Конспект уроку з української мови в 7 класі на тему "Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль"

Про матеріал
Розробка містить різні види робіт, використання різних методів та прийомів, деференційне домашнє завдання.
Перегляд файлу

Тема: Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета: закріпити й поглибити знання учнів про прислівник як частину мови,

його значення, граматичні властивості, синтаксичну роль; розвивати вміння розпізнавати прислівники в реченнях, визначати їхнє загальне значення та граматичні ознаки; формувати комунікативні вміння та навички,  правильно використовувати прислівники в мовленні; виховувати  повагу до загальнолюдських моральних цінностей.

Обладнання: підручник, наочна узагальнювальна схема «Прислівник», орфографічний словник, індивідуальні картки.

Тип уроку:  комбінований урок засвоєння нових знань.

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Опитування «Мозкова атака»

  • Що вивчає морфологія?
  • На які дві групи поділяються частини мови?
  • За якими ознаками частини мови поділяються на самостійні й службові?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

На дошці спроектоване або записане речення.

Перед вами речення, виразно прочитайте його.

Умивалися жінки в ранці свіжою росою з липи, берези, яблуні, вишні, ввечері – відваром із пелюсток ружі, висушених трав – душиці, чебрецю, м'яти, а також калини й малини.

  • Назвіть усі частини мови. (Частину мови називати із питанням , на яке відповідає слово).
  • Які самостійні частини мови ви вже знаєте?
  • Чи є в реченні самостійна частина мови, яку ми ще не вивчали?
  • Так, це прислівник. А що ви пам'ятаєте про прислівник із вивченого в початкових класах?

Учні визначають тему уроку.

Самостійне формулювання мети уроку.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

  • Аналіз мовного матеріалу

Прочитайте, записані на дошці речення. Спираючись на знання про прислівник, засвоєні раніше, випишіть із тексту прислівники із словами, від яких вони залежать.

Узимку чекай, сподівайся на літо, мій сину. (Є.Гуцало.) Неси в душі напоготові матусин мудрий заповіт! (М.Нагнибіда.) Взагалі, у нас говорять – як ходять: прямо, повноросто, навпрошки (Б.Олійник.) У кожної людини душа щасливо й гордо ожива. (О.Довгий.)  Вгорі на білих поплавках застигли сонячні хмарини. (Д.Луценко.) Сходить сонце стороною і назустріч нам іде. (М.Стельмах.) Минули вдосвіта якесь село. За вигоном котило поле  вдалеч. (Б.Олійник.) Знов зоря світання стерла сон крилом, цвірінчить горобчик срібно за вікном. (В.Сосюра.)

  • До яких частин мови належать слова, з якими поєднуються прислівники?
  • Назвіть морфологічні ознаки прислівника.
  • Випишіть сьоме і восьме речення і зробіть синтаксичний розбір.
  • Яким членом речення є прислівник?
  • А зараз зробіть висновок вище сказаного і ознайомтесь з теоретичним матеріалом в підручнику, чи все правильно ми визначили.
  • Робота з підручником.Опрацювання теоретичного матеріалу  і  таблиці “Прислівник як частина мови”.

VІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи.

  • Вибіркова робота з елементами аналізу

Розподілити прислівники відповідно до значення: до першої колонки записати прислівники, що виражають ознаку дії, у другу – ознаку стану, у третю – ознаку іншої ознаки.

Розмовляти тихо, жити поблизу, дуже високий, лагідно дивитися, приїхати здалеку, чекати роками, сказати спересердя, трохи гіркий, ледве теплий, писати грамотно, виглядати молодо, вірити по-своєму,дуже грамотний, дивитися стоячи, прибирати заново.

Прислівники означають

Ознаку дії

Ознаку стану

Ознаку іншої ознаки

 

 

 

Визначити, з якими частинами мови пов'язуються прислівники.

  • Дослідження-зіставлення

Зіставити речення. Проаналізувати в них синтаксичну роль виділених прислівників.

  1. Справи в мене пішли добре. – Мені було добре. 2. Ми весело захитали головами. – У класі весело. 3. Тихо задував низовий вітер. – Надворі тихо.
  • Творче конструювання
  1. Диференційоване завдання для трьох груп.

І група

Утворіть від поданих слів прислівники. Два з них (на вибір) уведіть у речення.

Бадьорить – бадьоро.

Простувати – навпростець.

Мимо ходити – мимохідь.

Мимо хотіння мимохіть.

ІІ група

Утворіть від поданих слів прислівники. Два з них (на вибір) уведіть у словосполучення.

Четверо – учетверте.

Інший – по-іншому.

У різні боки – врізнобіч.

Обома руками – обіруч.

ІІІ група

Утворіть від поданих слів прислівники.

Сон – спросоння.

Смак – смачно.

Юнак – по-юнацьки.

Мало – замало.

Справжній – по-справжньому.

Шанобливий – шанобливо.

2.Диференційоване завдання.

Доберіть відповідники.

І група

До поданих прислівників дібрати фразеологізми з довідки.

Грайливо –

Безоглядно-

Занадто-

Гнівно –

Довідка: п'ятами накивати; передавати куті меду, очима стріляти, зігнати оскому,  пуститися навтьоки, бісики пускати, серце зірвати, перебрати міру.

ІІ група

До поданих фразеологізмів доберіть синонімічні словосполучення з прислівниками.

Горошині ніде впасти –

Дихнути ніколи –

Зиркати спідлоба – Звести нанівець –

Довідка: дивитися насторожено, дуже тісно, зовсім знищити, надміру зайнятий.

ІІІ група

До поданих фразеологізмів доберіть синонімічні прислівники.

В одну думку –

В одну душу –

В одну купу –

В одну мить –

Довідка: нерозбірливо, швидко, разом, наполегливо.

  • Лінгвістична гра «Одним словом»

З почуттям подяки, з готовності віддячити за послугу.(Вдячно)

Ручним способом, без використання механізмів. (Вручну)

Охоче, з задоволенням і любов'ю до якого-небудь заняття. (Залюбки)

Догори обличчям. (Горілиць)

Зігнувши ноги в колінах і тримаючись на пальцях. (Навпочіпки)

У гніві, дуже розсердившись. (Спересердя)

VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання.

  • Чи збулися передбачення?

На уроці я:

  • Найбільший мій успіх…
  • Найбільше труднощів я відчув…
  • Не вмів, а тепер вмію…
  • Я змінився…
  • Метод «Прес»
  • Що таке прислівник?
  • Чи змінюються за родами, числами, відмінками?
  • Чим виступає в реченні?

VІІ. Пояснення домашнього завдання

  1. §… опрацювати.
  2. 1-й рівень. Написати твір-мініатюру «Моє місто (село) взимку», використовуючи прислівники. Підкреслити слова, від яких вони залежать.

2-й рівень. Виписати з художньої літератури уривок, в якому було б вжито 6-7 прислівників. Визначити їх синтаксичну роль.

3-й рівень. Виконати вправу за підручником №…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 листопада 2020
Переглядів
905
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку