Конспект уроку з української мови "У країні словників" + презентація

Про матеріал
Розробка уроку з теми "У країні словників", яка допоможе учням у формі детективної гри ознайомитися зі словниками та довідковою літературою.Презентація додається.
Перегляд файлу

Тема: У країні словників.

Мета: ознайомити шестикласників із різними видами словників, удосконалювати загальнопізнавальні вміння користуватися словниками, поповнювати лексичний запас; сприяти навичкам самостійної пошукової роботи.

Тип уроку: урок - детективна гра.

Обладнання: карта країни, словники і довідкова література.

Перебіг уроку.                                    

І. Організаційний момент.

Розминка-автотренінг.

Я - …

Я – особистість …

Я впевнений (-а) у …

Я активно …

Я бажаю своїм …

ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. (слайд 1, 2)

                                     “Словник – весь  всесвіт в алфавітному порядку”

                                                                                             А. Франс (слайд 3)

Сьогоднішній наш урок проходитиме у незвичайній формі. Ми всі будемо мандрувати казковою країною словників і на деякий час станемо детективами, такими, яким був відомий Шерлок Холмс.

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

  1. Мозковий штурм.

Що таке словник?

За яким принципом він побудований?

Що необхідно знати, аби швидко і вправно користуватися словниками?

Назвіть словники, з якими ви уже знайомі?

А ось і карта нашої казкової країни, яка допоможе вам пригадати раніше відомі словники і ті, про які ви ще не чули. (слайд 4)

  1. Виконання вправи на знання алфавіту. Але ж у нас гра. Тому – хто швидше? (слайд 5)

ІV. Робота зі словниками

  1. Ось старий ваш знайомий – тлумачний словник. Що ви про нього можете розказати? (слайд 6)

Дійсно, в цьому словнику можна знайти лексичне значення абсолютно невідомих вам слів, наприклад, «живиця» або «консоме». (слайд 7)

  1. А ось книга, яка теж нерідко виручає вас при підготовці до різних уроків – енциклопедія. На історії, географії, зарубіжній літературі ви часто чуєте незвичні для себе імена, назви, про які тут можна знайти відомості. (слайди 8, 9, 10, 11)
  2. І ще один ваш помічник – орфографічний словник. В чому він допомагає? Виконайте завдання, скориставшись цим словником.     (слайд 12). Обміняйтеся зошитами і перевірте правильність виконання.

Фізкультхвилинка.

Тільки що ви вставляли потрібні букви, а тепер ми ще раз їх напишемо, але букву И ліктем правої руки, а букву Е – лівої. А зараз ніжками.

  1. Тепер познайомимося з тими мешканцями чарівної країни, про яких ви ще не знаєте. Словник етимологічний. Як і коли з’явилося слово, звідки прийшло, одним словом, його походження ви знайдете саме тут. Ось візьмімо всім знайомі слова «баклажан», «нагорода», «папір», але скільки цікавого знайдемо, погортавши сторінки цього одного з найцікавіших словників. (слайди 13, 14, 15, 16)
  2. Які ще словники живуть у казковій країні? І оскільки у нас урок-гра, давайте пограємося. Я називаю слово, а ви – антонім до нього. (слайд 17)

Говорити, весело, день, початок, будувати, вгорі, розлука, шум, фінішувати, охолоджувати.

 А зараз доберіть якомога більше синонімів до слова «обрій».

  1. А ось мій улюблений словник – фразеологізмів. Відгадайте фразеологізми і розтлумачте їх. (слайд 18)
  2. І ще один мешканець – словник іншомовних слів. Саме з нього ми дізнаємося, українське слово чи прийшло до нас з іншої мови і з якої саме.

Ваше завдання – віднайти пару, користуючись цим словником (слайд 19)

V. На початку уроку я пообіцяла вам, що ви станете детективами, як Шерлок Холмс. А ви знаєте, хто це? Зараз нам розкаже про нього (випереджувальне завдання)

Одного разу відомий детектив отримав записку, на якій були зображені чоловічки, що ніби танцювали. Ось таку. (слайди 20, 21). І він розшифрував це послання. Я для вас теж зашифрувала вислів. А ви за допомогою словників спробуєте прочитати. Для цього об’єднаємось у групи, аби швидше виконати завдання. У вас на партах завдання для вашої групи і відповідний словник. Кількість крапок означає кількість букв. Отже, за роботу. (слайд 22)

Учні називають розшифроване слово і всі разом складають фразу. (слайд 23)

VІ. Підсумок уроку.

Повернімося до епіграфа. То ж чи й справді у словнику – всесвіт?

Незакінчене речення. На сьогоднішньому уроці

Я зрозумів…

Я дізнався…

Мене здивувало…

Домашнє завдання.

Скласти перелік електронних словників. (обов’язкове)

Спробувати зашифрувати вислів, користуючись словниками (за бажанням)

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 січня 2021
Переглядів
1127
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку