Тема: У країні словників.
Мета: ознайомити шестикласників із різними видами словників, удосконалювати загальнопізнавальні вміння користуватися словниками, поповнювати лексичний запас; сприяти навичкам самостійної пошукової роботи.
Тип уроку: урок - детективна гра.
Обладнання: карта країни, словники і довідкова література.
Перебіг уроку.
І. Організаційний момент.
Розминка-автотренінг.
Я - …
Я – особистість …
Я впевнений (-а) у …
Я активно …
Я бажаю своїм …
ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. (слайд 1, 2)
“Словник – весь всесвіт в алфавітному порядку”
А. Франс (слайд 3)
Сьогоднішній наш урок проходитиме у незвичайній формі. Ми всі будемо мандрувати казковою країною словників і на деякий час станемо детективами, такими, яким був відомий Шерлок Холмс.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
Що таке словник?
За яким принципом він побудований?
Що необхідно знати, аби швидко і вправно користуватися словниками?
Назвіть словники, з якими ви уже знайомі?
А ось і карта нашої казкової країни, яка допоможе вам пригадати раніше відомі словники і ті, про які ви ще не чули. (слайд 4)
ІV. Робота зі словниками
Дійсно, в цьому словнику можна знайти лексичне значення абсолютно невідомих вам слів, наприклад, «живиця» або «консоме». (слайд 7)
Фізкультхвилинка.
Тільки що ви вставляли потрібні букви, а тепер ми ще раз їх напишемо, але букву И ліктем правої руки, а букву Е – лівої. А зараз ніжками.
Говорити, весело, день, початок, будувати, вгорі, розлука, шум, фінішувати, охолоджувати.
А зараз доберіть якомога більше синонімів до слова «обрій».
Ваше завдання – віднайти пару, користуючись цим словником (слайд 19)
V. На початку уроку я пообіцяла вам, що ви станете детективами, як Шерлок Холмс. А ви знаєте, хто це? Зараз нам розкаже про нього (випереджувальне завдання)
Одного разу відомий детектив отримав записку, на якій були зображені чоловічки, що ніби танцювали. Ось таку. (слайди 20, 21). І він розшифрував це послання. Я для вас теж зашифрувала вислів. А ви за допомогою словників спробуєте прочитати. Для цього об’єднаємось у групи, аби швидше виконати завдання. У вас на партах завдання для вашої групи і відповідний словник. Кількість крапок означає кількість букв. Отже, за роботу. (слайд 22)
Учні називають розшифроване слово і всі разом складають фразу. (слайд 23)
VІ. Підсумок уроку.
Повернімося до епіграфа. То ж чи й справді у словнику – всесвіт?
Незакінчене речення. На сьогоднішньому уроці
Я зрозумів…
Я дізнався…
Мене здивувало…
Домашнє завдання.
Скласти перелік електронних словників. (обов’язкове)
Спробувати зашифрувати вислів, користуючись словниками (за бажанням)