Тема : Не і ні з прислівниками.
Мета: домогтися засвоєння орфограми « Не , ні з прислівниками», навчити правильно писати не та ні з прислівниками; розвивати навички зіставлення, порівняння, проведення аналогії; виховувати мовні смаки.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів .
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Словниковий диктант.
Гучно, невблаганно, зоряно, змістовно, упевнено, законно, страшенно, відмінно, злякано, щоденно, спросоння, сумлінно, попідтинню, негадано, самовіддано, туманно, колективно.
3. Бесіда :
- Пригадайте правила написання не з іменниками, прикметниками, займенниками та числівниками. Наведіть приклади.
- Яку роль у мові відіграє частка ні ?
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
І V. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з підручником.
Робота в групах.
І група - Опрацювання таблиці «Написання не з прислівниками» на с. 203.
ІІ група - Опрацювання таблиці «Написання ні з прислівниками» на с. 206.
Після опрацювання кожна група пояснює вивчений матеріал.
Усне виконання вправи 246.
Виконання вправи 451 (письмово).
2. Проблемне питання
Поміркувати, яку роль відіграє наголос у словах нікуди і нікуди.
3. Розподільний диктант.
Спишіть, розкриваючи дужки і розподіляючи прислівники на три групи:
І - прислівники з не - частиною кореня,
ІІ - з не - префіксом,
ІІІ - з не - часткою.
(Не)рідко; (не)ухильно; (не)порушно; (не)погано; (не)просто, а складно; (не)виразно, а заплутано; (не)достатньо; (не)самовито; (не)цікаво; (не)гарно; (не)стямно; (не)давно, а тільки що; (не) старанно, а як-небудь.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Творча робота.
Складіть речення з поданими прислівниками. Поясніть правопис не з прислівниками.
Не високо, а низько; не глибоко, а мілко; не далеко, а близько.
2. «Хвилинка перекладу».
Перекладіть прислівники українською мовою.
Негде, некогда, некуда, нигде, никогда, никуда, нисколько, небрежно, невежливо.
3. Дослідження – зіставлення.
До поданих слів дібрати з довідки прислівники - синоніми, утворені префіксальним способом за допомогою частки не. Пояснити написання прислівників з не. Визначте, які прислівники без не не вживаються.
Мало, поганенько, грубо, просто, збитково, тьмяно, низько, постійно, безрадісно, терміново, мілко, халатно, злочинно, могутньо.
Довідка: невтішно, нездоланно, невибагливо, небезпідставно, невиразно, неввічливо, небагато, неглибоко, невигідно, негайно, незаконно, невпинно, невисоко, недбало.
4. Усне виконання вправи 452.
5. Дослідження – відновлення.
Відновити фразеологічні звороти, уставивши з довідки потрібні за змістом прислівники з часткою ні.
1) Голкою … ткнути.
2) Як … нічого.
3) … у світі.
4) І вгору глянути …
5) … б не подумав.
6)Далі вже …
7) … не годиться.
8) Переводиться на …
Довідка: нікуди, нікуди, нінащо, ніде, ніде, нізащо, ніколи, ніколи.
VІ. Підведення підсумків уроку.
Гра «Хто більше?»
Пригадайте й назвіть якомога більше фразеологічних зворотів, у яких є орфограма « Ні з прислівниками». Значення фразеологізмів поясніть.
VІІ. Домашнє завдання.
Вивчити правила на с. 203, 206; виконати вправу 453; скласти невеликий твір (7-10 речень) про невдалу гру, нецікавий похід, використовуючи прислівники не і ні *.
Тема : Не і ні з прислівниками.
Мета: домогтися засвоєння орфограми « Не , ні з прислівниками», навчити правильно писати не та ні з прислівниками; розвивати навички зіставлення, порівняння, проведення аналогії; виховувати мовні смаки.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів .
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Словниковий диктант.
Гучно, невблаганно, зоряно, змістовно, упевнено, законно, страшенно, відмінно, злякано, щоденно, спросоння, сумлінно, попідтинню, негадано, самовіддано, туманно, колективно.
3. Бесіда :
- Пригадайте правила написання не з іменниками, прикметниками, займенниками та числівниками. Наведіть приклади.
- Яку роль у мові відіграє частка ні ?
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
І V. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з підручником.
Робота в групах.
І група - Опрацювання таблиці «Написання не з прислівниками» на с. 203.
ІІ група - Опрацювання таблиці «Написання ні з прислівниками» на с. 206.
Після опрацювання кожна група пояснює вивчений матеріал.
Усне виконання вправи 246.
Виконання вправи 451 (письмово).
2. Проблемне питання
Поміркувати, яку роль відіграє наголос у словах нікуди і нікуди.
3. Розподільний диктант.
Спишіть, розкриваючи дужки і розподіляючи прислівники на три групи:
І - прислівники з не - частиною кореня,
ІІ - з не - префіксом,
ІІІ - з не - часткою.
(Не)рідко; (не)ухильно; (не)порушно; (не)погано; (не)просто, а складно; (не)виразно, а заплутано; (не)достатньо; (не)самовито; (не)цікаво; (не)гарно; (не)стямно; (не)давно, а тільки що; (не) старанно, а як-небудь.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Творча робота.
Складіть речення з поданими прислівниками. Поясніть правопис не з прислівниками.
Не високо, а низько; не глибоко, а мілко; не далеко, а близько.
2. «Хвилинка перекладу».
Перекладіть прислівники українською мовою.
Негде, некогда, некуда, нигде, никогда, никуда, нисколько, небрежно, невежливо.
3. Дослідження – зіставлення.
До поданих слів дібрати з довідки прислівники - синоніми, утворені префіксальним способом за допомогою частки не. Пояснити написання прислівників з не. Визначте, які прислівники без не не вживаються.
Мало, поганенько, грубо, просто, збитково, тьмяно, низько, постійно, безрадісно, терміново, мілко, халатно, злочинно, могутньо.
Довідка: невтішно, нездоланно, невибагливо, небезпідставно, невиразно, неввічливо, небагато, неглибоко, невигідно, негайно, незаконно, невпинно, невисоко, недбало.
4. Усне виконання вправи 452.
5. Дослідження – відновлення.
Відновити фразеологічні звороти, уставивши з довідки потрібні за змістом прислівники з часткою ні.
1) Голкою … ткнути.
2) Як … нічого.
3) … у світі.
4) І вгору глянути …
5) … б не подумав.
6)Далі вже …
7) … не годиться.
8) Переводиться на …
Довідка: нікуди, нікуди, нінащо, ніде, ніде, нізащо, ніколи, ніколи.
VІ. Підведення підсумків уроку.
Гра «Хто більше?»
Пригадайте й назвіть якомога більше фразеологічних зворотів, у яких є орфограма « Ні з прислівниками». Значення фразеологізмів поясніть.
VІІ. Домашнє завдання.
Вивчити правила на с. 203, 206; виконати вправу 453; скласти невеликий твір (7-10 речень) про невдалу гру, нецікавий похід, використовуючи прислівники не і ні *.