Тема : Спрощення в групах приголосних.
Мета: розкрити особливості такого мовного явища , як спрощення в групах приголосних та забезпечити їх засвоєння; розвивати навички правильного написання слів, в яких відбувається спрощення; визначати орфограму «Спрощення в групах приголосних»;
розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, усне й писемне мовлення; удосконалювати навички роботи з підручником;
виховувати любов до України, до звичаїв рідного народу.
Очікувані результати: учні розпізнають у словах і словосполученнях явище спрощення; вимовляють приголосні звуки відповідно до орфоепічних норм; правильно пишуть й обґрунтовують слова з вивченими орфограмами.
Обладнання: підручник з української мови, таблиці, дидактичний матеріал.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
Нумо, діти, підведіться !
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок !
Діти, вдивляючись у ваші допитливі очі, впевнена, що на уроці ми встигнемо зробити багато, а для цього нам потрібно отримати сонячний заряд бадьорості. Потріть долоньки. Відчуйте, як вони зігрівають вас своїм теплом. Подаруйте його сусідові. Нехай тепло, доброта, щедрість вашої душі зігрівають тих, хто поруч. І разом ми поринемо у чарівний та цікавий світ рідної мови. Давайте візьмемо з собою старанність, охайність, увагу, активність та гарний настрій.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда за питаннями:
-Що називається прикметником?
-Яким членом речення він виступає?
-Наведіть приклади прикметників.
-Який розділ науки про мову вивчає звуки мовлення ?
-Скільки всього звуків в українській мові ? (38)
-Що таке звук ?
-На які основні групи поділяються звуки мовлення ? (голосні й приголосні, наголошені й ненаголошені, дзвінкі й глухі, тверді, м'які й напівпом'якшені)
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Темою сьогоднішнього уроку є «Спрощення в групах приголосних». Під час розгляду цієї теми ми з вами розв'яжемо такі завдання:
1.дослідимо один із засобів милозвучності (спрощення);
2.навчимося правильно писати і вимовляти слова, в яких відбулося спрощення;
3.запам'ятаємо винятки із правил на спрощення;
4.поповнимо свій словниковий запас;
5.навчимося визначати орфограму «Спрощення в групах приголосних»;
6.вдосконалимо загальнопізнавальні вміння усного й писемного мовлення.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Уявіть собі, що в абхазькій мові 70 приголосних, а в гавайців – 7, в адигейців – 66.
- Скажіть, а скільки приголосних в українській мові ? (32)
Ви вже знаєте, що українську мову в усьому світі вважають однією з наймелодійніших. Це досягається шляхом чергування приголосних звуків та засобами милозвучності. Одним із таких засобів є спрощення в групах приголосних як в усній, так і в письмовій формі. Іноді при творенні або зміні слів виникає збіг трьох приголосних, що ускладнює вимову. Тоді один із звуків випадає. Отже, спрощення – це випадання середнього звука в групах приголосних.
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Опрацювання теоретичного матеріалу. Робота з таблицею.
2. Робота з підручником.
Виконання вправи 294.
Вам потрібно від поданих іменників утворити прикметники. Назвати групи приголосних, у яких відбулося спрощення.
Кількість (кількісний) , область (обласний), доблесть (доблесний), лестощі (лесний), піст (пісний), масло (масний), швидкість (швидкісний).
3. Робота біля дошки.
Від поданих слів утворити прикметники. Назвати групи приголосних, у яких відбулося спрощення.
Виїздити, тиждень, честь, радість, щастя, користь.
4. Вправа ключ-символ «Рука».
Проте наявні такі слова, у яких спрощення не відбувається. Це – слова -винятки, які потрібно запам'ятати й допоможе нам в цьому ключ-символ «Рука».
Лівою рукою обхопіть зап'ястя правої руки – «зап'ястний». Проведіть від зап'ястя до згинів пальців правої руки – «пестливий», потім проведіть по фалангах пальців – «кістлявий», загніть і розітріть кілька разів пальці правої руки – «шістнадцять, шістдесят, шістсот», зробіть рух, ніби щось збираєте – це символ «хворостняк», і нарешті робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словами «хвастливий, хвастнути».
5. Робота з підручником.
А тепер давайте ще раз прочитаємо ці слова - винятки за підручником (с. 153)
- Які ще слова ви помітили в цьому правилі ? (контраст - контрастний, баласт – баластний, аванпост – аванпостний) . Ще сюди відноситься слово форпост – форпостний , компост – компостний.
Це слова іншомовного походження, які закінчуються на –ст і в них при творенні прикметників літера т зберігається.
6. Робота з лінгвістичним словником.
А тепер давайте з'ясуємо значення цих слів.
Контрастний – протилежний. Баластний – зайвий.
Аванпостний – передовий військового посту. Форпостний – передовий.
7. Тренувальні вправи.
7.1. Словниковий диктант.
Запишіть слова, підкресліть орфограму «Спрощення в групах приголосних».
Швидкісний, пестливий, проїзний, хвастнути, шелесне, заздрісний, болісний, усний, цілісний, тижневик.
7.2. Вправа «Злови помилку».
Знайдіть можливі помилки в словах.
Совісний, доблестний, якісний, злістний, областний, жалісливий, радістний, тиждня, пестливий.
8. Фізкультхвилинка.
Вправа «Енергізатор»
Вправа виконується сидячи за партами. Діти виконують певні рухи, які говорить вчитель.
Наша мова багата, милозвучна, ніжна. Якщо ви згодні зі мною, - потисніть один одному руки. Якщо ви вважаєте, що кожен повинен вивчати рідну мову, поповнювати словниковий запас, - сплесніть у долоні. Якщо ви дбаєте про чистоту мови, бережете українську пісню, - підніміть руки вгору. Якщо ви з повагою ставитесь до маминої колискової, - встаньте.
VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.
1. Фразеологічний тренінг.
Поясніть значення фразеологізмів. Знайдіть слова , у яких відбулося спрощення.
Народитися під щасливою зіркою. – Бути щасливим, везучим у всьому.
Триматися на чесному слові. – Ледве.
Справляти сім неділь на тиждень. – Характеризує людей, яким не можна довіряти, бо вони не виконають даних обіцянок. Швидко змінюють своє рішення.
2. Навчальний переклад.
Перекладіть словосполучення із російської мови українською. Підкресліть вивчену орфограму.
Шестнадцать лет – шістнадцять років.
Скоростной поезд – швидкісний потяг.
Почетное звание – почесне звання.
Счастливая мама – щаслива матуся.
VІІ. Підведення підсумків уроку.
1. Бесіда за питаннями:
- Чому у словах відбувається спрощення ?
- У яких групах приголосних відбувається спрощення у вимові і на письмі?
- У яких словах спрощення не відбувається?
2. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VІІІ. Диференційоване домашнє завдання.
Вивчити правила на с. 152-153, виконати вправу 298; написати листівку другові із привітанням на День народження, використовуючи такі слова: щасливий, радісний, чесний, добросовісний *.
Тема : Спрощення в групах приголосних.
Мета: розкрити особливості такого мовного явища , як спрощення в групах приголосних та забезпечити їх засвоєння; розвивати навички правильного написання слів, в яких відбувається спрощення; визначати орфограму «Спрощення в групах приголосних»;
розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, усне й писемне мовлення; удосконалювати навички роботи з підручником;
виховувати любов до України, до звичаїв рідного народу.
Очікувані результати: учні розпізнають у словах і словосполученнях явище спрощення; вимовляють приголосні звуки відповідно до орфоепічних норм; правильно пишуть й обґрунтовують слова з вивченими орфограмами.
Обладнання: підручник з української мови, таблиці, дидактичний матеріал.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
Нумо, діти, підведіться !
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок !
Діти, вдивляючись у ваші допитливі очі, впевнена, що на уроці ми встигнемо зробити багато, а для цього нам потрібно отримати сонячний заряд бадьорості. Потріть долоньки. Відчуйте, як вони зігрівають вас своїм теплом. Подаруйте його сусідові. Нехай тепло, доброта, щедрість вашої душі зігрівають тих, хто поруч. І разом ми поринемо у чарівний та цікавий світ рідної мови. Давайте візьмемо з собою старанність, охайність, увагу, активність та гарний настрій.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда за питаннями:
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Темою сьогоднішнього уроку є «Спрощення в групах приголосних». Під час розгляду цієї теми ми з вами розв’яжемо такі завдання:
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Уявіть собі, що в абхазькій мові 70 приголосних, а в гавайців – 7, в адигейців – 66.
- Скажіть, а скільки приголосних в українській мові ? (32)
Ви вже знаєте, що українську мову в усьому світі вважають однією з наймелодійніших. Це досягається шляхом чергування приголосних звуків та засобами милозвучності. Одним із таких засобів є спрощення в групах приголосних як в усній, так і в письмовій формі. Іноді при творенні або зміні слів виникає збіг трьох приголосних, що ускладнює вимову. Тоді один із звуків випадає. Отже, спрощення – це випадання середнього звука в групах приголосних.
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Опрацювання теоретичного матеріалу. Робота з таблицею.
2. Робота з підручником.
Виконання вправи 294.
Вам потрібно від поданих іменників утворити прикметники. Назвати групи приголосних, у яких відбулося спрощення.
Кількість (кількісний) , область (обласний), доблесть (доблесний), лестощі (лесний), піст (пісний), масло (масний), швидкість (швидкісний).
3. Робота біля дошки.
Від поданих слів утворити прикметники. Назвати групи приголосних, у яких відбулося спрощення.
Виїздити, тиждень, честь, радість, щастя, користь.
4. Вправа ключ-символ «Рука».
Проте наявні такі слова, у яких спрощення не відбувається. Це – слова -винятки, які потрібно запам’ятати й допоможе нам в цьому ключ-символ «Рука».
Лівою рукою обхопіть зап’ястя правої руки – «зап’ястний». Проведіть від зап’ястя до згинів пальців правої руки – «пестливий», потім проведіть по фалангах пальців – «кістлявий», загніть і розітріть кілька разів пальці правої руки – «шістнадцять, шістдесят, шістсот», зробіть рух, ніби щось збираєте – це символ «хворостняк», і нарешті робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словами «хвастливий, хвастнути».
5. Робота з підручником.
А тепер давайте ще раз прочитаємо ці слова - винятки за підручником (с. 153)
- Які ще слова ви помітили в цьому правилі ? (контраст - контрастний, баласт – баластний, аванпост – аванпостний) . Ще сюди відноситься слово форпост – форпостний , компост – компостний.
Це слова іншомовного походження, які закінчуються на –ст і в них при творенні прикметників літера т зберігається.
6. Робота з лінгвістичним словником.
А тепер давайте з'ясуємо значення цих слів.
Контрастний – протилежний. Баластний – зайвий.
Аванпостний – передовий військового посту. Форпостний – передовий.
7. Тренувальні вправи.
7.1. Словниковий диктант.
Запишіть слова, підкресліть орфограму «Спрощення в групах приголосних».
Швидкісний, пестливий, проїзний, хвастнути, шелесне, заздрісний, болісний, усний, цілісний, тижневик.
7.2. Вправа «Злови помилку».
Знайдіть можливі помилки в словах.
Совісний, доблестний, якісний, злістний, областний, жалісливий, радістний, тиждня, пестливий.
8. Фізкультхвилинка.
Вправа «Енергізатор»
Вправа виконується сидячи за партами. Діти виконують певні рухи, які говорить вчитель.
Наша мова багата, милозвучна, ніжна. Якщо ви згодні зі мною, - потисніть один одному руки. Якщо ви вважаєте, що кожен повинен вивчати рідну мову, поповнювати словниковий запас, - сплесніть у долоні. Якщо ви дбаєте про чистоту мови, бережете українську пісню, - підніміть руки вгору. Якщо ви з повагою ставитесь до маминої колискової, - встаньте.
VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.
1. Фразеологічний тренінг.
Поясніть значення фразеологізмів. Знайдіть слова , у яких відбулося спрощення.
2. Навчальний переклад.
Перекладіть словосполучення із російської мови українською. Підкресліть вивчену орфограму.
Шестнадцать лет – шістнадцять років.
Скоростной поезд – швидкісний потяг.
Почетное звание – почесне звання.
Счастливая мама – щаслива матуся.
VІІ. Підведення підсумків уроку.
1. Бесіда за питаннями:
- Чому у словах відбувається спрощення ?
- У яких групах приголосних відбувається спрощення у вимові і на письмі?
- У яких словах спрощення не відбувається?
2. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VІІІ. Диференційоване домашнє завдання.
Вивчити правила на с. 152-153, виконати вправу 298; написати листівку другові із привітанням на День народження, використовуючи такі слова: щасливий, радісний, чесний, добросовісний *.