19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Конспект уроку з української мови "Спрощення в групах приголосних" 5 клас

Про матеріал

Тема : Спрощення в групах приголосних.

Мета: розкрити особливості такого мовного явища , як спрощення в групах приголосних та забезпечити їх засвоєння; розвивати навички правильного написання слів, в яких відбувається спрощення; визначати орфограму «Спрощення в групах приголосних»;

розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, усне й писемне мовлення; удосконалювати навички роботи з підручником;

виховувати любов до України, до звичаїв рідного народу.

Очікувані результати: учні розпізнають у словах і словосполученнях явище спрощення; вимовляють приголосні звуки відповідно до орфоепічних норм; правильно пишуть й обґрунтовують слова з вивченими орфограмами.

Обладнання: підручник з української мови, таблиці, дидактичний матеріал.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.

Нумо, діти, підведіться !

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок !

Діти, вдивляючись у ваші допитливі очі, впевнена, що на уроці ми встигнемо зробити багато, а для цього нам потрібно отримати сонячний заряд бадьорості. Потріть долоньки. Відчуйте, як вони зігрівають вас своїм теплом. Подаруйте його сусідові. Нехай тепло, доброта, щедрість вашої душі зігрівають тих, хто поруч. І разом ми поринемо у чарівний та цікавий світ рідної мови. Давайте візьмемо з собою старанність, охайність, увагу, активність та гарний настрій.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда за питаннями:

-Що називається прикметником?

-Яким членом речення він виступає?

-Наведіть приклади прикметників.

-Який розділ науки про мову вивчає звуки мовлення ?

-Скільки всього звуків в українській мові ? (38)

-Що таке звук ?

-На які основні групи поділяються звуки мовлення ? (голосні й приголосні, наголошені й ненаголошені, дзвінкі й глухі, тверді, м'які й напівпом'якшені)

ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

Темою сьогоднішнього уроку є «Спрощення в групах приголосних». Під час розгляду цієї теми ми з вами розв'яжемо такі завдання:

1.дослідимо один із засобів милозвучності (спрощення);

2.навчимося правильно писати і вимовляти слова, в яких відбулося спрощення;

3.запам'ятаємо винятки із правил на спрощення;

4.поповнимо свій словниковий запас;

5.навчимося визначати орфограму «Спрощення в групах приголосних»;

6.вдосконалимо загальнопізнавальні вміння усного й писемного мовлення.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

Уявіть собі, що в абхазькій мові 70 приголосних, а в гавайців – 7, в адигейців – 66.

- Скажіть, а скільки приголосних в українській мові ? (32)

Ви вже знаєте, що українську мову в усьому світі вважають однією з наймелодійніших. Це досягається шляхом чергування приголосних звуків та засобами милозвучності. Одним із таких засобів є спрощення в групах приголосних як в усній, так і в письмовій формі. Іноді при творенні або зміні слів виникає збіг трьох приголосних, що ускладнює вимову. Тоді один із звуків випадає. Отже, спрощення – це випадання середнього звука в групах приголосних.

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Опрацювання теоретичного матеріалу. Робота з таблицею.

2. Робота з підручником.

Виконання вправи 294.

Вам потрібно від поданих іменників утворити прикметники. Назвати групи приголосних, у яких відбулося спрощення.

Кількість (кількісний) , область (обласний), доблесть (доблесний), лестощі (лесний), піст (пісний), масло (масний), швидкість (швидкісний).

3. Робота біля дошки.

Від поданих слів утворити прикметники. Назвати групи приголосних, у яких відбулося спрощення.

Виїздити, тиждень, честь, радість, щастя, користь.

4. Вправа ключ-символ «Рука».

Проте наявні такі слова, у яких спрощення не відбувається. Це – слова -винятки, які потрібно запам'ятати й допоможе нам в цьому ключ-символ «Рука».

Лівою рукою обхопіть зап'ястя правої руки – «зап'ястний». Проведіть від зап'ястя до згинів пальців правої руки – «пестливий», потім проведіть по фалангах пальців – «кістлявий», загніть і розітріть кілька разів пальці правої руки – «шістнадцять, шістдесят, шістсот», зробіть рух, ніби щось збираєте – це символ «хворостняк», і нарешті робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словами «хвастливий, хвастнути».

5. Робота з підручником.

А тепер давайте ще раз прочитаємо ці слова - винятки за підручником (с. 153)

- Які ще слова ви помітили в цьому правилі ? (контраст - контрастний, баласт – баластний, аванпост – аванпостний) . Ще сюди відноситься слово форпост – форпостний , компост – компостний.

Це слова іншомовного походження, які закінчуються на –ст і в них при творенні прикметників літера т зберігається.

6. Робота з лінгвістичним словником.

А тепер давайте з'ясуємо значення цих слів.

Контрастний – протилежний. Баластний – зайвий.

Аванпостний – передовий військового посту. Форпостний – передовий.

7. Тренувальні вправи.

7.1. Словниковий диктант.

Запишіть слова, підкресліть орфограму «Спрощення в групах приголосних».

Швидкісний, пестливий, проїзний, хвастнути, шелесне, заздрісний, болісний, усний, цілісний, тижневик.

7.2. Вправа «Злови помилку».

Знайдіть можливі помилки в словах.

Совісний, доблестний, якісний, злістний, областний, жалісливий, радістний, тиждня, пестливий.

8. Фізкультхвилинка.

Вправа «Енергізатор»

Вправа виконується сидячи за партами. Діти виконують певні рухи, які говорить вчитель.

Наша мова багата, милозвучна, ніжна. Якщо ви згодні зі мною, - потисніть один одному руки. Якщо ви вважаєте, що кожен повинен вивчати рідну мову, поповнювати словниковий запас, - сплесніть у долоні. Якщо ви дбаєте про чистоту мови, бережете українську пісню, - підніміть руки вгору. Якщо ви з повагою ставитесь до маминої колискової, - встаньте.

VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.

1. Фразеологічний тренінг.

Поясніть значення фразеологізмів. Знайдіть слова , у яких відбулося спрощення.

Народитися під щасливою зіркою. – Бути щасливим, везучим у всьому.

Триматися на чесному слові. – Ледве.

Справляти сім неділь на тиждень. – Характеризує людей, яким не можна довіряти, бо вони не виконають даних обіцянок. Швидко змінюють своє рішення.

2. Навчальний переклад.

Перекладіть словосполучення із російської мови українською. Підкресліть вивчену орфограму.

Шестнадцать лет – шістнадцять років.

Скоростной поезд – швидкісний потяг.

Почетное звание – почесне звання.

Счастливая мама – щаслива матуся.

VІІ. Підведення підсумків уроку.

1. Бесіда за питаннями:

- Чому у словах відбувається спрощення ?

- У яких групах приголосних відбувається спрощення у вимові і на письмі?

- У яких словах спрощення не відбувається?

2. Оцінювання роботи учнів на уроці.

VІІІ. Диференційоване домашнє завдання.

Вивчити правила на с. 152-153, виконати вправу 298; написати листівку другові із привітанням на День народження, використовуючи такі слова: щасливий, радісний, чесний, добросовісний *.

Перегляд файлу

Тема : Спрощення в групах приголосних.

Мета: розкрити особливості такого мовного явища , як спрощення в групах приголосних та забезпечити їх засвоєння; розвивати навички правильного написання слів, в яких відбувається спрощення; визначати орфограму «Спрощення в групах приголосних»;

розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, усне й писемне мовлення; удосконалювати навички роботи з підручником;

виховувати любов до України, до звичаїв рідного народу.

Очікувані результати: учні розпізнають у словах і словосполученнях явище спрощення; вимовляють приголосні звуки відповідно до орфоепічних норм; правильно пишуть й обґрунтовують слова з вивченими орфограмами.

Обладнання: підручник з української мови, таблиці, дидактичний матеріал.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Забезпечення емоційної готовності учнів до     уроку.

Нумо, діти, підведіться !

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок !

 Діти, вдивляючись у ваші допитливі очі, впевнена, що на уроці ми встигнемо зробити багато, а для цього нам потрібно отримати сонячний заряд бадьорості. Потріть долоньки. Відчуйте, як вони зігрівають вас своїм теплом. Подаруйте його сусідові. Нехай тепло, доброта, щедрість вашої душі зігрівають тих, хто поруч. І разом ми поринемо у чарівний та цікавий світ рідної мови. Давайте візьмемо з собою старанність, охайність, увагу, активність та гарний настрій.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда за питаннями:

  • Що називається прикметником?
  • Яким членом речення він виступає?
  • Наведіть приклади прикметників.
  • Який розділ науки про мову вивчає звуки мовлення ?
  • Скільки всього звуків в українській мові ? (38)
  • Що таке звук ?
  • На які основні групи поділяються звуки мовлення ? (голосні й приголосні, наголошені й ненаголошені, дзвінкі й глухі, тверді, м'які й напівпом’якшені)

ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

 Темою сьогоднішнього уроку є «Спрощення в групах приголосних». Під час розгляду цієї теми ми з вами розв’яжемо такі завдання:

  1. дослідимо один із засобів милозвучності (спрощення);
  2. навчимося правильно писати і вимовляти слова, в яких відбулося спрощення;
  3. запам’ятаємо винятки із правил на спрощення;
  4. поповнимо свій словниковий запас;
  5. навчимося визначати орфограму «Спрощення в групах приголосних»;
  6. вдосконалимо загальнопізнавальні вміння усного й писемного мовлення.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

 Уявіть собі, що в абхазькій мові 70 приголосних, а в гавайців – 7, в адигейців – 66.

 - Скажіть, а скільки приголосних в українській мові ? (32)

 Ви вже знаєте, що українську мову в усьому світі вважають однією з наймелодійніших. Це досягається шляхом чергування приголосних звуків та засобами милозвучності. Одним із таких засобів є спрощення в групах приголосних  як в усній, так і в письмовій формі. Іноді при творенні або зміні слів виникає збіг трьох приголосних, що ускладнює вимову. Тоді один із звуків випадає. Отже, спрощення – це випадання середнього звука в групах приголосних.

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

 1. Опрацювання теоретичного матеріалу. Робота з таблицею.

 2. Робота з підручником.

Виконання вправи 294.

 Вам потрібно від поданих іменників утворити прикметники. Назвати групи приголосних, у яких відбулося спрощення.

Кількість (кількісний) , область (обласний), доблесть (доблесний), лестощі (лесний), піст (пісний), масло (масний), швидкість (швидкісний).

 3. Робота біля дошки.

 Від поданих слів утворити прикметники. Назвати групи приголосних, у яких відбулося спрощення.

Виїздити, тиждень, честь, радість, щастя, користь.

 4. Вправа ключ-символ «Рука».

 Проте наявні такі слова, у яких спрощення не відбувається. Це – слова -винятки, які потрібно запам’ятати й допоможе нам в цьому ключ-символ «Рука».

 Лівою рукою обхопіть зап’ястя правої руки – «зап’ястний». Проведіть від зап’ястя до згинів пальців правої руки – «пестливий», потім проведіть по фалангах пальців – «кістлявий», загніть і розітріть кілька разів пальці правої руки – «шістнадцять, шістдесят, шістсот», зробіть рух, ніби щось збираєте – це символ «хворостняк», і нарешті робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словами «хвастливий, хвастнути».

 5. Робота з підручником.

А тепер давайте ще раз прочитаємо ці слова - винятки за підручником (с. 153)

- Які ще слова ви помітили в цьому правилі ? (контраст - контрастний, баласт – баластний, аванпост – аванпостний) . Ще сюди відноситься слово форпост – форпостний , компост – компостний.

 Це слова іншомовного походження, які закінчуються на –ст і в них при творенні прикметників літера т зберігається.

 6. Робота з лінгвістичним словником.

 А тепер давайте з'ясуємо значення цих слів.

Контрастний – протилежний.                                          Баластний – зайвий.

Аванпостний – передовий військового посту.        Форпостний – передовий.

 7. Тренувальні вправи.

 7.1. Словниковий диктант.

Запишіть слова, підкресліть орфограму «Спрощення в групах приголосних».

 Швидкісний, пестливий, проїзний, хвастнути, шелесне, заздрісний, болісний, усний, цілісний, тижневик.

 7.2. Вправа «Злови помилку».

Знайдіть можливі помилки в словах.

 Совісний, доблестний, якісний, злістний, областний, жалісливий, радістний, тиждня, пестливий.

 8. Фізкультхвилинка.

Вправа «Енергізатор»

 Вправа виконується сидячи за партами. Діти виконують певні рухи, які говорить вчитель.

 Наша мова багата, милозвучна, ніжна. Якщо ви згодні зі мною, - потисніть один одному руки. Якщо ви вважаєте, що кожен повинен вивчати рідну мову, поповнювати словниковий запас, - сплесніть у долоні. Якщо ви дбаєте про чистоту мови, бережете українську пісню, - підніміть руки вгору. Якщо ви з повагою ставитесь до маминої колискової, - встаньте.

VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.

 1. Фразеологічний тренінг.

 Поясніть значення фразеологізмів. Знайдіть слова , у яких відбулося спрощення.

  • Народитися під щасливою зіркою. – Бути щасливим, везучим у всьому.
  • Триматися на чесному слові. –  Ледве.
  • Справляти сім неділь на тиждень. – Характеризує людей, яким не можна довіряти, бо вони не виконають даних обіцянок. Швидко змінюють своє рішення.

 2. Навчальний переклад.

 Перекладіть словосполучення із російської мови українською. Підкресліть вивчену орфограму.

Шестнадцать лет – шістнадцять років.

Скоростной поезд – швидкісний потяг.

Почетное звание – почесне звання.

Счастливая мама – щаслива матуся.

VІІ. Підведення підсумків уроку.

1. Бесіда за питаннями:

- Чому у словах відбувається спрощення ?

- У яких групах приголосних відбувається спрощення у вимові і на письмі?

- У яких словах спрощення не відбувається?

2. Оцінювання роботи учнів на уроці.

VІІІ. Диференційоване домашнє завдання.

 Вивчити правила на с. 152-153, виконати вправу 298; написати листівку другові із привітанням на День народження, використовуючи такі слова: щасливий, радісний, чесний, добросовісний *.

 

doc
Додано
28 червня 2018
Переглядів
1923
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку