Конспект уроку з української мови на тему "Фразеологізми"

Про матеріал

Очікувані результати:

-розуміти, що таке фразеологізми, вміти пояснювати їх лексичне значення;

-доречно використовувати фразеологізми у власному мовленні;

-працювати з фразеологічним словником;

-створювати власні висловлювання з використанням фразеологізмів.

Перегляд файлу

Тема уроку. Фразеологізми

Мета уроку:

– ознайомити учнів із поняттям про фразеологізм, його лексичним значенням; систематизувати знання про фразеологію української мови;

– розвивати вміння виділяти фразеологізми у мовному потоці; збагачувати словниковий запас учнів, формувати мовленнєву, соціокультурну компетентності;

– виховувати в учнів національну свідомість, громадянську позицію.

Очікувані результати:

  • розуміти, що таке фразеологізми, вміти пояснювати їх лексичне значення;
  • доречно використовувати фразеологізми у власному мовленні;
  • працювати з фразеологічним словником;
  • створювати власні висловлювання з використанням фразеологізмів.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Вид уроку: творча лабораторія.

Обладнання: путівник, підручник, фразеологічний словник, ІКТ, дидактичний матеріал.

Методи роботи: робота з підручником, бесіда, тренувальні вправи,  спостереження й аналізу мовних явищ, інтелектуальна розминка, виразне читання, проблемно-пошукова робота, презентація індивідуальної роботи, фізкультхвилинка, вправа "Знайди пару", асоціація, незакінчене речення, мікрофон.

Інтеграція (міжпредметні зв’язки): українська література, образотворче мистецтво, математика.

Внутрішньо предметні зв’язки: синтаксис, лексикологія, орфоепія.

Технології навчання: традиційні, особистісно - зорієнтовані, ІКТ, ігрові.

 

 

Девіз уроку – слова О. Авраменка:

«Шануйте себе, дбаючи про чистоту своєї мови»

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.

Для початку роботи, простягніть одну долоньку вперед – подаруйте для роботи на уроці свою старанність, наполегливість і творчість; простягніть іншу долоньку вперед – через неї я вам дарую свою любов і ніжність. А тепер обміняємося подарунками – потріть долоньку об долоньку.

Девіз уроку – слова О. Авраменка: «Шануйте себе, дбаючи про чистоту своєї мови».

ІІІ. Визначення теми і завдань уроку.

Справді, наша мова співуча, милозвучна, насичена багатьма художніми засобами, які надають їй барвистості й ніжності. Є в ній чимало крилатих висловів, приказок і прислів’їв, якими ви користуєтеся, без яких мова неможлива. Так от всі вони об’єднуються в один із розділів мовознавчої науки. А як називається цей розділ, ви обов’язково  дізнаєтеся, але для початку, я вам роздам «Путівники» за яким ми сьогодні будемо крокувати. Давайте прочитаємо правила «Путівника».  Щоб досягти певних вершин – треба зробити крок. Крок до зірок. Сьогодні ми теж покрокуємо до зірок. І допоможе нам в цьому путівник, який ви перед собою бачите. Виконуйте завдання поступово – і вершину сьогоднішнього уроку ви подолаєте безсумнівно.

 Так, що будьте уважні – починаємо.

І перший наш крок називається «Шифрувальник» (робота в парах). Слухаємо уважно завдання. Вам треба згадати алфавіт, а саме під якою цифрою знаходиться певна літера. І на самому «Путівнику» напишіть відповідь. Хто перший піднімайте руку.

Отже, ви зрозуміли, що тема сьогоднішнього уроку – фразеологія.

Фразеологізм невичерпна скарбниця мови. Фразеологізми прикрашають нашу мову, роблять мовлення яскравим, барвистим, неповторним. Наше завдання - розкрити фразеологічне багатство української мови, визначити роль фразеологізмів у мовленні, повторити відоме, дізнатися про невідоме за допомогою вправ; розвивати усне й писемне мовлення.

-  Діти, що ви очікуєте від вивчення цієї теми?

Відкриваємо зошити записуємо число, класна робота, тема уроку.

IV. Мотивація навчальної діяльності.

1.Фронтальна робота

Крок 2. «Згадай» (групова робота). Давайте ми з вами згадаємо те що ви вже вивчали в початковій школі і сформулюємо правило – що таке фразеологізми.

  1. Пекти раків, (червоніти)   
  2.        Ні пари з уст. (мовчати)    
  3.        Байдики бити, (ледарювати)   
  4.        Баламутити голову, (морочити)
  5.        Лити сльози, (плакати)
  6.        Молоко під вусами не обсохло, (молодий)
  7.        Брати верх (гору), (перемагати)   

2. Бесіда

  1. Працюючи над завданням, що ви помітили? (Фразеологізм можна замінити одним словом)
  2. Навіщо нам потрібні знання з фразеології?
  3. Який можна зробити висновок? (Фразеологізм - стійке, нероздільне сполучення слів)

 

Так, молодці.

V. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу. 

1. Робота з підручником щодо ознайомлення з теоретичного матеріалу.

Підручник. Українська мова: підруч. для 5 кл. загальноосвіт.навч. закладів з навчанням рос. мовою / А.А. Ворон, В.А. Солопенко. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013. -240 с.

Відкриваємо підручники на сторінці 175 для ознайомлення теоретичного матеріалу.

2. Перевірка домашнього завдання.

Вам кожному було завдання намалювати фразеологізм.

Крок 3. «Асоціація»

Відгадай та поясни (домашнє завдання).

VІ. Формування практичних умінь і навичок.

  1. Тренувальні вправи.

Робота біля дошки та в зошитах

Записати речення, визначити фразеологізми, пояснити їх значення. Підкреслити фразеологізми як члени речення.

Крок 4. «Тренувальна вправа» (Вправа 464)

  1. Робота з теоретичним матеріалом.

Зверніть увагу на правило на сторінці 176.

Розповідь учителя про фразеологічний словник.

 

  1. Перегляд та пояснення відеоролика

«Хвилинка Олександра Авраменка» https://www.youtube.com/watch?v=YuBjvWYDNz0

 

  1. Індивідуальна робота з ІКТ (2-4 учнів на ПК у наушниках) (перегляд відео, треба виписати фразеологізми і перекласти на українську мову).

https://www.youtube.com/watch?v=4Olk8syfu0g

 

VIІ. Підсумок уроку

  1. Практична робота.

Крок 5 «ЗНО» (групова робота).

Доберіть до кожного фразеологізму синонім

Фразеологізм 

Синонім

  1. Зарубати на носі

А) виводити на чисту воду

  1. Бувати в бувальцях

Б) облизня піймати

  1. Сісти в калюжу

В) намотати на вус

  1. Зривати маску

Г) знати, де раки зимують

 

VІІІ. Рефлексія.

Крок 6. «Незакінчене речення»

Фразеологізм - це…

Фразеологізи іншими мовами

Фразеологізми роблять наше мовлення… 

Збіг урок наш, як коротка мить.

(Дуже швидко час біжить)

Але попереду у нас багато кроків,

І цікавих, і важких уроків.

Ми з вами зібрали матеріал, тепер нам треба його проаналізувати, систематизувати.

Усі кроки виконано. Зірок досягнуто. Якщо прочитати назви та завдання всіх кроків – можна підвести висновок і відповісти на питання

«Чого я навчився (навчилася) на уроці?»    

 

«МІКРОФОН»

Опишіть свій стан на уроці фразеологізмом

  • ніби язик прикусив ;
  • байдики бити, (ледарювати);
  • як білка в колесі;
  • не покладаючи рук ;
  • не мав спочинку;
  • пас задніх;
  • ніс свій хрест;
  • працював до сьомого поту, як хлющ мокрий;
  • тихіший від води, нижчий від трави;
  • ловив ґав;
  • аж гай гуде
  • взяти гору;
  • відкрилося друге дихання;
  • зірок з небі не хапав.

ІХ. Коментоване оцінювання.

Х. Домашнє завдання.

Вивчити правило   & 46 , виконати вправу  470

Творче завдання (за бажанням). Напишіть твір-мініатюру про випадок із життя, використовуючи фразеологізми.

docx
Додано
9 квітня 2018
Переглядів
11295
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку