Реалізація наскрізних змістових ліній на уроках української мови

Про матеріал
Представлено матеріали щодо упровадження наскрізних ліній на уроках української мови в 7 класі під час вивчення теми«Дієслово». Запропоновано зразки текстів та комплекси завдань до них, що допоможуть формуванню в учнів соціальної активності, екологічної свідомості, розвиткові лідерських ініціатив. З метою поглиблення знань з мови, розвитку творчих здібностей учнів вміщено опорні таблиці, навчальний матеріал, ілюстрації. Адресовано вчителям української мови загальноосвітніх шкіл.
Перегляд файлу

Комунальний навчальний заклад Київської обласної ради

“Київський обласний інститут післядипломної освіти

педагогічних кадрів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Реалізація наскрізних змістових ліній на уроках української мови

 

 

 

 


Автор: Мельник Лариса Василівна,

слухач курсів підвищення фахової кваліфікації вчителів української мови і літератури із проблеми «Розвиток компетентностей учнів у процесі вивчення шкільного курсу української мови і літератури», учитель Новосілківського академічного ліцею

,, Ерудит’ Києво-Святошинського району

 

Керівник: Мірошник Світлана Іванівна


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Біла Церква

2019

Мельник Л.В. Реалізація наскрізних змістових ліній на уроках української мови: матеріали з досвіду роботи/ Л.В.Мельник. -  Біла Церква.- 2019. - 29 с.

Представлено матеріали щодо упровадження наскрізних ліній на уроках української мови в 7 класі під час вивчення теми«Дієслово». Запропоновано зразки текстів та комплекси завдань до них,  що допоможуть формуванню в учнів соціальної активності, екологічної свідомості, розвиткові лідерських ініціатив. З метою поглиблення знань з мови, розвитку творчих здібностей учнів вміщено опорні таблиці, навчальний матеріал, ілюстрації.

Адресовано вчителям української мови загальноосвітніх шкіл.                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                          ЗМІСТ

ВСТУП...................................................................................................4

 

РЕАЛІЗАЦІЯ  НАСКРІЗНИХ ЗМІСТОВИХ ЛІНІЙ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ  МОВИ......................................................................................5

1.Дієслово. Форми дієслова. Здоров'я і безпека...............................................5        2. Наказовий спосіб дієслів.Здоров'я і безпека.................................................6        3. Неозначена форма дієслова. Громадянська відповідальність..................7

4. Способи дієслів.Здоров'я і безпека.................................................................8        5. Особові форми дієслова.Підприємливість і фінансова грамотність......9

6. Дієслова I та II дієвідміни.Підприємливість і фінансова грамотність.10

7.Види дієслова. Підприємливість і фінансова грамотність......................11

8. Способи творення дієслів.Екологічна безпека та сталий розвиток......12

9.Розбір дієслова як частини мови. Екологічна безпека та сталий розвиток................................................................................................................14 10.Узагальнення вивченого з теми  «Дієслово». Громадянська відповідальність...................................................................................................18

 

 

 

ВИСНОВКИ..........................................................................................................20

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ.........................................................21

 

ДОДАТКИ.............................................................................................................22

 

Додаток  А.Дієслівні форми.................................................................................22

Додаток  Б.Фото. С.Бубка.....................................................................................23 Додаток В.Фото. Збірна України з футболу.......................................................23 Додаток Г.Ілюстрація до тексту...........................................................................24 Додаток Д. Творення дієслів наказового способу..............................................24 Додаток Е. Неозначена форма дієслова.Синтаксична роль....................... ......25 Додаток Ж.  Способи дієслів................................................................................26 Додаток З Особові форми дієслова......................................................................27 Додаток К. Дієвідміни дієслів..............................................................................28 Додаток Л. Види дієслів........................................................................................29 Додаток М.Способи творення дієслів.................................................................30 Додаток Н.Послідовність розбору дієслова як частини мови...........................31

 

 

 

 

ВСТУП

Сучасний урок української мови– це урок життя, на якому формується компетентність мовця, національна свідомість, духовно багата мовна особистість, ціннісне ставлення до того, що відбувається навколо. Саме наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати здобуті знання у різних ситуаціях.                            Мета наскрізних ліній – «сфокусувати» увагу й зусилля вчителів-предметників  на досягненні життєво важливої для учня й суспільства мети, увиразнити ключові компетентності.

Уведено поняття наскрізних ліній: «Екологічна безпека і сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність».

Наскрізна лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток» (НЛ-1) підсилює ключові компетентності, спрямовує діяльність учителя й учнів на формування соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, усвідомлення ідеї сталого розвитку як нового типу еколого-економічного зростання, що задовольняє потреби всіх членів суспільства за умови збереження й поетапного відновлення природного середовища, готовності брати участь у розв’язанні питань довкілля та розвитку суспільства; конкретизує роботу зі збереження й захисту довкілля.

Наскрізна лінія «Громадянська відповідальність» (НЛ-2) забезпечує розвиток соціальної й громадянської компетентностей, розкриває суть поняття «відповідальний громадянин», визначає вектори його діяльності.

Реалізації здоров’язбережувальної ключової компетентності сприяє наскрізна лінія «Здоров’я і безпека» (НЛ-3), орієнтуючи на формування учня як духовно, емоційно, соціально й фізично повноцінного громадянина, що дотримується здорового способу життя, активно долучається до облаштування безпечного для життя й діяльності середовища.

Метою наскрізної лінії   «Підприємливість і фінансова грамотність»

  (НЛ-4) є навчання молодого покоління українців ощадливості, раціонального використання коштів, планування витрат, стимулювання лідерських ініціатив, прагнення успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі.

Наведу приклади щодо реалізації наскрізних змістових ліній на уроках української  мови у 7 класі під час вивчення теми «Дієслово».

 

 

 

РЕАЛІЗАЦІЯ НАСКРІЗНИХ ЗМІСТОВИХ ЛІНІЙ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Дієслово. Форми дієслова

Здоров'я і безпека

Види спорту

Існує багато видів спорту. Спорт – це наполеглива праця і певний ризик. Але не всі види спорту можна використовувати для відпочинку.
Легку атлетику називають «королевою спорту». Це дуже красиві та захоплюючі види спорту: біг, стрибки, спортивна ходьба тощо. Найкращі для відпочинку – прогулянки швидкою ходою і пробіжки на свіжому повітрі.

Розрізняють літні та зимові види спорту, у закритих приміщеннях і на свіжому повітрі, індивідуальні та командні. Також дуже популярними є спортивні ігри: футбол, волейбол, баскетбол.
          Велосипедні прогулянки всією сім’єю чи з друзями добре впливають на дихання, серце і судини, м’язи, зміцнюють здоров’я.
          У більших компаніях цікаво пограти у волейбол – командну гру з м’ячем через сітку. У команду можна закликати друзів, стати в коло та перекидати м’яча один одному.
          У бадмінтон грають удвох воланчиком і ракетками. Ця гра розвиває точність рухів та швидкість реакції.
В Україні дуже популярний футбол. Ця гра розвиває швидкість, витривалість, точність, спритність.Україна разом з Польщею приймала чемпіонат Європи з футболу «Євро-2012».

Завдання до тексту:
1. Які рухливі ігри найбільше сприяють формуванню постави підлітка? Чому?
2. Які види спорту, на вашу думку, впливають на згуртованість членів команди?Чому?
3. Яким видом спорту займаєшся ти? Переконай своїх однокласників відвідувати спортивну секцію. Які форми дієслів ти використав?
4. Визначте, до якого стилю мовлення належить текст, тему та головну думку. Обгрунтуйте відповідь. Вкажіть тип мовлення.
5. Випишіть із тексту дієслова, визначте форми(Додаток А). Яку синтаксичну роль вони виконують? Усно доберіть до кожної групи по два власні приклади.
6. Хто добере найбільше синонімів до слова рухатися? Дізнайтеся, які синоніми до цього слова можуть дібрати ваші рідні, знайомі. Складіть два речення із синонімами.
7. «Коло думок». Чи можна назвати дієслово «найсильнішою» частиною мови? Обгрунтуйте свою відповідь.
8. Напишіть твір-мініатюру (7-10 речень) про С.Бубку.(Додаток Б).

9. Проведіть фізкультхвилинку для своїх однокласників.

10 Розглянь фотографію збірної України з футболу(Додаток  В). Назви спортсменів, розкажи , як вони досягли високих результатів.

 

Наказовий спосіб дієслів

Здоров'я і безпека

Гімнастика для очей

    Ти багато читаєш, пишеш, переглядаєш телепередачі, працюєш за комп’ютером. Очі втомлюються. Це може вплинути на гостроту зору.
Щоб запобігти порушенню гостроти зору, слід систематично виконувати вправи для очей, особливо під час тривалої напруженої роботи.
    1.Стань обличчям до вікна, знайди очима максимально віддалений об’єкт в межах видимості. Глибоко вдихни і переведи погляд на кінчик носа. Видихни, знову знайди поглядом дальній об’єкт у вікні, потім вдихни і подивись угору. Знову видих – і погляд у вікно. Повтори вправу 2-3 рази.

    2.Часто покліпай. Закрий очі і спокійно порахуй до 5. Повтори вправу 4-5 разів. Міцно заплющ очі, порахуй до 3.
    3.Закрий очі і розслаб повіки. У такому положенні роби обертальні рухи очима спочатку за годинниковою стрілкою, потім проти неї. Зроби по 5 таких рухів.
    4. Відкритими очима повільно «намалюй» у повітрі вісімку: по діагоналі, по горизонталі, по вертикалі- 5-7 вісімок у кожному напрямку буде досить, щоб твої очі відпочили.(Додаток Г).

Завдання до тексту:
1. Обговоріть у парі/у групі, скільки часу у вашій родині переглядають телепередачі. На вашу думку, це багато чи мало? Це добре чи погано? Чому?
2. Спрогнозуйте, як може змінитися здоров’я дитини, яка постійно сидить перед телевізором з бутербродами, колою і чипсами.
3. Знайдіть у тексті дієслова наказового способу. Усно визначте особу та число.
4. За власним вибором від трьох дієслів утворіть усі можливі форми наказового способу. Запишіть слова, виділіть закінчення.
5. Життєва ситуація.
Уявіть, що ви з друзями «відірвалися» від телевізора чи комп’ютера і пішли гратися на спортивний майданчик. Вимовте подані словосполучення, замінивши інфінітив формою наказового способу:
Кидати м’яч, грати у вибивного, бігти до воріт, робити колесо, стрибати вище, іти швидше, відпочити дві хвилини.

Неозначена форма дієслова

Громадянська відповідальність

Права й обов’язки

    Права й обов’язки громадян – дорослих і дітей – проголошує Конституція України. Основний Закон забезпечує право кожного на життя, безплатну освіту та медичне обслуговування. У Конституції України враховано Конвенцію ООН про права дитини.
Ознайомся, як твої ровесники розуміють статті Конвенції ООН про права дитини щодо збереження і зміцнення здоров’я:
     Стаття 1 – До 18 років я – дитина.

     Стаття 2 – Я маю право незалежно від кольору моєї шкіри, від того, хлопчик я чи дівчинка, скільки мені років, якої я національності, якою мовою розмовляю, у якого Бога вірую, заможний я чи бідний, здоровий чи хворий, які в мене батьки, та ні від чого іншого. Ніхто не має позбавити всіх прав або покарати мене за те, що я думаю або мої батьки.
    Стаття 9 – Ніхто не може розлучити мене з моїми батьками без моєї згоди. Я маю право бачити своїх батьків, коли мені захочеться.
    Стаття 19 – Мої батьки не можуть жорстоко поводитися зі мною та мають піклуватися про мене.
    Стаття 20 – Я маю право на захист і турботу держави, якщо залишусь один, або мені буде дуже погано вдома.
    Стаття 23 – Усі діти з особливими потребами мають право на особливу турботу.
    Стаття 24 – Якщо я захворію, мені буде надано найкращу медичну допомогу.
    Стаття 31 – Я маю право на відпочинок та дозвілля, можу брати участь у розважальних і культурних заходах відповідно до віку.
    Стаття 32 – Ніхто не може примусити мене робити те, що шкодить моєму здоров’ю.
    Стаття 33 – Я маю право на захист від продажу та незаконного вживання наркотиків, алкоголю, тютюну.
     Не забувай, що кожна дитина має не лише права, а й обов’язки: перед сім’єю, товаришами, однокласниками, суспільством. Не завжди ці обов’язки легці та приємні. Але як член родини, учень, громадянин суспільства ти повинен:
1. Піклуватися про своє здоров’я, зміцнювати його.
2. Бути чемним і уважним, поважати старших.
3. Старанно та наполегливо вчитися.
4. Посильно допомагати батькам у домашньому господарстві.
5. Не порушувати закони.

Завдання до тексту:
1. Із зазначених статей Конвенції ООН про права дитини назви ті, які тобі найбільше запам’ятались. Поясни чому.
2. Намалюй малюнок-плакат до будь-якої статті Конвенції ООН про права дитини або Конституції України.
3. Влаштуй з однокласниками виставку створених плакатів. Обговоріть їх.
4. «Коло думок». Обговоріть з однокласниками, які обов’язки ви виконуєте як учні?
5. Визначте, до якого стилю мовлення належить текст, тему та головну думку. Обгрунтуйте відповідь. Вкажіть тип мовлення.
6. Запишіть дієслова послідовно у дві колонки:
1) неозначена форма дієслова;
2) особове дієслово.

Визначте  вид дієслів та перехідність.
7. З’ясуйте за тематичним словником значення слів «конституція», «конвенція». Складіть із цими словами речення, використовуючи неозначену форму дієслова.
8. Підготуйте повідомлення про синтаксичну роль неозначеної форми дієслова.

 

Способи дієслів

Здоров'я і безпека

Якщо виникла пожежа

    Прометей не передбачав, що його вистражданий дар може стати небезпечним. Люди навчилися використовувати вогонь для приготування їжі, виготовлення глиняного та скляного посуду, виплавляння металів та багато іншого. Проте досі не навчилися повністю приборкувати вогонь. Недарма кажуть, що вогонь — добрий слуга, але поганий хазяїн.
    Необережне чи недбале поводження з вогнем може призвести до страшного лиха — пожежі.
    Пожежа — це неконтрольоване горіння, що завдає значних матеріальних втрат, призводить до отруєння, травмування, навіть загибелі живих істот.

Завдання до тексту:
1. Пригадай легенду про Прометея. Що корисного отримали люди від  дарунка, який він зробив?
2. Прочитай текст. Назви умови виникнення пожежі.
3. Які плакати з пожежної безпеки ти бачив на узліссях? Поясни їх зміст.
4. Намалюй свій протипожежний плакат.
5. Що можна використовувати як підручні засоби пожежогасіння?
6. Перекажи текст, використовуючи дієслова умовного та наказового способів. Як змінився текст?
7. «Коло думок». Чи мають дієслова умовного та наказового способів категорію часу та особи/роду? Відповідь обґрунтуй.
8. Утвори  усі можливі форми наказового та умовного способів дієслів: виникати, погасити, попереджати.(Додаток Ж).
9. Набувай життєвих навичок. Обстеж свою оселю. Визнач легкозаймисті предмети. Чи безпечно їх зберігають? Обговори результати дослідження з дорослими. Запиши результати до зошита. Дієслова яких способів вживаєш найчастіше? Чому?

 

Особові форми дієслова

Підприємливість і фінансова грамотність

Термін «гривня» був пов’язаний із нашим обручем – жіночою прикрасою (гривна) із дорогоцінного металу. Пізніше він набуває нового значення – еквіваленту певної кількості (ваги) срібла, тобто з’являється срібна гривня. Найпоширеніші гривні – як платіжно-грошові одиниці – були трьох типів: київська, чернігівська, новгородська; іноді трапляються литовські і татарські гривні.

У 1992 році перші зразки української гривні були виготовлені в Канаді компанією CanadianBankNoteCompany( 105 контейнерів номіналами до 20 гривень) і британською компанією DeLaRuepic, яка розміщувалася на Мальті    ( номіналами 50, 100 і 200 гривень) за ескізами В. Лопати за участі Б.Максимова.

У 1994 році на Банкнотній фабриці Національного банку України була виведена в дію перша лінія з виготовлення монет масового обігу , пам’ятних і ювілейних монет, нагородної продукції.

Перші українські монети в 1992 році були виготовлені на Луганському заводі з виготовлення набоїв і на монетному дворі Італії. Були сумніви також щодо назви української монети: пропонувалися назви «сотий» , «різана», «списівка», але 2 березня 1992 року Президія Верховної Ради затвердив назву «копійка».

Завдання до тексту:

  1. Які банкноти перебувають нині в обігу?
  2. Монети якої номінальної вартості перебувають нині в обігу?
  3. Поясніть походження слова «гривня». Яке визначення подає тлумачний словник?
  4. Поясніть, чому змінюється купівельна спроможність грошей? Порівняйте, що ви могли купити за 100 гривень торік і тепер. Що стало дешевше і що стало дорожче? Чому?
  5. Укладіть тлумачний словник, пояснивши слова «банкноти», «інфляція», «квазігроші», «споживчий кошик». Складіть із цими словами речення, вкажіть особові дієслова, визначте у них особу/рід, число, закінчення.
  6. У тексті підкресліть особові дієслова як члени речення, визначте особу дієслів.
  7. Поясніть орфограму «Велика літера у власних назвах».
  8. Пригадайте й запишіть прислів’я, приказки, фразеологічні звороти про значення грошей.
  9. Складіть повідомлення про те, у яких творах української літератури розкрито тему влади грошей над людиною. Чому ця тема є актуальною сьогодні?
  10.  Які дієслова використали у повідомлені? Визначте особу, число.

 

 

Дієслова I та II дієвідміни

Підприємливість і фінансова грамотність

Сімейний бюджет

     Сімейний бюджет – це сукупність доходів і витрат сім’ї за певний період часу (найчастіше за місяць, бо витрати й доходи орієнтовані саме на цей період). Складається він із двох частин: доходів і витрат. Перша з них – це джерела поповнення сімейного бюджету, а друга – витрати сім’ї.

    Основними особливостями значних фінансових подій є те що: ці події плануються заздалегідь і впродовж тривалого часу; вони суттєво впливають на витратну частину  сімейного бюджету; для таких подій необхідні значні за обсягами кошти , які треба накопичити; іноді такі кошти сім’я не в змозі накопичувати, а тому треба вдаватися до кредитів та інших позик або продавати активи, якими володіє сім’я, чи їх частину.

    Для того, щоб здійснити витрати на значні фінансові події, слід обов’язково звернути увагу на доходи, які отримує сім’я впродовж певного часу. Треба оцінити , чи вистачить цих коштів, а в разі їх нестачі прийняти конкретні рішення, до яких джерел поповнення коштів треба вдаватися.

    Для того, щоб реалізувати значну фінансову подію, потрібно дотримуватися такої послідовності: чітко поставити цілі, щоби досягнути фінансового благополуччя в майбутньому; скласти так званий «план життя»; скласти план дій, спрямований на досягнення поставленої цілі (цілей).

 

 

Завдання до тексту:

  1. Чи берете ви участь у складанні сімейного бюджету? Як ви думаєте чому?
  2. Розрахуйте сімейний бюджет на день/тиждень. Чи задовольняє він ваших батьків? Відповідь аргументуйте.
  3. Поясніть лексичне значення слів «бюждет», «доходи сім’ї», «значна фінансова подія». При потребі зверніться до тлумачного словника.
  4. Випишіть із тексту дієслова, визначте вид, спосіб, час, дієвідміну.
  5. Продієвідмінюйте слова: іти, бачити, чути, клеїти. Підкресліть закінчення. Зробіть висновок про написання е(є) та и(ї) в особових формах дієслів. Порівняйте свої висновки з правилами підручника.
  6. Уявіть себе письменником – фантастом. Розкажіть, на що сім’я буде витрачати кошти через  100 років. Використовуйте дієслова майбутнього часу, визначте в них дієвідміну( Додаток К).

 

Види дієслова

Підприємливість і фінансова грамотність

 

    Ярославові на 16-річчя батьки подарували 1 тисячу гривень. У Ярослава була мрія – новий велосипед. Проте однокласники порадили: «Ти б краще купив собі скутер, як Толик з 11-го В. Усі заздритимуть тобі!» Правда, за ці гроші Ярослав міг купити тільки старий скутер. Та з’ясувалося, що той же Толик із радістю згоден продати свій. Угода відбулася у дворі наступного дня. Ярослав був у захваті. Однак радість тривала не довго. Бензин «з’їдав» майже всі кишенькові гроші. Але це було тільки початком неприємностей. Вік скутера почав нагадувати про себе. На ремонт гроші довелося брати в батьків. Інтерес оточення до скутера швидко згас.

    Ярослав пошкодував, що піддався спокусі і даремно витратив гроші. Він сказав Толику: «Я так тобі заздрив, поки не купив у тебе скутер! А тепер сам готовий швидше від нього позбутися». «Усе правильно, - відповів Толик: - Адже ти бачив тільки як я катаюся, але жодного разу не запитав, скільки часу і грошей я витрачаю на нього».

    Щоб не повторювати чужі помилки, перед покупкою постав собі три запитання:

-Чи потрібна мені ця річ? Скільки вона коштує?Наскільки легко можна потім цю річ продати.

Запитання до тексту:

  1. Чому, на твій погляд, люди часто скаржаться на брак грошей? Що, по-твоєму, можна вважати фінансовим  добробутом?
  2. Чи виникала у твоєму житті ситуація, подібна до Ярославової? Як ти вирішив проблему?
  3. Що допоможе уникнути зайвих покупок? Чи доводилося тобі здійснювати покупки під впливом реклами? Чи шкодував про це?
  4. Визначте тему та головну думку тексту. Вкажіть тип мовлення.
  5. Випишіть дієслова, визначте вид, доберіть видову пару. Виділіть суфікси та префікси, якими розрізняються дієслова кожної пари.
  6. Доберіть фразеологічні звороти зі словом «гроші», підкресліть дієслова, визначте вид. Усно поясніть значення фразеологізмів.
  7. Напишіть твір-роздум про те, що ви розумієте під «обачливою фінансовою поведінкою», використовуючи дієслова доконаного і недоконаного видів.

 

Способи творення дієслів

Екологічна безпека та сталий розвиток

Вода

          Вода – це найважливіша на нашій планеті рідина. У воді зароджується життя. Без неї неможливе існування рослин і тварин. Життя є лише там, де є вода і, навпаки, де знаходиться вода, там є життя. За словами академіка    В.І. Вернадського: „Вода без життя в біосфері невідома”. Тому й не можна оминути тему значення води для здоров’я людини.

         Передусім відмітимо, що важливість якості питної води. За висновкам Весвітньої організації охорони здоров’я більше 80 % відомих сьогодні хвороб пов’язано з незадовільною якістю питної води. У той же час вода, яку ми п’ємо, може стати найкращими і найефективнішими ліками.

          Водні процедури, баня, лікування на морі, фонтан у саду – це наше здоров’я. У всьому світі чиста питна вода стає найнеобхіднішим товаром. Тому індустрія продажу бутильованої води є однією з найприбутковіших і розвивається шаленими темпами. Щорічно продаються понад сто мільярдів літрів води, в основному в пластикових бутлях, що вже є шкідливим для здоров’я. Прибутки в цій галузі досягають понад трильйон доларів у рік – це 40% прибутків нафтових компаній і на багато перевищує доходи фармацевтичних компаній. Торгувати водою найближчим часом буде прибутковіше, ніж нафтою.

         У кожній країні є служба, яка на державному рівні контролює якість питної води, що надходить через водопровідну систему населенню. Але, незважаючи на це, якість води залишається незадовільною. Поки вода дійде у квартиру з місця постачання, вона протікає через сотні кілометрів труб. У ній розчиняється безліч домішок, оскільки вода є універсальним розчинником. Недоочищена вода призводить до виникнення безлічі хвороб. Тому перед уживанням воду необхідно очищати. Для цього існують різні види фільтрів. Саме від якості води, яку ми вживаємо, залежить стан нашого здоров’я, саме наше життя.

          Вода варта того, щоб ми цікавились, що ми п’ємо. І ми повинні зробили все можливе, щоб ця вода була чистою і фізіологічно повноцінною.

Завдання до тексту:

1.Розкажи, як твоя родина ставиться до питання економії води.

2.Які водойми знаходяться поблизу твого населеного пункту. У якому екологічному стані вони перебувають?Проклади безпечний маршрут від свого будинку до водойми.

3. Склади  пам'ятку «Кроки до змін у ставленні до води. Що ти можеш робити вже сьогодні?».Обміняйся інформацією з однокласниками.

4. Випиши із тексту дієслова, утворені префіксальним, суфіксальним, префіксально-суфіксальним способами. Виділи  у них твірні основи. Свої відповіді прокоментуй  теоретичним матеріалом підручника( Додаток М).

5.Випиши не менше 5 дієслів, виконай письмово їх розбір як частини мови.

6.Пригадай і запиши прислів'я, приказки про необхідність води для людини.

 

                  

 

                 

 

 

Розбір дієслова як частини мови

Екологічна безпека та сталий розвиток

Наш вік двадцять перший , сповнений тривог,

Шалених ритмів, стресу,відкриття .

Вiд космосу до самого земного

На карту ставить долi i життя.

У вiдчай впала молода тополя,

Вмирав повiльно скручений листок,

Болять забрудненi  легенi поля :

Бiль вiддає у кожен колосок.

Мов примули на діючих вулканах,

Понад землею зводяться АЕС.

Iде на людство хвилею цунамi,

Збунтованого атома прогрес.

Зникають i тварини , i рослини…

Так, дуже сумно, що природа гине.

Але ж не всi ! І ми їх все одно ,

Хоч інколи , побачимо в кiно…

Авжеж , в кiно…Чи в мультиках хіба…

Нi , це не просто сором ,

Це – ганьба!

Тварини потребують охорони !

Навiщо ж тодi книга є Червона ?!

Створила ж заповідники людина,

Щоб жодна не загинула тварина ?!

Ну, а рослини ? Це немов кохання !

Не вже колись залишиться остання ?

Рослини - це краса Землi барвиста ,

Без них навiть мистецтво втратить змiсту!

Планета є для кожного  оселя,

Нема рослин , тварин , Земля-пустеля ,

Бо з космосом ми будем наодинцi…

А хто наносить шкоду , ті - злочинцi !

Та нi я не злочинець , не байдужа…

Менi природу жаль ,i навiть дуже !

 

Завдання до тексту:

1.За якими категоріями рослини і тварини включені до Червоної книги?

2. Гра «Відгадай».Робота у парах.Рослини та тварини Червоної книги України. За описом відгадати і вказати ареал поширення.

Рослини. Завдання 1 (Шафран Гейфелiв)

Це багатолітня трав’яниста рослина заввишки 10-25 см. Листочки прикорневі лiнiйнi, з білою поздовжньою смужкою. Квітка одинична, фіолетова, з жовтогарячою приймачкою. Цвіте у березні-квiтнi. Розмножується бульбоцибулинами та насінням.

 Завдання2 (Пiвонiя кримська)

Це багатолітня трав’яниста рослина заввишки 40-70 см, з бульбоподібним коренем. Стебла розгалужені, листки шкiрястi, сизi, з широкоовальними або майже заокругленими частинками завширшки 2-6 см. Квітки одиничні лiлово-рожевi або червонi.

Завдання3 (Лiлiя лiсова)

Росте в широколистих та мішаних лісах, здебільшого на галявинах, узліссях, у чагарниках. Стебло зелене, iнодi з червонуватими цятками, знизу i під суцвіттям-безлисте. Листки еліптичноланцетнi, гострi, з короткошорстким краєм. Квітки повислi, на довгих квiтконiжках, ясно-пурпуровi,з фіолетовими плямами, ароматнi, зiбранi у негусту китицю.

 

 

 

Завдання 4(Пiдснiжник)

Це багаторічна цибулинна рослина. Росте у широколистяних та змішаних лісах, на галявинах, у чагарниках. Ранньої весни утворюються місцями в лісах удовий білий килим. Цибулини отруйні.

 

Завдання5 (Пролiсок дволистий)

Стебло безлисте, циліндричне, голе, із квітками на верхiвцi. Листки широколінiйнi. звуженi до основи. Квiтки зiбранi по 2-10 у рiдкi китиці. Квiтконiжки спрямованi в гору, звичайно вдвiчi довші за квітку. Правильна квітка, оцвітина проста, вiночкоподiбна, складається з шести блакитних пелюсток.

Тварини. Завдання1 (Зубр)

 Живе в змiшанних та листяних лісах з галявинами, лугами, болотами. Здатні пристосовуватися до умов культурного ландшафту. У 1902р. зубри були вперше аклiматизованi в Українi в заповіднику Асканiя-Нова та двiчi завозилися у Крим, однак під час громадянської та ІІСвітовоївійни були винищені.

Завдання 2 (Рись)

Трапляється переважно у Карпатах. Живе у хвойних та змiшаних лісах з буреломами та заболоченими важкодоступними ділянками. В горах пiднiмається до висоти 1200м. Веде осiдлий спосіб життя доти, поки на дiлянцi є корм. Узимку в пошуках їжі може долати значні вiдстанi. Живиться переважно копитними, а також зайцями, птахами, мишоподiбними гризунами.

Завдання3 (Хохуля звичайна)

 Це середніх розмiрiв звірятко добре пристосовано до життя у воді. Воно має конусоподібну голову та довгий рухливий хоботок. Щільне, густе темне хутро не намокає, бо ретельно змащене жиром.

У воді посувається майже, як риба і може по 10-12 хвилин перебувати під водою. Більшу частину життя проводить у воді, або в прибережних норах. Основний корм дрiбнi тварини.

Завдання4 (Беркут)

Мешкає в гірських лісах i на скелях. Гніздиться дуже високо на старих дубах i грабах. Рiзнi народи називали по-рiзному: хацан, гірський орел, королівський орел, золотий орел. Основна здобича зайці, хоча може ловити все: від мишей до молодих особин копитних і птахів. Зникає в наслідок активного винищування людиною, під впливом господарської дiяльностi, збіднення кормової бази.

 Завдання 5 (Бражник)

 Метелик живиться соком дерев, iнодi бджолиним медом. Активний у сутінках і вночі, може мігрувати, долаючи значні вiдстанi. Гусениці iнодi живляться іншими рослинами. Причини зміни чисельності хiмiчна обробка пасльонових культур, викорчовування чагарників і розорювання місць перебування.

4. Відновити текст пісні «Гімн природи» (Виділені слова - пропущені).

Пташка летить у блакить

I сонцю радіє, весні,

I неповторною мить,

Здається тобі і мені.

I вітерець гомінкий

Бавиться, наче дитя.

Довгого віку тобі

Бажаємо, Матері-Землі.

Не зірви маленьку квітку.

Хай росте, несе у світ красу.

I березовим таночком,

Замилуйся у ліску.

Так багато у природи

Беззахисних є творінь.

Збережи чарiвнiсть світу,

Для наступних поколінь!

5.Випишіть 5 дієслів і виконайте письмово їх розбір як частини мови. Скористайтесь схемою, розміщеною на додатку Н.

6.Назвіть дієслова, вжиті в переносному значенні.Чи допомагають дієслова передати часову послідовність перебігу подій?

 

Узагальнення вивченого з теми  «Дієслово»

Громадянська відповідальність

Україна в огні

Грім і гуркіт потрясали все. Вся земля, все здригалося під тягарем залізного потоку. Яка була річка! Яка була річка! Найпрекрасніша з усіх плинучих річок. Та сама, яку переходили вбрід веселі дівчата з граблями і сорочками над головами і захоплюючими піснями і сміхом! Яка була любима незаймана річка! Вона стала невпізнанна. Вона була збезчещена, згвалтована і спотворена ворогами.

Вода текла в ній каламутна й кривава.

Хиталися на кручах столітні тінисті дерева і падали в річку корінням вгору.

Яка була річка! І грязь, і каламуть, і кров у річці, і смерть!

Літали зграї переляканих, знавіснілих птиць над боєм. У повітряних хвилях, як у тайфуні, їх кидало від вибухів з боку в бік, вперед — назад, вперед — назад! Вони падали від грізних ударів на землю, шукаючи захисту від чужих і страшних людей.

Лисиці дрижали в лисичих норах. Вовки в кущах припадали черевами до землі .Вовчиці плакали.

Такий страшний був світ у бою. Одна лише людина могла витерпіти бій...

Тут боролось безсмертя зі смертю.( За О.Довженком)

 

 

Завдання до тексту

1.У чому актуальність цього твору? Чи можна провести аналогію між подіями ІІ Світової війни і сучасністю?

2. Прокоментуйте слова кіборга Дмитра Крикуна: « Страх завжди був. Той, хто каже, що не боявся – бреше. Завжди страшно, бо жити хочеться». Чи кожна людина може стати на війні героєм?

3.Напишіть лист учасникам ООС, подякуйте їм за високий патріотизм.

4.З якими словами ви хотіли б звернутися до своїх однолітків,щоб закликати їх активніше допомагати воїнам Збройних сил України?

5.Усно перекажіть прочитане від І особи, передаючи інтонацією почуття оповідача.

6. Випишіть 5 дієслів минулого часу, доберіть до них усі можливі форми.

7. Яку синтаксичну роль виконують дієслова у тексті?

 створити буктрейлер до твору

 

6.Які дієслова належать до І дієвіміни, а які до ІІ?В особових закінченнях дієслів якої дієвідміни пишемо и (і),  а в якої- е(є)?

7.Як ви думаєте, чому до цих пір не екранізована кіноповість О.Довженка "Україна в огні"?Відповідаючи, вживайте дієслова різних способів.

8. Розберіть три дієслова як частину мови.

9. Створити буктрейлер до твору О.Довженка «Україна в огні».( За бажанням учнів).

10.Домашній кінотеатр. Перегляньте зі своїми родинами український повнометражний художній фільм режисера Ахтема Сеїтаблаєва за сценарієм Наталії Ворожбит про оборону Донецького аеропорту під час війни на Донбасі «Кіборги. Герої не вмирають». Поділіться враженнями про фільм.      

 

                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВКИ

Наскрізні змістові лінії, як і ключові компетентності, спільні для всіх навчальних предметів і є засобом інтегрування навчального змісту. Вони корелюються з окремими ключовими компетентностями і сприяють формуванню ціннісних і світоглядних орієнтацій учня, що визначають його поведінку в життєвих ситуаціях.

Реалізуючи наскрізну змістову лінію «Екологічна безпека та сталий розвиток», намагаюся  сформувати в учнів поняття того, що людина – частина природи, і її існування безпосередньо залежить від природного середовища. Вихід за межі класу до парку або річки  мотивує та активізує дітей до пізнання нового. Доцільно також звертатися до досвіду учнів, що перетворить їх на активних учасників навчального процесу та пов’яже навчання з життям.

Реалізацію наскрізної змістової лінії «Громадянська відповідальність» спрямовую на формування відповідального громадянина нашого суспільства. Учні повинні знати не тільки свої права та обов’язки, а й бути відповідальними, знаходити потрібні способи діяльності та моделі поведінки для досягнення своєї мети, але при цьому не порушуючи права інших.

Для реалізації змістової лінії «Здоров’я та безпека» можуть бути використані активні методи роботи: інсценізування, рольові ігри, фізкультхвилинки та хвилини релаксації, зміна діяльності. Важливо сформувати у дітей позитивне ставлення до себе,свого здоров'я, навчити розрізняти безпечну та небезпечну поведінку та її наслідки.

Реалізація наскрізної змістової лінії «Підприємливість та фінансова грамотність» забезпечить здатність учнів планувати та розробляти різні завдання, представляти себе та свої досягнення, приймати рішення, робити розрахунки, розподіляти власні кошти.

Впровадження змістових ліній допоможе учням не тільки успішно адаптуватися у новому соціальному та інформаційному середовищі, але й активно впливати на нього в інтересах збереження й подальшого розвитку людського суспільства та довкілля.

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1. Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти/ затверджений Постановою КМУ від 23.11.2011№ 1392 [Електронний ресурс],- Режим доступу:http://www.mon.gov.ua/ua/often-requested/state-standards/.

2. Про освіту: Закон України [Електронний ресурс] : затверджений Верховною Радою України від 13 травня 1999 року ( в редакції від 28.09.2017,підстава 2145-19).-Режим доступу:http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/651-14

3. Українська мова. 5 – 9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. − К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804)

4. Авраменко О., Тищенко О. Українська мова. Правопис у таблицях. Тестові завдання. К.: Книголав, 2018 192с.

5. Бех І.Д., Воронцова Т.В., Пономаренко В.С.,Страшко С.В. Основи здоров'я. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. К.: Алатон, 2015 200с.

6. Довженко О.П. Україна в огні. К.:Фоліо, 2010 351с.

7. Заболотний О.В., Заболотний В.В. Українська мова. Підручник для 7 класу.К.: Генеза, 2015 256с.

8. Конвенція ООН про права дитини.UNICEF, – 2016

9. Конституція України. Центр навчальної літератури, 2018 60с.

10. Смовженко Т.С. Фінансова грамотність. Робочий зошит для учня. К., 2013,115с.

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

Додаток А. Дієслівні форми

 

Дієслівні форми

Інфінітив(неозначена форма)

Безособові дієслова

Дієприкметник

Безособові форми на -но, -то

Дієприслівник

незмінювана форма, яка, називаючи, дію або стан предмета, не вказує на час, особу, число, спосіб і відповідає на питання що робити? що зробити?

означають дію без відношення до будь-якої особи

світає, морозить, думається

особлива форма дієслова, яка виражає ознаку предмета за дією або станом і відповідає на питання який? яка?, яке? які?

зів'яле (листя), освітлена (кімната)

вказують на дію, виконану невідомою особою

зроблено, написано

особлива незмінювана форма дієслова, яка означає додаткову дію, що супроводить головну, виражену дієсловом, і відповідає на питання що роблячи? що зробивши?

любити, судити

читаючи, співаючи

Зауважте!

-         інфінітив завжди має суфікс –ти (-ть);

-         інфінітив має морфологічні ознаки  - вид(доконаний чи недоконаний), а також перехідність або неперехідність;

-         у двоскладному реченні неозначена форма дієслова може виступати у функції будь-якого члена речення;

-         безособові дієслова виконують роль головного члена в односкладних безособових реченнях;

-         інфінітив, безособові дієслова, дієслівні форми на –но, то - , дієприслівник – незмінювані форми дієслова.

 

 

 

Додаток  Б.

Картинки по запросу Сергій Бубка  Результат пошуку зображень за запитом "фото бубки"

Легенда вітчизняного спорту зі стрибків із жердиною Сергій Бубка – чемпіон Європи і світу, багаторазовий світовий рекордсмен, олімпійський чемпіон, Герой України.

 

Додаток  В.

Картинки по запросу збірна україни з футболу 2012

Збірна України з футболу, 2012 р.

 

 

 

 

 

 

Додаток Г.

C:\Users\Антон\Desktop\Безымянfsdный.png

 

 

 

 

Додаток Д. Творення дієслів наказового способу

Особа

Однина

Множина

1-ша

 

пишімо, заспіваймо. одягнімось

2-га

пиши, заспівай, одягнись

пишіть, заспівайте, одягнітесь

3-тя

хай (нехай) пише|, хай (нехай) заспіває, хай (нехай) одягається

хай (нехай) пишуть, хай (нехай) заспівають, хай(нехай) одягаються

Дієслова наказового способу творяться від дієслів теперішнього чи простої форми майбутнього часу дійсного способу. В 1-й особі множини мають закінчення -мо, -імо;в 2-й особі однини -и, [0]; в другій особі множини  -те,    -іте,-іть. Наказова форма 3-ї особи утворюється додаванням спонукальної частки хай (нехай) до дієслова теперішнього або майбутнього часу в 3-й особі однини і множини. Від дієслів могти, хотіти, бачити наказовий спосіб не утворюється.

 

Додаток Е. Неозначена форма дієслова.Синтаксична роль

Неозначена форма дієслова як член речення

Підмет

Читати для нього — справжня насолода.

Присудок

Я хотіла побачити свого друга.

Означення

У мене не було бажання (якого?) сперечатися.

Додаток

Олег запропонував (що?) пограти у футбол.

Обставина

Ігор прийшов (з якою метою?) привітати друга.

 

Неозначена форма — початкова форма дієслова. Дієслова, що відповідають на питання що робити? Що зробити?, називають дієсловами неозначеної форми. Неозначена форма дієслова називає дію, стан або процес, але не вказує ні на час, ні на особу, ні на число, ні на рід. У кінці таких дієслів пишеться суфікс -ти (-ть).

Неозначена форма дієслова може бути будь-яким членом речення. Найчастіше дієслово в неозначеній формі виступає в ролі головного члена речення в односкладному безособовому реченні: Не здержать нам хвилі. Також може бути частиною присудка, що складається з двох і більше слів: Трудитись має кожен як бджола. Присудок, який складається з двох або більше слів, називають складеним.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Ж. Способи дієслів

 

 

Дійсний

Умовний

Наказовий

Виражає

Дійсну , реальну дію

Бажану, можливу за певних умов дію

Спонукання до дії(наказ, пораду, прохання, побажання)

Питання

Що робить?

Що зробить?

Що зробив

Що робив би?

Що зробив би ?

Що роби?

Що зроби?

Змінюється

За часами, числами та особами  або родами (мин. ч)

За числами, в одн.- за родами

За числами та особами

В одн.-2-га особа, у мн.-1-ша і 2-га особи

Творення

 

Дієслово мин. часу +частки б,би

Можуть творитися за допомогою часток хай, нехай

Приклади

Працює, сміється, забуде, зробив

Повідомив би, хотіли б, прийшла б

Говори, говорімо, хай говорить, нехай говорить

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Додаток З. Особові форми дієслова

Форми дієслів, у яких можна визначити особу, називають особовими формами (особові форми дієслів розрізняють за особовими закінченнями: кажу, кажемо, кажеш, кажуть).

Категорія особи. Значення особи в дієслові ґрунтується на стосунку до 1-ї особи (безпосередньо мовця), до 2-ї особи (його співрозмовника) або до 3-ї особи (будь-кого, будь-чого, що є предметом розмови).

 

 

 

Розрізняють три особи дієслова

особа

однина

множина

1-ша

2-га

3-тя

слухаю

слухаєш

слухає

Слухаємо

слухаєте слухають

Морфологічні ознаки. Особові форми дієслів змінюються за часами (теперішній, минулий, майбутній), особами (у теперішньому й майбутньому часах), числами, родами (у минулому часі).

Синтаксична роль. У реченні особові дієслова є присудками: Кожна пташка будує своє гніздо. Бджола прилетить, де мед. (Народна творчість).

Стилістичні особливості. У розмовному та художньому стилях мовлення можуть уживатися дієслівні форми третьої особи однини без особових закінчень і суфіксів: біга, зна, доганя. 

Зверніть увагу! Категорія особи дієслова тісно пов'язана з категорією особи займенника (читаю - я читаю; читаєш - ти читаєш).

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток К. Дієвідміни дієслів

Перша (І)

Друга (ІІ)

  1. У третій особі множини (до дієслова підставляємо займенник вони) мають закінчення:

-уть, -ють: читають, малюють, пишуть

-ать, -ять: кричать, носять, дивляться, бачать

  1. В особових закінченнях дієслів пишеться (крім І ос. однини та ІІІ ос. множини):

-Е, -Є: ідеш, ідете, ідемо, іде; граєш, граєте, граємо, грає

-И, -Ї: летиш, летить, летимо, летите; стоїш, стоїть, стоїмо, стоїте

  1. За основою інфінітива:

а) з односкладовою основою на -и-, -у-: ми-ти, пи-ти, ви-ти, чу-ти;

Зверніть увагу! В особових формах дієслів бити, звивати, лити, пити голосний -и- не зберігається: лити  ллють, пити  п’ють.

б) з основою на приголосний: мог-ти, нес-ти;

в) з основою на -оро-, -оло-: молоти, боротися;

г) із суфіксами -и-, -і-(-ї-), -а-, -ва-, -ону,  що не випадають при змінюванні: раді-ти (радію), зацвіта-ти (зацвітаю), зігріва-ти (зігріваю); крикону-ти (криконуть)+ гнати, брати, прати, драти і подібні;

ґ) з основою на -ота: белькотати, муркотати;

д) дієслова з основою на : сія-ти, смія-тися;

е) із суфіксами -ува-, -юва-, які втрачають -ва-: годувати (годують), гостювати (гостюють);

є) дієслова: хотіти, іржати, ревіти, сопіти,

гудіти, давати, відповідати.

а) з суфіксами -и-, -і-, -ї – (крім односкладових), які випадають в особових формах: сидіти (сиджу, сидиш), любити (люблю), гриміти (гримить);

б) з суфіксом -а- після й та шиплячих, який в особових формах випадає: кричати (кричиш), стояти (стоїш);

в) дієслова на -отіти, які мають відповідники на        -отати (тому цокотіти – цокотять – ІІ дієвідміна, а цокотати – цокочуть – І дієвідміна): булькотіти, муркотіти, тріскотіти;

г) дієслова: спати, бігти, боятися, стояти.

Зверніть увагу! Деякі дієслова, хоча звучать майже однаково і мають однакове значення, належать до різних дієвідмін, тому й пишемо: стелеться і стелиться, хропеш і хропиш.

Додаток Л. Види дієслів

Доконаний

Недоконаний

Вказує на завершену дію і відповідає на питання що зробити? що зробив? що зроблю? Ці дієслова не мають форми теперішнього часу.

Вказує на незавершену дію і відповідає на питання що робити? що робив? що роблю? що буду робити?

намалювати, перейти, зіскочити, затримати

малювати, іти, скакати, затримувати

 Зверніть увагу! 1. Форми одного виду творяться від форм іншого виду за допомогою різних способів: 1) додаванням і відкиданням префіксів (світити – засвітити, вабити – привабити); 2) заміною, додаванням чи відкиданням суфіксів (повторювати – повторити, допомагати – допомогти); 3) чергуванням звуків у корені (збирати – зібрати); 4) зміною наголосу (розки́дати – розкидáти, скли́кати – скликáти); 5) зміною коренів (брати – взяти, ловити – упіймати, заходити – зайти).

2. Окремі дієслова поєднують у собі значення як доконаного, так і недоконаного виду. До них належать дієслова із суфіксом -ува- переважно іншомовного походження: атакувати, гарантувати, наслідувати, організувати, телефонувати тощо. Ці дієслова виявляють своє видове значення у контексті.

Додаток М.Способи творення дієслів

Префіксальний

Суфіксальний

Префіксально-суфіксальний

Словоскладання

в- (уві-): вписати, увібрати, влити;від(і)-: відрахувати;до-(ді-): дочистити;над-(і-): надписувати, надірвати;о- (об-, обі-): обшити, обіграти, обнести;під-(і)-: під’їхати, підігріти, підібрати;

по-, попо-: подерти, попоходити;

при-: пришити;

роз- (розі-): розгромити, розігріти

-а-, (-я-): від іменників, прикметни­ків, вигуків: моргати, хлопати, вечеряти, міцніша­ти;-ува (-юва-): від іменників: підмалю­вати, записувати, днювати, учителювати;-і-: від іменників, прикметників, числівників: жаліти, біліти, двоїти;-ну-: від прикметників, вигуків: стукнути, ойкнути;-ка-: від займенників, вигуків, часток: бекати, кукувати

під-, з- + -ува- (-юва-): підвищувати, зменшу­вати;ви-, по-, з-, не-, про- + -и-, -ува-, (-юва-): викорінювати, знешко­джувати, пофарбувати;від-, до-, з-, не-, на- + -ся: відчепитися, ненаїстися, допрацюватися

а) іменна частина + дієслівна основа: благоволити, верховодити;б) складні іменники + -ува- (-юва-), -а- (-я-): вільнодумствувати, добродіяти

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Н. Послідовність розбору дієслова як частини мови

1. Дієслово, його загальне значення.

2. На яке питання відповідає.

3. Початкова (неозначена) форма (інфінітив).

4. Постійні морфологічні ознаки: вид (доконаний, недоконаний), перехідність, дієвідміна (І та ІІ).

5. Непостійні морфологічні ознаки: спосіб (дійсний, умовний, наказовий), час для дієслів дійсного способу (теперішній, минулий, майбутній), особа для теперішнього і майбутнього часу (І, ІІ, ІІІ), число (однина, множина), рід для минулого часу в однині (чоловічий, жіночий, середній).

6. Синтаксична роль (яким є членом речення)

Нічого кращого в усьому світі не знайдеш за любов і працю.

 (М. Стельмах).

Зразок усного розбору дієслова

 (Не) знайдеш — дієслово, означає дію, відповідає на питання що зробиш?, початкова форма — знайти, доконаний вид, перехідне, перша дієвідміна, дійсний спосіб, майбутній час, друга особа однини, присудок.

Зразок письмового розбору дієслова

 (Не) знайдеш – дієсл., означає дію, що зробиш?, знайти, док.вид перех. І дієвідм., дійсн. спосіб, майб.час. 2-га ос.одн., присудок.

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
8 листопада 2020
Переглядів
7561
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку