9 клас Українська мова Урок №
Тема. Розділові знаки у складних реченнях із різними видами зв’язку. (слайд 1)
Мета: поглибити знання учнів про складні речення з різними видами зв’язку; ознайомити з особливостями пунктуації в складних синтаксичних конструкціях; удосконалити пунктуаційні вміння й навички вживати відповідні розділові знаки між частинами складних речень із різними видами зв’язку; виховувати почуття поваги до українського художнього слова, його краси й сили.
Тип уроку: формування практичних умінь і навичок.
Обладнання: мультимедійна презентація, підручник.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. (слайд 2)
Вправа 294 (стор. 150- 151)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
На сьогоднішньому уроці ми поглибимо знання про складне речення з різними видами зв’язку, зокрема удосконалюватимемо вміння правильно інтонувати такі складні речення та розставляти розділові знаки . Дані знання і вміння формуватимуть пунктуаційну грамотність, допоможуть при написанні ДПА (диктанту) з української мови в кінці року, виконати завдання ЗНО з цієї теми .
IV. Актуалізація опорних знань і навичок учнів.
Мозковий штурм. (слайд 3,)
V. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок.
1. Творче спостереження. Запишіть речення, поясніть розділові знаки, визначте вид складних речень. (слайд 4)
1. Сіре небо кошлатилося брудними отарами блищала дорога а над річкою і над калюжами підіймався серпанок.
2.Тхнуло мокрими парканами які простягалися з одного боку їхнього завулку і з другого у глибину того туманцю і там пропадали ніби туман їх поїдав.
3.Пахло ще травою й мокрим листям брудні хмари хиталися й вигиналися погойдуючи вкритими вологим болотом спинами.
( перевірка , слайд 5)
2. Пошуково-вибіркова робота. Знайти й записати речення з різними видами зв’язку, правильно розставляючи розділові знаки, накреслити схеми.( слайд 6)
1. Гарячою зеленою барвою горить на сонці ячмінь широко стелиться килим ясно-зеленого вівса а далі наче риза рути темніє просо.
2. Харитя поглядала в той куток де лежав серп і думала свою думу. 3.Василько їхав лісом коні глибоко поринали в сніг і ледве-ледве переступали з ноги на ногу.
4.Василько вйокнув на коні і вони побігли підтюпцем наближаючись до лісу що чорною стіною стояв перед ними. 5.Навкруги вила хуртовина бурхав холодний вітер та крутив снігом а Василькові згадалася тепла ясна батькова хата.
6.Василько глянув навкруги здорові дуби стояли в лісі мов страховища і звідусюди простягали до нього цупкі чорні гілки, на яких виблискували замерзлі краплі води.(перевірка, слайди7, 8)
3.Робота з підручником (стор.148, вправа 289).
4.Творче завдання. (Робота в групах) (слайд № 9)
Складіть речення за схемами. Дайте характеристику реченням( усно).
І. група
[ ], і [ ], але [ ]
ІІ група
[ ] , [ ], ( що...).
ІІІ група
[ ], ( який(а, е,і)...), та[ ].
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Виконання вправи 293. (Робота в групах).
VІІ. Підсумок уроку
На сьогоднішньому уроці я вивчив(ла)…
Тепер я вмію…
VІІІ. Домашнє задання (слайд № 11)
Опрацювати § 29, виконати вправу 297 (стор. 151-152).
1