Тема: Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: закріпити й поглибити знання учнів про прислівник як частину мови,
його значення, граматичні властивості, синтаксичну роль; розвивати вміння розпізнавати прислівники в реченнях, визначати їхнє загальне значення та граматичні ознаки; формувати комунікативні вміння та навички, правильно використовувати прислівники в мовленні; виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей.
Обладнання: підручник, наочна узагальнювальна схема «Прислівник», орфографічний словник, індивідуальні картки.
Тип уроку: комбінований урок засвоєння нових знань.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Опитування «Мозкова атака»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
На дошці спроектоване або записане речення.
Перед вами речення, виразно прочитайте його.
Умивалися жінки в ранці свіжою росою з липи, берези, яблуні, вишні, ввечері – відваром із пелюсток ружі, висушених трав – душиці, чебрецю, м'яти, а також калини й малини.
Учні визначають тему уроку.
Самостійне формулювання мети уроку.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
Прочитайте, записані на дошці речення. Спираючись на знання про прислівник, засвоєні раніше, випишіть із тексту прислівники із словами, від яких вони залежать.
Узимку чекай, сподівайся на літо, мій сину. (Є.Гуцало.) Неси в душі напоготові матусин мудрий заповіт! (М.Нагнибіда.) Взагалі, у нас говорять – як ходять: прямо, повноросто, навпрошки (Б.Олійник.) У кожної людини душа щасливо й гордо ожива. (О.Довгий.) Вгорі на білих поплавках застигли сонячні хмарини. (Д.Луценко.) Сходить сонце стороною і назустріч нам іде. (М.Стельмах.) Минули вдосвіта якесь село. За вигоном котило поле вдалеч. (Б.Олійник.) Знов зоря світання стерла сон крилом, цвірінчить горобчик срібно за вікном. (В.Сосюра.)
VІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи.
Розподілити прислівники відповідно до значення: до першої колонки записати прислівники, що виражають ознаку дії, у другу – ознаку стану, у третю – ознаку іншої ознаки.
Розмовляти тихо, жити поблизу, дуже високий, лагідно дивитися, приїхати здалеку, чекати роками, сказати спересердя, трохи гіркий, ледве теплий, писати грамотно, виглядати молодо, вірити по-своєму,дуже грамотний, дивитися стоячи, прибирати заново.
Прислівники означають |
||
Ознаку дії |
Ознаку стану |
Ознаку іншої ознаки |
|
|
|
Визначити, з якими частинами мови пов'язуються прислівники.
Зіставити речення. Проаналізувати в них синтаксичну роль виділених прислівників.
І група
Утворіть від поданих слів прислівники. Два з них (на вибір) уведіть у речення.
Бадьорить – бадьоро.
Простувати – навпростець.
Мимо ходити – мимохідь.
Мимо хотіння мимохіть.
ІІ група
Утворіть від поданих слів прислівники. Два з них (на вибір) уведіть у словосполучення.
Четверо – учетверте.
Інший – по-іншому.
У різні боки – врізнобіч.
Обома руками – обіруч.
ІІІ група
Утворіть від поданих слів прислівники.
Сон – спросоння.
Смак – смачно.
Юнак – по-юнацьки.
Мало – замало.
Справжній – по-справжньому.
Шанобливий – шанобливо.
2.Диференційоване завдання.
Доберіть відповідники.
І група
До поданих прислівників дібрати фразеологізми з довідки.
Грайливо –
Безоглядно-
Занадто-
Гнівно –
Довідка: п'ятами накивати; передавати куті меду, очима стріляти, зігнати оскому, пуститися навтьоки, бісики пускати, серце зірвати, перебрати міру.
ІІ група
До поданих фразеологізмів доберіть синонімічні словосполучення з прислівниками.
Горошині ніде впасти –
Дихнути ніколи –
Зиркати спідлоба – Звести нанівець –
Довідка: дивитися насторожено, дуже тісно, зовсім знищити, надміру зайнятий.
ІІІ група
До поданих фразеологізмів доберіть синонімічні прислівники.
В одну думку –
В одну душу –
В одну купу –
В одну мить –
Довідка: нерозбірливо, швидко, разом, наполегливо.
З почуттям подяки, з готовності віддячити за послугу.(Вдячно)
Ручним способом, без використання механізмів. (Вручну)
Охоче, з задоволенням і любов'ю до якого-небудь заняття. (Залюбки)
Догори обличчям. (Горілиць)
Зігнувши ноги в колінах і тримаючись на пальцях. (Навпочіпки)
У гніві, дуже розсердившись. (Спересердя)
VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання.
На уроці я:
VІІ. Пояснення домашнього завдання
2-й рівень. Виписати з художньої літератури уривок, в якому було б вжито 6-7 прислівників. Визначити їх синтаксичну роль.
3-й рівень. Виконати вправу за підручником №…