Конспект уроку з української мови у 5 класі за темою "Прийменник. Написання прийменників з іншими частинами мови. Сполучник. Використання прийменників та сполучників.

Про матеріал

повторити вивчене в початкових класах про прийменник та сполучник як службові частини мови, їх загальне значен­ня, морфологічні ознаки; удосконалювати навички виділяти прийменники і сполучники серед інших частин мови; поясни­ти роль сполучників для зв'язку слів у реченні; повторити вжи­вання розділових знаків перед сполучниками а, але; розвива­ти мовлення, мислення; виховувати повагу до традицій та символів України

Перегляд файлу

КОНСПЕКТ УРОКУ  З  УКРАЇНСЬКОЇ  МОВИ

 

 

Тема уроку:    Прийменник. Написання прийменників з іншими частинами мови. Сполучник. використання прийменників та сполучників і, та, й, а, але, для зв’язку слів у реченні

Мета  уроку: повторити вивчене в початкових класах про прийменник та сполучник як службові частини мови, їх загальне значен­ня, морфологічні ознаки; удосконалювати навички виділяти прийменники і сполучники серед інших частин мови; поясни­ти роль сполучників для зв'язку слів у реченні; повторити вжи­вання розділових знаків перед сполучниками а, але; розвива­ти мовлення, мислення; виховувати повагу до  традицій та символів України

Тип уроку: урок повторення набутих знань.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

( робота на картках )

  • повторення знань про самостійні частини мови та навести приклади

 

1. означає ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які?  (прикметник)

2. означає  дію предмета і відповідає на питання  що робить? що робив? що зробить?

 ( дієслово)

3. означає предмет і відповідає на питання хто? що? (іменник)

4. означає кількість, порядок предметів при лічбі і відповідає на питання  скільки? котрий? котра? котре? ( числівник)

5 означає ознаку дії і відповідає на питання як? де? куди? звідки? коли? (прислівник)

6. вказує на особу або предмет, ознаки, кількість, але не називає їх; ( займенник)

2.Бесіда:

1. Що таке сполучник?

2. Що ми називаємо прийменником?

3. Чому сполучник і прийменник називають службовими частинами мови?

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

  • Слухання казки про службові частини мови

Якось наснився королеві Граматиці дивний сон. Опинилася вона у країні Словляндії. Сумна була ця країна. Усі слова жили там поодинці на маленьких острівцях. Вони дуже хотіли спілкуватися, але не могли потрапити до сусідів. І королева Граматика згадала про свою знайому фею Морфологію з її найменшими помічниками-чарівниками. Це були Прийменники та Сполучники: в, на, до, через, з, від, по, у, під, над, і, та, але, й тощо. Чарівники вміли будувати місточки між острівцями. Вони поєднували між собою слова й утворювали речення.
Відтоді слова почали спілкуватись із сусідами, разом захищатися від негоди, звертатися один до одного по допомогу, на свята запрошувати знайомих у гості. Життя на острівцях змінилося, і країна зветься тепер Мудрословією.

 

  • Розгляньте слова, скажіть, в якому рядку за­писані прийменники, а в якому— сполучники.  (записані на дошці)

1) в, на, у, під, над, попід, понад, з-над, з-за, через;

2) і, й, та, а, але, зате, однак, щоб, бо.

 

IV. Виконання системи вправ на повторення вивченого

 

  • Складіть словосполучення, використовуючи прийменники.

їхати (поїзд),  працювати (село), підготувати (робота) боротьба (мир), написаний (рука),

 

 Їхати  в поїзді, працювати в селі,  підготуватися до роботи, боротися за мир,  написаний від руки.

  • Робота з підручником

Повторення знань про префікс

 Колективне виконання вправи 84

 

  • «Робота в парах»

Складіть речення зі сполучниками і, й, та,але, а  вжи­ваючи їх для зв'язку однорідних членів речення з'єднання простих речень в складному.

Опрацювання правила підказки с.34

 

  • Розкажіть, що ви знаєте про символи українців.

Прочитайте речення, знайдіть сполучники, поясніть розділові знаки в реченнях.

 

Писанка — символ Сонця і весняного пробудження. Розмальовували писанки на гусячих, качаних, журав­линих, а пізніше — на курячих яйцях.

З'явилися писанки на Україні дуже давно. Найбіль­ше їх розписували дівчата. Кожен візерунок на писанці щось означав. Кривулька передавала вічність сонячно­го світла, а зірка виступала символом Сонця. Люди дарували писанки як знак добрих побажань.

 

  • Навчальний диктант.

Рушники

І сучасну, і традиційну оселю на Україні важко уяви­ти без рушників. Тчуть їх і вишивають досі. Для краси у домі, на щастя в ньому, просто так, для душі. Узори на рушниках — то давні забуті символи: ромб з крап­кою посередині — засіяна нива, вазон чи квітка — світове дерево од неба до землі, людська фігурка, немов з дитячого малюнка, — знак берегині, богині хатнього вогнища. А подивіться, де висять рушники. Над вікна­ми і над дверима, на покуті — це обереги од усього злого, що може зайти в дім.

 

V. Підсумки уроку, мотивація оцінювання.

«Так чи ні»

1) Прийменники служать для зв'язку слів у слово­сполученні і реченні, а сполучники поєднують:

а) однорідні члени речення і частини складного речення;

б) іменники і дієслова;

в) числівники і прикметники.

2) Лексичне і граматичне значення мають:

а) службові частини мови;

б) самостійні частини мови;

в) самостійні і службові частини мови.

VI. Домашнє завдання

Повторити параграф 8. Вправа 86

 

 

 

 

docx
Додано
13 березня 2018
Переглядів
5097
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку