Конспект уроку з української мови для 9 класу на тему:"Складні речення із сполучниковим і безсполучниковим зв'язком"

Про матеріал
Тема: Складні речення із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком Мета: формувати предметні компетентності й компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній: поглибити в учнів поняття про складне речення з різними видами зв’язку; учити дев’ятикласників визначати основні ознаки таких речень і їх структуру; розвивати вміння визначати вид складних речень з різними видами зв’язку, відрізняти їх від інших видів складних та простих ускладнених речень; складати схеми таких конструкцій; розвивати критичне мислення, пам’ять, культуру мовлення, творчі здібності; виховувати любов до рідного слова. Тип уроку: урок засвоєння умінь і навичок.
Перегляд файлу

Тема: Складні речення із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком

Мета: формувати предметні компетентності й компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній: поглибити в учнів поняття про складне речення з різними видами зв’язку; учити дев’ятикласників визначати основні ознаки таких речень і їх структуру; розвивати вміння визначати вид складних речень з різними видами зв’язку, відрізняти їх від інших видів складних та простих ускладнених речень; складати схеми таких конструкцій;

розвивати критичне мислення, пам’ять, культуру мовлення, творчі здібності;

виховувати любов до рідного слова.

Тип уроку: урок засвоєння умінь і навичок.

Перебіг уроку

I. Організаційний момент

 II. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

C:\Users\Виталий\Desktop\qr-code.gif

1. Використовуючи сканери, прочитайте початок вислову Олеся Гончара про мову, продовжте його.

                                                                                Мова – це доля нашого народу,

                                                                                і вона залежить від того, …

                                                                                (як ревно ми плекатимемо її).

                                                                                                  О.Гончар

  • Поясніть лексичне значення слова «ревно». (Ревний – старанний, ретельний у чомусь).
  • Прокоментуйте епіграф до уроку. Як ви розумієте ці слова?

III. Мотивація учнів до навчання

Учитель. Мова наша багатоманітна і невичерпна. Слово наше може бути ніжною квіткою й гострою зброєю. Словом можна вбити й оживити, викликати усмішку або сльозу. Мудре слово приносить радість, необдумане – біду. Свої думки й почуття ми передаємо за допомогою різних засобів, один з них – використання речень з різними видами зв’язку.

IV. Повідомлення теми й мети уроку

V. Опрацювання навчального матеріалу

1. Записати епіграф, проаналізувати його будову, визначити граматичні основи, накреслити схему.

 [ ], і [ ], (як…).

2. Повторення теоретичного матеріалу

     – Які речення називаються складними з різними видами зв’язку?

  • На які основні типи поділяються такі складні речення? Показати схематично.
  • Скільки частин може входити до складної синтаксичної конструкції?
  • А може складатися із 2 умовно простих речень? Відповідь обґрунтуйте.
  • Які розділові знаки вживаються в реченнях з різними видами зв’язку? Чим це пояснюється?
  • У яких випадках між двома реченнями у складному із сурядним і підрядним зв’язком не ставиться кома?

 3. Дослідження-характеристика

Серед поданих укажіть речення з різними видами зв’язку.

1. Лети, моя пташко, у своє небо, як не можеш ти без нього.

2. А коли волею не підеш, то туди запроторимо, де козам роги правлять.

3.За літами летять літа ясночолі, наче вчора все було і спливло.

4. День сонячний і прозорий, і хочеться, щоб йому не було краю.

 

У якому реченні ви прочитали фразеологізм? Що він означає? Пригадайте, з якого твору взято рядки, хто автор? ( Там, де козам роги правлять – там, де важкі умови, куди потрапляють не за власним бажанням; далеко).

4. Робота біля дошки

Синтаксичний розбір речення.

Ольвія на знак згоди махнула рукою: вона, мовляв, розуміє, що треба вести себе тихо, і оглянулася, шукаючи очима ту небезпеку, що їй загрожувала.

  [ ] : [ ], (що…), і [ ], (що…).

( Розповідне, неокличне, складне із безсполучниковим, сурядним та підрядним зв’язком, складається з 5 частин; 2 – двоскладне, непоширене, повне, ускладнене вставним словом).

  • Проаналізуйте види підрядних речень і засоби зв’язку в них.

Перше підрядне з’ясувальне, залежить від дієслова, відповідає на питання непрямого відмінка, друге означальне, відповідає на питання яку?, зв’язується сполучним словом що, в реченні – підмет.

Фонетичний розбір

Записати фонетичною транскрипцією.

Ольвія [ ол′в’ійа], що [шчо].

Морфологічний розбір слова

Махнула – дієслово, п.ф. – махнути, док. вид, 1дієвідм., дійсн.спосіб, одн., мин. час, III ос., ж.р., присудок.

Розібрати за будовою слова

тихо, загрожувала.

5.Вирішення проблемного завдання

Серед запропонованих схем знайти третю зайву. Пояснити.

           1  [ ], [ ], ( ), і ( ).

           2  [ ,( ), ], ( ).

            3 [ ] і [ ], ( ).

6. Творча робота

1 група ( на 10 – 12 балів)– придумати речення за схемами 1 або 3

7. Дослідження-трансформація

2 група ( на 7 – 9 балів) – переписати подане речення, доповнюючи їх підрядними, розставити правильно знаки

Пливуть сизі хмари у високому небі повіває пахучий вітерець припікає сонце.

8. Пунктуаційний практикум

Визначте, чи потрібна кома на межі сурядного й підрядного сполучників у складних синтаксичних конструкціях. Свій вибір обґрунтуйте.

Сонце уже стояло в полудні і поки ми вийшли у поле добряче потомилися (В.Шевчук).

Голова видалась неймовірно важкою але коли захотів озирнутися то йому було несила повернути її (Н.Рибак).

9. Культура мовлення

Я вибачаюся за запізнення.

Більша половина учнів. (Більше, ніж половина учнів.)

Я рахую , що екзамен по математиці вдасться здати добре.

Повернувшись додому, у мене знову з’явився настрій.

Приведіть приклад любого речення.

VI.  Підбиття підсумків уроку

  1 Рефлексія

   Чи задоволені ви своєю роботою на уроці?

   – Що вам найкраще запам’яталося?

    Що найскладніше для вас?

VII. Домашнє завдання

   Скласти 3 речення з різними видами зв’язку про весну, повторити §19.

 

1

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
28 березня 2019
Переглядів
5370
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку