексу звертання, визначте спосіб їх вираження, будову та поясніть розділові знаки. (Слайд 5 - завдання)
(СЛАЙД 8 – виділені звертання)
- Яких звертань до мови автор використовує більше: поширених чи непоширених? Назвіть спосіб їх вираження.
-Знайдіть речення із звертаннями, виразно зачитайте іх.
-Де можуть знаходитися звертання в реченні? Які розділові знаки ставимо при звертаннях?
3. Робота з підручником
Вправа 278 (Виписати 1, 2 речення, два учні біля дошки)
4. Творче конструювання
(Слайд 9 )
-Перебудувати речення так, щоб у них з’явилося звертання. (3 учні біля дошки)
Рідна земля залишиться у моїм серці на віки.
Найкраще місто на землі для мене – це Охтирка.
Немає рідніших на землі людей, ніж батьки.
Відповіді учнів
Рідна земле, ти залишишся у моїм серці на віки.
Охтирко, ти найкраще місто на землі для мене.
Батьки, ви найрідніші на землі люди.
5. Синтаксичний розбір речення (На дошці)
-Поставити розділові знаки, пояснити іх постановку. Зробити синтаксичний розбір речення.
Мій отчий незабутній доме, зі мною скрізь твоє тепло
6. Творча робота
(Слайд 10)
VІІ. Скарбниця народної мудрості
Наш народ мудрий, кмітливий, спостережливий. Вікова мудрість народу відображена у прислів’ях та приказках. Недарма люди кажуть:»Народ скаже,як зав’яже».
Прийом «Ланцюжок»
Прочитати народні вислови, назвати звертання.
________________________________
(Слайд 11)
- Українці надзвичайно співуча нація. Ми говоримо, що пісня – це душа народу. Чому ми так вважаємо?
(Слайд 12 )
Гра «Хто швидше?»
(Слайд 13)
Звучать уривки із українських пісень, діти називають звертання
VІІ. Підсумок уроку
1. Виконання тестових завдань (або опитування)
Карточки (Слайд 14, 15 –перевірка роботи на карточках)
2. – Чи досягли ви поставленої мети на уроці?
- Чи все вам вдалося?
- Що викликало труднощі?
3. Рефлексія (Слайд 16)
Закінчити речення:
Знаю…
Вмію ….
Можу …
4. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VІІІ. Домашнє завдання (Слайд 17)
Параграф 27, стор. 128-129
А. – Вправа 286, стор. 131
Б. – Виписати із поетичних і прозових творів по 5 речень зі звертанням
* Написати невеликий твір на тему:
Використовуючи непоширені і поширені звертання
- Діти, завершити урок хочу прекрасними словами Антоніни Каніщенко (Слайд18)
- Дякую за увагу (Слайд 19)