Тема: Творення та правопис прислівників
Мета: закріпити і поглибити знання учнів про способи творення слів; пояснити, якими способами утворюються прислівники; формувати вміння визначати спосіб творення прислівників та утворювати прислівники; розвивати вміння робити спостереження над мовним матеріалом, увагу, спостережливість, логічне мислення, пам’ять; виховувати повагу до державних символів;
Обладнання: індивідуальні картки, підручник, презентаційні матеріали.
Тип уроку: урок формування навичок і вмінь.
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Метод «Чистої дошки»
- Назвіть морфологічні ознаки прислівника?
- Яку синтаксичну роль у реченні виконує прислівник?
- Який розділ мовознавства вивчає частини мови?
- Скільки частин мови є в українській мові?
- Яка різниця між самостійними та службовими частинами мови?
- Чи від усіх прислівників можна утворити ступені порівняння?
- Які способи творення прислівників вам відомі?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
Перегляд відеокліпу «Холодно» (А. Приходько, О. Суров)
- Про що ця пісня?
- Чи є у тексті прислівники?
- Яким способом утворилися ці прислівники?)
- А чи знали ви, що сьогодні День Герба України? Яке слово зашифроване у нашому гербі - Тризубі?
Перевірка домашнього завдання. (Продовжити речення «Для мене воля – це…». Створити меми про прислівник (за бажанням))
Робота з текстом
Воля! Хто його видумав, хто вперше вимовив оце слово? Благословен хай буде навіки! Скільки тут простоти, скільки величі! Який безмежний, незбагненно широкий зміст! Скільки крові пролилося, щоб звучало воно повноцінно, гордо, на весь голос!
Воля! це клекіт орла, що ширяє там, в недосяжній висоті, гучний поклик трембіти, непорочність смерек, що віками ждуть не діждуться обіймів сонця; це буяння дикої ружі, переливи роси, плин потоку; це — Чорногора з її незабутньою Довбушевою вольницею…
Ні перед чим не зупинятись, не хилитись — іти! Аж на те далекеє верхів’я. Зійти й поставити червону корогву — нехай має! Хай буде знаком, ясним дороговказом.
(М. Олійник)
- До якого стилю мовлення належить цей текст? Як ви визначили?
- Які прислівники ви знайшли у тексті?
- Для чого автори тексту та пісні використали прислівники? (Прислівники розширюють нашу мову та дозволяють нам точніше й ефектніше виражати свої думки).
- Чи змогли б ми без прислівників створити яскраві та динамічні образи в уяві читача чи слухача?
ІV. Оголошення теми і мети уроку
V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
Мовна задача
Чому у реченні «У році дванадцять місяців, і кожний по-своєму вельможний.» слово «по-своєму» пишемо через дефіс, а в реченні «І півень по своєму подвір'ї воєводою ходить.» - окремо?
Метод «Позначки» Учні олівцем позначають «+» - інформацію, яка відома для них, «-» - нову інформацію, «?»- незрозумілу інформацію, яка потребує додаткового пояснення.
Робота з таблицею (підручник ) стор.190.
Коментар учителя (за потреби)
Творче конструювання
Від прикметників утворити за зразком прислівники префіксально-суфіксальним способом. Сформулювати правило написання прислівників через дефіс.
Зразок. Дідівський → по-дідівському, по-дідівськи.
Іспанський, материнський, богатирський, азіатський, братський, командирський, європейський.
2. Мовний експеримент.
До поданих прислівників додайте з довідки. Утворені прислівники запишіть з префіксами і суфіксами так, як пишуться з ними неозначені займенники. Зробіть висновок про написання.
Як, скільки, де, куди, звідки, чому, коли.
Довідка: казна, хтозна, будь, небудь, таки, от, то, аби, сь.
Дослідження-спостереження
Спробуйте вивести правило написання прислівників, співставляючи слова двох груп, виявляючи між ними спільне і відмінне. Зверніть увагу: від змінних чи незмінних слів утворилися подані прислівники.
Ледве-ледве Раз у раз
Врешті-решт Кінець кінцем
Рано-вранці День у день
Давним-давно Час від часу
Робота з картками
Картка №1
Прізвище та ім’я учня _______________________
Розподіли прислівники, що пишуться через дефіс, за колонками таблиці відповідно до правил правопису.
Префікс по- і суфікси -ому (-ему), -и, -е |
Після будь-, казна-, хтозна- |
|
|
По/азіатськи, по/вашому, десь/то, будь/де, повік/віки, далеко/далеко, по/восьме, казна/звідки, по/давньому, колись, казна/куди, як/небудь, по/доброму, тихо/мирно, навіщо/таки, мало/помалу, хтозна/скільки, звідки/таки, хтозна/як, якось/таки, пліч/о/пліч, десь.
Виділені прислівники введіть у речення
Картка №2
Прізвище та ім’я учня _______________________
Розподіли прислівники, що пишуться через дефіс, за колонками таблиці відповідно до правил правопису.
Перед -небудь, -таки, -то, -от |
Складання однакових чи близьких за змістом слів |
|
|
Коли/сь, по/азіатськи, по/вашому, десь/то, будь/де, повік/віки, далеко/далеко, по/восьме, казна/звідки, по/давньому, казна/куди, як/небудь, по/доброму, тихо/мирно, навіщо/таки, мало/помалу, хтозна/скільки, звідки/таки, хтозна/як, якось/таки, пліч/о/пліч.
Виділені прислівники введіть у речення.
VI. Рефлексія.
Рефлексійна анкета.
На уроці я:
дізнався...
повторив...
навчився...
зрозумів...
зробив успіхи...
труднощі я відчув...
я не вмів, а тепер умію...
VII. Підсумок уроку.
Пояснення домашнього завдання
Повторити § 34. Увести подані слова в речення. Пояснити їх правопис.
(По-вашому – по вашому; по-восьме – по восьме; по-домашньому – по домашньому)
Виконати вправу 414.