Урок української мови на тему : "Другорядні члени речення"

Про матеріал

Урок української мови на тему : "Другорядні члени речення" у 5 класі. Мета: навчальна –узагальнити та систематизувати знання учнів про другорядні члени речення, сформувати цілісну систему особистих знань учнів з теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал; розвивальна – удосконалювати вміння практично застосовувати здобуті знання; розвивати комунікативність, логічне мислення;виховна – формувати національну свідомість дітей; виховувати інтерес і любов до рідної мови, до художнього слова, бережливого ставлення до природи

Тип уроку: урок-телепередача(узагальнення й систематизації знань).



Перегляд файлу

ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ НА ВИЗНАЧЕННЯ ДРУГОРЯДНИХ ЧЛЕНІВ РЕЧЕННЯ

Мета: навчальна –узагальнити та систематизувати знання учнів про другорядні члени речення, сформувати цілісну систему особистих знань учнів з теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал; 
розвивальна – удосконалювати вміння практично застосовувати здобуті знання; розвивати комунікативність, логічне мислення; 
виховна – формувати національну свідомість дітей; виховувати інтерес і любов до рідної мови, до художнього слова, бережливого ставлення до природи 
Тип уроку: урок-телепередача(узагальнення й систематизації знань). 
Обладнання: комп’ютер, проектор, презентація до уроку, роздавальний матеріал. 
Міжпредметні зв’язки: українська література, усна народна творчість, природознавство. 

ХІД УРОКУ

 
І. Організаційний момент. Мотиваційно-настановочний етап.

  1. Привітання

Доброго дня!


2.Вправа «Мої очікування»
ІІ. Оголошення теми й мети уроку. 
Сьогодні ми закріпимо знання про другорядні члени речення. Запишіть у зошити дату та тему уроку. Епіграфом до уроку є слова Богдана Чалого: 
Нині осінь нас чарує,
Неповторна, чарівна,
Різні барви нам дарує
І дивує нас вона.
Виглядає так казково
Восени і парк, і гай,
Розмаїттям кольоровим
Прикрашає осінь край!
Саме про осінню природу ми будемо сьогодні говорити. Але нас чекає незвичайний урок. Ми з вами стаємо учасниками телепрограми. 
Доброго дня! Рада вітати вас на каналі «5-А»! У шкільному ефірі – дитяча телепередача «Золота осінь». З вами її постійна ведуча – Наталія Олександрівна. У цьому випуску поговоримо про другорядні члени речення. Нагадую, що наша програма включає різні рубрики: 
«Найрозумніший»; 
«Навколо світу» 
«Майстереф»; 
«Умілі руки»; 
«Танцюють усі»; 
«Україна має талант»;

«Урок української мови»;

 «Куб»;

«Поверніть мені красу»;

 

«Інтуїція». 
ІІІ. Актуалізація опорних знань. 

1. «Найрозумніший»
Почнемо нашу передачу з рубрики «Найрозумніший». Я маю кілька запитань до учасників програми.

  • Що таке синтаксис?
  • Що таке речення?
  • Які члени речення ви знаєте?
  • До головних належать?
  • До другорядних належать?
  • Які речення називаються непоширеними, а які – поширеними? 
  • Які ви знаєте другорядні члени речення?
  • Що таке додаток?
  • Що таке означення?
  • Що таке обставина?

ІV. Виконання практичних завдань на закріплення знань і вмінь учнів. 
1. Рубрика «Навколо світу» (робота з деформованим текстом) 

 Ні для кого не секрет, що Україна – надзвичайно гарна країна з багатьма визначними місцями. Сьогодні в рубриці «Навколо світу» ми ненадовго помандруємо до одного з «семи чудес» України – Національного дендропарку «Софіївка» в Умані. Він не поступається кращим зразкам садово-паркового мистецтва світу. 
Але, на жаль, текст, наданий режисером для нашої телепередачі, закороткий і не відображає всієї краси «Софіївки», бо складається лише з непоширених речень. Допоможіть відтворити красу парку, поширивши кожне речення другорядними членами. Скористайтеся довідкою. 
«Софіївка» – перлина. Парк вражає. Приїжджає півмільйона людей. 
Довідка. Уманський, щорічно, України, загадковою, до парку, мальовничою, неповторний, романтичністю, красою, прекрасна. 
Визначте, якими членами речення є вставлені вами слова. 
«Софіївка» – прекрасна перлина України. Неповторний уманський парк вражає мальовничою красою, загадковою романтичністю. Щорічно до парку приїжджає півмільйона людей. 
2. Рубрика «Майстер-шеф» ( робота в парах) 
Учні отримують набори слів у конвертах. 
Як ви зрозуміли, ця рубрика – кулінарна. Але що ми будемо готувати? У меню сьогодні одна страва – «Поширене речення». Інгредієнтами до цієї страви є слова. Працюючи в парах, із поданих слів складіть і запишіть поширене речення, і ти самим приготуйте вишукану українську страву. А коли речення будуть готові, оформіть їх, підкресливши  додатки (І ряд), означення (ІІ ряд), обставини (ІІІ ряд) та визначте, якими частинами мови вони виражені. Восени й горобець багатий. Літо дає коріння, а осінь — насіння Осінь іде, а за собою дощі веде. Осіння муха боляче кусає . Восени рано упав сніг - рання буде і весна. У листопаді зима з осінню бореться. Як листопад дерев не обтрусить, довга зима бути мусить. 

Пояснити прислів’я У листопаді зима з осінню бореться

3.Рубрика «Умілі руки».

Наступна рубрика нашої передачі «Умілі руки» . Завдання: створити повідомлення «Користь опалого листя» (І частина учнів класу) та «Шкода опалого листя» (ІІ частина учнів класу), підкресливши потрібні речення, і записати в зошит схеми до 3 (І)і 4(ІІ)речення вашого повідомлення. (Біля дошки 2 учні)

Опале листя покращує якість ґрунту.  Опале листя зберігає на собі шкідливі речовини. В опалому листі зимують  різні комахи. Вони псують ґрунт і підземні води. З опалого листя виготовляють компост, біогаз, листяні брикети. При спалюванні листя виділяються отруйні речовини. Опале листя захищає дерева від хвороб. Вони забруднюють атмосферу і псують здоров’я людям

4. Рубрика«Танцюють всі» (фізкультхвилинка «Райдуга») Здається, пора трішки відпочити. 

5. Рубрика «Україна має талант» (складання сенкану)
Проявіть свій талант митця слова, складіть сенкан про осінь чи погоду восени

Я теж склала свій сенкан

Листя

Золоте, багряне

Жовтіє, опадає, кружляє

Теплою ковдрою землю вкриває.

Листопад

Підкресліть члени речення (маркером на плакаті).

6. А на черзі рубрика «Урок української мови» (відеоролик) (наголос, фразеологізми).

7. Рубрика «Куб»

 Показати свої знання та вміння застосовувати їх практично зможете у  наступній рубриці «Куб». До уявного кубу запрошуються______________(2 учні)

Завдання №1. Записати речення на дошці

Завдання №2. Підкреслити всі члени речення

Завдання №3. З’ясувати якими частинами мови виражені, надписавши ч.м.

Завдання №4. Визначити яке це речення(за емоційним забарвленням, за метою висловлювання, за будовою, за наявністю головних членів речення, за наявністю другорядних  членів речення, за наявністю ускладнень)

Завдання №5. Вказати, які сполуки слів не є словосполученням

Золота осінь розфарбувала в різні кольори дерева та кущі!

Повільно кружляє в повітрі жовтогарячий листок

8. Рубрика «Поверніть мені красу»

Ви вже побували кухарями, мандрівниками, а тепер вам доведеться стати справжніми лікарями. Нещодавно мені до рук потрапив твір одного п’ятикласника. Він склав кілька гарних речень про природу, але наплутав зі словами. Прошу вас підлікувати його речення. І зможете ви це зробити у рубриці «Поверніть мені красу»

 Підкрався осінь. Дерева прибралися у золоту вбрання. Вітерець погойдує дереви. Листячко опадають і шелестить. В небі каркають журавлі, відлітаючи в теплі краї.

 

 

V. Підсумок уроку.

Наша телепередача підходить до кінця. Сьогодні ми зміцнили свої знання про другорядні члени речення. А перевіримо їх у рубриці «Інтуїція» (правильне, неправильне твердження за сигнальними картками)

Синтаксис – це розділ науки про мову, що вивчає словосполучення і речення

Речення має головні і другорядні члени речення

Головні члени речення - це іменник і присудок

Другорядних існує 5 членів речення

Означення, додаток, обставина – це другорядні члени речення

У реченні  (Я люблю осінь) осінь виступає підметом

У реченні (Осінь похмура пора року) похмура є обставиною

У реченні (Листя вкрило землю) землю є додатком

Плаче осіннє небо . Речення непоширене

Надворі дощить. Речення односкладне

VІ. Домашнє завдання. 
Повторити § 11–13, складіть пам’ятку «Бережіть природу»  з 5 спонукальних речень, підкресліть члени речення.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Зажерило Алла Валентинівна
    Дуже цікава форма проведення уроку. Дякую за ідею
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 квітня 2018
Переглядів
1894
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку