Тема. Написання власного висловлення
Мета: пригадати й закріпити вміння учнів писати твір під час ЗНО; збагачувати словниковий запас; розвивати мислення, мовлення, увагу учнів; відпрацьовувати вміння чітко й послідовно викладати думки; застосовувати у роботі знання з літератури, історії, життя; виховувати уміння об'єктивно оцінювати свою роботу; небайдужість до долі своєї країни, національну свідомість.
Тип уроку. Урок зв'язного мовлення
Хомін Наталія Михайлівна - учитель української мови та літератури Павлівського ліцею Волинської Волинської області
Спеціаліст вищої категорії, звання «методист»
Конспект уроку розвитку мовлення в 11 класі
Тема. Написання власного висловлення
Мета: пригадати й закріпити вміння учнів писати твір під час ЗНО; збагачувати словниковий запас; розвивати мислення, мовлення, увагу учнів; відпрацьовувати вміння чітко й послідовно викладати думки; застосовувати у роботі знання з літератури, історії, життя; виховувати уміння об’єктивно оцінювати свою роботу; небайдужість до долі своєї країни, національну свідомість.
Тип уроку. Урок зв’язного мовлення
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Зовсім близько той момент, коли ви візьмете в руки тестовий зошит й зможете, прочитавши тему власного висловлення, зрозуміти суть думки й вибрати певну позицію, дібрати переконливі аргументи й приклади і, нарешті, викласти свої міркування чітко, послідовно, логічно.
Тема сьогоднішнього уроку «Написання власного висловлювання».
Сьогодні на уроці ми пригадаємо й закріпимо будову власного висловлення, вміння його будувати, відпрацюємо навички чіткого й послідовного викладу думки, підбираючи доречні аргументи й приклади, роблячи висновки, ознайомимось з бланком написання власного висловлення та опрацюємо моменти його заповнення.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, робота з епіграфом уроку
Розпочнемо урок з епіграфа – слів вірша Наталії Красоткіної. Прочитаймо його та вдумаймося в зміст. (Учень читає епіграф)
Мудрець сказав: живи, добро звершай
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи й звіра.
Нехай ця істина стара:
Людина починається з добра.
Н. Красоткіна
Про що цей вірш? Які ключові слова ви виділи б у ньому? (Добро, людина)
Милосердя і доброта – це дві дуже важливі і рідкісні якості, які подаровані далеко не кожній людині. Надзвичайно рідко поєднуються духовна й зовнішня краса. Досить часто гарно одягнені молоді люди поступаються місцем у транспорті старшим.
Жорстокість і байдужість усе більше набирає обертів, і від цього стає складнішим життя. Адже саме це говорить про те, що згодом, коли ми самі почнемо потребувати підтримки й допомоги сторонніх, її не буде.
Можливо, зараз потрібно задуматися про відношення до навколишнього світу та ставлення до тих, хто навколо нас. Потрібно бути більш добрими й милосердними, а не тільки красивими та яскравими зовні.
ІV. Формування практичних умінь і навичок
Як ви вже знаєте, власне висловлення – це твір-роздум щодо певного проблемного, суперечливого, актуального питання (проблеми),
це думка кожного з вас, аргументована, підкріплена прикладами послідовна відповідь. І мета тесту ЗНО – оцінити ваші вміння зв’язно висловлювати думки. Основа успішного написання – чітка структура, логічність і грамотність.
Отже, висловлення може бути побудоване одним із способів:
Теза.
Перший аргумент.
Другий аргумент.
Приклад із художньої літератури чи іншого джерела.
Приклад з історії, суспільно-політичного чи власного життя.
Висновок.
Або:
Теза.
Перший аргумент.
Приклад із літератури чи іншого джерела.
Другий аргумент.
Приклад з історії, суспільно-політичного чи власного життя.
Висновок.
Насамперед потрібно ознайомитись з темою власного висловлення й правильно сформулювати тезу. А це означає не просто погодитись чи заперечити чиюсь думку, а продовжити, доповнити її з власної позиції.
Отже, як ви вже здогадалися, епіграф уроку вам став підказкою, тема власного висловлення буде пов’язана з духовними та моральними якостями людини, а саме добротою, милосердям.
Існує думка, що в сучасному, надзвичайно динамічному світі з ринковими відносинами кожен думає тільки про себе. Поза увагою залишаються милосердя, доброта та взаємопідтримка.
Чи повинні духовні цінності та моральна культура залишатись складниками формування особистості?
Які ключові поняття слід вирізнити для формулювання власної позиції? (Сучасна людина, яка думає тільки про себе й духовні цінності)
Пропоную мовні звороти, які допоможуть сформулювати тезу:
Так, я погоджуюсь з думкою, що…
Я переконаний, що…
На мою думку,. …
Я абсолютно згоден із. …
Я підтримую думку, …
Важко не погодитися з тим, що…
Правильною можна вважати думку …
Пам’ятайте, що теза –
обов’язковий елемент висловення;
містить позицію автора щодо теми;
розміщена на початку твору;
чітко сформульована;
містить відповідні мовні конструкції;
лаконічна (1-2 речення)
Робота учнів над написанням тези.
Ознайомлення зі зразком бланка для написання власного висловлення.
Перед вами зразок бланка, на якому ви напишете власне висловлення. Покладіть його перед собою, розгляньте, зверніть увагу на верхнє поле. Воно для екзаменаторів, які перевірятимуть вашу роботу. У ньому нічого не зазначати. Ви пишете тільки під цим полем, де розграфлені лінійки та на зворотній стороні.
Зачитування окремих тез
Словник української мови подає пояснення:
АРГУМЕНТ
1. книжн. Підстава, доказ, які наводяться для обґрунтування, підтвердження чого-небудь
Словник української мови: в 11 томах. – Том 1, 1970. – С. 57.
Коли ви просите про щось у батьків, знайомих, ви обов’язково аргументуєте, навіщо це вам. Це твердження, що мають переконати того, хто слухає чи читає.
Мовленнєве оформлення аргументів:
Підтвердженням / свідченням цього є …
Доказом цього може бути …
Свою позицію хочу аргументувати низкою міркувань …
На підтвердження своєї позиції наведу кілька аргументів …
Аргументом, що доводить слушність моєї думки , може бути те, що …
Довести істинність своєї позиції можу такими аргументами …
Я так вважаю, бо / оскільки / тому що …
Аргументом на користь моєї думки може бути те, що … До того ж …
Довести своє твердження я можу такими аргументами: по-перше, …, а по-друге, …
Моє переконання ґрунтується на тому, що, по-перше, …, а по-друге, …
Пам’ятаємо, що аргументів обов’язково повинно бути два й абсолютно різних. Вони є підтвердженням вашої думки-тези, тому з нею безпосередньо пов’язані.
Робота учнів над створенням аргументів. Зачитування та аналіз окремих аргументів.
Хвилина лексики
ВІРНИЙ, ПРАВИЛЬНИЙ
ПОЯСНЕННЯ: Вірний уживається в значенні «відданий, надійний, незрадливий, стійкий у своїх почуттях і поглядах». В українській мові слово вірний(-а,-е, -і) і похідне вірно вживається у порівняно небагатьох словосполученнях («вірна дружина», «вірно кохати»).
РЕКОМЕНДОВАНО: належне рішення, адекватне рішення, правильне рішення, правильний шлях, правильне твердження, істинне твердження.
ВВАЖАТИ/УВАЖАТИ, РАХУВАТИ
ПОЯСНЕННЯ: Рахувати має вживатися тільки в прямому значенні, а саме «називати числа в послідовному порядку; визначати кількість, суму»: рахувати хвилини, дошкільнятко вже вміє рахувати, рахувати гроші.
Уважати/вважати має значення «мати свою думку; давати якусь оцінку»: Я вважаю, що так чинити не можна, Уважаю за потрібне вам нагадати.
РЕКОМЕНДОВАНО: я вважаю, мені здається, переконаний, упевнений, можна вважати добром.
ВІДНОСИТИСЯ, СТАВИТИСЯ
ПОЯСНЕННЯ: ставитися – виявляти певне ставлення до кого-, чого-небудь, мати своє уявлення про когось, щось, оцінювати, виявляти своє почуття щодо когось, чогось, симпатію, антипатію. Уживання дієслів відноситися в цьому значенні мало властиве українській мові.
РЕКОМЕНДОВАНО: ставитися добре, з підозрою, як до друга, скептично, доброзичливо.
ДАНИЙ – ЦЕЙ, ТАКИЙ
ПОЯСНЕННЯ: даний – це дієприкметник, утворений від дієслова дати. Виникає запитання: хто той час дав? Хто дав ту роботу (доручення, завдання)? У зворотах у даний час, у даній справі, у даній роботі, якщо хоч трохи подумати, лексема даний не має сенсу. Чому не сказати нині, тепер (замість у даний час), у цій справі, у цьому творі? Замість на даному підприємстві – на цьому підприємстві, замість у даному разі” – у цьому разі. Дані, дано використовують доречно математики (дано: х=50, дані комп’ютера).
РЕКОМЕНДОВАНО: на цей момент, нині, на сьогодні; у цьому разі, у такому разі, у цьому приклад, ця ситуація.
ПРИВЕСТИ – НАВЕСТИ ПРИКЛАД
ПОЯСНЕННЯ: привести, приводити 1. Супроводжуючи, вказуючи шлях і т. ін., допомагати або примушувати йти із собою куди-небудь. 2. Користуючись системою управління, доставляти куди-небудь (машину, судно і т. ін.) тощо.
РЕКОМЕНДОВАНО: навести приклад, подати приклад, запропонувати приклад.
Коли наводимо приклад з літератури, не забуваємо вказати автора, жанр твору, персонажа, розглянути насамперед проблему, а не подію, що сталась у творі.
Прикладом життєвої ситуації може стати біографія видатних людей, знайомих, а також ситуація з власного життя.Зауважте, що свого імені та прізвища вказувати не можна.
Поміркуймо, які твори з літератури допоможуть розкрити обговорювану проблему?
Я вважаю, що в цій ситуації доречно пригадати
роман у віршах «Маруся Чурай» Ліни Костенко,
повість «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного та Івана Білика,
повість «Кайдашева сім’я» Івана Нечуя-Левицького,
п’єсу «Наталка-Полтавка» Івана Котляревського,
повість «Маруся» Григорія Квітки-Основ’яненка,
новелу «Камінний хрест» Василя Стефаника
Робота учнів над прикладами до аргументів (І варіант добирає приклади із життя, ІІ- з літератури). Зачитування та аналіз прикладів.
Як правильно сформулювати висновок до власного висловлення? Насамперед пам’ятайте, що тезу не дублюємо, а перефразовуємо, зберігаємо лінію підтвердження чи спростування, яку ви взяли під час підбору аргументів та прикладів, використовуйте слова й словосполучення «отже», «таким чином», «можна зробити висновок». І насамкінець: висновок є логічним завершенням, тому має розміщуватись в кінці власного висловлення, й аж ніяк після нього не повинна розвиватись якась нова думка.
Робота учнів над висновком. співставлення висновків з тезами
Коли твір уже написаний, обов’язково зверни увагу на
правила милозвучності – написання у/в, і/й/та;
повтори однакових чи спільнокореневих слів;
знаки при вставних словах, словосполученнях;
пам’ятай, що українській мові не властиві форми на -учий, -ючий, -ачий, -ячий;
розділові знаки в кінці речення.
V. Підсумок уроку. Оцінювання
– Повернімось до мети уроку. Що нам вдалося зробити з того, що ми планували?
Навчаймося добра, як вчаться мови діти,
Щоб потім все життя його творить святе.
Плекайте крізь роки троянди ніжні й жито.
Тримайте у руках, як сонце золоте.
Даруймо для людей погожі дні весняні,
Щоб щедрим садом вік святився небокрай.
Щоби пісні лунали до нестями
І повнився добром наш дім і рідний край.
VІ. Домашнє завдання
Повторити структуру твору, основні правила пунктуації та орфографії