Конспект уроку з української мови у 5 класі "Синоніми"

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів із синонімами, навчити визначати їх у реченнях; розвивати вміння правильно використовувати синоніми в мовленні

Очікувані результати: учні розпізнають синоніми, наводять приклади; користуються словником синонімів; відрізняють синоніми за відтінками значень, стилістичним забарвленням (у нескладних випадках); добирають до слів синоніми (найуживаніші випадки); уживають синоніми відповідно до їх семантико-стилістичних особливостей, а також як засіб зв'язку речень у тексті та уникнення невиправданих повторень слів.

Перегляд файлу

Синоніми

Мета: ознайомити учнів із синонімами, навчити визначати їх у реченнях; розвивати вміння правильно використовувати синоніми в мовленні

Очікувані результати: учні розпізнають синоніми, наводять приклади; користуються словником синонімів; відрізняють синоніми за відтінками значень, стилістичним забарвленням (у нескладних випадках); добирають до слів синоніми (найуживаніші випадки); уживають синоніми відповідно до їх семантико-стилістичних особливостей, а також як засіб зв’язку речень у тексті та уникнення невиправданих повторень слів.

Обладнання: підручник, словник

Тип уроку: комбінований.

  • I. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Сьогодні ми відвідаємо заповідник у Лексикології — «Синоніми».

  • II.              Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання.

2. Бесіда.

 Які ви знаєте групи слів за значенням?

 Які слова називаються омонімами? Наведіть приклади.

3. Лексична робота.

Спишіть речення, знайдіть омоніми, поясніть їх значення в кожному випадку.

Очі у неї були великі, дві чорні коси, перекинуті наперед, обрамляли лице. (І. Сенченко) Косарі косять, а вітер повіває, шовкова трава на коси лягає. (М. Кропивницький) На піщаній косі, що кинджалом врізалась у море, стояв маяк. (В. Шиян) Зоре ясна, нам світи на широкі світи. (Л. Первомайський) Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів. (Т. Шевченко) Виплива на сині ріки ясен місяць іздаля. (М. Рильський)

4. Складання речень.

Складіть речення, у яких подані слова були б омонімами.

Бал, наряд, топити, доля, вид, лава, захід.

  • III.              Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя.

1) Що таке синоніми?

Синоніми (від гр. synonymos — однойменний) — слова, різні за звучанням і написанням, але однакові або дуже близькі за лексичним значенням: лелека, бусол, чорногуз; чемний, вихований, ввічливий.

2) Що таке синонімічні ряди?

За спільним лексичним значенням синоніми об’єднуються в синонімічні ряди. Синоніми допомагають уникнути небажаних повторів слів, точніше й вислівніше висловити думку: Знову брели від порога правдивої цілі шукати. (П. Грабовський). (На відміну від слів іти, прямувати тощо слово брести означає невпевнений, нецілеспрямований рух).

У тексті подібну роль виконують і слова, лексичні значення яких не збігаються, а лише за певними ознаками зближуються: Навесні на нашій хаті поселилися лелеки. Ми, діти, були дуже раді гостям. Незабаром птахи вивели малят.

2. Робота з підручником.

1) Опрацювання теоретичного матеріалу

2) Виконання вправ і завдань

3. Лексична робота.

Знайдіть у поданих реченнях синоніми.

Спіють яблука, і зріє виноград, стигнуть сливи золотисті. (М. Терещенко) Багрець вечірньої зорі палав, мигтів, палахкотів. (М. Бажан) Гармидер, галас, гам у гаї. (Т. Шевченко)

4. Робота з текстом.

Запишіть текст, доберіть із поданих у дужках синонімів найбільш доцільний. Звірте з оригіналом.

Весна (прийшла, прилинула) так якось несподівано!
Зима стояла (міцно, твердо) до пори.
Вітри (війнули, дихнули) з півдня. І тоді вона
(немов, неначе) у Ворсклу з’їхала з гори.
Ще сніг (ковтала, їла) повідь широченна,
і (рала, плуга) ждав іще тужавий лан.
А під горою вишня (наречена, молода)
вже до віночка міряє туман.

(Л. Костенко)

5. Тренувальна вправа.

Розставте синоніми, дотримуючись градації.

Бродити, ходити, тинятися, никати, бігати; міцний, довговічний, надійний; великий, колосальний, гігантський; хоробрий, сміливий, відважний; кричати, розмовляти, шепотіти.

6. Гра «Хто більше?».

Доберіть до поданих слів синонімічні ряди.

Думати, хотіти, говорити, ходити, жити, будувати, кричати.

7. Робота зі словником.

Випишіть синонімічні ряди поданих слів. Поясніть лексичне значення кожного слова (усно).

Вередувати, дивувати, зміцнювати, псувати, перемогти, сяяти.

  • IV.              Закріплення знань, умінь і навичок

Лексична робота.

Складіть із поданих слів синонімічні ряди. Установіть, до якої частини мови відносяться синоніми кожної групи.

Мудрий, сумний, вітер, радісний, лагідно, кімната, приязно, мирно, гортати, бадьорий, ревти, ураган, репетувати, буря, приміщення, любо, нежурливий, невтішний, розумний, зал, галасувати, кричати, журливий, веселий, печальний.

  • V.              Домашнє завдання

1) Вивчити теоретичний матеріал

2) Виконати вправи

  • VI.              Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

 На уроці я навчився (навчилася)…

doc
Додано
11 березня 2018
Переглядів
1481
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку