ТИРЕ В БЕЗСПОЛУЧНИКОВОМУ СКЛАДНОМУ РЕЧЕННІ Мета (формувати компетентності): предметні: знання про безсполучникове складне речення, уміння розрізняти смислові відношення між частинами безсполучникового речення, удосконалити в учнів вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями умови, часу, наслідку, протиставлення й зіставлення тощо, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням тире в безсполучникових складних реченнях; ключові:спостережливість, кмітливість, мовне чуття; комунікативні: уміння доцільно використовувати безсполучникові речення у власних висловлюваннях; інформаційні: робота з джерелами інформаціі; загальнокультурні: мовленнєва культура учнів, світогляд.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. Обладнання: підручник , таблиця, текст диктанту.
1.Орфографічна хвилинка (диктант)
-Записати речення словосполучення, пояснити правопис великоі літери
Земле Шевченкова, ниво, засіяна щастям – добром, вічнатвоя соловейкова мова, вічна розмова Дністра із Дніпром(Д.Павличко). право законодавчоі ініціативи у Верховній Раді Украіни належить Президентові Украіни, народним депутатам Украіни Кабінету Міністрів Украіни і Національному Банку Украіни(Конституція).
Шевченківські читання, шекспірівські сонети,Володимирський собор, Грінченків словник, архімедова теорема, аріаднина нитка, дніпровські хвилі.
2. Визначити, яким є речення за будовою. Пояснити розділові знаки.
У смугастому халаті не на ліжку , не в кімнаті – На городі пан лежить і, здається, міцно спить!
Повідомлення теми, мети і завдань уроку
1.Проблемне запитання
- Прочитайте виразно вірш Захара Гончарука
Тихо, тихо навкруги. Десь ціпами блискавки Я проходжу між ланами. Вдарили в гладінь озерну.
Лиш Дніпрові береги Затремтіли колоски –
Нишком шепчуть шелюгами. Впали краплі спілим зерном.
А над житом молодим Став я, подих затаів Стала хмара білоброва; слухав, як земля зітхала, прокотивсь за гаєм грім, як хмаринка між гаів
І замовкнула діброва ій всю душу виливала.
- Що означає виділене слово?
- У якому значенні вжито вираз всю душу виливала – прямому чи переносному?
- Поясніть уживання тире у вірші. За одним правилом вони стоять чи ні?
- Сьогодні ми з’ясуємо, коли в безсполучникових складних реченнях требаставити тире
1.Робота з підручником(п.31, стор. 109).
2.Робота з таблицею
- Доповніть таблицю, записавши в останню колонку синонімічне з безсполучниковим складне сполучникове речення, а в першу – формулювання правила
Тире в безсполучниковому складному реченні
Правило |
Приклад |
|
Безсполучникове складне речення |
Синонімічне сполучникове речення |
|
1.Якщо друга частина речення виражає висновок, наслідок, несподіваний результат, з того, про що говорилося в першій частині речення(можна вставити через те, тому…) |
Час не віл – його не налигаєш(Народна творчість). ( ) – (наслідок) |
Час не віл, тому його не налигаєш. |
2.Якщо в першій частині вказується на умову, за якоі відбувається дія в другій частині |
Поливали доріженьку – вона все куриться(Народна творчість). Будеш сіяти з сумом – вродить печаль(М.Стельмах). (умова) – ( ) |
Хоч поливали доріженьку, вона все куриться. Якщо будеш сіяти з сумом, то вродить печаль. |
3.Якщо в першій частині вказується час, коли відбувається дія в другій частині |
Птахи з – моря вертають – плуги з полем розмовляють(Народна творчість). (час) – ( ) |
Коли птахи з – за моря вертають, тоді плуги з полем розмовляють. |
|
|
|
4.Якщо зміст частини складного речення протиставляється або зіставляється(можна вставити а, але |
Мало прожити життя – треба життя зрозуміть. |
Мало прожити життя, але треба життя зрозуміть. |
5.Якщо зміст частин складного речення порівнюється( можна вставити мов, неначе…) |
Подивилась ясно – заспівали скрипки(П.Тичина). |
Подивилась ясно, мов заспівали скрипки. |
6.Якщо відбувається швидка зміна подій |
Виглянуло сонце – озеро вмить проясніло, радісно посміхнулось до неба. |
Виглянуло сонце, і вмить озеро просіяло, радісно посміхнулось до неба. |
1.Робота з підручником (впр.3, стор.110).
2.Прочитати речення, пояснити розділові знаки. Які смислові зв’язки між його частинами?
Сумління – найкращий порадник (Народна творчість). З добром поживеш – добро й переймеш, з лихим зійдешся – й свого позбудешся (Народна творчість). У дитячому серці жила Украіна – материнські веселі і журні пісні (Д.Павличко).
1.Перебудуйте речення так, щоб вийшли безсполучникові складні конструкції
1.Я знаю, що ти мети доб’єшся.
2.Роман радів, що їде на екскурсію до Києва.
3.Я побачив на морі, не маленький човен рибалок, а великий катер плив до берега.
4.Спека почала спадати, і в природі все ожило.
5.Коли будеш у наших краях, то заходь.
2.Творче моделювання
Складіть за схемами безсполучникові складні речення.
1)( час) – ( ).
2)( умова ) – ( ).
3)( ) – ( різка зміна подій).
Рефлексія
- Поставте на полях зошита оцінку за свою роботу на уроці. Чи задоволені ви оцінкою?
- Чи все було зрозуміло?
- Зробіть висновки за темою уроку:
1)Безсполучникові складні речення – це….
2)Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення можуть бути такими:…
3)Тире в безсполучниковому складному реченні ставиться…
Виконати вправу 3 (стор.111). Теоретичний матеріал (стор. 109)