Конспект уроку з української мови в 7 класі на тему "Способи творення прислівників"

Про матеріал

В розробці використано різні види робіт, різні методи і прийоми, деференційне домашнє завданняю

Перегляд файлу

Тема: Способи творення прислівників.

Мета: закріпити і поглибити знання учнів про способи творення слів; пояснити, якими способами утворюються прислівники; формувати вміння визначати спосіб творення прислівників та утворювати прислівники; розвивати вміння робити спостереження над мовним матеріалом, увагу, спостережливість, логічне мислення, пам’ять; виховувати повагу до усної народної творчості як конденсату народної мудрості;

Обладнання: індивідуальні картки, підручник.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Перебіг  уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Робота біля дошки. Виконання індивідуальних завдань  кількома учнями.

 

Картка 1

 

Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Прислівники підкреслити, визначити ступінь порівняння кожного. Виділені слова розібрати за будовою.

 

Коли б скоріше, хлопче, мрії ті твої справдились... (Леся Українка.) Треба все зробити, треба встигнуть більше. (П.Усенко.) А що страшніше від душі німої? (Л.Дмитерко.) Не нарікай на тьму злостиво, а краще засвіти свічу! (Д.Павличко.) Так вище ж, клени, підіймайте віти, ясніш очей сіяйте, небеса! (В.Сосюра.)

 

 

 

Картка 2

 

Переписати, прислівники підкреслити, визначити ступінь порівняння кожного. У першому реченні підкреслити всі члени речення.

 

І перед заходом ще дужче гріє сонце й цілує даль степів ще гарячіш воно. (В.Сосюра.) Мені найкраще із тобою брести лісами наугад. (М.Стельмах.) А що коли те світло миттю згасне, як метеор, і темрява чорніше, страшніше  здасться, ніж була раніш? (Леся Українка.)

 

 

 

 

 

 

 

Картка 3

 

Переписати, вставляючи пропущені букви. Прислівники підкреслити, визначити ступінь порівняння кожного.

 

В..соке дер..во ловить найбільше вітру. Три місяці доглядати за дер..вом важче, ніж один день зб..рати плоди. Найсолодші грона в..сять найвище. Добра роса краще гн..лого дощу. Чим вище світло стоїть, тим далі його видно.

Народна творчість.

 

 

Картка 4

 

Переписати, прислівники підкреслити як члени речення. Визначити ступені порівняння прислівників, виділити в прислівниках суфікси. Вказати антоніми.

 

Що більше спиш, то менше живеш. Чим  вище злетиш, тим  нижче впадеш. Легше впасти, тяжче встати. Краще в малому удача, ніж у великому невдача. Більше знати означає менше спати. Орел летить найвище, а хрін росте найглибше.

Народна творчість.

 

 

  • Пояснювальний диктант. Вказати прислівники, визначити ступінь порівняння кожного. Розповісти про творення ступенів порівняння прислівників.

І. Прицілитися простіше, ніж вцілити. Найбільше підганяють коня, котрий найкраще тягне. Думкою дістанеш далі, ніж очима, а винесеш більше, ніж плечима. У малому горщику щвидше звариш. Що не гнеться, то швидше ламається. Восени ночуй по цей бік ріки, а весною перебирайся якнайшвидше.

Народна творчість.

ІІ. Своя піч найліпше гріє. Коли собака навчиться їсти виноград, її прогодувати легше. Кожен коваль хвалить найперше свої вироби. Там добра дорога, де найбільше їздять. Подорожні найчастіше забувають парасолю й правду. Півпуда коропів цінніше пуда сподівань.

Народна творчість.

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів.

  • Колективна робота з текстом.

Прочитати. З'ясувати тему і основну думку тексту.

І чому так виходить, друзі мої, що  найлегше посваритися саме з тим, кого найбільше любиш? Найпростіше образитись на того, хто найближчий тобі, найдорожчий. Легко слово сказати необдумане, здійснити вчинок необережний.  Чужій людині все пробачиш, їй  простити легше, а своя – наче ножем по серцю різоне. І часом  через таку дрібницю посваришся, що пізніше тільки дивуєшся.  Може, тому що до рідної людини  ближче серцем обернений? Тому найменший дотик необережний найболючіше ранить його?

За А.Дімаровим.

Визначити способи творення виділених слів.

ІV. Оголошення теми і мети уроку.

V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

  • Робота з підручником. Опрацювання таблиці “Способи творення прислівників”.
  • Вибірковий диктант.

Виписати прислівники, зясувати спосіб творення кожного.

І. Коли будеш чесно трудитися, будеш весело дивитися.  Хто не вчився, той довіку в сутінках. Давно ріки догори не пливуть. Як на цілину наскоком, вона до тебе боком. Наостанок усі мудрішають. Зробив наспіх, як насміх. Нашвидкуруч робити – чортам годити. Слідом за гулянням йде голодування. Вони як свиня з пастухом – запанібрата. Думай звечора, а починай удосвіта. Наперед спитайся, а  тоді вже лайся. Ви утрьох, та злякалися вовка, а ми всімох, та тікали  від сови.

ІІ. Наодинці з кашею воює. Кругом чуже, а всередині не наше. З помічників один пес, та й той наполовину проданий.  Беззубий собака голосно гавкає. Готово, але безтолково. Зробив курям насміх. Миттю утнув, та на тік спаскудив. Силоміць кохання не знайдеш. Не вір безмежно нікому, бо лишишся голим. Ні взад, ні вперед, лишається посеред. День хвалять увечері, а вечір  - уранці. Тим рак страшний, що ззаду очі. Як хочеш здоровя, не їж занадто, а хочеш поваги, не говори забагато.

Народна творчість.

  • Творче конструювання.

За допомогою додавання словотворчих суфіксів і префіксів, поданих у рамці, утворити прислівники.

Суфікси: -о, -е, -ому, -у, -ки, -і

Префікси: по-, на-, в-, з-, за-, о-

 

Верх, бік, далекий, мовчати, весна, привабливий, двоє, хотіти, перший, український, гора, низ, мій, мовчати, ручний, голос, тихий.

VІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи.

  • Словниковий диктант.

Визначити спосіб творення кожного з прислівників.

Навсібіч, нещиро, забагато, поодинці, смачно,  усмак, смачнесенько, впереміш, тричі, заново, мимохіть, досхочу, по-нашому, тишком-нишком, напоготові, навколінці, горілиць, натщесерце, навхрест, вобидвіруч, наввипередки, рано-вранці, невтямки.

  • Дослідження-відновлення

Переписати, на місці крапок уставляючи пропущені прислівники. Визначити спосіб творення кожного.

Хто двох човнів тримається, пливтиме ... . Хто співати не вміє, того ... чути. Хто дуже поспішає, той ... відпочиває. Хто ... шапку носить, той господарем  не стане. Хто на чужім возі їде, назад ... йтиме.

Народна творчість.

Для довідок. Посередині. Добре.  Двічі. Набакир. Пішки.

  • Творче конструювання

Переписати, від поданих у дужках слів утворюючи прислівники.  Визначити спосіб творення кожного. Уставити пропущені букви.

 Так (пр..вітний) і так (милий)  листя з вітром говорило. І клич журавлів кр..шталевий (прощальний) мені одбр..нів. І з..мовеє сонце (в..сняний) усміхається з неба мені. (В.Сосюра.) (Зустріч, на) нам твердий вітрюга. (П.Тичина.)  (Ліва рука) місяць сплів м..режку і заст..лає нею стежку. (Двір, на) вечір настає. (Олександр Олесь.)

  • Пошукова робота з елементами аналізу

Прочитати фразеологізми. Пояснити значення кожного з них.  Вказати у фразеологізмах прислівники, визначити  спосіб творення кожного.

Узяти голіруч. Блукати потемки. Здалеку заходити. Гульма гуляти. Вигнати втришия. Дерти втридорога. Гуртом і вроздріб. Аж волосся дибки (диба, дибом) стало. З вітром навзводи. Триматися осторонь.

  • Дослідження-моделювання

Дібрати по три прислівники до поданих схем-моделей, визначивши спосіб творення слів. Схеми записані на дошці.

З трьома словами скласти речення.

VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання.

  • Тестові завдання

Установіть відповідність між прислівниками і способами їх творення

  1. Далеко, добре, високоА суфіксально-префіксальний
  2. Дотепер, утроє, ніскільки                       Б злиття  основ
  3. По-українськи, узимку, напоготові       В префіксальним
  4. Зимою, жаль, гаряче                                Г складання однакових слів
  5. Ліворуч, босоніж, обіруч                         Д суфіксальний

V. Домашнє завдання.

1. §… опрацювати

2. 1-й рівень. Скласти речення, використовуючи прислівники. Визначити, яким способом вони утворилися.

2-й рівень. Скласти словосполученні із прислівниками. Визначити, яким способом вони утворилися.

3-й рівень. Виконати вправу за підручником №…

  1. Повторити правопис –н-, -нн- в прикметниках.

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 листопада 2020
Переглядів
4838
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку