Очікувані результати:
-розуміти, що таке фразеологізми, вміти пояснювати їх лексичне значення;
-доречно використовувати фразеологізми у власному мовленні;
-працювати з фразеологічним словником;
-створювати власні висловлювання з використанням фразеологізмів.
Тема уроку. Фразеологізми
Мета уроку:
– ознайомити учнів із поняттям про фразеологізм, його лексичним значенням; систематизувати знання про фразеологію української мови;
– розвивати вміння виділяти фразеологізми у мовному потоці; збагачувати словниковий запас учнів, формувати мовленнєву, соціокультурну компетентності;
– виховувати в учнів національну свідомість, громадянську позицію.
Очікувані результати:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Вид уроку: творча лабораторія.
Обладнання: путівник, підручник, фразеологічний словник, ІКТ, дидактичний матеріал.
Методи роботи: робота з підручником, бесіда, тренувальні вправи, спостереження й аналізу мовних явищ, інтелектуальна розминка, виразне читання, проблемно-пошукова робота, презентація індивідуальної роботи, фізкультхвилинка, вправа "Знайди пару", асоціація, незакінчене речення, мікрофон.
Інтеграція (міжпредметні зв’язки): українська література, образотворче мистецтво, математика.
Внутрішньо предметні зв’язки: синтаксис, лексикологія, орфоепія.
Технології навчання: традиційні, особистісно - зорієнтовані, ІКТ, ігрові.
Девіз уроку – слова О. Авраменка:
«Шануйте себе, дбаючи про чистоту своєї мови»
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.
Для початку роботи, простягніть одну долоньку вперед – подаруйте для роботи на уроці свою старанність, наполегливість і творчість; простягніть іншу долоньку вперед – через неї я вам дарую свою любов і ніжність. А тепер обміняємося подарунками – потріть долоньку об долоньку.
Девіз уроку – слова О. Авраменка: «Шануйте себе, дбаючи про чистоту своєї мови».
ІІІ. Визначення теми і завдань уроку.
Справді, наша мова співуча, милозвучна, насичена багатьма художніми засобами, які надають їй барвистості й ніжності. Є в ній чимало крилатих висловів, приказок і прислів’їв, якими ви користуєтеся, без яких мова неможлива. Так от всі вони об’єднуються в один із розділів мовознавчої науки. А як називається цей розділ, ви обов’язково дізнаєтеся, але для початку, я вам роздам «Путівники» за яким ми сьогодні будемо крокувати. Давайте прочитаємо правила «Путівника». Щоб досягти певних вершин – треба зробити крок. Крок до зірок. Сьогодні ми теж покрокуємо до зірок. І допоможе нам в цьому путівник, який ви перед собою бачите. Виконуйте завдання поступово – і вершину сьогоднішнього уроку ви подолаєте безсумнівно.
Так, що будьте уважні – починаємо.
І перший наш крок називається «Шифрувальник» (робота в парах). Слухаємо уважно завдання. Вам треба згадати алфавіт, а саме під якою цифрою знаходиться певна літера. І на самому «Путівнику» напишіть відповідь. Хто перший піднімайте руку.
Отже, ви зрозуміли, що тема сьогоднішнього уроку – фразеологія.
Фразеологізм невичерпна скарбниця мови. Фразеологізми прикрашають нашу мову, роблять мовлення яскравим, барвистим, неповторним. Наше завдання - розкрити фразеологічне багатство української мови, визначити роль фразеологізмів у мовленні, повторити відоме, дізнатися про невідоме за допомогою вправ; розвивати усне й писемне мовлення.
- Діти, що ви очікуєте від вивчення цієї теми?
Відкриваємо зошити записуємо число, класна робота, тема уроку.
IV. Мотивація навчальної діяльності.
1.Фронтальна робота
Крок 2. «Згадай» (групова робота). Давайте ми з вами згадаємо те що ви вже вивчали в початковій школі і сформулюємо правило – що таке фразеологізми.
2. Бесіда
Так, молодці.
V. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Робота з підручником щодо ознайомлення з теоретичного матеріалу.
Підручник. Українська мова: підруч. для 5 кл. загальноосвіт.навч. закладів з навчанням рос. мовою / А.А. Ворон, В.А. Солопенко. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013. -240 с.
Відкриваємо підручники на сторінці 175 для ознайомлення теоретичного матеріалу.
2. Перевірка домашнього завдання.
Вам кожному було завдання намалювати фразеологізм.
Крок 3. «Асоціація»
Відгадай та поясни (домашнє завдання).
VІ. Формування практичних умінь і навичок.
Робота біля дошки та в зошитах
Записати речення, визначити фразеологізми, пояснити їх значення. Підкреслити фразеологізми як члени речення.
Крок 4. «Тренувальна вправа» (Вправа 464)
Зверніть увагу на правило на сторінці 176.
Розповідь учителя про фразеологічний словник.
«Хвилинка Олександра Авраменка» https://www.youtube.com/watch?v=YuBjvWYDNz0
https://www.youtube.com/watch?v=4Olk8syfu0g
VIІ. Підсумок уроку
Крок 5 «ЗНО» (групова робота).
Доберіть до кожного фразеологізму синонім
Фразеологізм |
Синонім |
|
А) виводити на чисту воду |
|
Б) облизня піймати |
|
В) намотати на вус |
|
Г) знати, де раки зимують |
VІІІ. Рефлексія.
Крок 6. «Незакінчене речення»
Фразеологізм - це…
Фразеологізи іншими мовами …
Фразеологізми роблять наше мовлення…
Збіг урок наш, як коротка мить.
(Дуже швидко час біжить)
Але попереду у нас багато кроків,
І цікавих, і важких уроків.
Ми з вами зібрали матеріал, тепер нам треба його проаналізувати, систематизувати.
Усі кроки виконано. Зірок досягнуто. Якщо прочитати назви та завдання всіх кроків – можна підвести висновок і відповісти на питання
«Чого я навчився (навчилася) на уроці?»
«МІКРОФОН»
Опишіть свій стан на уроці фразеологізмом
ІХ. Коментоване оцінювання.
Х. Домашнє завдання.
Вивчити правило & 46 , виконати вправу 470
Творче завдання (за бажанням). Напишіть твір-мініатюру про випадок із життя, використовуючи фразеологізми.