Дана розробка уроку передбачає застосування нетрадиційних форм роботи. П"ятикласники подорожуватимуть країною Синтаксис, проходитимуть відповідні зупинки та виконуватимуть різні завдання.Наскрізною метою уроку є виховання громадянської позиції,формування позитивного та усвідомленого ставлення до державної та народної символіки.
СЗШ І-ІІІ ст. №3 м. Гайсин Вінницької області.
Розробка відкритого уроку
з української мови в 5 класі
за темою
«Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина. Способи їх вираження різними частинами мови».
Автор уроку:
Вчитель української мови
та літератури
Ковальчук Анна Миколаївна,
Спеціаліст ІІ категорії
( 7 років педагогічного стажу)
Тема: «Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина. Способи їх вираження різними частинами мови».
МЕТА: навчити учнів розрізняти другорядні члени речення (додатки, означення, обставини), правильно визначати їх у реченні; виділяти їх у контексті умовними позначками; формувати загальнопізнавальні вміння ставити запитання до другорядних членів речення, визначати їхню синтаксичну роль і спосіб морфологічного вираження; будувати речення, поширюючи їх додатками, означеннями, обставинами; розвивати логічне мислення; виховувати почуття любові до рідного краю та до державної й народної символіки, активну громадянську позицію.
ТИП УРОКУ: урок вивчення нового матеріалу
МЕТОДИ І ПРИЙОМИ: слово вчителя, прийом « Асоціативна квітка» інтелектуальна розминка, робота в групах, гра «Додай словечко»
ОБЛАДНАННЯ: таблиця, маршрутні листи, робота з текстом, кольорові аркуші паперу.
ЕПІГРАФ :
«Ніхто нам не збудує держави, коли ми її самі не збудуємо, і ніхто з нас не зробить нації, коли ми самі нацією не схочемо бути». (В’ячеслав Липинський)
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Дітям пропонується перед початком роботи промовити такі слова:
Слово вчителя. Ми починаємо урок, а на уроці ми…
Звучить спокійна музика.
Уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами.Почнімо наш урок. Девіз нашого уроку(хором) : «Вигадуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви!»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
Другорядні члени
речення
Слово вчителя. Сьогодні ми з вами спробуємо вирушити в цікаву і незвичайну мандрівку, в якій ми продовжимо знайомитися з розділом мовознавства «Синтаксис» - з другорядними членами речення . Але під час нашої подорожі нас чекатимуть різні зупинки , на яких ви дізнаєтеся про нашу Батьківщину, пригадаєте державні і народні символи ,виконуючи різні завдання. В ході подорожі будемо збирати скарби та святині, якими багата наша Україна, ось в цю чаріну скриньку.Мандрівку готові почати? (так)
Лунає музика
Робота з епіграфом. Учні висловлюють свою думку і записують епіграф в зошит.
Словникова робота. Нація (лат. natio — плем'я, народ) — історична спільність людей, що складається в ході формування спільності їх території, економічних зв'язків, літературної мови, деяких особливостей культури і характеру, які складають її ознаки.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Інтелектуальна розминка (Для того щоб розпочати подорож , учні мають дати відповідь на запитання попередньо вивчених тем і отримати за це маршрутні листи зупинок.)
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Вчитель читає прислів’я, хто правильно вставив слово в прислів’я, отримує емблему карти України. І кладе прислів’я в чарівну скриньку.Учні записують прислів’я в зошити і знаходять в них другорядні члени речення.
Прислів’я:
Робота в групах. Клас поділено на 3 групи :
2 група – означення;
3 група –обставина
Учні отримають тексти про державні символи. Кожна група має знайти в отриманих текстах якомога більше другорядних членів речення. Група «Означення» шукають в тексті означення.( і так далі)
Текст для 1 групи.
Текст для 2 групи.
Текст для 3 групи.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Крім держаних символів, в нас на Україні існують і народні символи. Народні символи – це те, що найбільше любить і шанує український народ. Про народні символи люди склали багато пісень і легенд, вони використовуються в обрядах, звичаях та традиціях українців. Народні символи – це наші святині скарби Батьківщини. Тому наступна наша зупинка називається «Без верби й калини – нема України».
І одним із таких найбільших скарбів є верба. Чим же заслужило це дерево таку шану? Вербу українці висаджували біля ставків та криниць, вона оберігала річки та джерела від замулювання. У народі кажуть: «Там, де живе верба, – жили і річки».
З верби плетуть кошики, гілочкою верби вітають зі святом вербної неділі перед Великоднем.
А зараз відгадайте загадку
У віночку зеленолистім,
У червоному намисті,
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.(Калина)
Калина ще одна улюблена рослина українців. Здавна говорили:
«Посади калину – будеш мати долю щасливу».
Калинка – це ім’я української дівчинки. Ішла вона якось повз городи і натрапили на криницю. Задивилась Калинонька на свою вроду, а з криниці голос: «Не дивись довго у воду, калиною станеш». Не послухалась дівчинка і перетворилась на кущ. Зашуміла листям,потягнулась гілочками до людей, до сонечка, до вітру: «Поверніть мені дівочу красу», але ніхто її не почув. Минав час. Пролітав мимо журавель, задивився на калину, сумну та самотню, накинув на неї чарівне намисто, і вкрилась калина червоними ягодами.
VІ. Підсумок уроку.
Прийом « Кольорова феєрія»
Учні на кольорових аркушах записують, що нового дізналися про вивчену тему і прикріплюють на дошку.
Сьогодні наша Батьківщина опинилася в складному становищі, тому що іде на Сході війна. Тому я хочу , щоб ми разом з вами на знак об’єднання країни створили «Ланцюг єдності». Учні отримують голуби, беруться за руки і роблять коло.
Наша рідна земля, країна, наша Батьківщина - це Україна. Тож любімо, шануймо, бережімо її та будьмо гідними синами та доньками. Давайте зараз ми запалимо свічечку, яка буде символом нашої любові до рідної Батьківщини. А у ваших сердечках запалає маленький вогник гордості за те, що ви українці. Ви цей вогник повинні пронести через усе життя. Тож будьте чесними, розумними, гордими, любіть свою матінку Україну.
Вчитель запалює свічку. Звучить пісня про Україну.
VIІ. Оцінювання. Повідомлення домашнього завдання
Початковий та середній рівні: виконати вправу підручника.
Достатній та високий: написати твір-мініатюру за темою «Ми діти твої, Україно», підкресливши головні і другорядні члени речення.