повторити вивчене в початкових класах про прийменник та сполучник як службові частини мови, їх загальне значення, морфологічні ознаки; удосконалювати навички виділяти прийменники і сполучники серед інших частин мови; пояснити роль сполучників для зв'язку слів у реченні; повторити вживання розділових знаків перед сполучниками а, але; розвивати мовлення, мислення; виховувати повагу до традицій та символів України
КОНСПЕКТ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Тема уроку: Прийменник. Написання прийменників з іншими частинами мови. Сполучник. використання прийменників та сполучників і, та, й, а, але, для зв’язку слів у реченні
Мета уроку: повторити вивчене в початкових класах про прийменник та сполучник як службові частини мови, їх загальне значення, морфологічні ознаки; удосконалювати навички виділяти прийменники і сполучники серед інших частин мови; пояснити роль сполучників для зв'язку слів у реченні; повторити вживання розділових знаків перед сполучниками а, але; розвивати мовлення, мислення; виховувати повагу до традицій та символів України
Тип уроку: урок повторення набутих знань.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання
( робота на картках )
1. означає ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які? (прикметник)
2. означає дію предмета і відповідає на питання що робить? що робив? що зробить?
( дієслово)
3. означає предмет і відповідає на питання хто? що? (іменник)
4. означає кількість, порядок предметів при лічбі і відповідає на питання скільки? котрий? котра? котре? ( числівник)
5 означає ознаку дії і відповідає на питання як? де? куди? звідки? коли? (прислівник)
6. вказує на особу або предмет, ознаки, кількість, але не називає їх; ( займенник)
2.Бесіда:
1. Що таке сполучник?
2. Що ми називаємо прийменником?
3. Чому сполучник і прийменник називають службовими частинами мови?
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Якось наснився королеві Граматиці дивний сон. Опинилася вона у країні Словляндії. Сумна була ця країна. Усі слова жили там поодинці на маленьких острівцях. Вони дуже хотіли спілкуватися, але не могли потрапити до сусідів. І королева Граматика згадала про свою знайому фею Морфологію з її найменшими помічниками-чарівниками. Це були Прийменники та Сполучники: в, на, до, через, з, від, по, у, під, над, і, та, але, й тощо. Чарівники вміли будувати місточки між острівцями. Вони поєднували між собою слова й утворювали речення.
Відтоді слова почали спілкуватись із сусідами, разом захищатися від негоди, звертатися один до одного по допомогу, на свята запрошувати знайомих у гості. Життя на острівцях змінилося, і країна зветься тепер Мудрословією.
1) в, на, у, під, над, попід, понад, з-над, з-за, через;
2) і, й, та, а, але, зате, однак, щоб, бо.
IV. Виконання системи вправ на повторення вивченого
їхати (поїзд), працювати (село), підготувати (робота) боротьба (мир), написаний (рука),
Їхати в поїзді, працювати в селі, підготуватися до роботи, боротися за мир, написаний від руки.
Повторення знань про префікс
Колективне виконання вправи 84
Складіть речення зі сполучниками і, й, та,але, а вживаючи їх для зв'язку однорідних членів речення з'єднання простих речень в складному.
Опрацювання правила підказки с.34
Прочитайте речення, знайдіть сполучники, поясніть розділові знаки в реченнях.
Писанка — символ Сонця і весняного пробудження. Розмальовували писанки на гусячих, качаних, журавлиних, а пізніше — на курячих яйцях.
З'явилися писанки на Україні дуже давно. Найбільше їх розписували дівчата. Кожен візерунок на писанці щось означав. Кривулька передавала вічність сонячного світла, а зірка виступала символом Сонця. Люди дарували писанки як знак добрих побажань.
Рушники
І сучасну, і традиційну оселю на Україні важко уявити без рушників. Тчуть їх і вишивають досі. Для краси у домі, на щастя в ньому, просто так, для душі. Узори на рушниках — то давні забуті символи: ромб з крапкою посередині — засіяна нива, вазон чи квітка — світове дерево од неба до землі, людська фігурка, немов з дитячого малюнка, — знак берегині, богині хатнього вогнища. А подивіться, де висять рушники. Над вікнами і над дверима, на покуті — це обереги од усього злого, що може зайти в дім.
V. Підсумки уроку, мотивація оцінювання.
«Так чи ні»
1) Прийменники служать для зв'язку слів у словосполученні і реченні, а сполучники поєднують:
а) однорідні члени речення і частини складного речення;
б) іменники і дієслова;
в) числівники і прикметники.
2) Лексичне і граматичне значення мають:
а) службові частини мови;
б) самостійні частини мови;
в) самостійні і службові частини мови.
VI. Домашнє завдання
Повторити параграф 8. Вправа 86