28 травня о 15:00Вебінар: StartUp в освіті – шлях до мрії

Конспект уроку з української мови у 5 класі "Антоніми"

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів з антонімами, навчити визначати їх у реченнях, правильно використовувати в мовленні

Очікувані результати: учні розпізнають антоніми; наводять приклади; користуються словником антонімів; добирають до слів антоніми (найуживаніші випадки); доречно використовують антоніми у власному висловлюванні.

Перегляд файлу

Антоніми

Мета: ознайомити учнів з антонімами, навчити визначати їх у реченнях, правильно використовувати в мовленні

Очікувані результати: учні розпізнають антоніми; наводять приклади; користуються словником антонімів; добирають до слів антоніми (найуживаніші випадки); доречно використовують антоніми у власному висловлюванні.

Обладнання: підручник

Тип уроку: комбінований.

  • I. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Сьогодні ми відвідаємо заказник Лексикології — «Антоніми».

  • II.              Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання.

2. Бесіда.

 Які слова називаються синонімами?

 Для чого вони використовуються?

 Чим синоніми відрізняються від омонімів?

3. Лексична робота.

З’єднайте слова з відповідними синонімами. Запишіть утворені словосполучення.

Гарний, вродливий (квітка, дівчина); міцний, могутній (кулак, дуб); задушевний, сердечний (розмова, друг); говіркий, гомінливий (струмок, бабуся); піднесений, святковий (одяг, настрій).

4. Вправа «Добери слово».

Виберіть потрібне за текстом слово.

Шидким рухом він злякано (припирав, пригортав, горнув, притиснув) до грудей скрипку. Воскове волосся (тяжко, важко, трудно, боляче) хиталося на вітрі. (О. Донченко) Сьогодні, слухаючи, як моя маленька онучка (говорила, щебетала, гомоніла, гуторила) про святкові іграшки, я згадав одну ялинку. (І. Багмут) Юля озирнула назад, де (поволі, повільно, поступово, трохи) ступала її мама. (В. Кава) Можеш все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки (Отчизну, Родину, Батьківщину). (В. Симоненко)

  • III.              Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя.

Поняття про антоніми

Антонімами (від гр. anti — проти і onyma — ім’я) називаються слова з протилежним лексичним значенням: близький — далекий, радість — смуток, засинати — прокидатися, усі — ніхто. Обидва члени антонімічної пари належать до однієї частини мови.

Різні значення багатозначних слів можуть мати різні антоніми. Порівняйте: свіжий хліб — черствий хліб; свіжі газети — старі газети; свіжий вітер — сухий вітер.

Антоніми служать для змалювання контрастних картин. Найчастіше використовуються в художніх творах: Будуть приходити люди — вбогі й багаті, веселі й сумні. (Леся Українка). Нехай ні жар, ні холод не спинять вас! (І. Франко).

2. Робота з підручником.

1) Опрацювання теоретичного матеріалу

2) Виконання вправ і завдань

3. Робота з прислів’ям.

1) Прочитайте прислів’я та приказки. Назвіть у них антоніми.

З великої хмари малий дощ буває. Де багато слів, там мало діла. Краще гірка правда, ніж солодка брехня. Чим розумний стидається, тим дурний величається. Хто літом спеки боїться, той зимою не має чим грітися. Глухий слухає, а німий говорить.

2) Уставте пропущені в прислів’ях та приказках антоніми, запишіть їх.

Більше діла — … слів. Менше говори — … почуєш. Умієш казати, умій і … За грубе слово не сердься, а на … не здавайся. Мудрий думає, що говорить, а … говорить, що думає. Праця чоловіка годує, а … марнує. Доброго тримайся, а … цурайся. Про удар забувають, а слово … .

4. Колективна робота.

Допишіть протилежні за значенням слова до поданих.

Дружити, любити, веселитися, допомагати, захищатися, вітатися, схвалювати, перебільшувати, наближатися, будувати, озброювати, сміятися, говорити, чужий, війна, радіти, добрий, близький, щастя, правда, мало, глибокий, важко, молодий, щира.

5. Вправа «Добери слово».

Доберіть антоніми до багатозначних слів у поданих словосполученнях.

Сухий одяг, суха погода, сухий хліб, суха мова, сухе літо, сухі квіти; чисті руки, чиста совість, чисте небо, чистий сніг, чиста ріка.

  • IV.              Закріплення знань, умінь і навичок

Лексична робота.

Знайдіть антоніми й запишіть їх парами. Доведіть, що це антоніми.

Повільно, кінець, над, сумувати, швидко, за, чорний, мир, початок, далекий, холодний, під, вверх, відпочивати, проти, радіти, білий, жити, близький, вниз, гарячий, багато, працювати, мало, війна, вмирати.

  • V.              Домашнє завдання

1) Вивчити теоретичний матеріал

2) Виконати вправи

  • VI.              Підсумок уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

 Сьогодні для мене урок був…

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Редько Тетяна Іванівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Квітчата Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
11 березня 2018
Переглядів
3432
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку