Мовно-літературний квест "В океані рідної мови"

Про матеріал

До Дня вшанування рідної мови пропоную виховний захід для учнів 5-9 класів. Можна для паралелей. Дітям подобається інтерактив, вони полюбляють змагання, завжди є бажаючі проявити свої знання, вміння, таланти та здібності. Такий захід в нашому закладі освіти є традиційним, проводимо його 21 лютого в День рідної мови. Конкурси змінюються, а от ті, які сподобалися найбільше удосконалюємо та проводимо знову.

Мета: повторити і закріпити знання учнів з української мови, літератури, збагачувати словниковий запас;

розвивати логічне та образне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, кмітливість;

виховувати культуру мовлення, любов до української мови, повагу до народної мудрості, почуття колективізму, згуртованості, відповідальності за спільну справу, пробудити почуття національної свідомості.

Перегляд файлу

Мовно-літературний квест  «В океані рідної мови»

        Мета: повторити і закріпити знання учнів з української мови, літератури, збагачувати словниковий запас;

 розвивати логічне та образне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, кмітливість;

виховувати культуру мовлення, любов до української мови, повагу до народної мудрості, почуття колективізму, згуртованості, відповідальності за спільну справу, пробудити почуття національної свідомості.

Форма проведення виховного заходу: квест

Обладнання:  скринька з прислів'ями, конверти із завданнями, вислови про мову, роздруковані букви формату а4, папір, кольорові олівці.

                                                     Хід заходу

    - Багата і барвиста мова українського народу. Мова - то краса нашого життя, - наше майбутнє. Рідне слово – це невмируще джерело, з якого ми пізнаємо навколишній світ, свою родину, свій народ.

 Мова – краса спілкування,

Мова – як сонце ясне,

Мова – то предків надбання,

Мова – багатство моє.

-  Сьогоднішній захід ми присвячуємо рідній українській мові. Саме тій мові, якою ми розмовляємо, пишемо, читаємо. Адже, однією із найчисленніших мов слов'янського походження є саме українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!

- Оцінювати сьогоднішній конкурс буде вельмишановне журі у складі_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Змагатися сьогодні, а точніше сказати – пливти океаном багатої та неосяжної мови на своїх кораблях 4 команди на чолі із капітанами:

5 кл.- 6 кл. _______________________капітан_________________

7 кл.____________________________________________________

8 кл.____________________________________________________

9 кл._____________________________________________________

- Вболівальники, групи підтримки теж сьогодні не зайві.

1 конкурс. «Привітання». Назва, емблема, девіз. Максимальна оцінка - 2б.

 2 конкурс.  «Народ скаже, як зав'яже»

  Один із визначних скарбів усної народної творчості є прислів'я та приказки, в яких зосереджена народна мудрість.  Кожний гравець по черзі дістає зі скриньки аркуш із початком прислів'я чи приказки та закінчує його.     3 спроби3 бали

 Праця годує ...(а лінь марнує).

 Хто не робить...(той не їсть).

 Куй залізо...(поки гаряче).

 Що посієш...(те й пожнеш).

 Зробив діло...(гуляй сміло).

 Життя прожити - ...(не поле перейти).

 Вовків боятися...(в ліс не ходити).

 Дарованому коневі...(в зуби не заглядають).

 Або пан...(або пропав).

 Вік живи...(вік учись).

 Під лежачий камінь...(вода не тече).

 Сім раз відмір...(раз відріж).

  Краще синиця в руках...(ніж журавель у небі).

 На чужому горі...(щастя не збудуєш).

 Не одежа красить людину...(а добрі діла).

  3 Конкурс  «Словникар».   Вам буде запропоноване одне велике слово, з його літер ви повинні за 1 хвилину скласти якомога більше нових слів.

«милозвучність»  1 слово – 0,5 балів

(Мило, ніс, сіль, злість, вино, осінь, звучить, сіть, лози, лом, оси, міль, ніч, мови, воли тощо.)

 4 Конкурс «Словотвір»

На спину та груди чіпляються пари букв, з яких потрібно скласти слово. Команда, яка впорається найшвидше – 5 балів, витратить найбільше часу – 1 бал.

  9 клас                  П-В  ; І-Е   ; С-А   ;  Т-Р

  1. Церковна дієта (піст)
  2. Овоч, дід тягнув не витягнув (ріпа)
  3. Сестри Надія, Любов і … (віра)
  4. Дорога в море (пірс)
  5. Ним жнуть жито (серп)
  6. Трав’яниста природна зона (степ)
  7. Велика Віталіна, маленька (Віта)

8  клас                                               Ф-м ; А-о  ; Р-и   ; Ш–к

  1. З нього роблять котлети (фарш)
  2. На шиї взимку (Шарф)
  3. Чоловічій парадний костюм (фрак)
  4. Під нього крокують (Марш)
  5. Залишається на тілі після ран (шрам)
  6. ЇЇ ловить кіт  (миша)
  7. Рибкам треба сипати щодня (корм)

7 Клас                                      Д-Т  ; І-Б ; Л-Р  ;  О-У

  1. Здоровий дух, здорове (тіло)
  2. Кавалер гайки (болт)
  3. Його чекають діти (Літо)
  4. Французький модельєр Крістіан (Діор)
  5. Бокова стінка корабля (борт)
  6. Зробив його гуляй сміло (діло)
  7. Спортивний снаряд Сноу - (борд)

5-6  Клас                     Ш-Р  ; У-Д  ; Б-Г  ;   А-І

  1. Хутряний одяг жінки (шуба)
  2. Фарба для малювання (гуаш)
  3. Овочева страва (рагу)
  4. Одна четверта – це  (дріб)
  5. Твердий дощ влітку (град)
  6. Співає пісні під гітару (Бард)
  7. Шляпка це головний (убір)

5 конкурс    «Скоромовники»

Протягом 1 хвилини вчити скоромовку, а потім її представити 1 гравець

  1. Бабин біб розцвів у дощ,
    Буде бабі біб у борщ.
  2. Семен сіно віз – не довіз,
    Лишив сани – узяв віз.
  3. Обережний хитрий лис
    До нори вечерю ніс.
  4. Заболіло горло в горили –
    Бо горила багато говорила.
  5. Бурі бобри брід перебрели,
    Забули бобри забрати торби.
  6. У зливу жахливу під кущем
    Дуже змокли жук з джмелем.
  7. Черепаха чаплю вечором
    Пригощала чаєм з печивом.

 

6 Конкурс «Ілюстратори»

Протягом 2 хвилин необхідно намалювати ілюстрацію до будь-якої української народної  казки.

  « Колосок»   , « Пан Коцький», «Рукавичка», « Лисичка і журавель» ,

« Солом'яний бичок»

7 Конкурс «Біографи»

Протягом 2 хвилин пригадати біографію автора, що отримали за жеребкуванням, згадати назви творів ( 1-2 бали) – Т.Шевченко , Леся Українка, І.Франко, Л.Глібов

8 Конкурс «Мовне асорті»

Команді надається 6 питань – 1 правильна відповідь – 0,5 балів

-. Скільки букв в українському алфавіті? (33)

- Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)

- Скільки голосних в українській мові? (6)

- Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин?

(Вигук)

- Скільки звуків у слові «кущ»?(4)

- Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)

- Рід іменника «сирота».(Спільний)

-. Головні члени речення. (Підмет і присудок)

- Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)

- Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його? (Займенник)

- Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)

- Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата)

- Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків. (Додаток)

- Назвіть знак, що позначає роздільну вимову. (Апостроф)

- Що вивчає розділ про мову «Морфологія»? (Частини мови)

- Розділ науки, який вивчає звуки. (Фонетика)

- Поставте дієслово «вигукувати» у наказовий спосіб. (Вигукуй)

- Назвіть слова з префіксом -прі. (Прізвисько, прірва, прізвище)

- Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)

- Частина слова без закінчення. (Основа слова)

- Державна мова України?( українська)

- Як називаються літери, що записані у певному порядку? (алфавіт)

- Слова, що мають багато значень? ( багатозначні)

- Слова, що мають спільний корінь? ( спільнокореневі)

- Словник, з якого дізнаємося значення слова? (тлумачний)

- Який знак ставиться в кінці розповідного речення? ( крапка)

- Частина слова перед коренем? (префікс)

 - Частина мови, яка називає ознаку (прикметник).
- Знак у кінці питального речення (?).
- Слова з протилежним значенням (антоніми).
- Скільки -н- у слові незрівнянний (чотири).
- Префікс у слові прекрасний (пре-).
- Остання буква у слові шістдесят (т).
- Частина мови слова «зошит» (іменник).
- Помилка в правописі (орфограма).
- Слова, близькі за значенням (синоніми).
- Скільки складів у слові грамотний? Назвіть їх. (3, гра-мот-ний)

- Що означає фразеологізм крутити носом? (вередувати)

- Чи відбувається спрощення у слові кістлявий? (ні)

- Скільки букв т пишемо у слові брутто? (2)

- До якої відміни належить іменник мати? (до третьої)

- Якого часу дієслово працюю? (теперішнього)

- Який дзвінкий звук відповідає глухому [с]? ([з])

- Якого часу дієслово йтиму? (майбутнього)

9 Конкурс  «Домашнє завдання»

 Творча самодіяльність ( 1-2 бали)

 Для вболівальників

Мовні загадки–шаради

1. Префікс від слова перенести, корінь від слова казати (Переказ).

2. Корінь від слова квітка, суфікс від слова вудочка, закінчення від слова зірка (Квіточка).

3.Як з упертої свійської тварини зробити птаха? ([с] [р]; осел — орел).

4. Який молочний продукт стане злаком, якщо прочитати його справа наліво? (сир)

І відомий усій шкільній дітворі.

Та в словах української мови

Я пишусь не внизу, а вгорі. (Апостроф)

Вмостився, схожий на гачок.

Усіх примушу я питати,

А сам ні пари з уст – мовчок. (Знак питання)

«Загадки-жарти»

1. Летів гурт голубів і стояло три дуби, як сядуть по два – один дуб гуляє, а як сядуть по одному, то дуба не вистачає. Скільки було голубів? (Чотири).

2.З якої миски не можна наїстися? (З порожньої).

3.У яку бочку не можна налити води? (У повну).

4. Що в людині найшвидше? (Думка).

5. Сидять три коти, проти кожного кота сидять два коти, скільки всього котів? (Три).

Підсумки журі, оголошення результатів, нагородження переможців.

 

 

 Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.

 

Семен сіно віз – не довіз,
Лишив сани – узяв віз.

 

Обережний хитрий лис
До нори вечерю ніс.

 

Заболіло горло в горили –
Бо горила багато говорила.

 

Бурі бобри брід перебрели,
Забули бобри забрати торби.

 

У зливу жахливу під кущем
Дуже змокли жук з джмелем.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Праця годує ...                       Хто не робить...

 

 Куй залізо...                         Що посієш...

 

 Зробив діло...                      Життя прожити - ...

 

 Вовків боятися...                 Дарованому коневі...

 

 Або пан...                              Вік живи...

 

 Під лежачий камінь...         Сім раз відмір …

 

 Краще синиця в руках …    На чужому горі...

 Не одежа красить людину...  Слово – не горобець...

 З ким поведешся...                 Хочеш їсти калачі…

Книга вчить,   ...                    Око бачить далеко,  ...

5-6кл

милозвучність 

 

 

 

 

 

7кл

милозвучність

8кл

милозвучність

 

 

 

 

9кл

милозвучність

 

Результати

 

5 -6 класи

7 клас

8 клас

9 клас

Назва команди

 

 

 

 

 

 

 

1. Привітання

 ( 1-2 бали)

 

 

 

 

 

2. «Народ скаже, як зав'яже» (1 правільна відповідь – 1 бал)

 

 

 

 

3. «Словникар» » (1 слово – 0,5 балів)

 

 

 

 

 

4. «Словотвір»

за часом – хто швидше 4 бали – 3 – 2 - 1

 

 

 

 

 

5 . «Скоромовники»

максимум – 2 бали

 

 

 

 

 

6. «Ілюстратори»

1-2 бали

 

 

 

 

 

7. «Біографи»

максимум – 2 бали

 

 

 

 

8. Мовне асорті ( 1 прав.відповідь – 0,5 балів

 

 

 

 

9.  «Домашнє

завдання» 1-2 бали

 

 

 

 

Сума балів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-. Скільки букв в українському алфавіті?

 

- Назвіть останній відмінок української мови

 

- Скільки голосних в українській мові? 

 

- Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин?

 

- Скільки звуків у слові «кущ»?

 

- Яка буква в українській мові не має відповідного звуку?  

 

- Рід іменника «сирота».

 

-. Граматична основа  речення.  

 

- Поставте у кличний відмінок слово «юнак»  

 

- Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його?  

 

- Чуже мовлення, передане дослівно.  

 

- Дослівно наведений уривок з якогось тексту.  

- Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків.  

- Назвіть знак, що позначає роздільну вимову.  

- Що вивчає розділ про мову «Морфологія»?  

- Розділ науки, який вивчає звуки.  

- Поставте дієслово «вигукувати» у наказовий спосіб.  

- Назвіть слова з префіксом -прі.  

- Скільки звуків у слові «ходжу»?  

- Частина слова без закінчення.  

- Державна мова України

- Як називаються літери, що записані у певному порядку?  

- Слова, що мають багато значень?  

- Слова, що мають спільний корінь?  

- Словник, з якого дізнаємося значення слова?  

- Який знак ставиться в кінці розповідного речення?

- Частина слова перед коренем?  

  - Частина мови, яка називає ознаку  


- Знак у кінці питального речення  


- Слова з протилежним значенням


- Скільки -н- у слові незрівнянний


- Префікс у слові прекрасний


- Частина мови слова «зошит»


- Помилка в правописі  


- Слова, близькі за значенням  


- Скільки складів у слові грамотний? Назвіть їх.  

 

- Що означає фразеологізм крутити носом?

 

- Чи відбувається спрощення у слові кістлявий?

 

- Якого часу дієслово працюю?  

 

- Який дзвінкий звук відповідає глухому [с]?  

 

- Якого часу дієслово йтиму? (майбутнього)

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.3
Оригінальність викладу
4.3
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.5
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Ильченко Юлия
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Максимович Тетяна Миколаївна
    Дякуємо! Цікавий матеріал!
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Максимович Тетяна Миколаївна
    Дякуємо! Цікавий матеріал!
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 березня 2018
Переглядів
9871
Оцінка розробки
4.5 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку