Конспект уроку з української мови "Спрощення в групах приголосних" 5 клас

Про матеріал

Тема : Спрощення в групах приголосних.

Мета: розкрити особливості такого мовного явища , як спрощення в групах приголосних та забезпечити їх засвоєння; розвивати навички правильного написання слів, в яких відбувається спрощення; визначати орфограму «Спрощення в групах приголосних»;

розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, усне й писемне мовлення; удосконалювати навички роботи з підручником;

виховувати любов до України, до звичаїв рідного народу.

Очікувані результати: учні розпізнають у словах і словосполученнях явище спрощення; вимовляють приголосні звуки відповідно до орфоепічних норм; правильно пишуть й обґрунтовують слова з вивченими орфограмами.

Обладнання: підручник з української мови, таблиці, дидактичний матеріал.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.

Нумо, діти, підведіться !

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок !

Діти, вдивляючись у ваші допитливі очі, впевнена, що на уроці ми встигнемо зробити багато, а для цього нам потрібно отримати сонячний заряд бадьорості. Потріть долоньки. Відчуйте, як вони зігрівають вас своїм теплом. Подаруйте його сусідові. Нехай тепло, доброта, щедрість вашої душі зігрівають тих, хто поруч. І разом ми поринемо у чарівний та цікавий світ рідної мови. Давайте візьмемо з собою старанність, охайність, увагу, активність та гарний настрій.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда за питаннями:

-Що називається прикметником?

-Яким членом речення він виступає?

-Наведіть приклади прикметників.

-Який розділ науки про мову вивчає звуки мовлення ?

-Скільки всього звуків в українській мові ? (38)

-Що таке звук ?

-На які основні групи поділяються звуки мовлення ? (голосні й приголосні, наголошені й ненаголошені, дзвінкі й глухі, тверді, м'які й напівпом'якшені)

ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

Темою сьогоднішнього уроку є «Спрощення в групах приголосних». Під час розгляду цієї теми ми з вами розв'яжемо такі завдання:

1.дослідимо один із засобів милозвучності (спрощення);

2.навчимося правильно писати і вимовляти слова, в яких відбулося спрощення;

3.запам'ятаємо винятки із правил на спрощення;

4.поповнимо свій словниковий запас;

5.навчимося визначати орфограму «Спрощення в групах приголосних»;

6.вдосконалимо загальнопізнавальні вміння усного й писемного мовлення.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

Уявіть собі, що в абхазькій мові 70 приголосних, а в гавайців – 7, в адигейців – 66.

- Скажіть, а скільки приголосних в українській мові ? (32)

Ви вже знаєте, що українську мову в усьому світі вважають однією з наймелодійніших. Це досягається шляхом чергування приголосних звуків та засобами милозвучності. Одним із таких засобів є спрощення в групах приголосних як в усній, так і в письмовій формі. Іноді при творенні або зміні слів виникає збіг трьох приголосних, що ускладнює вимову. Тоді один із звуків випадає. Отже, спрощення – це випадання середнього звука в групах приголосних.

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Опрацювання теоретичного матеріалу. Робота з таблицею.

2. Робота з підручником.

Виконання вправи 294.

Вам потрібно від поданих іменників утворити прикметники. Назвати групи приголосних, у яких відбулося спрощення.

Кількість (кількісний) , область (обласний), доблесть (доблесний), лестощі (лесний), піст (пісний), масло (масний), швидкість (швидкісний).

3. Робота біля дошки.

Від поданих слів утворити прикметники. Назвати групи приголосних, у яких відбулося спрощення.

Виїздити, тиждень, честь, радість, щастя, користь.

4. Вправа ключ-символ «Рука».

Проте наявні такі слова, у яких спрощення не відбувається. Це – слова -винятки, які потрібно запам'ятати й допоможе нам в цьому ключ-символ «Рука».

Лівою рукою обхопіть зап'ястя правої руки – «зап'ястний». Проведіть від зап'ястя до згинів пальців правої руки – «пестливий», потім проведіть по фалангах пальців – «кістлявий», загніть і розітріть кілька разів пальці правої руки – «шістнадцять, шістдесят, шістсот», зробіть рух, ніби щось збираєте – це символ «хворостняк», і нарешті робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словами «хвастливий, хвастнути».

5. Робота з підручником.

А тепер давайте ще раз прочитаємо ці слова - винятки за підручником (с. 153)

- Які ще слова ви помітили в цьому правилі ? (контраст - контрастний, баласт – баластний, аванпост – аванпостний) . Ще сюди відноситься слово форпост – форпостний , компост – компостний.

Це слова іншомовного походження, які закінчуються на –ст і в них при творенні прикметників літера т зберігається.

6. Робота з лінгвістичним словником.

А тепер давайте з'ясуємо значення цих слів.

Контрастний – протилежний. Баластний – зайвий.

Аванпостний – передовий військового посту. Форпостний – передовий.

7. Тренувальні вправи.

7.1. Словниковий диктант.

Запишіть слова, підкресліть орфограму «Спрощення в групах приголосних».

Швидкісний, пестливий, проїзний, хвастнути, шелесне, заздрісний, болісний, усний, цілісний, тижневик.

7.2. Вправа «Злови помилку».

Знайдіть можливі помилки в словах.

Совісний, доблестний, якісний, злістний, областний, жалісливий, радістний, тиждня, пестливий.

8. Фізкультхвилинка.

Вправа «Енергізатор»

Вправа виконується сидячи за партами. Діти виконують певні рухи, які говорить вчитель.

Наша мова багата, милозвучна, ніжна. Якщо ви згодні зі мною, - потисніть один одному руки. Якщо ви вважаєте, що кожен повинен вивчати рідну мову, поповнювати словниковий запас, - сплесніть у долоні. Якщо ви дбаєте про чистоту мови, бережете українську пісню, - підніміть руки вгору. Якщо ви з повагою ставитесь до маминої колискової, - встаньте.

VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.

1. Фразеологічний тренінг.

Поясніть значення фразеологізмів. Знайдіть слова , у яких відбулося спрощення.

Народитися під щасливою зіркою. – Бути щасливим, везучим у всьому.

Триматися на чесному слові. – Ледве.

Справляти сім неділь на тиждень. – Характеризує людей, яким не можна довіряти, бо вони не виконають даних обіцянок. Швидко змінюють своє рішення.

2. Навчальний переклад.

Перекладіть словосполучення із російської мови українською. Підкресліть вивчену орфограму.

Шестнадцать лет – шістнадцять років.

Скоростной поезд – швидкісний потяг.

Почетное звание – почесне звання.

Счастливая мама – щаслива матуся.

VІІ. Підведення підсумків уроку.

1. Бесіда за питаннями:

- Чому у словах відбувається спрощення ?

- У яких групах приголосних відбувається спрощення у вимові і на письмі?

- У яких словах спрощення не відбувається?

2. Оцінювання роботи учнів на уроці.

VІІІ. Диференційоване домашнє завдання.

Вивчити правила на с. 152-153, виконати вправу 298; написати листівку другові із привітанням на День народження, використовуючи такі слова: щасливий, радісний, чесний, добросовісний *.

Перегляд файлу

Тема : Спрощення в групах приголосних.

Мета: розкрити особливості такого мовного явища , як спрощення в групах приголосних та забезпечити їх засвоєння; розвивати навички правильного написання слів, в яких відбувається спрощення; визначати орфограму «Спрощення в групах приголосних»;

розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, усне й писемне мовлення; удосконалювати навички роботи з підручником;

виховувати любов до України, до звичаїв рідного народу.

Очікувані результати: учні розпізнають у словах і словосполученнях явище спрощення; вимовляють приголосні звуки відповідно до орфоепічних норм; правильно пишуть й обґрунтовують слова з вивченими орфограмами.

Обладнання: підручник з української мови, таблиці, дидактичний матеріал.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Забезпечення емоційної готовності учнів до     уроку.

Нумо, діти, підведіться !

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок !

 Діти, вдивляючись у ваші допитливі очі, впевнена, що на уроці ми встигнемо зробити багато, а для цього нам потрібно отримати сонячний заряд бадьорості. Потріть долоньки. Відчуйте, як вони зігрівають вас своїм теплом. Подаруйте його сусідові. Нехай тепло, доброта, щедрість вашої душі зігрівають тих, хто поруч. І разом ми поринемо у чарівний та цікавий світ рідної мови. Давайте візьмемо з собою старанність, охайність, увагу, активність та гарний настрій.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда за питаннями:

  • Що називається прикметником?
  • Яким членом речення він виступає?
  • Наведіть приклади прикметників.
  • Який розділ науки про мову вивчає звуки мовлення ?
  • Скільки всього звуків в українській мові ? (38)
  • Що таке звук ?
  • На які основні групи поділяються звуки мовлення ? (голосні й приголосні, наголошені й ненаголошені, дзвінкі й глухі, тверді, м'які й напівпом’якшені)

ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

 Темою сьогоднішнього уроку є «Спрощення в групах приголосних». Під час розгляду цієї теми ми з вами розв’яжемо такі завдання:

  1. дослідимо один із засобів милозвучності (спрощення);
  2. навчимося правильно писати і вимовляти слова, в яких відбулося спрощення;
  3. запам’ятаємо винятки із правил на спрощення;
  4. поповнимо свій словниковий запас;
  5. навчимося визначати орфограму «Спрощення в групах приголосних»;
  6. вдосконалимо загальнопізнавальні вміння усного й писемного мовлення.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

 Уявіть собі, що в абхазькій мові 70 приголосних, а в гавайців – 7, в адигейців – 66.

 - Скажіть, а скільки приголосних в українській мові ? (32)

 Ви вже знаєте, що українську мову в усьому світі вважають однією з наймелодійніших. Це досягається шляхом чергування приголосних звуків та засобами милозвучності. Одним із таких засобів є спрощення в групах приголосних  як в усній, так і в письмовій формі. Іноді при творенні або зміні слів виникає збіг трьох приголосних, що ускладнює вимову. Тоді один із звуків випадає. Отже, спрощення – це випадання середнього звука в групах приголосних.

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

 1. Опрацювання теоретичного матеріалу. Робота з таблицею.

 2. Робота з підручником.

Виконання вправи 294.

 Вам потрібно від поданих іменників утворити прикметники. Назвати групи приголосних, у яких відбулося спрощення.

Кількість (кількісний) , область (обласний), доблесть (доблесний), лестощі (лесний), піст (пісний), масло (масний), швидкість (швидкісний).

 3. Робота біля дошки.

 Від поданих слів утворити прикметники. Назвати групи приголосних, у яких відбулося спрощення.

Виїздити, тиждень, честь, радість, щастя, користь.

 4. Вправа ключ-символ «Рука».

 Проте наявні такі слова, у яких спрощення не відбувається. Це – слова -винятки, які потрібно запам’ятати й допоможе нам в цьому ключ-символ «Рука».

 Лівою рукою обхопіть зап’ястя правої руки – «зап’ястний». Проведіть від зап’ястя до згинів пальців правої руки – «пестливий», потім проведіть по фалангах пальців – «кістлявий», загніть і розітріть кілька разів пальці правої руки – «шістнадцять, шістдесят, шістсот», зробіть рух, ніби щось збираєте – це символ «хворостняк», і нарешті робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словами «хвастливий, хвастнути».

 5. Робота з підручником.

А тепер давайте ще раз прочитаємо ці слова - винятки за підручником (с. 153)

- Які ще слова ви помітили в цьому правилі ? (контраст - контрастний, баласт – баластний, аванпост – аванпостний) . Ще сюди відноситься слово форпост – форпостний , компост – компостний.

 Це слова іншомовного походження, які закінчуються на –ст і в них при творенні прикметників літера т зберігається.

 6. Робота з лінгвістичним словником.

 А тепер давайте з'ясуємо значення цих слів.

Контрастний – протилежний.                                          Баластний – зайвий.

Аванпостний – передовий військового посту.        Форпостний – передовий.

 7. Тренувальні вправи.

 7.1. Словниковий диктант.

Запишіть слова, підкресліть орфограму «Спрощення в групах приголосних».

 Швидкісний, пестливий, проїзний, хвастнути, шелесне, заздрісний, болісний, усний, цілісний, тижневик.

 7.2. Вправа «Злови помилку».

Знайдіть можливі помилки в словах.

 Совісний, доблестний, якісний, злістний, областний, жалісливий, радістний, тиждня, пестливий.

 8. Фізкультхвилинка.

Вправа «Енергізатор»

 Вправа виконується сидячи за партами. Діти виконують певні рухи, які говорить вчитель.

 Наша мова багата, милозвучна, ніжна. Якщо ви згодні зі мною, - потисніть один одному руки. Якщо ви вважаєте, що кожен повинен вивчати рідну мову, поповнювати словниковий запас, - сплесніть у долоні. Якщо ви дбаєте про чистоту мови, бережете українську пісню, - підніміть руки вгору. Якщо ви з повагою ставитесь до маминої колискової, - встаньте.

VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.

 1. Фразеологічний тренінг.

 Поясніть значення фразеологізмів. Знайдіть слова , у яких відбулося спрощення.

  • Народитися під щасливою зіркою. – Бути щасливим, везучим у всьому.
  • Триматися на чесному слові. –  Ледве.
  • Справляти сім неділь на тиждень. – Характеризує людей, яким не можна довіряти, бо вони не виконають даних обіцянок. Швидко змінюють своє рішення.

 2. Навчальний переклад.

 Перекладіть словосполучення із російської мови українською. Підкресліть вивчену орфограму.

Шестнадцать лет – шістнадцять років.

Скоростной поезд – швидкісний потяг.

Почетное звание – почесне звання.

Счастливая мама – щаслива матуся.

VІІ. Підведення підсумків уроку.

1. Бесіда за питаннями:

- Чому у словах відбувається спрощення ?

- У яких групах приголосних відбувається спрощення у вимові і на письмі?

- У яких словах спрощення не відбувається?

2. Оцінювання роботи учнів на уроці.

VІІІ. Диференційоване домашнє завдання.

 Вивчити правила на с. 152-153, виконати вправу 298; написати листівку другові із привітанням на День народження, використовуючи такі слова: щасливий, радісний, чесний, добросовісний *.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Андрєєва Олена Василівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
28 червня 2018
Переглядів
5795
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку