Тема: Букви н та нн у прислівниках.
Мета: пояснити правила написання прислівників з н та нн; формувати вміння визначати в словах орфограму н та нн у прислівниках”, обгрунтовувати вибір написання; розвивати увагу, логічне мислення, пам’ять; виховувати повагу до фольклору та творців влучного поетичного слова;
Обладнання: підручник, індивідуальні картки.
Тип уроків: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроків
.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Прислівники підкреслити, визначити спосіб творення кожного з них. У виділених словах позначити орфограми.
Палай всякчас! Радій світанню! (М.Самійленко.) Я сміюся привселюдно, бо веселу вдачу маю. (М.Вороний.) Надивляймось вволю на траву, поки ти живеш і я живу. (Г.Паламарчук.) Діють очисно вода і трави, все залізніє й грубіє світ. (М.Самійленко.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Пригадати написання н і нн у прикметниках і дієприкметниках. Записати слова, підкреслити орфограми.
Гуч..ий, невгамов..ий, впевне..ий, закон..ий, скля..ий, страше..ий, закоха..ий.
Утворити від даних слів прислівники. Від яких утворюються, чому? Зробіть висновок, коли в прислівниках пишемо –н-, -нн-.
ІV. Оголошення теми і мети уроку.
V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
Опрацювати матеріал підручника §…
Прочитати. Пояснити написання нн у прислівниках.
Вибачайте, люди добрі, що козацьку славу так навмання розказую, без книжної справи. (Т.Шевченко.) Лунають дзвони безупинно по тих, що знищені безвинно. (Б.Дегтярьов.) Щоденно життя підкидає турбот. (Л.Первомайський.) Попідвіконню мою коляду благословляла Пречиста Мати, поруч зі мною стоячи на льоду. (Д.Павличко.) Як вовкулака попідтинню, сухий вайлується полин. (О.Довгий.) Заверещав хлопчина ізпросоння. (І.Франко.) Серце моє незнищенно червоне! (І.Драч.) Співала ж дзвінко, дужо, незрівнянно! А голос був – із щирого срібла! (П.Тичина.)
Переписати, на місці крапок вставляючи н або нн. Позначити в словах орфограму н і нн у прислівниках”.
Ліхтарів проміння простяглося і в вікні задума..о цвіте. Кудись стрічки доріг тума..о простяглись. Я по скверу розгубле..о йду. Садів рум’яний цвіт обсипався духмя..о. Знов осіння тишина со..о лине. Вітер осені шале..о жовтий лист жене увись. В далечінь холодну без жалю за літом синьоока осінь їде навма..я. І сміються солов’ї так безмежно і натхне..о. Далекий потяг воста..є крикнув.
З творів В.Сосюри.
VІ.Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
Незбагненно, збуджено, спокійно, спросоння, попідтинню, здивовано, вражено, незрівнянно, гостинно, схвильовано, зрання, стримано, монотонно.
Виписати прислівники з орфограмою н і нн
Село, зачароване зоряним небом, хороше синіє розкиданими хатками, біля яких пильно дивляться на схід потемнілі соняшники. Дорожнім відволоженим пилом і дозрілими садами незбагненна пахне ніч. Зрідка спросоння заскрипить журавель або гучно гупне біля якогось похиленого тину росне яблуко, духмяно проллється шипучим соком на траву. І знову лапаті соняшники, наче матері, невтомно простягають на схід обважнілі руки, На яких мирно спочивають голівки малих, повних дрімливого цвіту соняшників.
1-й рівень
Переписати, вставляючи на місці крапок н або нн.
Спотворе..о тоді пісні мої бриніли, оті нові, неспівані пісні. Стурбова..о думки крилами тріпотіли, мов над огнем метелики нічні. Спить у блакитній льолі наша земля дити..о. Це за стіною стише..о, розміре..о годинник б'є. Підкажи най лагідніше слово, я його слуха..о повторю.
2-й рівень
Записати словосполучення, замінивши іменники спільнокореневими прислівниками. Пояснити написання н і нн.
Вчитися з успіхом – успішно;
Працювати з захопленням-
Слухати з увагою-
Грати з натхненням-
Прислухатися з тривогою –
Говорити з роздратуванням –
Наближатися з обережністю –
Вчитися з ретельністю –
3-й рівень
Побудувати словосполучення, додавши до поданих слів потрібні за змістом прислівники з орфограмою «Н і нн у прислівниках».
Виконувати …, писати…, виховувати…, запитувати…, дивитися…, давати відповідь…, співати…, критикувати… .
VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання
У якому рядку всі слова пишемо з нн.
І варіант |
ІІ варіант |
|
1.Безмеж..о, навма..я, нездола..о . 2.Відповідаль..о, стара..о, безперечно. 3.Спрсо..я, натхне..о, незрівня..о. |
- На уроці я дізнався …
- На уроці я навчився…
VІІІ. Домашнє завдання.
2-й рівень. Виписати з художньої літератури 5 речень з прислівниками на вивчену орфограму.
3-й рівень. Виконати вправу за підручником №…