До Дня вшанування рідної мови пропоную виховний захід для учнів 5-9 класів. Можна для паралелей. Дітям подобається інтерактив, вони полюбляють змагання, завжди є бажаючі проявити свої знання, вміння, таланти та здібності. Такий захід в нашому закладі освіти є традиційним, проводимо його 21 лютого в День рідної мови. Конкурси змінюються, а от ті, які сподобалися найбільше удосконалюємо та проводимо знову.
Мета: повторити і закріпити знання учнів з української мови, літератури, збагачувати словниковий запас;
розвивати логічне та образне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, кмітливість;
виховувати культуру мовлення, любов до української мови, повагу до народної мудрості, почуття колективізму, згуртованості, відповідальності за спільну справу, пробудити почуття національної свідомості.
Мовно-літературний квест «В океані рідної мови»
Мета: повторити і закріпити знання учнів з української мови, літератури, збагачувати словниковий запас;
розвивати логічне та образне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, кмітливість;
виховувати культуру мовлення, любов до української мови, повагу до народної мудрості, почуття колективізму, згуртованості, відповідальності за спільну справу, пробудити почуття національної свідомості.
Форма проведення виховного заходу: квест
Обладнання: скринька з прислів'ями, конверти із завданнями, вислови про мову, роздруковані букви формату а4, папір, кольорові олівці.
Хід заходу
- Багата і барвиста мова українського народу. Мова - то краса нашого життя, - наше майбутнє. Рідне слово – це невмируще джерело, з якого ми пізнаємо навколишній світ, свою родину, свій народ.
Мова – краса спілкування,
Мова – як сонце ясне,
Мова – то предків надбання,
Мова – багатство моє.
- Сьогоднішній захід ми присвячуємо рідній українській мові. Саме тій мові, якою ми розмовляємо, пишемо, читаємо. Адже, однією із найчисленніших мов слов'янського походження є саме українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!
- Оцінювати сьогоднішній конкурс буде вельмишановне журі у складі_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Змагатися сьогодні, а точніше сказати – пливти океаном багатої та неосяжної мови на своїх кораблях 4 команди на чолі із капітанами:
5 кл.- 6 кл. _______________________капітан_________________
7 кл.____________________________________________________
8 кл.____________________________________________________
9 кл._____________________________________________________
- Вболівальники, групи підтримки теж сьогодні не зайві.
1 конкурс. «Привітання». Назва, емблема, девіз. Максимальна оцінка - 2б.
2 конкурс. «Народ скаже, як зав'яже»
Один із визначних скарбів усної народної творчості є прислів'я та приказки, в яких зосереджена народна мудрість. Кожний гравець по черзі дістає зі скриньки аркуш із початком прислів'я чи приказки та закінчує його. 3 спроби – 3 бали
Праця годує ...(а лінь марнує).
Хто не робить...(той не їсть).
Куй залізо...(поки гаряче).
Що посієш...(те й пожнеш).
Зробив діло...(гуляй сміло).
Життя прожити - ...(не поле перейти).
Вовків боятися...(в ліс не ходити).
Дарованому коневі...(в зуби не заглядають).
Або пан...(або пропав).
Вік живи...(вік учись).
Під лежачий камінь...(вода не тече).
Сім раз відмір...(раз відріж).
Краще синиця в руках...(ніж журавель у небі).
На чужому горі...(щастя не збудуєш).
Не одежа красить людину...(а добрі діла).
3 Конкурс «Словникар». Вам буде запропоноване одне велике слово, з його літер ви повинні за 1 хвилину скласти якомога більше нових слів.
«милозвучність» 1 слово – 0,5 балів
(Мило, ніс, сіль, злість, вино, осінь, звучить, сіть, лози, лом, оси, міль, ніч, мови, воли тощо.)
4 Конкурс «Словотвір»
На спину та груди чіпляються пари букв, з яких потрібно скласти слово. Команда, яка впорається найшвидше – 5 балів, витратить найбільше часу – 1 бал.
9 клас П-В ; І-Е ; С-А ; Т-Р
8 клас Ф-м ; А-о ; Р-и ; Ш–к
7 Клас Д-Т ; І-Б ; Л-Р ; О-У
5-6 Клас Ш-Р ; У-Д ; Б-Г ; А-І
5 конкурс «Скоромовники»
Протягом 1 хвилини вчити скоромовку, а потім її представити 1 гравець
6 Конкурс «Ілюстратори»
Протягом 2 хвилин необхідно намалювати ілюстрацію до будь-якої української народної казки.
« Колосок» , « Пан Коцький», «Рукавичка», « Лисичка і журавель» ,
« Солом'яний бичок»
7 Конкурс «Біографи»
Протягом 2 хвилин пригадати біографію автора, що отримали за жеребкуванням, згадати назви творів ( 1-2 бали) – Т.Шевченко , Леся Українка, І.Франко, Л.Глібов
8 Конкурс «Мовне асорті»
Команді надається 6 питань – 1 правильна відповідь – 0,5 балів
-. Скільки букв в українському алфавіті? (33)
- Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)
- Скільки голосних в українській мові? (6)
- Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин?
(Вигук)
- Скільки звуків у слові «кущ»?(4)
- Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)
- Рід іменника «сирота».(Спільний)
-. Головні члени речення. (Підмет і присудок)
- Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)
- Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його? (Займенник)
- Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)
- Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата)
- Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків. (Додаток)
- Назвіть знак, що позначає роздільну вимову. (Апостроф)
- Що вивчає розділ про мову «Морфологія»? (Частини мови)
- Розділ науки, який вивчає звуки. (Фонетика)
- Поставте дієслово «вигукувати» у наказовий спосіб. (Вигукуй)
- Назвіть слова з префіксом -прі. (Прізвисько, прірва, прізвище)
- Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)
- Частина слова без закінчення. (Основа слова)
- Державна мова України?( українська)
- Як називаються літери, що записані у певному порядку? (алфавіт)
- Слова, що мають багато значень? ( багатозначні)
- Слова, що мають спільний корінь? ( спільнокореневі)
- Словник, з якого дізнаємося значення слова? (тлумачний)
- Який знак ставиться в кінці розповідного речення? ( крапка)
- Частина слова перед коренем? (префікс)
- Частина мови, яка називає ознаку (прикметник).
- Знак у кінці питального речення (?).
- Слова з протилежним значенням (антоніми).
- Скільки -н- у слові незрівнянний (чотири).
- Префікс у слові прекрасний (пре-).
- Остання буква у слові шістдесят (т).
- Частина мови слова «зошит» (іменник).
- Помилка в правописі (орфограма).
- Слова, близькі за значенням (синоніми).
- Скільки складів у слові грамотний? Назвіть їх. (3, гра-мот-ний)
- Що означає фразеологізм крутити носом? (вередувати)
- Чи відбувається спрощення у слові кістлявий? (ні)
- Скільки букв т пишемо у слові брутто? (2)
- До якої відміни належить іменник мати? (до третьої)
- Якого часу дієслово працюю? (теперішнього)
- Який дзвінкий звук відповідає глухому [с]? ([з])
- Якого часу дієслово йтиму? (майбутнього)
9 Конкурс «Домашнє завдання»
Творча самодіяльність ( 1-2 бали)
Для вболівальників
Мовні загадки–шаради
1. Префікс від слова перенести, корінь від слова казати (Переказ).
2. Корінь від слова квітка, суфікс від слова вудочка, закінчення від слова зірка (Квіточка).
3.Як з упертої свійської тварини зробити птаха? ([с] [р]; осел — орел).
4. Який молочний продукт стане злаком, якщо прочитати його справа наліво? (сир)
І відомий усій шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі. (Апостроф)
Вмостився, схожий на гачок.
Усіх примушу я питати,
А сам ні пари з уст – мовчок. (Знак питання)
«Загадки-жарти»
1. Летів гурт голубів і стояло три дуби, як сядуть по два – один дуб гуляє, а як сядуть по одному, то дуба не вистачає. Скільки було голубів? (Чотири).
2.З якої миски не можна наїстися? (З порожньої).
3.У яку бочку не можна налити води? (У повну).
4. Що в людині найшвидше? (Думка).
5. Сидять три коти, проти кожного кота сидять два коти, скільки всього котів? (Три).
Підсумки журі, оголошення результатів, нагородження переможців.
Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.
Семен сіно віз – не довіз,
Лишив сани – узяв віз.
Обережний хитрий лис
До нори вечерю ніс.
Заболіло горло в горили –
Бо горила багато говорила.
Бурі бобри брід перебрели,
Забули бобри забрати торби.
У зливу жахливу під кущем
Дуже змокли жук з джмелем.
Праця годує ... Хто не робить...
Куй залізо... Що посієш...
Зробив діло... Життя прожити - ...
Вовків боятися... Дарованому коневі...
Або пан... Вік живи...
Під лежачий камінь... Сім раз відмір …
Краще синиця в руках … На чужому горі...
Не одежа красить людину... Слово – не горобець...
З ким поведешся... Хочеш їсти калачі…
Книга вчить, ... Око бачить далеко, ...
5-6кл милозвучність
|
7кл милозвучність |
8кл милозвучність
|
9кл милозвучність |
Результати
|
5 -6 класи |
7 клас |
8 клас |
9 клас |
Назва команди |
|
|
|
|
1. Привітання ( 1-2 бали) |
|
|
|
|
2. «Народ скаже, як зав'яже» (1 правільна відповідь – 1 бал) |
|
|
|
|
3. «Словникар» » (1 слово – 0,5 балів) |
|
|
|
|
4. «Словотвір» за часом – хто швидше 4 бали – 3 – 2 - 1 |
|
|
|
|
5 . «Скоромовники» максимум – 2 бали |
|
|
|
|
6. «Ілюстратори» 1-2 бали |
|
|
|
|
7. «Біографи» максимум – 2 бали |
|
|
|
|
8. Мовне асорті ( 1 прав.відповідь – 0,5 балів |
|
|
|
|
9. «Домашнє завдання» 1-2 бали |
|
|
|
|
Сума балів
|
|
|
|
|
-. Скільки букв в українському алфавіті?
- Назвіть останній відмінок української мови
- Скільки голосних в українській мові?
- Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин?
- Скільки звуків у слові «кущ»?
- Яка буква в українській мові не має відповідного звуку?
- Рід іменника «сирота».
-. Граматична основа речення.
- Поставте у кличний відмінок слово «юнак»
- Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його?
- Чуже мовлення, передане дослівно.
- Дослівно наведений уривок з якогось тексту.
- Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків.
- Назвіть знак, що позначає роздільну вимову.
- Що вивчає розділ про мову «Морфологія»?
- Розділ науки, який вивчає звуки.
- Поставте дієслово «вигукувати» у наказовий спосіб.
- Назвіть слова з префіксом -прі.
- Скільки звуків у слові «ходжу»?
- Частина слова без закінчення.
- Державна мова України
- Як називаються літери, що записані у певному порядку?
- Слова, що мають багато значень?
- Слова, що мають спільний корінь?
- Словник, з якого дізнаємося значення слова?
- Який знак ставиться в кінці розповідного речення?
- Частина слова перед коренем?
- Частина мови, яка називає ознаку
- Знак у кінці питального речення
- Слова з протилежним значенням
- Скільки -н- у слові незрівнянний
- Префікс у слові прекрасний
- Частина мови слова «зошит»
- Помилка в правописі
- Слова, близькі за значенням
- Скільки складів у слові грамотний? Назвіть їх.
- Що означає фразеологізм крутити носом?
- Чи відбувається спрощення у слові кістлявий?
- Якого часу дієслово працюю?
- Який дзвінкий звук відповідає глухому [с]?
- Якого часу дієслово йтиму? (майбутнього)